اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیبا کلام : روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست



آزادی زندانیان سیاسی ,حصر خانگی میرحسین موسوی

زیبا کلام : روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست

مدتی می‌شود آقای روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست و از همه بد‌تر ، وزیر دادگستری دولتش است که می گوید مساله رفع حصر به دولت مربوط نمی‌شود.

 یک تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به اظهارات جنتی در نماز جمعه هفته گذشته تهران ، گفت : صحبت‌هایی که در نماز جمعه شد از یک جهت خوب است ، برای اینکه مردم شناخت بهتری نسبت به جریان رادیکال اصولگرا پیدا می‌کنند .

 

مردم متوجه می‌شوند این جریان چقدر به اسلام، دموکراسی، مملکت و انقلاب و تا چه میزان به امام خمینی باور دارد و مهم‌تر از همه ، مردم متوجه می‌شوند این جریان برای حفظ قدرت چگونه همه چیز را زیر پا می‌گذارد.

«صادق زیبا کلام» ضمن اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی کروبی اظهار داشت : از لحاظ معیارها و ملاک های حقوق بشری ، حصر خانگی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست . اگر این عزیزان در حصر خانگی آسیب ببیند همواره به عنوان یک ننگ در تاریخ باقی خواهد ماند.

وی در خصوص نقش دولت در رفع حصر تصریح کرد : آقای روحانی بعد از اینکه به عنوان رئیس جمهور از سوی مردم انتخاب شد تلویحا از رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی صحبت کرد و حتی وزیر اطلاعاتش هم ، مژده رفع حصر را در عید قربان و غدیر داد . گفته شد پرونده حصر به شورای عالی امنیت ملی می رود تا افراد میانه رو و واقع بین در خصوص آن تصمیم گیری کنند .

 

این صحبت‌ها که در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری آقای روحانی بیان شد، امیدواری‌های زیادی را به وجود آورده بود.

این استاد دانشگاه تهران افزود  : مدتی می‌شود آقای روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست و از همه بد‌تر ، وزیر دادگستری دولتش است که می گوید مساله رفع حصر به دولت مربوط نمی‌شود .

زیباکلام در پاسخ به آقای‌ پورمحمدی گفت :  اصل ۱۱۳ قانون اساسی به صورت واضح ، اجرای قانون اساسی را وظیفه رئیس جمهور می‌داند . از طرفی ، موسوی و کروبی بیش از ۱۰۰۰ روز ، بدون محاکمه و به اتهام سیاسی در حصر هستند که به معنای نقض صریح قانون اساسی است . نقض قانون اساسی چگونه باید اتفاق بیفتد تا رییس جمهور برای جلوگیری از آن ، وارد عمل شود ؟

این استاد دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم وضعیت دولت را درک می‌کنند ، اظهار داشت : دولت درگیر تکمیل کابینه و مذاکرات ژنو است اما آقای‌ پورمحمدی بهتر از هر کس دیگری می داند بخش زیادی از کسانی که در ۲۴ خرداد به آقای روحانی رای دادند خواهان آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر بودند .

/پویش

 


ویدیو مرتبط :
حسن روحانی و وعده آزادی زندانیان سیاسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباکلام: صداوسیما مورد تایید مردم و فرهیختگان نیست/روحانی باید درباره زندانیان سیاسی و رفع حصر، صحبت می کرد



اخبار سیاسی,اخبار,زیباکلام, رییس‌جمهور


اخبار سیاسی -  زیباکلام: صداوسیما مورد تایید مردم و فرهیختگان نیست/روحانی باید درباره زندانیان سیاسی و رفع حصر، صحبت می کرد

صادق زیباکلام پیشنهاد داد که از این به بعد در گفت‌وگو‌های رییس‌جمهور برای ارائه گزارش عمکرد دولت، رسانه‌های مستقل نیز حضور داشته باشند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا ، در ارزیابی خود از گزارش شب گذشته رییس‌جمهور اظهار کرد: با توجه به اینکه صداوسیما مورد تایید خیلی از مردم و فرهیختگان نیست، چرا رییس‌جمهور مصاحبه خود برای ارائه گزارش عملکرد صد روزه دولت را با صداوسیما انجام داد؟

وی با بیان اینکه "اگر من جای آقای روحانی بودم، حتماً از مطبوعات و روزنامه‌های مستقل و اصلاح‌طلب نیز دعوت می‌کردم"، گفت: این رسانه‌ها بیشترین تلاش را در انتخابات و حتی بعد از آن ظرف ماه‌های اخیر برای آقای روحانی انجام دادند.

زیباکلام افزود: کسانی که مصاحبه‌کننده بودند، باید افراد استخوان‌دارتری می‌بودند و موضوعات جدی‌تر و مهم‌تری را مطرح می‌کردند. باید افراد وزین‌ترین به عنوان مجری انتخاب می‌شدند؛ اگرچه این افراد، افراد خوبی بودند، اما باید کسانی در این مقام قرار می‌گرفتند که سوالات جدی‌تری مطرح کنند تا آقای روحانی هم پاسخ‌های جدی‌تر دهد.

وی همچنین درباره مباحث مطرح شده از سوی رییس‌جمهور اظهار کرد: به نظر من پرداخت یارانه‌ها در شرایط فعلی امری بسیار بسیار اشتباه است. در زمینه مسائل هسته‌ای نیز باید مباحث جدی‌تری مطرح می‌شد، مثلاً اینکه این موضوع چه هزینه‌ هنگفتی را برای مملکت ایجاد کرده و اساساً چه ضرورتی داشته که ما وارد تکنولوژی هسته‌ای شویم.

زیباکلام با بیان اینکه "درباره مباحث مربوط به ژنو باید موضوعات جدی‌تری مطرح می‌شد"، افزود: مثلاً اینکه باید به این موضوع پرداخته می‌شد که برای اولین‌بار بعد از انقلاب ما با غربی‌ها به تفاهم رسیدیم، ولو اینکه این موضوع به صورت آزمایشی و موقت باشد. من اگر جای آقای روحانی بودم سعی می‌کردم به کسانی که از توافق ژنو انتقاد دارند، پاسخ دهم.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور پیش از ارائه گزارش تلویزیونی خود، در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های مختلف درباره مذاکرات ژنو سخن گفته بود و در گفت‌وگوی شب گذشته نیز به تأثیرات توافق اخیر با 1+5 در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله سیستم بانکی و روابط بانکی ما با اجرای این توافق متحول می‌شود. در این توافق بیان شده که تحریم‌های جدیدی اعمال نخواهد شد و این خود یعنی محدود شدن و مهار تحریم‌ها.

روحانی همچنین در بخش‌هایی از این گفت‌وگو، با بیان جملاتی نظیر "حق هسته‌یی ملت با شفافیت و قدرت بیشتر اجرا می‌شود و غنی‌سازی ادامه می‌یابد، زیرا غنی‌سازی خط قرمز ماست"، "به دنبال رفع ظلمی هستیم که بر مردم واقع شده است"، "درصددیم قدم به قدم تا رسیدن به توافق نهایی با 1+5 پیش برویم"، "هیچ چیزِ پنهانی در سند توافق ایران و 1+5 وجود ندارد"، "با توافقنامه ژنو کل منطقه احساس آرامش پیدا کرد" و "بعد از توافق نهایی، ایران همانند همه کشورهایی است که ان‌.پی‌.تی را امضا کرده‌اند"، به ابعاد مختلفی از این موضوع اشاره کرد.

همچنین، روحانی شب گذشته در کنار ارائه گزارشی از اقدامات دولت در حوزه فرهنگ، بخشی از رویکرد خود به این عرصه را با جملاتی نظیر "فرهنگ دولتی را نمی‌خواهیم، اما دولت فرهنگی را می‌خواهیم"، "تصدی‌گری دولت در امر فرهنگ باید به حداقل ممکن برسد"، "باید در امر فرهنگ بتوانیم به انجمن‌های فرهنگی و صنفی اعتماد کنیم"، "باید به نویسندگان و فیلم‌سازان‌مان اعتماد کنیم"، "هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی مردم نیست" و "دولت تلاش کرده با اهل فرهنگ آشتی کند و این آشتی را ادامه می‌دهد"، بیان کرد.

رییس‌جمهور درباره حوزه سیاست و نفی فضای امنیت نیز گفت: فضای امنیتی خیلی کمتر شده و یکسری مسائل وجود دارد که حل آنها زمان لازم را می‌خواهد. وحدت، انسجام و نزدیکی جناح‌ها مهم است. همچنین، مهم این است که دل‌ها از کینه شسته و خالی شود. کینه چیزی را حل نمی‌کند.

روحانی همچنین با اعلام این خبر که "پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی تهیه شده است"، توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

با این حال زیباکلام معتقد است که "بحث مطبوعات، توسعه سیاسی، آزادی مدنی، زندانیان سیاسی و رفع حصر، از دیگر مباحثی بود که آقای روحانی باید به طور جدی به آن می‌پرداخت".

با توجه به اولویت مسایل اقتصادی و حل مشکلات کشور در این حوزه، رییس‌جمهور بخش عمده گزارش خود را به مسایل اقتصادی اختصاص داد و البته بیشترین پرسش‌های مجریان برنامه نیز در این حوزه بود، اما زیباکلام بیان این حجم از آمارهای اقتصادی را غیرضروری می‌داند: آن جلسه، کلاس درس اقتصاد نبود که آقای روحانی در این راستا وارد جزئیات مساله شوند. ایشان به مسائل جدی و واقعی جامعه، یا اشاره‌ای نکردند یا به صورت کلی از برخی مسائل گذشتند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی همچنین ابراز عقیده کرد: به نظر من آن همه تعظیم و تکریم در برابر مردم ضرورت نداشت. آقای روحانی باید راجع به دانشجویان ستاره‌دار و کسانی که از دانشگاه اخراج شده‌اند و ضرورت بازگشت آنها نیز مباحثی را مطرح می‌کردند. همچنین باید می‌گفتند که چرا روند آزادی زندانیان سیاسی و ارجاع پرونده رفع حصر به شورای عالی امنیت متوقف شد.

البته روحانی در گزارش خود، به مسأله ضرورت نقد، رفع کینه‌ها، اهمیت همدلی در جامعه، نفی تفرقه و اختلاف، آشتی با دانشجویان و کلیدهایی که غیر از خانه سینما، باید قفل خانه‌های دیگری را بگشاید، اشاره کرد: دولت از نقد بدش نمی‌آید. ما خطا و اشتباه داریم و اگر نقد سازنده داشته باشیم، همه سود می‌بریم.

 

همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و همدیگر را تحمل کنیم... این دولت می‌خواهد با همه دانشجویان آشتی کند چون آن‌ها عزیزان ما هستند... معتقدم نزاع به نفع ملت نیست... هر آنچه می‌توانیم بدست بیاوریم از وحدت و انسجام داخلی بدست می‌آید و با تفرقه و اختلاف چیزی حاصل نمی‌شود... هر خانه‌ای که باید باز شود، ان‌شاءالله باز می‌شود و اراده در این زمینه وجود دارد.

زیباکلام در پایان گفت‌وگوی خود، بار دیگر تاکید کرد که "انتظار دارم آقای روحانی در گزارش بعدی با رسانه‌های مستقل صحبت کند".
اخبار سیاسی - ایسنا