اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیبا کلام: جرم سیاسی وجود ندارد



زیبا کلام, جرم سیاسی, تعریف جرم سیاسی

زیبا کلام: جرم سیاسی وجود ندارد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: تعیین مصادیق برای جرم سیاسی همانند تبدیل کردن دایره به مربع نشدنی است و این طرح مجلس برای تعیین جرم و مصادیق سیاسی به جایی نمی رسد.

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران  در پی اعلام وصول طرح جرم سیاسی در مجلس شورای اسلامی گفت: در انگلیسی یک ضرب المثلی است که دایره را هیچ وقت نمی شود به مربع تبدیل کرد. این اشاره به کاری است که ظاهرا ساده است ولی عملا شدنی نیست.

وی تاکید کرد: تعریف جرم سیاسی شدنی نیست و در هیچ جامعه توسعه یافته و دموکرات و آزادی دیده نمی شود، یک اصول اولیه ای هست که باید که رعایت شود، اما مطلقا چیزی به نام جرم سیاسی وجود ندارد.

این تحلیلگر اصلاح طلب گفت: در ایران ظرف 34 سال گذشته قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور بارها خواسته اند جرم سیاسی را تعریف کنند اما موفق نشدند، در دوران اصلاحات تلاش های بسیاری شد ولی عملی نشد، در دوران هاشمی نیز نتوانستند در تعریف جرم سیاسی موفق شوند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به طرح  نوشته شده از سوی نمایندگان مجلس برای تعریف مصادیق جرم سیاسی گفت: اگر از صدر تا ذیل این متن را بخوانید نامفهوم است، گاهی شاخ در می آورید گاهی گریه می کنید و گاهی خنده تان می گیرد، بزرگترین نکته این متن بی معنایی است، این طرحی که در مجلس عنوان شده است اساسا نتیجه ای ندارد.

زیبا کلام با طرح این سوال که دادگاه چگونه می تواند با توجه به این مصادیق در دادگاه تشخیص دهد که جرم سیاسی رخ داده است یا خیر تصریح کرد: ما نمی توانیم بگوییم دو جرم سیاسی و غیر سیاسی داریم،

 

توهین توهین است اگر به کسی تهمت می زنید از شما شکایت می شود چه شخصی عادی باشد چه رئیس جمهور، اما در تعریف جرم سیاسی این گونه می شود که شما حق ندارید به فرد مسوول سیاسی فحش دهید یا توهین کنید، اگر به فردی عادی می توان توهین کرد به رئیس جمهور هم می توان توهین کرد یا افترا زد.

وی افزود: با تعریف جرم سیاسی، یعنی یک سری جرم وجود دارد که اگر به نمایندگان یا اشخاص سیاسی توهین کنید مجازات دارد اما برای افراد عادی مجازاتی نیست، در کشورهای توسعه یافته نخست وزیر از یک روزنامه نگار به جرم افترا علیه خودش شکایت می کند، اما اگر اینجا یک سخنی کذب از سوی یک مقام مسئول منتشر شود کسی پاسخ گو نیست، پس چگونه این مصادیق تعریف می شوند.

زیبا کلام تاکید کرد: جرم جرم است، این دوره نیز تلاش های مجلس به نتیجه نمی رسد همانطور که در گذشته لوایح زیادی را بررسی و تصویب کردند اما حتی با موافقت شورای نگهبان این لویح عملی نشد، این دست لوایح که تصویب شده اند اما اجرایی نشده اند بسیار زیاد است. این طرح جرم سیاسی نیز هر گونه تصویب شود قابل اجرا نیست و هزار و یک مشکل در دادگاه ها با این مصادیق ذکر شده از سوی مجلس به وجود می آید./مهر

 


ویدیو مرتبط :
حماسه سیاسی در کلام رهبری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیبا کلام : روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست



آزادی زندانیان سیاسی ,حصر خانگی میرحسین موسوی

زیبا کلام : روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست

مدتی می‌شود آقای روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست و از همه بد‌تر ، وزیر دادگستری دولتش است که می گوید مساله رفع حصر به دولت مربوط نمی‌شود.

 یک تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به اظهارات جنتی در نماز جمعه هفته گذشته تهران ، گفت : صحبت‌هایی که در نماز جمعه شد از یک جهت خوب است ، برای اینکه مردم شناخت بهتری نسبت به جریان رادیکال اصولگرا پیدا می‌کنند .

 

مردم متوجه می‌شوند این جریان چقدر به اسلام، دموکراسی، مملکت و انقلاب و تا چه میزان به امام خمینی باور دارد و مهم‌تر از همه ، مردم متوجه می‌شوند این جریان برای حفظ قدرت چگونه همه چیز را زیر پا می‌گذارد.

«صادق زیبا کلام» ضمن اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی کروبی اظهار داشت : از لحاظ معیارها و ملاک های حقوق بشری ، حصر خانگی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست . اگر این عزیزان در حصر خانگی آسیب ببیند همواره به عنوان یک ننگ در تاریخ باقی خواهد ماند.

وی در خصوص نقش دولت در رفع حصر تصریح کرد : آقای روحانی بعد از اینکه به عنوان رئیس جمهور از سوی مردم انتخاب شد تلویحا از رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی صحبت کرد و حتی وزیر اطلاعاتش هم ، مژده رفع حصر را در عید قربان و غدیر داد . گفته شد پرونده حصر به شورای عالی امنیت ملی می رود تا افراد میانه رو و واقع بین در خصوص آن تصمیم گیری کنند .

 

این صحبت‌ها که در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری آقای روحانی بیان شد، امیدواری‌های زیادی را به وجود آورده بود.

این استاد دانشگاه تهران افزود  : مدتی می‌شود آقای روحانی پیگیر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی نیست و از همه بد‌تر ، وزیر دادگستری دولتش است که می گوید مساله رفع حصر به دولت مربوط نمی‌شود .

زیباکلام در پاسخ به آقای‌ پورمحمدی گفت :  اصل ۱۱۳ قانون اساسی به صورت واضح ، اجرای قانون اساسی را وظیفه رئیس جمهور می‌داند . از طرفی ، موسوی و کروبی بیش از ۱۰۰۰ روز ، بدون محاکمه و به اتهام سیاسی در حصر هستند که به معنای نقض صریح قانون اساسی است . نقض قانون اساسی چگونه باید اتفاق بیفتد تا رییس جمهور برای جلوگیری از آن ، وارد عمل شود ؟

این استاد دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم وضعیت دولت را درک می‌کنند ، اظهار داشت : دولت درگیر تکمیل کابینه و مذاکرات ژنو است اما آقای‌ پورمحمدی بهتر از هر کس دیگری می داند بخش زیادی از کسانی که در ۲۴ خرداد به آقای روحانی رای دادند خواهان آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر بودند .

/پویش