اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیبا کلام:ادعای اصولگرایان مضحک است


نمایشگاه مطبوعات و رسانه امسال باوجود‌‌‌ تمام كاستی‌ها و كمبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خیلی عالی و خوب برگزار شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.بند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه همه كاستی‌های این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وره را قبول د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارم اما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باری كه به نمایشگاه سر زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م به این فكر كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م كه چرا اصلا این نمایشگاه باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سالی یك‌بار برگزار شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟

 صادق زیباکلام در یادداشتی که در روزنامه قانون منتشر شده نوشته است: نمایشگاه مطبوعات و رسانه امسال باوجود‌‌‌ تمام كاستی‌ها و كمبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خیلی عالی و خوب برگزار شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.بند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه همه كاستی‌های این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وره را قبول د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارم اما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باری كه به نمایشگاه سر زد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م به این فكر كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م كه چرا اصلا این نمایشگاه باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سالی یك‌بار برگزار شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟ چرا هر 6 ماه یا هر سه ماه چنین فستیوالی برای مطبوعات و فضای رسانه‌‌ای كشور برگزار نشود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟ با توجه به اینكه رسانه اصلی كشور یعنی صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا و سیما، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست یك جناح خاص است برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت این را به وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌آورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه رسانه‌هایی كه كمتر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و شنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌یا اینكه قشر روزنامه خوان و روشنفكر جامعه اصلا از وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن‌ها اطلاع ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و شنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شوند‌. البته همان‌طور كه می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نمایشگاه امسال جریانات و رسانه های وابسته به جناح تندرو ، به بهانه عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م همكاری مسئولان برگزاركنند‌‌‌ه نمایشگاه با آن‌ها حاضر به شركت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بیست و یكمین نمایشگاه مطبوعات نشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرا كه اساسا اصولگرایان با چنین تجمعاتی مخالف هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چون د‌‌‌ر این تجمع ها رسانه‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌شوند‌‌‌ و فریاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگری هم شنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واین فضا برای چنین رسانه‌هایی خیلی جالب نیست. البته بهانه رسانه‌های تحریم كنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه نمایشگاه برای عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م حضورشان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این جشنواره مطبوعات خیلی مضحك و خند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار بود‌‌‌. آن‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولت را متهم به این كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه طرفد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بیان نیست و به آن كمكی نمی‌كند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. من فكر می‌كنم یك كود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ك كلاس اول ابتد‌‌‌ایی هم می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اولا این رسانه هایی كه شركت نكرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا چه اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ازه مستقل و توانمند هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ثانی التزام‌شان به رعایت آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بیان و اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشه چقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر است.

نكته‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر كه می‌خواهم به آن اشاره كنم ، روحیه جلوی صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگری را گرفتن است كه به بهترین نحو د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برنامه‌ای كه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترتیب د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  نمایان شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.این معاونت روز پنجشنبه ساعت چهار عصر، نشستی با عنوان رسانه و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وران پسا تحریم ترتیب د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌ كه آقای صاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ق خرازی، خانم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كتر رها خرازی استاد‌‌‌ رسانه، آقای وكیلی (سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیر روزنامه ابتكار) و بند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه قرار بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن شركت كنیم كه البته آقای صاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ق خرازی به علت شم سیاسی قوی‌شان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار كسالت شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تشریف نیاورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.مواضع بند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و آقای وكیلی كه تا حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مشخص است ، خانم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كتر خرازی هم كه به صورت آكاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میك قرار بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جلسه را اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اره كنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اما از همان ابتد‌‌‌ا با مخالفت و سوال‌های تند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روها برای قطع برنامه مواجه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یم. البته من و آقای وكیلی تلاش بسیاری برای برقرار ماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن جلسه انجام د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یم و به نحوی پیش رفت كه كل مسئولان حراست نمایشگاه مجبور شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای كنترل اوضاع به محل سخنرانی بیایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و برنامه نهایتاً ناتمام ماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.این قضایا به عقید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه من خیلی خوب است چون باوجود‌‌‌ تمام سروصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اهایی كه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مطالب خوبی گفته شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واینكه مطبوعات چه نقشی می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر فضای پساتحریم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شرح د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.این فرصت‌ها را نباید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید‌‌‌ تلاش كرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كه چنین برنامه‌هایی(نمایشگاه مطبوعات)‌نه تنها ‌‌‌‌‌‌‌كاهش پید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا نكند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بلكه افزایش هم بیابد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و حتی به صورت استانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شهرستان‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر هم برگزار شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.نمایشگاه مطبوعات را می‌توانیم مثلا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مراكز استان‌ها مانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رشت، مشهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و... به صورت مقطعی و كوتاه برگزار‌كنیم و معتقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م همان‌طور كه نمایشگاه مطبوعات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تهران  با استقبال زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از طرف جوانان مواجه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شهرستان هم از سوی این قشر مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استقبال قرار خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفت. نمایشگاه مطبوعات اتفاق خوب و مفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی است و امید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وارم نه تنها تد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اوم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بلكه هرسال بیشتر وپررنگ‌تر هم اتفاق بیفتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.


ویدیو مرتبط :
امریکا مهربان است (ادعای مضحک و خنده دار غرب) +طنز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیبا کلام:گرفتن دانشگاه آزاد توسط اصولگرایان تصرف عدوانی بود



صادق زیبا کلام , دانشگاه آزاد

زیبا کلام:گرفتن دانشگاه آزاد توسط اصولگرایان تصرف عدوانی بود

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در  یادداشتی درباره برکناری فرهاد دانشجو نوشت:

کنار گذاردن دکتر فرهاد دانشجو، نه شکستی برای اصولگرایان بود و نه موفقیتی برای اصلاح‌طلبان و نه حتی پیروزی برای آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان بنیانگذار دانشگاه آزاد. اگر پیروزی بود، این پیروزی برای گروه خاصی نبود چراکه قانون و به رسمیت شناخته شدن آن بود که در حقیقت پیروز شد.

 

راستی را آن است که تصاحب و در اختیار گرفتن دانشگاه آزاد از جانب اصولگرایان در سال 1390 به زبان حقوقی یا از منظر حقوقی «تصرف عدوانی» بود. دانشگاه آزاد از زمان تشکیل آن به پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1361 تا سال 1390 که اصولگرایان آن را «تصاحب» کردند، یک ریال از بودجه عمومی نگرفته بود. صد البته که از امکانات دولتی در طی آن سه دهه استفاده کرده بود.

 

همچنان که خیلی از نهادها، موسسات، صنایع و شرکت‌های کوچک و بزرگ در بخش خصوصی از انواع و اقسام امکانات دولتی استفاده می‌کنند از گرفتن زمین رایگان یا زمین ارزان قیمت، تا وام کم‌بهره، معافیت گمرکی و معافیت از مالیات و انواع و اقسام کمک‌ها و تسهیلات دیگر. اما هیچ یک از این کمک‌ها باعث آن نمی‌شود که دولت خود را شریک یا سهیم یا مالک آن موسسه خصوصی تعریف کند.

 

دانشگاه آزاد هم ایضا اینگونه بود و کمک‌ها و تسهیلات دولت برخلاف استدلالی که اصولگرایان در سال 90 می‌کردند باعث نمی‌شد که دولتی شود. و بالاخره به این نکته ظریف باید اشاره کنیم که در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد هم از کیفیت علمی بالایی برخوردار بود به علاوه و باز برخلاف تبلیغات اصولگرایان میزان شهریه آن به مراتب کمتر از میزان شهریه‌ای است که دانشگاه‌های دولتی از دانشجویان نوبت دوم یا شبانه‌شان اخذ می‌کنند.

 

واقعیت آن است که گرفتن دانشگاه آزاد از همان ابتدای پیروزی آقای احمدی‌نژاد در سال 1384 به دلیل مخالفت با آقای هاشمی رفسنجانی به صورت یک هدف درآمده بود و به‌رغم آنکه آقای احمدی‌نژاد در سال 1384 از نظر قدرت سیاسی و نفوذ در حد بالایی بود، اما همانطور که آمد با همه وجود به دنبال گرفتن دانشگاه آزاد بود.

 

اما آقای هاشمی رفسنجانی به همراه هیات موسس دانشگاه آزاد آرام و بدون ایجاد سروصدا و زمینه سیاسی توانستند ایستادگی کرده و به استناد قانون نگذارند دولت بر دانشگاه آزاد مسلط شود. اما بعد از حوادث و رویدادهای 22 خرداد سال 1388 دیگر به نظر می‌رسید که هیچ نیرویی یارای مقاومت و ایستادگی در برابر اصولگرایان را ندارد.

 

آقای هاشمی رفسنجانی به همراه هیات موسس دانشگاه آزاد عملا به این نقطه رسیده بودند که نه قانون، نه منافع ملی و نه حفظ و حراست از بزرگ‌ترین دانشگاه کشور قادر نیستند تا جلوی اراده‌ای ایجاد شده برای تصاحب دانشگاه آزاد را بگیرند.

 

مابقی داستان را همه‌مان می‌دانیم به هر شکلی بود و بدون در نظر گرفتن به رسمیت شناختن اولین و بنیادی‌ترین حق که حق محترم شمردن مالکیت خصوصی است، اصولگرایان دانشگاه آزاد را در اختیار دولت آقای احمدی‌نژاد گذاردند. اقدامی که دولت احمدی‌نژاد در مورد دانشگاه آزاد انجام داد نوعی بی‌توجهی به قانون بود و آنچه دیروز اتفاق افتاد در حقیقت اعتبار بخشیدن به حرمت قانون است./خبرآنلاین