اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیباکلام: رفع تحریم ها عصای موسی نیست


«صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاههای تهران از اجرای برجام و رفع تحریمها علیه ایران ابراز خرسندی کرد و از مردم خواست برای دیدن نتایج آن صبور باشند زیرا به عقیده وی، «رفع تحریم ها عصای موسی نیست که بخواهد معجزه کند.»

خبرگزاری ایرنا: «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاههای تهران از اجرای برجام و رفع تحریمها علیه ایران ابراز خرسندی کرد و از مردم خواست برای دیدن نتایج آن صبور باشند زیرا به عقیده وی، «رفع تحریم ها عصای موسی نیست که بخواهد معجزه کند.»

زیباکلام افزود: دکتر روحانی با پیگیری مذاکرات هسته ای و به نتیجه رساندن برجام کار بسیار بزرگی انجام داد اما در باره نتایج آن در زمینه های اقتصادی باید واقعیت را به مردم بگوید که رفع تحریم ها عصای معجزه گر موسی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد بسته است که بیش از 70 درصد بودجه دولت صرف پرداخت حقوق 5 میلیون کارمند آن می شود و از سوی دیگر، بسیاری از محصولات صنعتی آن قادر به رقابت با کشورهای پیشرفته در عرصه های خارجی نیست.

زیباکلام گفت: دولت روحانی همچنین بیش از 500 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ناشی از سیاست های دولت قبل است.

این استاد دانشگاه افزود: نتیجه سیاستهای دولت قبل و اعمال تحریمها نه تنها کار را به جایی رساند که دولت روحانی حتی در پرداخت حقوق کارمندان و یارانه های نقدی به مردم مجبور به استقراض شود بلکه وضعیت اقتصادی و بودجه عمرانی کشور با محدودیتهای بسیار مواجه شد و به وجود 7 میلیون نفر بیکار در کشور انجامید.

زیباکلام گفت: در چنین شرایطی، اصولگرایان منتقد سیاست هسته ای دولت روحانی یا واقعیتهای کشور را نمی دانند یا خود را در برابر آن به نادانی می زنند.

وی با تاکید بر اینکه رییس جمهوری اکنون باید واقعیات را در گفت و گوی رودررو با مردم بگوید، تصریح کرد: رفع تحریم ها علاوه بر نتایج مثبت در زمینه های اقتصادی، به گسترش توسعه سیاسی و آزادیهایی که با شروع به کار دولت یازدهم در کشور شروع شد نیز کمک خواهد کرد.

این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از کسانی که آنها را «طیف تندروی اصولگرایان» خواند، اظهارداشت: طیف مذکور دولت آقای روحانی را به دو بهانه آماج حملات خود قرار داده است؛ یکی ضرر و زیانهایی که در نتیجه برجام متوجه صنایع هسته ای کشور شده و در این باره مسائلی چون سیمان کردن راکتور اراک و تبدیل تاسیسات فردو به آزمایشگاه هسته ای را مطرح می کنند. بهانه دوم آنها نیز بزودی با این سوال تهاجمی به دولت صورت می گیرد که آقای روحانی مگر تحریم ها تمام نشد، پس چرا وضع اقتصادی مردم خوب نمی شود؟!

زیبا کلام افزود: من معتقدم آقای روحانی باید به عنوان رئیس جمهور و شخص دوم نظام جمهوری اسلامی، محکم جلوی این گروهها ایستاده و واقعیات را برای مردم بگوید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: رییس جمهوری باید به مردم بگوید که اگر ضرر و زیانی بر کشور وارد شده، از ناحیه تحریمها و سیاستهایی بوده است که در دولت قبل اتخاذ شد و برخی گروهها با شدت از آن دفاع می کردند.

زیبا کلام در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به در پیش بودن انتخابات اسفندماه گفت: آقای رئیس جمهور به عنوان شخص دوم کشور و در اجرای وظایف خود در قانون اساسی، باید با جدیت از شورای نگهبان سوال کند که علت رد صلاحیت بیش از 60 درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست و شرایطی را فراهم سازد تا زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات بوجود آید.


ویدیو مرتبط :
عصای موسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباکلام: توافق، عصای موسی نیست!


صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: توافق هسته‌ای، عصای موسی کلیم‌الله نیست که به اقتصاد ایران خورده و معجزه کند!

صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: توافق هسته‌ای، عصای موسی کلیم‌الله نیست که به اقتصاد ایران خورده و معجزه کند!

 تورم را کاهش دهد، ارزانی به بار بیاورد، کسب و کار را از رکود به در آورد، برای شش میلیون بیکار شغل ایجاد کند، رشد اقتصادی را به عدد دست‌نیافتنی هشت درصد برساند، باران و رحمت الهی را بر دشت‌های از خشکی تاول‌زده آن جاری کند و بالاخره و بالاتر از همه، فساد مزمن ساختار اداری را برطرف کند.

همچنین این توافق قرار نیست روابط ما با برخی همسایگان را بلافاصله دوستانه کند یا خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای ایجاد کند. اگرچه مخالفان توافق و تندروها، این نسبت نادرست را به دولت یازدهم و حامیان توافق هسته‌ای داده‌اند که آنها معتقدند، پس از توافق، ایران یک‌شبه گلستان خواهد شد، اما باید با تأکید و صدای بلند گفت: هیچ طرف‌دار توافقی دچار این تصور باطل، وهم و گمان نیست که اگر امروز توافق صورت بگیرد، از فردا همه‌چیز دگرگون شده و تغییر خواهد کرد.

اصلاح اقتصاد، سیاست، جامعه، خاورمیانه، بهبود روابط با برخی همسایگان و دنیا، همه و همه به درپیش‌گرفتن سیاست‌های عقلانی و بهینه نیاز دارد. اگر اصراری بر مذاکرات و رسیدن به توافق هسته‌ای مطلوب وجود دارد، به این دلیل بوده که چرا کشور باید به دلیل تحریم‌ها و برخی جنبه‌های دیگر فعالیت هسته‌ای، مشکلاتی داشته باشد. چرا کالایی که در بازار جهانی هزار تومان قیمت دارد، به واسطه تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت دولت‌های نهم و دهم، در ایران هزاروسیصد تومان قیمت داشته باشد.

اصرار بر رسیدن به توافق خوب با غرب به آن دلیل بوده که یک‌سری آسیب‌ها و سنگ‌هایی که تحریم‌ها به پای اقتصاد کشور بسته‌اند، باز شوند و ما و اقتصادمان در شرایطی طبیعی و نرمال قرار بگیریم.

این توافق در حقیقت، به‌مثابه بازشدن آن سنگ از پای اقتصاد ملی و رفع سایر موانعی است که تحریم‌ها به ایران تحمیل کرده است. باز هم با صدای بلند باید گفت تازه پس از بازشدن آن سنگ از پای اقتصاد و رفع سایر موانع داخلی است که ما در شرایط برابر با سایر کشورها قرار می‌گیریم.

تأیید برنامه جامع اقدام مشترک صرفا به معنای آن است که کالایی که تا دیروز حداقل ٣٠ درصد گران‌تر به دست ایرانیان می‌رسید حالا به همان قیمت جهانی به دستمان می‌رسد. رسیدن به توافق به‌هیچ‌‌روی به معنای آن نبوده و نیست که آن کالا مجانی یا نصف قیمت به ایران برسد.

درعین‌حال این توافق، یک نقطه عطف تاریخی است؛ نه فقط برای ایران، بلکه برای کل جهان. بسیاری از مفسران غربی از هم‌اکنون این توافق را یکی از بزرگ‌ترین، پیچیده‌ترین و درعین‌حال موفقیت‌آمیزترین مذاکرات بعد از جنگ جهانی دوم می‌دانند.

کمتر تحولی بوده که ظرف بیش از ٧٠ سالی که از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد، این میزان مذاکرات برای حل‌وفصل آن صورت گرفته و این همه کشور برای به‌نتیجه‌رسیدن آن، بیش از یک دهه تلاش کرده باشند. بی‌تردید آثار بلندمدت این توافق تاریخی، هم برای ایران هم برای خاورمیانه و جهان حائز اهمیت است.

توافق هسته‌ای در سطح جهانی نشان داد که اگر نیت واقعی حل‌وفصل مناقشه‌ای وجود داشته باشد و اگر طرفین حاضر شوند ملاحظات و دغدغه‌های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرند و صرفا بر روی منافع یک‌طرفه نایستند، امکان دستیابی به نتیجه برای بسیاری از موضوعات وجود دارد.

 از مدل مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی می‌توان استفاده کرد و دست‌کم تلاش کرد تا برخی بحران‌های جهانی را حل و فصل کرد. در مورد خاورمیانه هم تأثیر توافق کم نخواهد بود. سخنی به اغراق نرفته اگر گفته شود توافق هسته‌ای با ایران ممکن است نقشه سیاسی خاورمیانه را تغییر دهد.

 الگوی یارگیری در خاورمیانه حداقل ظرف ٣٦ سال گذشته به این صورت بوده که یک‌سری از کشورها به واسطه دشمنی و اختلافات میان تهران و واشنگتن، کمابیش به دلخواه غربی‌ها موضع‌گیری کرده‌اند. تصور آنان این بوده که دشمنی غرب با ایران عامل تعیین‌کننده برای قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.

 بنابراین هم در رابطه با کشور خودمان و هم در سطح منطقه، دشمنی غرب با ایران عامل تصمیم‌گیری و یارگیری سیاسی برای آنها بوده است. اگرچه که بنا نیست مناسبات میان ایران و غرب به‌دنبال توافق هسته‌ای یک‌شبه تغییر کند اما بعید به‌نظر می‌رسد که روال گذشته همچنان در خاورمیانه تعیین تکلیف کند.

بسیاری از کشورهای منطقه بعد از این صرفا به اتکای دشمنی تعریف‌شده میان ایران و غرب نمی‌توانند تعیین سیاست کنند. اما بیشترین تأثیر بلندمدت توافق تاریخی در داخل جامعه خودمان رخ خواهد نمود.

تاکنون مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در روابط میان ما و غرب، تضاد و تنش بوده است. کمتر واقعه و تحولی را در منطقه می‌توان سراغ گرفت که رگه‌هایی از تیرگی روابط ایران و ایالات متحده بر آن تأثیرگذار نبوده باشد. اگر بتوانیم پیرامون اختلافات دشوار و پیچیده هسته‌ای با آمریکا به توافق برسیم آیا امکان‌پذیر نیست در حوزه‌های دیگر هم بتوان به آمریکا توافق کرد؟