اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیباكلام:مدیون شمشیر آغامحمدخان و چكمه‌های رضا شاهیم



استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با دفاع از رضا شاه گفت: ما مدیون شمشیر آغامحمدخان و چكمه‌های رضا شاهیم. وی همچنین در ادعایی دیگر جنگ نرم را زاده توهم توطئه دانست.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صادق زیباكلام دوشنبه شب با حضور در مناظره‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار در دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی ریشه‌های ضدیت با آمریكا و آمریكا ستیزی در ایران پرداخت.

وی اظهار داشت: تقریباً از اوایل انقلاب وقتی به نزدیك 13 آبان می‌رسیم در بسیاری از دانشگاه‌ها به این مناسبت سخنرانی‌هایی برگزار می‌شود كه خود من هم در این یك هفته اخیر برای سومین بار است كه در چنین مراسمی حضور پیدا می‌كنم.

زیباكلام گفت: در بحث ایران و آمریكا می‌توان با دو رویكرد مسئله را نگاه كرد؛ اول اینكه فرض را بر این بگذاریم كه انقلاب اسلامی ایران در تضاد و تقابل با كشور آمریكا است و اینكه بگوییم در سه دهه گذشته آمریكایی‌ها اقدامات و توطئه‌هایی علیه ما انجام داده‌اند و بارها سعی كرده‌اند به نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد كنند كه هر بار به نحوی با شكست روبه‌رو شدند.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: این دیدگاهی بوده كه در سه دهه گذشته با تكیه بر دو فرض وجود دارد؛ اول این كه آمریكا بعد از انقلاب و سرنگونی پهلوی در ایران منافع خود را در ایران از دست داد و با ما دشمنی دارد؛ فرض دوم بر این است كه ذات آمریكا و اساساً قدرتی مثل او نظامی همچون جمهوری اسلامی را بر نمی‌تابد چرا كه آمریكا می‌خواهد حكومتی مطیع و وابسته در ایران وجود داشته باشد كه بتواند این حكومت را تحت نظارت و كنترل خود داشته باشد.

وی اضافه كرد: بر اساس این موضوع است كه آمریكا در طول این 30 سال دست به توطئه‌های گوناگونی علیه ایران زده كه از جمله این توطئه‌ها می‌توان به توطئه انجام شده در اول انقلاب اشاره كرد كه آمریكایی‌ها سعی داشتند لیبرال‌ها را در ایران روی كار آورند كه بعد از اشغال سفارت آمریكا در ایران این توطئه شكست خورد؛ اسناد آن هم نشان از این داشت كه دولت موقت و بنی‌صدر جاسوس بودند.

زیباكلام ادامه داد: پس از این موضوع آمریكا سعی كرد با راه اندازی مسئله طبس گروگان‌ها را آزاد كند كه آن هم با شكست مواجه شد؛ بعد از حادثه طبس قصد انجام كودتای نوژه را داشت كه این توطئه هم با شكستی دیگر برای آمریكایی‌ها همراه بود؛ بعد از آن آمریكا با تجهیز صدام حسین عراق را علیه ایران وارد جنگ كرد كه آن هم با شكست روبه‌رو شد؛ سپس به تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی روی آورد كه باز هم شكست خورد و برای تكمیل پروژه توطئه‌های خود دست به محاصره اقتصادی علیه ما زد كه باز هم راه به جایی نبرد و شكست خورد؛ بعد ایران را تهدید نظامی كرد كه باز هم شكست خورد؛ 11 سپتامبر را توسط القاعده‌ای كه مورد حمایت آنها بود ایجاد كرد تا بتواند در منطقه حضور نظامی داشته باشد كه باز هم شكست خورد؛ در بحث هسته‌ای علیه ما وارد عمل شد كه باز شكست خورد؛ آخرین توطئه آن هم برنامه فتنه 22 خرداد بود كه باز هم شكست خورد و آمریكایی‌ها از این همه شكست مانند تیمور لنگ كه نظاره‌گر تلاش مورچه‌ای كه از دیوار بالا می‌رفت تا دانه را به بالا برد درس گرفته و امروز علیه ما با یك توطئه جدید تحت عنوان جنگ نرم وارد میدان شده‌اند و ما اكنون در این فاز هستیم.

زیبا كلام تصریح كرد: این رویكرد عمومی است كه در طی این سه دهه گذشته در مواجهه با آمریكا وجود داشته است؛ اما سوال اساسی و بنیادی این است كه واقعاً ریشه ستیزها و این تضادها بر سر چیست چرا كه اگر بگوییم ما مبارز هستیم و مورد ظلم واقع شدیم این معنی را می‌دهد كه در جهان یكی دو كشور مستقل بیشتر وجود ندارد و كشورهایی كه با آمریكا رابطه دارند همه نوكر و تحت سلطه حكومت استكباری آمریكا هستند.

این استاد علوم سیاسی افزود: اگر بگوییم با كل نظام فكری و ایدئولوژیكی غرب مشكل داریم این موضوع راحت‌تر قابل فهم است تا اینكه بگوییم با بخشی از غرب با مشكل مواجه هستیم.

وی با اشاره به مسئله طبس ادامه داد: در این ماجرا آمریكایی‌ها برای پاسخگویی به افكار عمومی جهان زیر فشار بودند و برای همین لازم بود دست به چنین اقدامی بزنند تا گروگان‌های خود را در ایران آزاد كنند هر چند امید زیادی به موفقیت عملی آن نداشتند و این عملیات با شكست كامل مواجه شد اما این دلیل بر این نیست كه بگوییم آمریكا به ایران حمله نظامی كرد چرا كه هواپیماهایی كه این عملیات را انجام دادند هواپیماهای باربری بود نه نظامی.

زیباكلام در خصوص اصطلاح جنگ نرم در ایران گفت: این اصطلاح در ایران تولید شده و زاده همان تفكر توهم توطئه‌ای است كه در ایران و برخی از سران وجود دارد؛ اگر شما این واژه جنگ نرم را در گوگل سرچ كنید خواهید دید كه تمام منابعی كه خواهد آمد اكثرا منابع ایرانی است؛ این نشان از این دارد كه چنین ادبیاتی در ایران تولید شده است.

این كارشناس علوم سیاسی در ایران اظهار داشت: در ابتدا باید دید كه در ذات انقلاب اسلامی در ابتدا آمریكا ستیزی وجود داشت یا نه كه اگر به شعارهای انقلاب بنگریم خواهیم دید كه مسلما چنین چیزی نبوده است.

وی گفت: من شما را ارجاع می‌دهم به سخنان امام(ره) در پاریس در مصاحبه‌هایی كه از ایشان می شد؛ عمده‌ترین پرسشی كه از ایشان می‌شد این بود كه هدف شما از مبارزه چیست؟ حكومت اسلامی مد نظر شما چه حكومتی خواهد بود؟ ولی هیچ كسی نمی‌پرسید شما با آمریكا ستیز دارید یا نه؟ زیباكلام ریشه آمریكا ستیزی را مربوط به گذشته‌های حتی قبل از انقلاب دانست و اظهار داشت: باید با دیدی تاریخی ریشه آمریكاستیزی را در ایران بررسی كنیم؛ باید دید چرا این آمریكا ستیزی در ایران به وجود آمد و ریشه آن چیست و چرا این آمریكا ستیزی از اول انقلاب تاكنون در ایران مانده است؛ چرا كه اگر بگوییم چنین رویه‌ای بیشترین تاثیر را روی ایران گذاشته است اغراق نكرده‌ایم.

وی با اشاره به سقوط حكومت رضا شاه و پایان حكومت دیكتاتوری وی گفت: بعد از رضا شاه یك فضای نسبتاً باز سیاسی نسبت به گذشته در ایران به وجود آمد كه در آن زمان به خاطر همین، ایدئولوژی‌های سیاسی با شتاب جای خود را در میان اقشار مختلف جامعه باز كردند كه از جمله مهم‌ترین این ایدئولوژی‌ها در آن زمان ایدئولوژی ماركسیسم به رهبری حزب توده در آن زمان بود كه همزمان بود با نفوذ بی حد و حساب ماركسیسم جهانی در عرصه‌های بین الملل كه این ایدئولوژی الگویی را در جهان مطرح كرده بود به این عنوان كه در جهان دو قطب وجود دارد یكی كشورهای عقب مانده و دیگر قطب كشورهای توسعه یافته كه معمولاً این دو قطب منافعشان در تضاد با هم تامین می‌شود و گروه دوم می‌خواهد گروه اول را تحت سلطه خود نگه دارد.

این كارشناس علوم سیاسی ادامه داد: مسلماً چنین دیدی در آن زمان در ایران به دست ماركسیست‌ها جای باز كرد و هنوز هم چنین دیدی نشأت گرفته از همان دیدگاه‌هایی است كه ریشه آن در تاریخ ماست.

وی گفت: اگر امروز هم ما بخواهیم با چنین دیدی به این مسئله نگاه كنیم پس باید مصدق را هم وابسته به نظام امپریالیستی آمریكا بدانیم؛ اگر بخواهیم با چنین دیدی بنگریم پس باید بسیاری از نهضت‌های اسلامی را هم هر چند بعدها ماركسیسم شدند وابسته به امپریالیسم آمریكایی بدانیم.

زیباكلام تصریح كرد: ما باید ببینیم چرا در یك كشور مسلمان آن هم شیعه اساساً تفكر ماركسیستی این قدر نفوذ پیدا كرد به طوری كه در زمان انقلاب اكثر جنبش‌های مذهبی روشنفكران و نویسندگان یا از هواداران ماركسیسم بودند و یا خود توده‌ای بودند؛ ما باید ریشه‌یابی كنیم كه چرا ماركسیسم مانند نقل و نبات در اپوزیسیون ایران به این شدت رشد كرد.

كارشناس علوم سیاسی اضافه كرد: سوال من این است كه چرا باید ماركسیسمی كه بعد از فروپاشی شوروی رو به افول رفت توانست خود را در ایران باز تولید كند؛ مگر نه اینكه به خاطر ریشه همین تفكرات آمریكا ستیزی بوده است كه امروز ما شاهد این هستیم كه جریان اصولگرایی همان ماركسیسم است و چه بسا حتی از ماركسیست‌ها یك قدم جلوتر گذاشته‌اند.

زیباكلام یكی از مهم‌ترین دلایل نفوذ ماركسیسم را عقب ماندگی علوم سیاسی در ایران دانست و گفت: به همین دلیل است كه ماركسیسم مرتب در ایران به باز تولید می‌رسد، البته به خاطر برخی ملاحظات سیاسی هم هست چرا كه دشمنی با استكبار به تعریف آنها كه امروز آمریكا پرچم دار آن شناخته می‌شود یكی از نقاط مشترك ماركسیسم و حكومت ماست؛ این مسئله در جریان اصولگرایی به حدی است كه حتی آنها یك گام جلوتر از ماركسیست‌ها هستند؛ آمریكا را نماد ظلم و جمهوری اسامی را نماد یك حكومت مبارز علیه ظلم عنوان می‌كنند.

زیباكلام با دفاع مجدد از رضاخان و تقدیر از خدمات وی در دوران حكومت‌داری‌اش اظهار داشت: من معتقدم تاریخ بهترین تعیین كننده است به شرطی كه تحریف نشود؛ به نظر من رضا شاه خدمات زیادی را به ایران كرد؛ من معتقدم كه ایران مدیون دو نفر است؛ یكی شمشیر آغامحمدخان و دیگری چكمه رضاخان؛ هرچند در دوران رضا شاه فضای بسته و دیكتاتوری حاكم بود ولی همین رضا خان توانست یك‎پارچگی را در ایران حفظ كند و تمامیت ارضی را حفظ كند و خدمات عمرانی زیادی را برای ما به ارمغان بیاورد.

این استاد علوم سیاسی با تاكید بر حفظ منافع ملی ایران بیان داشت: در سیاست خارجه منافع ملی است كه تعیین كننده است ما نه برای همیشه دوستان و هم‌پیمانان بین المللی داریم و نه برای همیشه دشمن دیگر كشورها هستیم، بلكه آنچه برای ما ملاك است منافع همیشگی است كه اگر این منافع را در نظر بگیریم خواهیم دید كه دشمنی با آمریكا هیچ سودی برای ما طی این سه دهه نداشته بلكه لطمات زیادی نیز به كشور ما وارد كرده است.../فارس


ویدیو مرتبط :
سید رضا نریمانی...مدیون سید علی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه کسی شمشیر رضا شاه را دزدید؟


در کتاب مرگ در مرداب: خاطراتی از دوران تبعید رضاشاه، ص 72 و 73 آمده است: پس از منتفی شدن انتقال جنازه رضاشاه به تهران و انتقال آن به قاهره، مراسم تشییع جنازه رسمی در قاهره به عمل آمد.

در کتاب مرگ در مرداب: خاطراتی از دوران تبعید رضاشاه، ص 72 و 73 آمده است:

 پس از منتفی شدن انتقال جنازه رضاشاه به تهران و انتقال آن به قاهره، مراسم تشییع جنازه رسمی در قاهره به عمل آمد. برای این مراسم، شمشیر طلای رضاشاه که مرصع به گوهرها و سنگ‌های گرانبها بود، به قاهره فرستاده شد تا طبق رسوم درباری، پیشاپیش جنازه حمل شود، ولی ملک فاروق این شمشیر گرانبها را بعد از انجام مراسم تشییع جنازه، به کاخ سلطنتی برد و مراجعات مکرر هیأت اعزامی ایران برای پس گرفتن آن بی‌نتیجه ماند.