اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیباكلام: فكر نمی كنم 10 تا 20 درصد بیشتر در انتخابات شركت كنند



 

 

 

همشهری ماه در تازه‌ترین شماره خود مناظره‌ای را بین صادق زیباكلام استاد دانشگاه تهران و حمیدرضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی برگزار كرده است.

به گزارش انتخاب، در این مناظره دو طرف به گمانه زنی و ترسیم فضای پیش رو در انتخابات مجلس نهم پرداخته اند. بخش‌های از این مناظره را در ادامه بخوانید:

زیباكلام: در شهرستان‌ها و مناطق دوردست وضعیت انتخابات قدری فرق می كند در این حوزه ها رقابت‌های محلی و قبیلگی بیشتر تاثیر گذار است تا فضای كلی كشور . بنابراین احتمالا در این حوزه‌ها مشاركت 60 تا 80 درصدی خواهد بود ولی در شهرستان‌ها و مراكز بزرگ فكر نمی كنم 10 تا 20 درصد بیشتر در انتخابات شركت كنند. در حالی كه فضا در سال 86 اینقدر دوقطبی نشده بود. با اصلاح‌طلبان و نیروهای چپ برخورد نشده بود و به عنوان یك جریان سیاسی وجود داشتند و در انتخابات هم كم و بیش شركت كردند، اما در شرایط فعلی كه در این دوسال هربلایی سر اصلاح‌طلبان آورده شده است، چگونه می توان انتظار داشت كه آنها بگویند می خواهند در انتخابات شركت كنند . به فرض كه رهبرانشان نیز بگویند بعید می دانم مردم بخواهند در انتخابات شركت كنند.

ترقی: ما چنین تصوری نداریم . عناصر تندرو و ساختارشكن و قانون گریز حذف شده‌اند ولی آنهایی كه تابع قانون بودند ، اعتراضاتشان در چارچوب قانون صورت گرفته است.

زیباكلام: نظام ما مكانیسمی به نام نظارت استصوابی ایجاد كرده است. از این طریق تمام كسانی را كه حاكمیت با دیدگاه آنها مخالف است رد صلاحیت می كند. بارها شده افرادی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده و بعد خواستار این شده اند كه حتی اگر آبرویشان می رود شورای نگهبان به مردم بگوید كه چرا رد صلاحیت شده اند. شورای نگهبان تنها پاسخ داده است چون نمی خواهیم آبروی شما را ببریم دلیل رد صلاحیت را نمی گوییم. اتفاقا من اگر جای مسئولان بودم در اسفند 86 كلاهم را قاضی می كردم ، گول تبلیغاتی را كه برای خودم راه انداخته‌ام را نمی خوردم و می گفتم چرا در تهران كه 6-7 میلیون نفر می توانند رای بدهند، تنها كمی بیش از یك میلیون رای داده‌اند. این داستان در تبریز ،كرمان و مشهد هم هست. ما نخواسته‌ایم اینها را ببینیم.

ترقی: جناب آقای زیباكلام همیشه همین عینك را دارند . واقعا شناخت جامعه نیازمند یك مقدار خارج شدن از ذهنیت مطلقی است كه امثال آقای زیباكلام دارند. این چیزهایی كه ایشان می گوید با واقعیات جامعه فاصله دارد، تا وقتی ایشان این ذهنیت را داشته باشند، همیشه برداشتشان از جامعه همین است. باید بپذیریم قشری از آحاد جامعه بی تفاوت هستند و به فكر سرنوشتشان نیستند. روز قدس جمعیت در خیابان‌ها بود. در اتوبوس نشسته بودم. نفر بغلی به من می گفت مردم برای چه به خیابان‌ها آمده‌اند؟ اصلا خبر نداشت ماجرا ازچه قرار است. این فرد اصلا اهمیتی برایش ندارد كه در انتخابات شركت كند . نمی توانیم او را نخبه بدانیم.../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
تعرفه واردات فولاد، 10 تا 20 درصد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت خودرو 10 تا 20 درصد کاهش می‌یابد


عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کارگروه مشترک دولت و مجلس برای تدوین شیوه نامه جدید قیمت‌گذاری خودرو، گفت: با نهایی شدن این دستورالعمل، قیمت مصوب خودروها ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

 خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جزئیات جلسه عصر امروز کارگروه مشترک دولت و مجلس برای تدوین شیوه نامه جدید قیمت‌گذاری خودرو، گفت: با نهایی شدن این دستورالعمل، قیمت مصوب خودروها ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

رمضانعلی سبحانی‌فر  اظهار داشت: جلسه امروز کمیسیون صنایع مجلس با معاون تولید وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت در مورد قیمت‌گذاری خودروها برگزار شد و در این جلسه بر لزوم بازنگری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو و کاهش قیمت‌ها تأکید شد.

وی ادامه داد: این جلسه پیرو جلسه قبلی مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان برای بازنگری در شیوه قیمت‌گذاری خودرو برگزار شد و در آن، هزینه‌های تولید خودرو، آنالیز قیمتی و شیوه‌های هزینه‌ای تولید‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت.

سبحانی‌فر با بیان اینکه در جلسه امروز میزان ارز‌بری خودروها مطرح و بررسی شد، گفت: قرار شد دستورالعمل و کلیات قیمت‌گذاری خودرو توسط کارگروه مشترک مجلس و دولت طی یکی دو جلسه آینده این کارگروه تدوین و نهایی شود.

وی با بیان اینکه پس از تدوین این دستورالعمل، قیمت همه خودروها براساس این چارچوب تعیین خواهد شد، گفت: در این صورت، قیمت مصوب خودروهای داخلی بین 10 تا 20 درصد تعدیل می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع همچنین از دستورالعمل سازمان حمایت در مورد اعمال قیمت‌های مصوب قبلی برای قراردادهای خرید خودرو با تاریخ قبل از 18 آذرماه خبر داد و گفت: قراردادهایی که تاریخ آنها پیش از این زمان باشد، مشمول قیمت‌گذاری قبلی خواهند شد.