اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زياده خواهي در عرصه اقتصاد وسياست...



 

زياده خواهي در عرصه اقتصاد وسياست...

 

رئيس مجلس:

زياده خواهي در عرصه اقتصاد و سياست نشانگر بي‌عدالتي است


بدون امام، رهبري نظام صحيحي برقرار نمي‌شود/ تنوع سلايق و رفتار در پرتو امامت به وحدت مي‌رسد/ نقد منصفانه و مسوولانه امر به معروف و نهي از منكر است.

علي لاريجاني با بيان اينكه مدينه فاطمي جامعه‌اي متعادل است چرا كه هر چيزي درجاي خود قرار دارد، متذكر شد: زياده خواهي چه در عرصه اقتصاد و چه در عرصه سياست به خودي خود نشانگر بي‌عدالتي است.
به گزارش خبرنگار پارلماني ايلنا رئيس مجلس در جلسه علني امروز با عرض تسليت به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار داشت: از شخصيتي سخن مي‌گوييم كه پيامبر اسلام فرمود فاطمه پاره تن و قلب من و روح من و نور چشم من است و كسي كه او را بيازارد مرا آرزده و كسي كه او مرا بيازارد خدارا آزرده است.
وي با اشاره به فرازي از خطبه‌اي از حضرت فاطمه(س)، گفت: بخش عظيمي از وظيفه ما در سنت فاطمي در اين خطبه مورد تاكيد قرار گرفته و ايشان پس از حمد و ثناي الهي مي‌فرمايند، ايمان، آدمي و جامعه را از شرك در مراتب گوناگون آن باز مي‌دارد.
رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه انفاق و دورويي و بسياري از بيماري‌هاي روحي به دليل عدم فهم و التزام به معناي واقعي ايمان است، ادامه داد: خداوند عدالت را قرار داده است تا دلها به يكديگر نزديك شود.
لاريجاني با بيان اينكه مدينه فاطمي جامعه‌اي متعادل است چرا كه هر چيزي درجاي خود قرار دارد، متذكر شد: زياده خواهي چه در عرصه اقتصاد و چه در عرصه سياست به خودي خود نشانگر بي‌عدالتي است. نشانه مدينه عادله در كلام فاطمه زهرا در نزديكي قلوب به هم است.
رئيس مجلس به استناد اين خطبه از حضرت فاطمه ادامه داد: بدون امام، رهبري نظام صحيحي برقرار نمي‌شود و اين پيامي است كه جايگاه رهبري نظام بخش ملت را نشان مي‌دهد.
به گفته وي تنوع سلايق و رفتار كه هميشه وجوددارد در كلام حضرت فاطمه(س) در پرتو امامت به وحدت مي‌رسد و جهاد براي عظمت اسلام قرارداده اند.
رئيس قوه مقننه تصريح كرد: امروز مشاهده مي‌كنيم كه جوامعي كه لباس جهاد از تن در اورده‌اند، چگونه به ذلت كشيده شده‌اند. اما فرهنگ انقلاب كه در كلام امام به جوانان روحيه جهادي داد و يك نمونه آن شهيد سردار هاشمي بود كه روز گذشته پيكر او تشييع شد، چه عزتي براي ايران فراهم نمود كه صلابت و قدرت آن را ديگران معترفند.
وي با تاكيد بر اينكه مردم فلسطين قدرتمندند، چون جهاد را بخشي از حيات خويش قرارداده اند، گفت: روز گذشته 25 ارديبهشت روز نكبت و تشكيل اسرائيل بود. در آن روز با دسيسه انگليس كشتار مردم فلسطين و آوراه نمودن آنان آغاز شد.
نماينده قم يادآور شد: در همان روز حدود 700 هزار فلسطيني آواره شدند كه تا امروز به 5 ميليون نفر رسيده‌اند و رژيم صهيونيستي سياست كشتار كن، بيرون كن تا تثبيت شوي را در اين سال‌ها دنبال كرده‌اند. اما آوارگي، مردم مقاوم فلسطين را از جهاد منصرف نكرد.
به گفته وي، نه تنها جهاد و حماس در غزه و لبنان و جولان به خروش آمدند، بلكه روز گذشته حتي در سرزمين‌هاي سال 48 در تل‌آويو، فلسطيني‌‌ها با گرفتن پوستر مقاومت تظاهرات نمودند و به ميدان آمدند.
دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي در آشفتگي سياسي به جاي‌پذيرش ستم خود بر فلسطيني‌ها، وزير دفاع خود را به آمريكا فرستاده است، يادآور شد: آقاي اوباما اعتراف كرد كه رژيم اسرائيل در مقابل موشك‌هاي حماس و حزب‌الله در خطر است. به همين دليل دولت آمريكا تصويب كرد مخارج يك سيستم پوشش فولادي را براي اسرائيل فراهم نمايد و لايحه‌اي را هم به سنا فرستاد. بگذريم كه چتر دفاعي به‌عنوان پوشش فولادي چقدر علاج موشك‌هاي سرگردان حماس را مي‌كند. مهم‌تر آن است كه آمريكا مشكل دروني در سال 48 را نمي‌تواند با مصوبه دولت خود سامان دهد. ضمنا اين مصوبه چشمه ديگري از تغييرات كذايي ادعايي رئيس‌جمهور جديد آمريكا را نشان مي‌دهد. آيا باز هم بايد فريب سياست‌هاي جديد آنان را خورد؟
وي در ادامه به قسمت ديگري از سخنان حضرت فاطمه زهرا در مورد امر به معروف و نهي از منكر، اشاره كرد و ادامه داد: امر به معروف و نهي از منكر يك وظيفه خطير اسلامي و البته با آداب و مراتب آن در سخن ايشان براي مصلحت جامعه اسلامي وضع شده است.
رئيس قوه مقننه با اعتقاد به اينكه امر به معروف و نهي از منكر هم جنبه فردي و هم جنبه اجتماعي دارد، خاطرنشان كرد: نوعي مسووليت مشترك ابناء جامعه را شكل مي‌دهد و مهترين بخش آن به سوي سياستمداران و مسوولان است. نصيحت برائمه مسلمين بخشي از امر به معروف و نهي از منكر است كه امروز به نقد منصفانه و مسوولانه تعبير مي‌شود.
لاريجاني معتقد است كه تحقق اين امر به وجود فضاي آزاد فكري در جامعه مربوط مي‌شود تا نقد مسوولان سامان يابد.
رئيس مجلس نكته ديگر را مسووليت ايجاد فضاي سالم در مدينه فاطمي عنوان كرد و گفت: اين مسووليت در فضاي دور از تملق و دورويي و غيبت و تهمت و فحشا و منكرات تحقق مي‌يابد. امروز روابط اجتماعي اگر با الگوگيري از روش دول غربي شكل بايد كه لذت گرايي به هر نحو بخشي از ايدئولوژي آنان است و اخلاق به خودي خود اصالت خود را از دست داده است، بايد ‌پذيرفت دور افتادگي و مهجوريت از سنت فاطمي در آن است.
رئيس مجلس ادامه داد: اگر دردمندان امت بر حجاب و عفاف و اخلاق اسلامي جامعه تاكيد مي‌نمايند، بخشي از توصيه فاطمه زهرا(س) را در خطبه مشهور ايشان بيان مي‌كنند كه هم جنبه فردي و هم جنبه حكومتي دارد.
لاريجاني در پايان خاطرنشان كرد: پيامبر فرمود كه هر حاجتي داريم به‌آنها متوسل شويم. باشد كه در شب شهادت آن بزرگوار توسلات همه مونين راه را بر زيست سالم و اسلامي فاطمي فراهم و مسووليت را بر همگان روشن كند. از مسوولين اجرايي مي‌خواهيم در اين زمينه به وظيفه خود به درستي عمل نمايند...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
عرصه های اقتصاد مقاومتی در گالیکش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی: عرصه سیاست و اقتصاد به‌دست کوته‌نظران و بی‌تجربه‌ها افتاده است



آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

عرصه سیاست و اقتصاد به‌دست کوته‌نظران و بی‌تجربه‌ها افتاده است

افراد اهل فکر و تعقل و صاحبان ابتکار و عمل به تدریج گوشه‌نشین و از میدان خارج شدند/حمایت واقعی از اقتصاد و اشتغال کشور کمک به تولید ثروت و حمایت از سرمایه‌گذاری و است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای هیأت مدیره و منتخبین اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی، مهندسی و صنایع انرژی ایران، درد دل‌ها و خطرات کار‌شناسی نمایندگان جمع حاضر را واقعی و دلسوزانه خواند و با اشاره به راه و منطق مدیریت کشور پس از جنگ تحمیلی گفت: احیای صنایع و اقتصاد کشور و شکوفایی صنایع و ذوق و شوق سازندگی کشور پس از جنگ تحمیلی این نوید را می‌داد که انقلاب اسلامی ایران تحت لوای مکتب اهل بیت (ع) در سالیان نه چندان دور الگوی ملت‌های زجرکشیده و توسعه‌نیافته مسلمان و غیرمسلمانان منطقه و جهان شود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیر و تشکر تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور از برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه پس از جنگ را نتیجه در پیش گرفتن منطق و تدبیر در برنامه‌ها و تعامل سازنده با همه کشور‌ها عنوان و تصریح کرد: همان‌گونه که با جدّیت و تدبیر و عقلانیت توانستیم دفاع مقدس و مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ را پیش ببریم، همین منطق پس از جنگ نیز مؤثر افتاد و زمانی که کشور‌ها و قدرت‌ها جدّیت و درستی منطق و عقلانیت ایران را در عمل دیدند، راه تعامل و همکاری بین‌المللی برای توسعه و پیشرفت کشور به سرعت هموار و اقتصاد کشور در ریل جهش اقتصادی قرار گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری به وضعیت نامساعد اقتصادی کشور پس از پایان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره) و مسئولان کشور به درستی و در مقطعی حساس جلوی خسارت بیشتر کشور را گرفتند و با حاکم کردن منطق و تدبیر در تصمیمات، دنیا سر تعظیم برای تعامل با ایران فرود آورد و با سرازیر شدن امکانات داخلی و خارجی، توسعه و سازندگی را با سرعت خوبی به پیش برد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضع کنونی کشور را بسیار بهتر از پایان جنگ خواند و گفت: در حال حاضر امکانات مادی، انسانی، جغرافیایی و فکری بسیار خوبی در کشور وجود دارد و در صورت در پیش گرفتن تدبیر و تعامل در داخل و خارج، زمینه‌های جبران خسارت و جهش اقتصادی فراهم است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صنایع زیرساخت و فنی و مهندسی و نیز نیروی انسانی شاغل در این عرصه را سرمایه‌ای عظیم ایران اسلامی دانست و گفت: کارهای بزرگی در کشور وجود دارد که کارآفرینان و متخصصان و صنعتگران داخلی به خوبی از عهده انجام آن برمی‌آیند و نظام و دولت تنها باید راه و مسیر حرکت این سربازان عرصه سازندگی کشور را هموار و حمایت خود را از آنان دریغ ندارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برنامه‌های پنج ساله و نیز تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور گفت: در صورتی که برنامه ۵ ساله چهارم و پنجم کشور به خوبی اجرا می‌شد، دیگر نیازی نبود که امروز حسرت عقب‌ماندگی از بعضی کشورهای همسایه در برخی زمینه‌ها را بخوریم و خجالت‌زده دلسوزان صنعتگر و فعالان صدیق اقتصاد کشور باشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بزرگ‌ترین انحراف را انحراف از توسعه و سازندگی کشور دانست و با اشاره به شعارهای بی‌پشتوانه اقتصادی و نیز قرار دادن سرمایه‌های کشور و پول نفت در جیب مردم گفت: حمایت واقعی از اقتصاد و اشتغال کشور کمک به تولید ثروت و حمایت از سرمایه‌گذاری و صنعت و سایر بخش‌های اقتصادی است و ایجاد اشتغال و توسعه جز از طریق حمایت از تولید و فعالان اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ریشه همه مشکلات کشور را روحیه افراط و تفریط که انسان‌های شعاری و کم‌اطلاع در جامعه ترویج کرده و می‌کنند، دانست و گفت: با حاکم شدن این تفکر افراد اهل فکر و تعقل و صاحبان ابتکار و عمل به تدریج گوشه‌نشین و از میدان خارج شدند و عرصه سیاست و اقتصاد در دست بی‌تجربه‌ها و کوته‌نظران قرار گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با استقبال از پیشنهاد تشکیل کمیته یا کمیسیون صنایع زیرساخت و فنی و مهندسی در این نهاد گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیشنهادات کار‌شناسان، صنعتگران و تولیدگران عرصه‌های گوناگون برای تدوین سیاست‌های کلی بخش اقتصاد همواره استقبال می‌کند.

در ابتدای این دیدار آقایان دکتر شمس اردکانی، مهندس ملکیانی‌فرد، مهندس پارسا، مهندس تالاری و مهندس فروغی نمایندگان بخش‌های گوناگون صنایع خدمات فنی و مهندسی و انرژی به تشریح وضعیت صنایع مذکور در کشور پرداخته و با طرح پاره‌ای از مشکلات پیش روی صنایع گوناگون زیرساخت نظیر آب، برق، پتروشیمی، نفت، انرژی و سایر خدمات فنی و مهندسی، ایجاد کمیسیون یا کمیته‌ای از کار‌شناسان این صنعت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و استفاده از دیدگاه‌های آنان در تدوین سیاست‌های کلی نظام را خواستار شدند./ایلنا