اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زور بانک مرکزی به موسسات غیر مجاز نمی‌رسد؟!



اخبار,اخبار اقتصادی,موسسات مالی و اعتباری

 

اخبار اقتصادی - زور بانک مرکزی به موسسات غیر مجاز نمی‌رسد؟!

در حالی که نظارت بر فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری از وظایف بانک مرکزی به شمار می رود، تعدادی از موسسات بدون مجوز بانک مرکزی در حال فعالیت و جذب سپرده های مردم هستند.

به گزارش ایسنا ، بانک مرکزی از سال گذشته در راستای ساماندهی بازار پولی و مالی کشور تعدادی از موسسات مالی و اعتباری را ادغام و تعداد آنها را به شش موسسه کاهش داد به طوری که اکنون شش موسسه اعتباری توسعه، آرمان، نور، ثامن، ثامن الحجج ، عسکریه و کوثر مجوز فعالیت دارند.

اما علاوه بر این که تعدادی از موسسات ادغام شده همچنان با تابلوی قدیمی اقدام به فعالیت می کنند، تعدادی از موسسات نیز بدون مجوز بانک مرکزی در سطح کشور در حال فعالیت هستند و حتی مشاهده می‌شود که برای جذب نقدینگی مردم اقدام به پراخت سودی بیش از میزان مجاز به سپرده‌گذاران می کنند. این در حالی است که بانک مرکزی بارها اعلام کرده که مردم نباید به سود بیش از 20 درصد موسسات مالی و اعتباری اعتماد کنند زیرا این موسسات با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

در این زمینه پیش‌تر ابراهیم درویشی، معاون سابق نظارتی بانک مرکزی، اعلام کرده بود که به زودی به روند فعالیت این موسسات رسیدگی کرده و کار را دوباره شروع می کنیم.

بر این اساس اگر چه ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که بانک‌ها و موسسات اعتباری جامعه عظیمی از ذینفعان را در بر می‌گیرند که باید حقوق کلی آنها مورد توجه قرار گیرد، اعلام کرد: در واقع بانک مرکزی با نظارت بر این موسسات به دنبال آن است که از وجود ثبات و سلامت و پایداری اطمینان پیدا کند اما طی چهار ماه گذشته شاهد برخوردی از سوی بانک مرکزی با این موسسات نبوده‌ایم.

سیف همچنین گفته بود: اصولا همه فعالیت‌های این موسسات باید بر اساس نظارت بانک مرکزی انجام شود و این مسئله‌ای است که بانک مرکزی به سمت آن پیش می رود.

در چنین شرایطی بانک مرکزی به عنوان متولی نظام پولی و بانکی کشور باید در این زمینه اقدام جدی کرده و با موسسات متخلفی که موجب ضرر افراد می شوند برخورد کند و با توجه به این که برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود ندارد نظارت خود را بر بانک‌ها و موسساتی که به طور غیر قانونی سودی بیش تر از نرخ مصوب پرداخت می کنند افزایش دهد.
اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
هشدار بانک مرکزی به موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زور بانک مرکزی به این موسسات نمی رسد


براساس آخرین آمارهای اعلامی مقامات بانک مرکزی روزانه بین 17 تا 20 هزار چک برگشت می‌خورد و همین آمار کافی است که با وجود هشدارهای بانک مرکزی مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت موسسات رفع سوءاثر از چک برگشتی، این شرکت‌ها همچنان به دلیل سودهای کلان به فعالیت خود ادامه دهند.

خبرگزاری مهر: دبیرکل بانک مرکزی در روزهای اخیر، آمار چک‌های برگشتی را روزانه بین 17 تا 20 هزار چک اعلام کرده است، همین آمار کافی است که با وجود هشدارهای بانک مرکزی مبنی بر غیرقانونی بودن شرکت های فعال برای رفع سوءاثر از چک برگشتی ها، این شرکت ها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

بانک مرکزی اخیرا طی اطلاعیه ای نه تنها فعالیت این موسسات را ممنوع اعلام کرده بلکه تبلیغات آنها در رسانه ها را زمینه ساز فعالیت های این بنگاه های غیرمجاز دانسته و خواستار توقف این تبلیغات شده است اما این موسسات فعال در زمینه رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی با توجه به سودهای کلانی که به جیب می زنند، همچنان به فعالیت ادامه می دهند و در رسانه ها آگهی نحوه فعالیت خود را منتشر می کنند.

آمارهای بالای چک های برگشتی در کشور که علامت مثبتی به اقتصاد نمی دهد، بی اعتمادی فعالان اقتصادی را در پی دارد و باعث شده است که عده ای از افراد و سودجویان با تشکیل دفاتری به صورت غیرقانونی در این زمینه فعالیت کنند. بانک مرکزی چند سال پیش اعلام کرد که مشخصات موسسات مذکور را به نیروی انتظامی ارائه کرده و نامه ای مبنی بر فعالیت غیرقانونی آنها برای سازمان بازرسی ارسال کرده است.

بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده در حالی که کرارا" اطلاع رسانی شفاف در خصوص راهنمای رفع سوء‌اثر از سوابق چک‌های برگشتی اشخاص صورت گرفته است اما مشاهده می‌گردد برخی رسانه‌ها کماکان با تبلیغات غیرقانونی در خصوص روش‌های رفع سوء اثر چک، زمینه سوء استفاده افراد متقلب و متخلف را فراهم می‌آورند.

این‌گونه فعالیت‌های غیرقانونی مورد تایید این بانک نیست و هموطنان به منظور خنثی نمودن سوء استفاده افراد متقلب و متخلف و همچنین پیشگیری از ارتکاب جرائم احتمالی ازجمله کلاهبرداری، می‌توانند با استفاده از "‌راهنمای رفع سوءاثر ‌از سوابق چک‌های برگشتی اشخاص" مندرج در پایگاه اطلاع رسانی این بانک طبق‌ قوانین ‌‌‌و‌ مقررات‌ نسبت به رفع سوء اثر از چک های برگشتی خود اقدام نمایند.

از سوی دیگر بانک مرکزی طی چند سال اخیر شرایط چک برگشتی‌ها را سخت تر کرده و اعلام کرده است که اگر چک برگشتی‌ها به موقع اقدام نکنند تا 7 سال از داشتن دسته چک محروم خواهند شد.تمام بانکها شرایط رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی را اعلام کرده اند که بر اساس آن مشتریان برای رفع سوء اثر چک‌های برگشتی ابتدا لازم است جهت اطلاع از وضعیت چک‌های برگشتی خود با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی به شعبه ای که در آن حساب دارند، مراجعه کرده و درخواست استعلام کنند.

پس از دریافت نتیجه استعلام و مشخص شدن تعداد چک‌های برگشتی مشتریان لازم است یکی از موارد ارائه اصل لاشه چک، ارائه رضایت نامه محضری ذینفع چک به شعبه، تامین موجودی (با ارائه صورتحساب) و واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 2 سال را انجام دهند. چنانچه چک از حساب وصول نشده باشد و مشتری قادر به ارائه لاشه چک و یا رضایت نامه ذینفع به بانک نباشد، در صورتی که حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح باشد و همچنین توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد، بنا به درخواست مشتری معادل وجه چک‌های برگشتی نزد شعبه مسدود و تا تعیین تکلیف قطعی چک و یا حداکثر به مدت 24 ماه تحت هر عنوان قابل برداشت نمی‌باشد.

در صورتی که مشتریان قادر به ارائه هیچ مدرکی (لاشه چک، رضایت نامه محضری و یا صورتحساب) نباشند، در صورت مشمول مرور زمان و یا تشابه مشخصات شناسنامه ای می‌توانند تقاضای رفع سوء اثر از طریق مشمول مرور زمان را از شعب بنمایند.

این شرایط در بیشتر بانکها به یک صورت اعمال می‌شود و همچنین بانک‌ها برای هر فقره رفع سوء اثر از چک برگشتی باید مبلغی را بپردازند، البته به رفع سوء اثر مشمول مرور زمان و یا تشابه اسمی، کارمزدی تعلق نمی‌گیرد. براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی بانک‌ها موظف هستند به دو گروه دسته چک ارایه کنند که گروه اول مربوط به افرادی است که سابقه چک برگشتی دارند که ارایه دسته چک به آنها باعث ایجاد اختلال و مخاطره در نظام اقتصادی کشور می‌شود و گروه دوم افرادی که دارای بدهی غیرجاری به نظام بانکی هستند را شامل می‌شود. بانکها مجاز نیستند به افرادی که دارای سابقه چک برگشتی هستند و اطلاعات آنها در سامانه مربوطه وجود دارد تسهیلات و خدمات ارایه کنند. یعنی بانک‌ها باید از صدور چک برای کسانی که دارای چک برگشتی هستند پرهیز نمایند.

در دستورالعمل بانک مرکزی در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوء اثر از چک برگشتی سابقه هر چک برگشتی صرفاً‌ پس از انقضای مدت 7 سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت آن به صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء‌اثر می‌شود.

راهنمای رفع سوءاثر از سوابق چكهای برگشتی اشخاص

بر اساس بخشنامه های بانک مركزی جمهوری اسلامی ایران كلیه امور مربوط به رفع سوءاثر از چكهای برگشتی اشخاص از طریق شعب و واحدهای تابعه بانكها و به صور ذیل امكان پذیر می باشد:

1- تأمین موجودی: مشتری مبلغ كسری موجودی را به حساب جاری خود واریز كرده و پس از دریافت مبلغ مزبور توسط ذی نفع چک، بانک نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی اقدام
می نماید؛

2- ارائه لاشه چک برگشتی: مشتری لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه نموده كه در قبال آن بانک مربوطه به مشتری رسید ارائه می دهد؛

3- ارائه رضایت نامه محضری ذی نفع چک به بانک: در صورت عدم امكان ارائه لاشه چک برگشتی به بانک بنا به دلایلی نظیر مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذی نفع چک (شخصی
كه گواهی نامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است) می تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را اعلام نموده و بانک با دریافت رضایت نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام نماید؛

- تبصره: چنانچه ذینفع چک شخص حقوقی دولتی و یا نهاد عمومی غیردولتی باشد، می تواند با ارائه نامه رسمی رضایت خود را اعلام كرده و بانک با دریافت رضایت نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام مینماید؛

4- واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه: چنانچه ارائه لاشه چک و یا رضایت نامه محضری ذی نفع به بانک امكان پذیر نباشد، مشروط به اینكه حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد، مشتری می تواند با واریز معادل كسری موجودی به حساب جاری خود، درخواست مسدود شدن وجه مزبور را برای پرداخت چک برگشتی ذی ربط تا زمان تعیین تكلیف قطعی چک برگشتی و یا حداكثر به مدت 24 ماه، به بانک ارائه و سپس بانک نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چک برگشتی اقدام می نماید. در این
شرایط بانک موظف است ظرف پنج روز كاری، طی نامه ای تأمین وجه چک را به اطلاع شخصی كه گواهی نامه عدم پرداخت به نام وی صادر شده است، برای مراجعه به بانک و دریافت وجه
چک، برساند؛

5- ارائه حكم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی.

*در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوءاثر، سابقه هر چك برگشتی صرفًا پس از انقضای مدت هفت سال از تاریخ صدور گواهی نامه عدم پرداخت آن به صورت خودكار از سامانه اطلاعاتی بانک مركزی رفع سوء اثر میگردد.

توضیح 1- در صورتی كه مشتری ظرف مدت ده روز كاری پس از برگشت چک، اقدام به تأمین كسری موجودی حساب جاری یا ارائه لاشه چک یا رضایت نامه محضری از ذی نفع ننماید، بانک
موظف است اطلاعات مربوط به گواهی نامه عدم پرداخت را به سامانه اطلاعاتی بانک مركزی ارسال نماید.

توضیح 2- بانک مكلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مركزی، اقدام به ارائه صورت كامل تعداد و مشخصات
چک های برگشتی وی با درج تاریخ برگشت چک نماید.