اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زورگیری از کارگران ساختمانی!


دو برادر شرور که با تهدید کارگران ساختمانی از آنها زورگیری می کردند، در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند.

خبرگزاری مهر: دو برادر شرور که با تهدید کارگران ساختمانی از آنها زورگیری می کردند، در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی شناسایی و دستگیر شدند.

16 خرداد امسال شخصی با مراجعه به کلانتری 116 مولوی اعلام کرد : ساعت هفت بعد ازظهر 14 خرداد از سوی سرنشینان  یک دستگاه موتورسیکلت و در حالیکه با ضربات چاقو مرا تهدید می کردند ، مورد سرقت گوشی تلفن همراهم به ارزش تقریبی دو میلون تومان قرار گرفتم  .

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "سرقت به عنف " و به دستور شعبه یازدهم بازپرسی دادسرای ناحیه 27 تهران ، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .

با توجه به اظهارات مالباخته ، کارآگاهان اقدام به چهره نگاری تصاویر سارقین زورگیر پرداخته و با بهره گیری از بانک اطلاعات مجرمین سابقه دار موفق به شناسایی هویت دو مجرم سابقه دار به نام های فرهاد 35 ساله و افشین 23 ساله شدند.

ماموران با بررسی سوابق متهمان ، موفق به شناسایی مخفیگاه سارقان در خیابان "ایرانهمر" شده و در تحقیقات نامحسوس خود متوجه شدند که هر دو برادر به مصرف موادمخدر از نوع شیشه اعتیاد داشته و با اقدامات خود باعث ناراحتی و اعتراض اهالی محل شده اند .

با شناسایی دقیق مخفیگاه متهمان ، کارآگاهان اداره پنجم ساعت هفت صبح نهم مهر موفق به دستگیری هر دو متهم شده و در بازرسی از مخفیگاه آنها چندین دستگاه گوشی تلفن همراه دارای سابقه سرقت به شیوه به عنف و همچنین تعدادی اوراق و مدارک شناسایی و کیف پول متعلق به افراد غیر کشف شد .

در تحقیقات اولیه متهمان منکر هرگونه ارتکاب زورگیری شده اما در ادامه تحقیقات و با شناسایی تعدادی از صاحبان مدارک شناسایی به دست آمده از متهمان ، کارآگاهان پی بردند که این دو برادر علاوه بر زورگیری از شهروندان با مراجعه به ساختمان های نیمه کاره اقدام به زورگیری و اخاذی از کارگران ساختمان نیمه کاره کرده اند .

متهمان در خصوص شیوه و شگرد سرقت های خود از کارگران ساختمان های نیمه کاره عنوان کردند : شبانه و به بهانه اینکه کارگران برای خواهرانمان ایجاد مزاحمت کرده اند ، به ساختمان های نیمه کاره رفته و آنها را مورد ضرب و جرح قرار می دادیم و با تهدید چاقو از آنها زورگیری می کردیم . اغلب کارگرانی را که به صورت مجردی در ساختمان های نیمه کاره مشغول به کار بودند ، مورد زورگیری و اخاذی قرار می دادیم.

با توجه به اعترافات صریح متهمان ، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه خرید اموال مسروقه به ویژه گوشی تلفن همراه به نام "محسن" 28 ساله شده و در حالیکه این متهم در داخل مخفیگاهش واقع در خیابان 17 شهریور مخفی شده بود ، وی را نیز دستگیر کردند که در اظهاراتش به خرید دهها گوشی تلفن همراه گران قیمت از متهمان اصلی پرونده اعتراف کرد .

خریدار اموال سرقتی در ادامه اعترافاتش عنوان داشت که با همدستی یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه خرید اموال مسروقه به نام "نورالدین" 45 ساله که در تقاطع خیابان جمهوری – ابوریحان فعالیت دارد اقدام به فروش گوشی های تلفن همراه سرقتی می کنند که کارآگاهان با مراجعه به محل فعالیت نورالدین ، وی را نیز دستگیر کردند که در تحقیقات بعدی ، نورالدین نیز به خرید تعداد زیادی گوشی تلفن همراه سرقتی اعتراف کرد .

سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند ، معاون مبارزه با سرقت های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر اعلام کرد : با توجه به شیوه و شگرد متهمان در "زورگیری از کارگران ساختمان های نیمه کاره" و همچنین "زورگیری گوشی های تلفن همراه از شهروندان" ، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهمان برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرایم ارتکابی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته اند . به همین خاطر از تمام مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت ، زورگیری ، ضرب و جرح ، تهدید و یا اخاذی قرار گرفته اند دعوت می شود تا برای شناسایی متهمان و پیگیری شکایات خود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.


ویدیو مرتبط :
بیمه ی کارگران ساختمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی تعلیق شد!




قرار بود هر ساله متوسط ۲۰۰هزار کارگر ساختمانی بیمه شوند اما با شرایط جدید نه تنها اجرای آن برای سال‌جاری با چالش مواجه شده بلکه از حق بیمه سهم کارفرما نیز ۱۵ درصد کاسته و به سهم کارگر ۳ درصد افزوده شده است!

به گزارش مهر، ۷ اردیبهشت ماه سال ۸۷ قانون بیمه کارگران ساختمانی که پیش تر و در ۹ آبان ماه ۸۶ به تصویب مجلس و متعاقب آن در ۱۶ آبان ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسیده بود، از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بر پایه این گزارش، قرار بود در قالب این قانون حمایتی از کارگران شاغل در بخش ساختمان که دارای بالاترین میزان حوادث ناشی از کار نیز هستند، از طریق ارائه پوشش های بیمه ای حمایت شود.

هم اکنون بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کل حوادث ناشی از کار کشور در بخش ساختمان رخ می دهد که متاسفانه درصد قابل توجهی از آن نیز منجر به مرگ نیروی کار می شود که خود باعث از بین رفتن چند هزار روز کاری خواهد بود.

البته در ابلاغیه این قانون تاکید شده بود که سازمان آموزش فنی و حرفه ای موظف به شناسایی کارگران ساختمانی و ارائه آموزش های مهارتی برای کاهش سطح آسیب های ناشی از کار است.

رکورد حوادث کار در ساختمان

همچنین قرار بود دولت سالیانه به صورت متوسط ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی کشور را تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی نزد سازمان تامین اجتماعی قرار دهد و طی چندسال همه شاغلان این بخش بتوانند از پوشش های حمایتی بیمه برخوردار شوند.

به تازگی طرحی در مجلس مطرح شده بود که در نهایت منجر به تغییر سهم کارفرمایان و کارگران ساختمانی از حق بیمه پرداختی برای استفاده از مزایای این قانون شده و از سویی پیش بینی تعداد کارگران جدید که قرار بود هر ساله افزایش یابد را نیز متوقف کند.

ابوالفضل فتح الهی در گفتگو با مهر با بیان اینکه تغییر قانون ابلاغ شده در سال ۸۶ باعث نوعی توقف در اجرای آن شده و نارضایتی کارگران ساختمانی را دربر داشته است، گفت: قرار بود دولت سالیانه ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اعلام اینکه از تعهد سال گذشته دولت فقط ۴۰ درصد عملیاتی شده است، افزود: از ۲۰۰ هزار کارگری که باید سال قبل تحت پوشش بیمه قرار می گرفتند فقط ۸۰ هزار نفر توانستند بیمه شوند.

نحوه تغییر سهم بیمه کارگر و کارفرما

فتح الهی خاطر نشان کرد: همچنین با تصویب طرحی در مجلس، از سهم حق بیمه کارفرمایان که تاکنون به میزان ۲۵ درصد بوده است کاسته شده و به ۱۰ درصد رسید و از سویی سهم کارگران از ۷ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت که این موضوع با روح حمایتی این قانون از کارگران ساختمانی چندان سازگار نیست.

وی با اعلام اینکه هم اکنون برخی رایزنی ها با کمیسیون اجتماعی مجلس برای اصلاح تغییرات ایجاد شده در روند اجرای این قانون در جریان است، تصریح کرد: برای سال جاری نیز برنامه ارائه شده دولت جهت بیمه کارگران ساختمانی، ۲۰۸ هزار نفر است.

این مقام مسئول کارگری این مطلب را نیز افزود که به صورت کلی پس از سال ۸۷ و آغاز اجرای این قانون تاکنون، روند اجرای آن کند شده و این مسئله در سال جاری به یک مشکل برای کارگران ساختمانی تبدیل شده است..... / تحلیل : الف