اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زنگ خطر به صدا درآمد، رواج بی سابقه مواد مخدر در میان زنان جوان ایرانی



اخبار,اخباراجتماعی,زنان معتاد


 اخبار  اجتماعی  - فایننشال تایمز:
زنگ خطر به صدا درآمد، رواج بی سابقه مواد مخدر در میان زنان جوان ایرانی

فایننشال تایمز در مقاله ای به ازدیاد زنان جوان ایرانی با تحصیلات دانشگاهی و رفاه نسبی اجتماعی به مواد مخدر مانند شیشه، متادون و هروئین اشاره کرده و نوشته این امر موجب شده که زنگ خطر برای ایران به صدا درآید.

به گزارش تیک، اعتیاد به مواد مخدر در ایران معضل جدیدی نیست و مثلا دود کردن تریاک به قرن هفدهم برمی‌گردد؛ و از آنجا که ایران بر سر راه ترانزیت این ماده از افغانستان به کشورهای غرب واقع است، بالاترین تعداد معتاد به تریاک را در جهان دارد.

بر پایه آمار رسمی، حداقل شش میلیون نفر از جمعیت هفتاد و هشت میلیونی ایران به نوعی با مشکل مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند.

شیشه یا همان متامفتامین با اقبال بیشتری در بین جوانانی که به دنبال فرار از سختیهای اجتماعی و اقتصادی هستند، رو به روست. این نوع اعتیاد در بین همه طبقات اجتماعی به سرعت در حال گسترش است و با افزایش مصرف آن در بین زنان ایرانی، زنگ خطر در بین مسئولین کشور به صدا در آمده است.

در سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰)، در پژوهشی که معاونت زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده شده بود، مشخص شد که تعداد زنان متاهل معتاد رو به افزایش است؛ و در حالی که سن معتادین زن کاهش می‌یابد، شمار معتادین تحصیل کرده رو به افزایش است.

اقبال به مواد مخدر در بین زنان جوان ناشی از ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی است که موجب شده هنجارهای اجتماعی سنتی و محدودیت های دینی کنار گذارده شود و جوانان به جای تقلید از نحوه زندگی والدینشان بیشتر به هنجارهای مدرن متمایل شوند.

از طرفی اگر چه تعداد دانش آموختگان زن در ایران به شدت افزایش یافته اما در نهایت بازار کار برای آنها نسبت به مردان بسیار کمتر است.

بر پایه آمار مقامات ایران، تعداد زنان معتاد به مواد مخدر از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) تا کنون دوبرابر شده، و حدود ۱۰% از جمیعت معتاد ایران را زنان تشکیل می‌دهند. این آمار همچنین نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این زنان اولین بار بین ۱۵ تا ۱۹ سالگی به مواد مخدر روی آورده‌اند.

با این حال، برخی از کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه تعداد زنان معتاد در مقایسه با مردان بسیار کم است، بنابراین اولویت بازپروری به مردان داده می‌ شود.

اما به گفته خانم زهرا بنیانیان، مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر این نگاه به اعتیاد زنان، نگاهی کوته‌بینانه است چون «اگر مردان به عنوان سقف خانه حامی اعضای خانواده تلقی می‌شوند، زنان پایه و ستون این خانه هستند که در صورت پوسیدگی ستون، سقف خانه بر سر اعضای آن آوار می شود.»


 اخبار اجتماعی  -  تیک


ویدیو مرتبط :
زنگ خطر اقتصاد انگلیس به صدا درآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر مصرف مواد مخدر به صدا درآمد!


سوء مصرف مواد و اعتیاد که به حق در میان مردم به بلای خانمان سوز شهرت یافته است، امروزه به یکی از دغدغه­‌های بزرگ جوامع بشری تبدیل شده است.

خبرگزاری ایسنا: سوء مصرف مواد و اعتیاد که به حق در میان مردم به بلای خانمان سوز شهرت یافته است، امروزه به یکی از دغدغه­‌های بزرگ جوامع بشری تبدیل شده است. تمامی صاحب‌نظران و متخصصان اعتیاد در این نکته اتفاق نظر دارند که اعتیاد و سوء مصرف مواد را باید یکی از بارزترین مشکلات زیستی، روانی و اجتماعی دانست. از سویی شواهد بین­‌المللی از افزایش سوءمصرف مواد غیرقانونی در کودکان و نوجوانان در بسیاری از کشورها حکایت دارد.

در ایران نیز برخی تحقیقات حاکی از وجود و افزایش اعتیاد به مواد مخدر و مصرف این مواد در کودکان و نوجوانان زیر 18 سال است. آمار مراجعان خودمعرف به مراکز بازپروری طی سال­‌های 1375 تا 1377 سهم کسانی که پیش از 10 سالگی مصرف مواد خود را آغاز کرده بودند از تقریباً صفر به 1.2 درصد رسید. سهم کسانی که اعتیاد آن‌ها پیش از 15 سالگی آغاز شده است تنها طی دو سال از حدود 1 درصد به 3.3 درصد رسید. به بیانی دیگر در سال 1375 تنها 13 درصد افراد مراجعه‌کننده قبل از 19 سالگی مصرف مواد را شروع کرده بودند و این رقم در سال 1377 به 25.5 درصد رسید. تحقیقات دیگر نیز در سال‌های اخیر وجود اعتیاد و مصرف مواد را در کودکان تائید می‌کنند.

همدان نیز به همین درد مبتلاست اما حالا چرا مسئولان از صحبت‌کردن در این‌باره تفره می‌روند و اصرار دارند این مسأله در رسانه‌ها مطرح نشود سوالی است که باید آن‌ها پاسخ دهند.

عوامل افزایش اعتیاد در کودکان و نوجوانان


یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در این‌باره می‌گوید: عواملی همچون بحرانی بودن سنین نوجوانی، افزایش دسترسی، کاهش قابل توجه قیمت، نگرش مثبت نسبت به مصرف، ادراک­ پایین خطر و... در افزایش مصرف مواد در این گروه جمعیتی دخیل دانسته شده­‌اند. همچنین علاوه بر مواد غیرقانونی داروهای تجویز شده دارای پتانسل سوءمصرف همچون ترامادول، ترکیبات حاوی کدئین، بنزودیازپین­‌ها و... نیز به قصد تجربه سرخوشی از طرف برخی کودکان و نوجوانان مورد مصرف قرار می­‌گیرد و منجر به وابستگی به خود این داروها یا پیشروی به سمت مصرف مواد سنگین­‌تر می­‌شوند.

"محمد ترکمان" می‌افزاید: مصرف مواد در کودکان و نوجوانان با مجموعه­‌ای از آسیب­‌ها و مشکلات حوزه سلامت عمومی همچون اختلالات رفتاری و روانی و بیماری­‌های منتقله از راه جنسی همراه است. به علاوه شروع مصرف مواد از دوره کودکی و نوجوانی به شدت عوارض اجتماعی ناشی از مصرف را تشدید کرده و مانع شکل­‌گیری مهارت­‌های لازم برای یک زندگی مولّد می­‌شود.

اینک، سؤال و نگرانی اساسی مردم از مسئولان نهادهای دولتی و خصوصی این است: برای پیشگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان حداقل در سطح تدوین برنامه‌های آموزشی که هزینه مالی زیادی ندارد و از درگیری‌ها و کشمکش‌های امنیتی و سیاسی به دور است، چه برنامه‌ای دارید؟ آموزش‌هایی که با تکیه برتحقیقات علمی، عوامل خطر و روش‌های پیشگیری و مقابله را مشخص کند، به صورت مؤثر و هماهنگ اجرا شود و تا سالیان دراز تداوم یابد!

در این راستا یکی از برنامه‌های مفید شناسایی کودکان و نوجوانان در معرض خطر سوء مصرف مواد (با گرایش مثبت نسبت به مصرف مواد) و سایر رفتارهای پرخطر باید از دغدغه‌های اساسی متولیان تعلیم و تربیت باشد.

لزوم مداخلات دولت برای حل بحران

ترکمان در ادامه می‌گوید: در زمینه مداخلات دولت در این مورد، می‌توان گفت ماده 33 پیمان‌نامه جهانی کودک صراحتاً خود دولت‌ها را مسئول حمایت کودکان و نوجوانان در برابر مواد‌مخدر می‌داند و می‌گوید: دولت‌ها باید تمامی اقدامات مناسب همراه استفاده از امکانات قانونی، اداری، اجتماعی و آموزشی را به عمل ‌آورند تا کودک را علیه موادی که مطابق اسناد بین‌المللی به‌عنوان مواد اعتیادآور و مخدر شناخته شده‌اند، حمایت و از به کارگیری غیرمجاز کودکان در تولید و یا توزیع این مواد جلوگیری کنند.

وی می‌افزاید: آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین برای فراگیری الگوهای صحیح تربیتی، آموزش مهارت‌های زندگی با تأکید بر مهارت‌های ارتباطی و قاطعیت‌ورزی به کودکان و نوجوانان در معرض خطر، آشناسازی کودکان و نوجوانان در معرض خطر با انواع مواد مخدر و عوارض مواد مخدر، تشکیل گروه­‌های همیاری، آگاه‌سازی معلمان و والدین در زمنیه راهکارهای پیشگیرانه از اعتیاد، ارائه بسته­‌های آموزشی-تفریحی و... از جمله مداخلات پیشگیرانه مناسب در زمینه اعتیاد کودکان و نوجوانان است.

یک درمان سازمان‌یافته نیاز است

این روانشناس بالینی درباره نحوه درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به سوءمصرف مواد مخدر توضیح می‌دهد: از منظر درمانی نیز ذکر این نکته لازم است که چون کودکان و نوجوانان اساساً با بزرگسالان متفاوت هستند، درمان­‌های معمول بزرگسالان اغلب برای آن‌ها مؤثر واقع نمی‌شود. کودکان و نوجوانان به لحاظ رشد تکاملی، نگرش­‌ها، باورها و ملاحظات محیطی همچون پس­‌زمینه­‌های خانوادگی و تحصیلی شرایط متفاوتی با بزرگسالان دارند. برای درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان یک رویکرد سازمان‌یافته، نظام­‌مند و ادغام یافته مورد نیاز است. در این رویکرد باید تمام نیازهای درمانی کودکان و نوجوانان شناسایی شده، سپس برنامه درمانی متناسب برای پاسخ به آن نیازها توسط متخصصان رشته­‌های مختلف حوزه درمان­‌های طبی، روانی، اجتماعی طراحی و با مشارکت نزدیک خانواده و افراد کلیدی اجتماع اجرا شود.

پیشگیری بهتر از درمان

ترکمان در پایان می‌گوید: گرچه با این توصیف و لزوم اهمیت ما شاهد غفلت مداخلات در سنین کودکی و نوجوانی در سطح کشور هستیم به گونه‌ای که هیچ مرکز یا موسسه‌ای در زمینه پیشگیری و مداخلات درمانی در کشور تأسیس نشده است. البته اخیراً زمزمه‌های تأسیس اولین کمپ ترک اعتیاد کودکان و نوجوانان در تهران بصورت پایلوت به گوش می‌رسد اما آیا بهتر نیست پیشگیری را از سطوح اول و دوم که بسیار کم هزینه‌تر هستند، شروع کنیم؟ این امر تحقق نمی‌یابد مگر با راه اندازی مراکز و موسساتی که به صورت اختصاصی با هدف پیشگیری از اعتیاد در کودکان و نوجوانان فعالیت کنند.