اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زنگنه: مجلس حکم کند از بنزین پتروشیمی استفاده می‌کنیم



اخبار,اخبار اقتصادی ,وزیر نفت

زنگنه تصریح کرد: پول نفتی که به صندوق می رود باید در راستای بزرگ شدن اقتصاد غیر نفتی از جمله در توسعه بخش پتروشیمی هزینه شود تا شاهد باشیم که وابستگی ما از نفت کاهش یابد.

وزیر نفت با بیان این که ایران و عربستان هیچگاه دبیر کل اوپک نخواهند شد، به جزییات افزایش تولید بنزین در کشور و همچنین درخواست پاکستان برای جریمه نشدن از سوی ایران برای احداث نکردن خط لوله گاز صادراتی اشاره و اظهار کرد: در پروژهای وزارت نفت این‌چنین نیست که کار از ایرانی ها گرفته و به خارجی ها داده شود، یک فرد خاص در حال انتشار دروغ و خبرهای نادرست در این خصوص است و قطعا از وی شکایت خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه با بیان این که سهم نفت در بودجه کشور اگر چه به تدریج در حال کم شدن است اما در تراز بازرگانی خارجی تاثیر آن کم نشده است تصریح کرد: کاهش وابستگی به نفت با بستن دریچه های نفتی ممکن نیست؛ بلکه باید از طریق نفت، اقتصاد غیر نفتی خود را بزرگ کنیم.

وزیر نفت افزود: باید به کمک نفت اقتصاد خود را بزرگ کنیم، ما با کمک نفت می توانیم اقتصاد غیر نفتی خود را بزرگ کنیم و خوشبختانه با ابزاری که با تدبیر و تاکید مقام معظم رهبری که همان راه اندازی صندوق توسعه ملی بود، می توانیم به این هدف برسیم.

زنگنه تصریح کرد: پول نفتی که به صندوق می رود باید در راستای بزرگ شدن اقتصاد غیر نفتی از جمله در توسعه بخش پتروشیمی هزینه شود تا شاهد باشیم که وابستگی ما از نفت کاهش یابد.

100 میلیون مترمکعب گاز در سال 94
زنگنه با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت فازهای وارد مدار شده در پارس جنوبی خاطرنشان کرد: امسال اولویت را به فازهایی داده بودیم که می توانستند در سال 93، 100 میلیون مترمکعب گاز تامین کنند تا در زمستان با مشکل مواجه نشویم.

وی گفت: خوشبختانه در اوج تحریم ها توانستیم، بیش از چهار فاز پارس جنوبی را برای تامین این میزان گاز به مدار اضافه کنیم و همزمان هفت عرشه را در دریا راه اندازی کردیم و بزودی نیز عرشه فاز 15 راه اندازی خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: در روزهای اول دولت کسی باور نمی کرد که بشود این فازها را به مدار آورد، اما ما توانستیم این کار بزرگ را انجام دهیم و به نیروگاه ها گاز باکیفیت و کافی برسانیم.

وزیر نفت با اشاره به این که در سال آینده وضع ما خیلی بهتر می شود و 100 میلیون متر مکعب گاز دیگر اضافه بر این میزان تولید خواهیم کرد ، تصریح کرد: با ادامه این روند در سال 95 تمام فازها به مدار اضافه می شوند و ممکن است از قطر نیز در برداشت پیشی بگیریم هر چند که از نظر تجمعی آنها به دلیل اینکه از ما خیلی زودتر کار را شروع کرده اند بالاتر هستند.

زنگنه ضمن تشکر از حمایت های مجلس و دولت تشکر اظهار کرد: اگر حمایت های مجلس و دولت نبود وزارت نفت به این موفقیت‌ها نمی رسید چرا که ما مشکل مالی داشته و داریم.

وزیر نفت درباره میزان تولیدات داخلی و بومی سازی صنعت نفت و گاز کشور نیز گفت: از نظر ارزشی بیش از دو سوم منابع و تجهیزات مورد نیاز در داخل تامین می شود.

وی افزود: اکنون بیش از 65 درصد تجهیزات و بخش عمده ای از تجهیزات حفاری در ایران ساخته می شود و با قدرت می توان گفت که بیشتر تجهیزات ساکن و غیر مداری و برخی از تجهیزات دوار در کشور ساخته می شود.

زنگنه تصریح کرد: با توجه به بحث تحریم‌ها، خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز از خارج بسیار دشوار و سخت شده است به طور مثال برای دریافت یک قطعه سه بار سفارش داده ایم تا سرانجام یکی از سفارشات وارد کشور شده است، بنابراین پیمانکاران و فعالان نفتی در کشور در صورت وجود یک قطعه در داخل، ترجیح می دهند جنس داخلی را استفاده کنند.

اظهارات زنگنه درباره اخراج دکل سحر
وزیر نفت در واکنش به اینکه گفته می شود برخی اوقات از ایرانی ها کارها گرفته شده و به خارجی ها داده شده است، گفت: این‌چنین نیست، یک فرد خاص در حال انتشار دروغ و خبرهای نادرست در این خصوص است و قطعا از وی شکایت خواهیم کرد.

وی گفت: تا امروز کاری از ایرانی ها گرفته نشده که به خارجی ها واگذار شده باشد.

زنگنه اضافه کرد: معتقدیم خارجی ها بیشتر باید برای کمک در بخش مدیریتی و یا کمبود تجهیزات به ما کمک کنند البته بخشی از حفاری ها همچنان در اختیار خارجی ها است چرا که با آنها قراردادهای دو یا سه ساله داشته ایم.

وزیر نفت با اشاره به فاز 13 پارس جنوبی گفت: این فاز زیر نظر کارفرماست و بعضی اوقات کارفرمایی نمی خواهد با یک پیمانکار خاص کار کند اما این به آن معنا نیست که کار از یک ایرانی گرفته شده و به یک خارجی واگذار شده است؛ وزارت نفت تاکید کرده است در صورت وجود یک دکل ایرانی، نباید از دکل خارجی استفاده شود.

وی در ادامه به واحد فراورش دریایی اشاره کرد و گفت: دراین خصوص نیز گام هایی برداشته شده و سفارش ساخت به خارج داده شده است و امیدواریم تا دو سال آینده این دستگاه ساخته و به ایران تحویل شود.

فروش نفت از طریق بورس در برنامه است
وزیر نفت در ادامه درباره فروش نفت از طریق بورس یا فرابورس گفت: در این خصوص جدی هستیم و می خواهیم زبان مشترکی میان بورس و نفت و فرآورده های نفتی ایجاد کنیم تا بتوانیم نفت و فرآورده های نفتی را از طریق بورس انرژی بفروشیم.

وی گفت: خوشبختانه مجلس و دولت همراه ما هستند و آمادگی لازم را دارند که در این مسیر به ما کمک کنند. گمان می کنم در اولین بخش، یکصد میلیون دلار سهام در خصوص فرآورده های نفتی بزودی عرضه شود و ما امیدواریم شاهد ورود بازیگران بیشتری باشیم و معاملات روشنتری را انجام دهیم.

زنگنه در ادامه به راهبرد و سیاستگذاری وزارت نفت درزمینه احداث پالایشگاه اشاره و تصریح کرد: طرح راه اندازی پالایشگاه 60 هزار بشکه ای را داریم و هشت سرمایه گذار در این خصوص آماده هستند و فکر می کنیم در کمتر از سه سال بتواند 480 هزار بشکه میعانات گازی را تبدلیل به فرآورده کند که اگر اینگونه شود ما در واقع بیش از یک میلیون بشکه فراورش میعانات گازی در ایران خواهیم داشت و دیگر میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت بلکه فرآورده های حاصل از آنها صادر خواهد شد.

وی گفت: اولویت ما صدور مجوز احداث برای پالایشگاههایی است که با اهداف صادراتی به ما پیشنهاد می شوند.

برنامه های وزارت نفت برای احداث پالایشگاه
زنگنه به پالایشگاه آناهیتا اشاره کرد وگفت: این پروژه مشکلات فاینانسی دارد که باید رفع شود مجری آن تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی است که قول دادند مشکلات مالی را حل کنند البته باید 75 درصد بودجه مورد نیاز آنها از طریق منابع بانکی تامین شود و امیدواریم تلاش آنها در این خصوص به نتیجه برسد چرا که ما به دنبال انجام این پروژه هستیم و یکی از تصمیمات مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه بوده که باید به اتمام برسد.

وی گفت: پالایشگاه دیگر ما ستاره خلیج فارس است که 360 هزار بشکه میعانات گازی تامین می کند که امیدواریم تا سال 95 به پایان برسد و حتی در صورت راه افتادن یک ردیف از این پالایشگاه، مشکل واردات بنزین کشور حل خواهد شد.

وزیر ادامه داد: برنامه ای برای احداث پالایشگاه برای مصرف داخلی نداریم و اعلام می کنیم که از این پس پالایشگاه ها باید در کنار بنادر و با هدف صادراتی احداث شوند.

زنگنه ادامه داد: در همین راستا شرکتی از ستاد اجرایی فرمان امام اعلام آمادگی کرده است که در جاسک پالایشگاهی احداث کند و خوشبختانه چند درخواست مبنی بر احداث چند پالایشگاه کوچک دیگر با هدف صادراتی داریم.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس می تواند بنزین مورد نیاز کشور را تامین کند
وزیر نفت در ادامه به آخرین وضعیت بنزین در کشور اشاره و تصریح کرد: در کشور کمتر از 70 میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می کنیم و پنج میلیون لیتر در روز واردات داریم.

وی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در صورتی که این پالایشگاه آماده شود 36 میلیون لیتر بنزین اضافه تولید خواهد شد و مشکل کیفیت و کمیت بنزین کشور حل می شود.

زنگنه اظهار کرد: تنها 20 میلیون از 70 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور بنزین یورو چهار است در حالی که این پالایشگاه ظرفیت آن را دارد که 36 میلیون لیتر بنزین یورو 5 یا یورو 4 تامین کند.

از سال آینده صادرکننده بنزین خواهیم شد
وزیر نفت با بیان این که در صورت اتمام پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت و انشاء الله از سال آینده صادرکننده بنزین، نفت و گاز خواهیم بود، گفت: بیش از 26میلیون لیتر گازوئیل یورو چهار توزیع می کنیم و 56 میلیون لیتر مصرف حمل و نقل کشور است و این پروژه مسئله گازوئیل را از نظر کمی و کیفی حل می کند.

زنگنه اضافه کرد: با توزیع گاز با کیفیت، دیگر نیازی به مصرف نفت و گاز در ایران نداریم و می توانیم آنها را به سمت صادرات ببریم.

وی ادامه داد: البته در خصوص بنزین باید خودروهای با مصرف کمتر و راندمان کاری بهتر نیز تولید و سیستم حمل و نقل شهری را تقویت کنیم تا مردم بجای تک سرنشینی به وسایل عمومی روی آورند.

زنگنه گفت: مبحث استفاده از گاز سی.ان.جی را نیز با قوت دنبال می کنیم تا توسعه بیشتری پیدا کند و مصرف آن در کشور افزایش پیدا کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد که پالایشگاه شازند اراک امروز بزرگترین تولید کننده بنزین یورو 4 کشور است.

وزیر نفت در ادامه در واکنش به گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این کمیسیون رای نمی دهد، بلکه نمایندگان مجلس هستند که رای به انجام کاری می دهند.

مجلس حکم کند از بنزین پتروشیمی استفاده می کنیم
وی افزود: از تیرماه به بعد تصمیم گرفتیم که بنزین یورو چهار وارد کنیم اگر چه کار سختی بود چرا که در تحریم بودیم و باید در بیرون از منطقه بنزین مورد نیاز را تامین می کردیم.

زنگنه ادامه داد: آنچه در پتروشیمی ها به اسم بنزین تولید می شود از نظر کارشناسان نه تنها بنزین نیست بلکه ریفورمیت با بنزن بالا است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت مشکلی مبنی بر مصرف این ماده به جای بنزین ندارد، خاطرنشان کرد: اگر مجلس حکم کند بر ما که آن را مصرف کنیم، خوشحال هم می شویم چرا که به سختی و با زحمت فراوان بنزین یورو چهار را از خارج تامین می کنیم.

وی افزود: اما محیط زیست اجازه مصرف این ماده را نخواهد داد و آن را خلاف ضوابط محیط زیستی می داند اما اگر مجلسیون بخواهند که آن را مصرف کنیم، این کار را خواهیم کرد.

برداشت نفت از خزر پرهزینه است
وزیر نفت در خصوص نفت کشف شده در دریای خزر و نحوه استخراج آن گفت: اجرای دکل ایران خزر که در ترکمنستان فعال است از روز اول کار درستی نبود چرا که برای آب های کم عمق ساخته شده بود اما میدان مربوطه عمیق بود.

وی به دکل امیرکبیر در خزر اشاره کرد و گفت: در عمق 700 و 800 متری دو چاه زده شد و ما در میدان سردار جنگل به نفت رسیدیم اما از این جا به بعد با مشکل دیگری روبرو شدیم چرا که برداشت نفت از این میدان نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد و با توجه به اینکه نه ما و نه سایر همسایگان در خزر هیچ تجربه ای در آب های عمیق نداریم، نیازمند تکنولوژی های روز جهان در این عرصه هستیم و برای خریداری آن باید شریک داشته باشیم چرا که نفت حاصل از این میدان بسیار گران بدست می آید.

درخواست پاکستان از ایران برای جریمه نشدن
وزیر نفت در ادامه به قرارداد گازی با پاکستان اشاره کرد و گفت: از نظر ما صادرات گاز به پاکستان مشکلی ندارد، چرا که قرارداد معتبر با آنها داریم و باید از اول 2015 برداشت گاز را آغاز می کردند اما آنها تخلف کردند و برداشت نکرده اند.

وی گفت: طبق برنامه خط لوله گازی را تا مرز با پاکستان خواهیم کشید و از شورای اقتصاد مجوز آن را هم گرفته ایم و طرف پاکستانی نیز چندین بار با ما گفت وگو کرده و اظهار داشته است که مشکل فاینانس دارد و در صورت حل مشکل، خط لوله گازی خود تا مرز ایران را خواهد کشید و برداشت گاز را آغاز خواهد کرد.

وزیر نفت ادامه داد: بزودی این مشکلات حل خواهد شد و آنها اعلام کرده اند هر وقت مشکل تحریم ها حل شود می توانند گاز را از ایران تحویل بگیرند.

زنگنه ادامه داد: پاکستانی ها مایل به همکاری هستند البته از ما خواسته اند که آنها را جریمه نکنیم، در حال مذاکره هستیم و در صورتی که بخواهیم به این خواسته آنها عمل کنیم آنها نیز باید تغییراتی در قرارداد به نفع ایران بدهند.

ایران و عربستان هیچگاه دبیرکل اوپک نخواهند شد
وزیر نفت در واکنش به این پرسش که چرا ایران نمی تواند دبیرکلی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)شود؟ گفت: تنها در صورت اجماع اعضا، این سمت به یک کشور داده خواهد شد.

زنگنه افزود: در زمان من تلاش های زیادی شد، پس از من نیز هشت سال نتوانستند و ما امروز هم نمی توانیم دبیرکل اوپک شویم چرا که همواره یک کشور در اوپک مخالف ایران است و ایران نیز همواره مخالف دبیرکلی عربستان است.

وی ادامه داد: بنابراین ایران وعربستان هیچ وقت نمی توانند اجماع لازم را بدست آورند چرا که همواره یک مخالف دارند.

زنگنه در خصوص میزان تولید و صادرات نفت کشور نیز سکوت کرد وگفت: این حوزه ارتباط تنگاتنگی با تحریم ها دارد و هر چه بگویم ممکن است به ضرر ما تمام شود چرا که هدف تحریم ها است.

وی درباره تولید و برداشت صیانتی نفت گفت: وقتی یک و نیم میلیون تولید ما کم شده، قطعا برداشت ها نیز کاهش یافته است و از خیلی از میدان ها کمتر استفاده می شود به طوری که برای نخستین بار است که ما مازاد نفت داریم.

صنعت پتروشیمی نیازمند فاینانس
زنگنه درباره خط تولید اتیلن غرب تصریح کرد: تا جایی که منابع بوده کار پیش رفته است و مشکلی در خصوص تامین اتیلن نداریم اما در برخی از مجتمع های پایین دستی آن، به دلیل کمبود اتان، مشکلاتی ایجاد شده است که امیدواریم سال آینده از فازهای 15، 16، 17 و 18 بتوانیم اتان لازم را تامین کنیم تا این مجتمع نیز با ظرفیت حداکثری کار کند.

وزیر نفت در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: اگر فاینانس این حوزه عملی شود، اقتصاد خوبی در پیش روی آن قرار خواهد داشت البته منظور من این نیست که خوراک را مجانی دهیم بلکه معتقدیم خوراک لازم را تامین خواهیم کرد اما باید امور به شکل رقابتی پیش برود و به بهترین سرمایه گذاران در این بخش خوراک لازم را برسانیم.

وی به ارایه گاز طبیعی، اتان، متان، پروپان و بوتان به سرمایه گذاران اشاره کرد وگفت: ما توانایی ارایه آنها و اظهار کرد: هشت میلیون تن مجوز در این خصوص داده شده است در حالی که نیاز کشور تنها دو میلیون تن است و هم اکنون دو برابر آن تولید می شود.

وی درباره جمع آوری گازها که در فلر میدان ها در حال سوختن است گفت: اعلام کرده ایم با قیمت ارزانی که تقریبا مجانی محسوب می شود حاضریم آنها را عرضه کنیم و تعدادی سرمایه گذار نیز در این خصوص با وزارت نفت در حال مذاکره هستند.

جزییات صادرات گاز به عمان و عراق
وزیر نفت در ادامه به طرح صادرات گاز به عراق و عمان اشاره کرد وگفت: با عراق دو قرارداد را دنبال می کنیم، مجموع این قراردادها انتقال گاز به مقدار 60 میلیون مترمکعب در روز است.

وی گفت: درقالب فراخوان از سرمایه گذاران دعوت کرده ایم که بیایند دو خط لوله ای که به بصره و نفت شهر می رود را احداث کنند. یک و نیم میلیارد سرمایه گذاری می خواهد که اگر انجام شود، در سال 95 موفق می شویم برای اولین بار گاز به عراق صادر کنیم.

زنگنه به قرارداد گازی با عمان نیز اشاره و تصریح کرد: نقشه برداری دریایی بزودی شروع می شود و در ادامه اسناد مناقصات تهیه و کارها پیگیری خواهد شد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بنزین پتروشیمی سالم است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابتکار: استفاده از دستگاه‌های بارورکننده ابرها خطر زاست/اجازه عرضه‌ بنزین تولید پتروشیمی‌ را نخواهیم داد



اخبار,اخبار اجتماعی, بنزین تولید پتروشیمی‌

 
اخبار اجتماعی - ابتکار: اجازه عرضه‌ بنزین تولید پتروشیمی‌ را نخواهیم داد

وی همچنین ادامه داد: سازمان محیط زیست از نظر اختیارات محدودیت قانونی ندارد و فقط نیاز به اراده سیاسی دارد که خوشبختانه در حال حاضر شرایطی پیش آمده که هم دولت هم مجلس خیلی حمایت می‌کنند که این یک فرصت استثنایی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: تا اواسط بهار 93 تمام استاندارد‌ها باید در خودرو‌های تولیدی رعایت شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ‌معصومه ابتکار  صبح امروز در یک برنامه‌ی تلویزیونی در خصوص آلاینده‌های بنزین تولید پتروشیمی‌ها گفت: هنوز هم تبعات بنزینی‌ که در واحد‌های پتروشیمی تولید شد به دلیل وجود مقدار زیادی آروماتیک را داریم اما به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم که دیگر اجازه‌ی عرضه‌ی بنزین پتروشیمی به بازار را ندارند و آنها هم پذیرفته‌اند.
 
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه‌ باید از قوانین محیط زیست تبعیت کنند ادامه داد: ما خیلی تاکید داشتیم و از صنایع هم خواسته ایم که در این دوره در خصوص مسائل محیط زیست مانند بحث پسماندها باید برنامه داشته باشند.
 
ابتکار ادامه داد: ما سعی می‌کنیم روی اصول کارشناسی و استانداردی که برای آلاینده‌ها وجود دارد صنایع را کنترل کنیم و اگر میزان آلایندگی یک واحد از حد استاندارد بالاتر باشد مدیر آن استان باید به واحد مربوطه ابتدا تذکر دهد و تمام برخوردهای قانونی را با آن انجام دهد.
 
وی در خصوص اختیارات سازمان محیط زیست گفت: ما در سال 82 تا 83 با همکاری وزارت صنایع توانستیم پیکان را از رده خارج کنیم سازمان محیط زیست زمانی می‌تواند با جدیت و با حفظ موضع خود از قدرت کافی برخوردار باشد که حمایت مقام عالی همچون رئیس‌جمهور را داشته باشند که خوشبختانه آقای روحانی خود نگاهی محیطی زیستی دارند.
 
ابتکار ادامه داد: اگر سازمان محیط زیست وزارت خانه باشد اختیاراتی بیشتری دارد اما حالا که زیر نظر ریاست جمهوری است نیاز به حمایت شخص رئیس جمهور دارد البته با توجه به اینکه رئیس جمهور این دوره با برنامه محیط زیستی آمده این فرصتی است که از آن استفاده کنیم.
 
وی همچنین ادامه داد: سازمان محیط زیست از نظر اختیارات محدودیت قانونی ندارد و فقط نیاز به اراده سیاسی دارد که خوشبختانه در حال حاضر شرایطی پیش آمده که هم دولت هم مجلس خیلی حمایت می‌کنند که این یک فرصت استثنایی است.
 
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آخرین مهلت خودروسازان اظهار داشت: تا اواسط بهار 93 تمام استانداردها باید در خودروهای تولیدی رعایت شود این در حالی است که ما در تصمیم خود جدی هستیم.
 
*تنها از 8 تا 9 درصد خاک ایران حفاظت می‌شود
رئیس سازمان محیط زیست در خصوص عملکرد سازمان در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست گفت: حفاظت از محیط زیست را با دو رویکرد پیش می‌بریم اول بحث حفاظت است چراکه ذخایر گیاهی و جانوری در همه جای دنیا ارزشمند است و باید 20 درصد از آن حفاظت شود.
 
ابتکار ادامه داد: زمانی که یک گونه گیاهی را از دست می‌دهیم مانند جنگل هیرکانی و زاگرسی این تصور که می‌شود دوباره آن  را احیا کرد درست نیست چراکه وقتی از بین برود دیگر نمی‌توان آن تنوع گیاهی را بازسازی کرد.
 
وی ادامه داد: جنگل‌ها بزرگترین خدمتشان تثبیت آب و خاک است همچنین زمانی که در آن گردش می‌کنیم آرامشی که ایجاد می‌کند خیلی ارزشمند است و باید حفظ شود . اجازه ندهیم دخل و تصرفی در آن صورت گیرد.
 
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تنها 8 تا 9 درصد خاک ایران حفظ می‌شود اذعان داشت: این مقدار در قالب پارک ملی، اثر طبیعی ملی و ... به عنوان مناطق حفاظت شده است که ذخایر طبیعت ایران است.
 
ابتکار با اشاره به اینکه قوانین محیط زیست بازدارنده توسعه نیست ادامه داد: ما مخالف توسعه نیستیم بلکه توسعه باید اتفاق بیافتد اما نه بصورت شتابزده و اتفاقی که باعث شد تا توسعه کشاورزی دریاچه ارومیه را از بین ببرد.
 
وی ادامه داد: طی چند سال وسعت زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه به 700 هزار هکتار رسید و باعث شد در کنار حفر 20 هزار چاه غیرمجاز سه میلیون متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه صرف توسعه کشاورزی شود.
 
معاون رئیس جمهور با بیان این مطلب که ظرفیت طبیعت ما محدود است ادامه داد: در همین راستا هر واحد صنعتی که بخواهد راه اندازی شود در ابتدا باید ارزیابی زیست محیطی شود و این ضابطه برای مدیریت توسعه است نه برای بازدارندگی آن.
 
ابتکار ادامه داد: طبق قانون برنامه سوم تمام طرح‌های توسعه‌ای کشور مشمول ارزیابی هستند به طوریکه هر طرحی از ابتدا از مرحله ایده باید مطالعات ارزیابی شود تا با این کار عوارض تخریبی محیط زیست کمتر شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز پروژه‌ای را می‌بینیم که سبب تخریب محیط زیست می‌‍شود به خاطر این است که زمان اجرای پروژه مطالعات ارزیابی انجام نشده و آن زمان یا سازمان ورود پیدا نکرده و یا دولت اجازه نداده و امروز شاهد تبعات تخریب محیط زیست هستیم.
 
                                              ....................................


ابتکار: استفاده از دستگاه‌های بارورکننده ابرها خطر زاست

ابتکار گفت: در بهترین شرایط این دستگاه ها تنها می توانند 10 درصد بارش را افزایش دهند که این موضوع نیز باید مورد تایید قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: استفاده از دستگاه های بارورکننده ابر در دنیا به طور علمی تایید نشده است و این دستگاه خطرات احتمالی را در پی دارد.

به گزارش ایسنا معصومه ابتکار در این باره اظهار کرد: من مخالف استفاده از این دستگاه در کشور هستم و اجازه استفاده آن را تا زمانی که مورد تایید سازمان های بین المللی نباشد نمی دهم.

وی گفت: این دستگاه در حوزه دریاچه ارومیه و جنوب کشور در سال های گذشته بارها استفاده شده است و تاثیر آنچنانی نیز بر بارش ها نداشته است.

ابتکار گفت: در بهترین شرایط این دستگاه ها تنها می توانند 10 درصد بارش را افزایش دهند که این موضوع نیز باید مورد تایید قرار گیرد.

وی افزود: بیشترین نگرانی سازمان‌های دیگر همچون سازمان زمین شناسی در استفاده از این دستگاه‌ها در خصوص تاثیرگذاری آن بر روی زمین لرزه است.

ابتکاربا بیان اینکه مشارکت دادن مردم برای نجات دریاچه از مهمترین راه حل هاست از مردم خواست در صورت امکان حق آبه خود را وقف این دریاچه کنند.
اخباراجتماعی - باشگاه خبرنگاران, ایسنا