اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زنان 2 برابر مردان قلیان می‌کشند



قلیان ,عوارض قلیان

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی: زنان 2 برابر مردان قلیان می‌کشند

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: مصرف روزانه قلیان در سه درصد مردان و 8.5 درصد زنان خراسان رضوی رایج است که این آمار نشان‌دهنده مصرف دو برابری قلیان توسط زنان است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، رضا سعیدی در آستانه روز جهانی قلب با اعلام این خبر گفت: 16 درصد مردان و چهار درصد زنان در خراسان رضوی مصرف روزانه سیگار دارند.

سعیدی با اشاره به این که آمار چاقی و اضافه وزن به 35 درصد در مردان و 44 درصد در زنان رسیده افزود: 4.5 درصد مردان و 5.5 درصد زنان در خراسان رضوی به دیابت مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه با کنترل عوامل خطر می‌توان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داد، اظهار کرد: سن بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد از سنین بالا به سنین پایین کاهش داشته است.

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی اظهار کرد: آمار ابتلا به فشار خون بالا در استان 20 درصد مردان و 17 درصد زنان را شامل می‌شود.

وی افزود: در سال 89، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد شش هزار و 982 مورد بوده که این تعداد 40 درصد آمار کل مرگ و میر است.

وی در مورد برنامه‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی شهروندان گفت: برنامه غربالگری فشار خون و دیابت از چند سال گذشته در استان اجرا می‌شود که امسال 53 هزار و 262 نفر از جمعیت روستایی و حدود 500 هزار نفر از جمعیت شهری غربالگری شده‌اند./فارس

 


ویدیو مرتبط :
قابل توجه اشخاصی که قلیان و سیگار می کشند!(ناباروری)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مردان، زنان را به یائسگی می‌کشند!



یائسگی, یائسگی زنان, علت  یائسگی


تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردان عامل بروز یائسگی در زنان بزرگسال هستند.

 ترجیح زنان‌ جوان‌تر از سوی مردان موجب توقف باروری در زنان مسن‌تر می‌شود.

به گفته راما سینگ یکی از دانشمندان حاضر در این مطالعه، گزینش جنسی مردان عاملی اصل انتخاب جنسی در میان انسان‌هاست، اما چنانچه هیچ ترجیحی علیه زنان مسن‌تر وجود نمی‌داشت، آن‌ها می‌توانستند تمامی زندگی‌شان مانند مردان تولیدمثل کنند.

راما سینگ، ژنتیک‌دان تکاملی در دانشگاه مک‌مستر این تحقیق را با همکاری ریچارد مورتون و جاناتان استون انجام داد.

آن‌ها از شبیه‌سازی‌های رایانه‌یی برای مدلبندی ریاضیاتی این موضوع بهره برده‌اند که چگونه ژن‌ها طی زمان در میان زوج‌های جفت‌گیری‌کننده و دیگران در یک جمعیت تغییر می‌کنند.

این مطالعه نشان داد که ترجیح جفت‌گیری در نرها برای ماده‌های جوان‌تر، انتخاب ماده‌های مسن‌تر را مهار کرده و به طور کلی، زنان مسن تمایل دارند به نفع زنان جوان‌ مورد بی‌توجهی قرار گیرند.

این زنان جوان‌تر از لحاظ نظری دارای ژن‌های بهتری هستند و به دلیل سن و انرژی‌شان بیشتر می‌توانند تولیدمثل کنند و نسل مردان را تداوم ببخشند.

جزئیات این مطالعه در مجله PLoS Computational Biology قابل‌ مشاهده است.


منبع:isna.ir