اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زنان می‌توانند کاندیدای خبرگان شوند



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات مجلس خبرگان

پنج ماه تا انتخابات خبرگان رهبری فرصت باقی‌است در این میان گمانه‌های مختلفی از حضور چهره‌های جدید در این انتخابات به گوش می‌رسد. مساله‌ای که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و از دید برخی حقوقدانان و مجتهدین منعی برای آن وجود ندارد ورود زنان واجد‌شرایط به مجلس خبرگان رهبری است.

 برای بررسی این موضوع که آیا زنان نیز می‌توانند کاندیدای خبرگان شوند با آیت‌ا... سیدمحمد موسوی بجنوردی به گفت‌وگو نشسته و نظرات وی را در این باره جویا شده‌ایم. وی معتقد است زنان می‌توانند مجتهد باشند و فتوا دهند که شاید این سخن برای برخی نامفهوم باشد اما او برای تبیین این نظر دلایلی دارد. متن گفت‌وگو آیت‌ا... موسوی‌بجنوردی با آرمان را در ادامه می‌خوانید.گ


 زن‌هایی که به مرحله اجتهاد رسیده‌اند چرا نمی‌توانند كاندیدای مجلس خبرگان شوند؟
عقیده‌ام این است كه هیچ منعی برای حضور زنان در مجلس خبرگان نیست. شرعا نمی‌توانیم بگوییم، جنسیت در مجلس خبرگان ملاك است باید اهل خبره باشند كجا آمده كه جنسیت باید مرد باشد. عقیده‌ام این است كه زن می‌تواند مرجع تقلید شود.

 

چون در مرجع تقلید، فقیه و اعلم می‌خواهیم. اكنون زن فقیه داریم، نمی‌گویم اعلم اما امكان دارد زنی فردا اعلم شود. از حكم عقل است كه رجوع عاقل به جاهل صورت گیرد، و چه فرقی می‌كند جنسیت ملاک نیست كه باید به مرد رجوع كند و اگر زنی فقیه بزرگی شد، می‌توان از او تقلید كرد. از ابتدا كه به شورای عالی قضایی رفتم (سال61) گفتم زنان می‌توانند قاضی شوند. به مرور زمان اینطور شد كه زن می‌تواند قاضی شود. در دادگستری فراوان خانم‌هایی هستند كه پایه قضایی دارند و مشغول قضاوتند. واقع این است كه جنسیت هیچوقت در اسلام ملاك فضیلت نیست. ملاك فضیلت در اسلام، علم و تقواست. ملاك فضیلت اخلاق است و جنسیت ملاك نیست حالا كسی كه اخلاق و تقوا دارد، مرد باشد یا زن و نباید تبعیض قائل شویم. اكنون در دانشگاه‌ها در تمام رشته‌ها، به صراحت بگویم دخترها از پسرها جلوترند.

 

درس‌هایی داریم نظری مانند فلسفه كه می‌فهمند، درك كرده و اظهارنظر می‌كنند. احیانا اشكال هم می‌گیرند. این به نظرم از بركات انقلاب و دید باز حضرت امام(ره) است. وقتی نزد گورباچف هیاتی می‌فرستد، حساب شده است كه یك زن را هم می‌فرستد. یك روحانی و یك دانشگاهی را می‌فرستد. واقعا اگر عملكرد امام را ببینید، نه فقط انقلاب علیه طاغوت بلكه انقلاب فكری در جامعه ایران كرد و واقعا در ایران فكر را متحول كرد. نه فقط در ایران بلكه این فكر در جهان اسلام نیز تاثیرگذاشت. نباید خودمان را کوچک بگیریم. ایران برای جهان اسلام اكنون الگوست. 


 با توجه به فرمایشی كه راجع به جایگاه زنان هم در انقلاب داشتید و هم بعد از انقلاب، نگاه شما از كلمه «رجل» در قانون اساسی، بحث جنسیت نیست.
مسلم رجل در زبان عرب یعنی شخصیت. من در نجف متولد شدم و تحصیلاتم را در حوزه نجف انجام دادم. وقتی در عرب می‌خواهند بگویند كه فلان شخص از شخصیت‌های علمی است می‌گویند «من رجالات علم» اگر بخواهند بگویند از شخصیت‌های بافضیلت است می‌گویند «من رجالات الفضیل». اصلا رجل و رجال در عرب یعنی شخصیت و شخصیت‌ها. به معنای مرد نمی‌گیرند. قانون اساسی ما هم جامع‌نگری كرده است والا می‌گفت از مردان و چرا نگفت؟ چراكه می‌خواستند عده‌ای را ساكت كنند كه اشكال می‌گرفتند برای اینكه زن نمی‌تواند واز طرف دیگر هم تفسیر درست به شخصیت شود. از رجال سیاسی یعنی از شخصیت‌های سیاسی می‌تواند رئیس‌جمهور شود حالا می‌تواند مرد یا زن باشد. 


 اینكه دوراندیشی كردند و در قانون اساسی رجل را به معنی شخصیت گذاشتند. خانمی این شخصیت را داراست و با همین قانون اجازه كاندیدا شدن درانتخابات ریاست‌جمهوری به آن خانم را می‌دهند؟
این خودش واقعا جای سوال است. در عین اینكه به شورای محترم نگهبان خیلی احترام می‌گذارم اما آنها باید تایید كنند. مفسر قانون اساسی آنها هستند. اگر ابهامی در قانون اساسی شود، طبق قانون اساسی شورای نگهبان باید تفسیر كند.


 حقوقدانان هم كه قانون اساسی تصویب كردند و نظر دادند نظرشان از رجل بحث جنسیت نیست؟
نیست، والا می‌گفتند از مردان، بگویند از مردان سیاسی! چرا كلمه عربی بگذارند. روشن است و شهید دكتربهشتی كه خداوند رحمتش كند، كلمه‌ای گذاشت چون عده‌ای اصرار داشتند كه مرد باشد اما كلمه‌ای گذاشت كه تفسیر واقعی‌اش می‌شد، شخصیت. 


 شخصیت هم جنسیت نمی‌شود.
به متن مذاكرات كه مراجعه شود، مشخص می‌شود كه منظور مرد نیست. در سخنرانی‌هایم می‌گویم كه قانون اساسی اصراری ندارد كه از مردها باشند و می‌گوید رجال و رجال هم یعنی شخصیت‌ها. اعم از زن و مرد. 


 با توجه به اینكه حكومت ما برگرفته از احكام دین است اما فسادهای اقتصادی بیش از اندازه شده است. اگر به احكام اسلام رجوع كنیم، احكام اسلام به كسی اجازه دخالت در بیت‌المال را نمی‌دهد. كجای كار ایراد دارد كه این مفاسد اتفاق می‌افتد؟
اگر یك مدیریت سالمی باشد، عدالتخواه و عدالتجو باشد، کمتر اشکالی در سیستم پیدا می‌شود. اشكال در خود بدنه مدیریت است كه می‌توانند افراد نفوذ كنند و از راه آن افراد سوءاستفاده كنند والا اگر بدنه اجرایی، بدنه‌ای سالم باشد، امكان سوءاستفاده وجود ندارد. معلوم می‌شود كه در بدنه افرادی هستند كه می‌توانند نفوذ و سوءاستفاده كنند. اساس، بدنه است كه باید، سالم و عدالتخواه و عدالتجو باشد كه در فكر ملت باشد. در فكر فردی كه در روستایی چیزی برای خوردن ندارد، باشد. اگر واقعا مسئولان این طرزتفكر را دارند، امكان سوءاستفاده وجود ندارد كه افراد نااهلی وارد شوند و از بیت‌المال سوءاستفاده كنند و میلیاردها در جیبشان بگذارند. این یعنی در بدنه افرادی هستند كه می‌شود از طریق آنها نفوذ كرد. 


 اشكال در قوانین نیست؟
مهم خود افراد و عملكرد آنهاست. حتی اگر بهترین قانون را داشته باشید اما مجریانی شایسته نداشته باشد، کار درست نمی‌شود. اگر سیره امیرالمومنین(ع) را نگاه كنیم دنبال مجریان سالم می‌رفت. اگر مجری ناسالم پیدا می‌كرد، فورا او را عزل می‌كرد. چراكه مجری باید قانون را درست اجرا كند اگر بهترین قانون را به مجری فاسد دهید، با تفسیر خود به فساد می‌كشاند. 


 نقش دولت چیست؟
دولت كسی است كه مجری قانون است. به‌خصوص این دولت كه مدعی مبارزه با فساد اقتصادی، قانونگرایی، دولت راستگویان است و صفت‌هایی كه دولت دارد، مسئولیتش را سنگین می‌كند. 


 دولت در برابر مفسدان چگونه باید برخورد کند؟
باید عملكرد دولت مطابق با شعارش باشد. اگر شعار، شعار براقی باشد و طوری باشد كه انسان را جذب كند اما مخالف با شعار عمل کند، به درد نمی‌خورد. اگر این دولت بخواهد موفق باشد و شعارهایی كه داده كه واقعا خدمت به جامعه كند و مردم هم به آن اطمینان پیدا كنند، عملكردشان باید مطابق با شعارشان باشد. وقتی عمل مطابق با گفتار نبود، هیچ ارزش ندارد و مردم نمی‌توانند قبول كنند. مدیری كه عملكردش مطابق با گفتارش نیست، مردم اینطور افراد را نمی‌خواهند. اسلام تاكید می‌كند كه باید عملكرد مطابق با گفتار انسان باشد. لذا می‌گوید: « كونوا دعاه للناس بغیر ألسنتكم» شما مردم را به غیر زبانتان دعوت كنید، یعنی با عملكردتان جامعه را دعوت به صلاح كنید.


  اخبارسیاسی - آرمان 


ویدیو مرتبط :
هاشمی تمایلی به ریاست خبرگان ندارد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جاسوسی که زنان را دوست داشت/ پترائوس می خواست کاندیدای ریاست جمهوری 2016 شود



پترائوس,دیوید پترائوس,عکس دیوید پترائوس

یک نشریه فرانسوی با اشاره به رسوایی اخلاقی پترائوس، معتقد است او جاسوسی است که عاشق زنان بوده است!
به گزارش  انتخاب ؛ لوپوئن، در مقاله زیر عنوان «جاسوسی که زنان را دوست داشت» می‌نویسد: افتضاح اخلاقی به استعفای رئیس ٦۰ ساله سازمان سیا انجامید.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ دیوید پترائوس، که از او با عنوان قهرمان جنگ‌های افغانستان و عراق یاد می‌شد، ده ماه پس از انتشار این کتاب خاطرات پرفروش، به تیتر اول نشریات تبدیل شد و اقرار کرد که اشتباه بزرگی مرتکب شده است.
لوپوئن می افزاید: دیوید پترائوس، از افراد نزدیک به جمهوریخواهان بود و این احتمال می رفت که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ٢۰١٦ معرفی نماید.... / انتخاب