اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمین‌گیر شدن «زنجانی» در ایران زمین



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


اخبار اجتماعی - شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز ساخت برج 27 طبقه را لغو کرد
زمین‌گیر شدن «زنجانی» در ایران زمین

شاید در دولت گذشته، بابك زنجانی برو بیایی داشته است و هر فرد یا نهادی، پولی می‌خواست یا كاری از او كمك می‌گرفت. اما اكنون سكه او شكسته است و همه تلاش می‌كنند از او تبری جویند و رابطه و حتی سلام و علیك خود با این جوان صاحب‌عنوان را كتمان كنند.

 از پروژه‌های شهری مانند پل طبقاتی صدر تا فروش نفت و هواپیمایی، دیگر حوزه‌ای از اقتصاد كشور نیست كه بابك زنجانی دستی بر آن نداشته باشد.

 

درست از فردای روزی كه احمدی‌نژاد فیلم مخفی سعید مرتضوی را در مجلس پخش كرد، اسم این فعال اقتصادی روی زبان‌ها افتاد. بابك زنجانی پس از آن، بارها خود را به صدر اخبار رسانه‌ها رساند و نشان داد كه می‌تواند همواره خبرساز باشد.

 

اما این جوان پولدار، یك فرق با دیگر هم‌رده‌های خود دارد  اینكه او شاید نخستین كسی است كه به صراحت عنوان كرد ثروت خود را مدیون رانت است، هدیه‌ای از سوی مرحوم نوربخش، رئیس چندین ساله بانك مركزی. اما این ثروت كه ابتدا بادآورده بود، بعدها با درایت این جوان اقتصاد نخوانده، بیشتر و بیشتر شد، تا جایی كه اكنون در هر كجای كشور، می‌توان رد سرمایه‌گذاری‌های بابك زنجانی را یافت.

 

به همین دلیل، اكنون بسیاری از نهادهای اقتصادی كشور با وی در ارتباط هستند كه قرارگاه خاتم‌الانبیا یكی از آنهاست، قرارگاهی كه پای زنجانی را به پروژه‌های شهرداری تهران نیز باز كرد.

 

زیرا اگر این رانت نوربخش بود كه كمك كرد تا پله‌های ثروت‌مندشدن را چندتا یكی طی كند، تحریم‌های اقتصادی و رابطه‌ها با مسئولان دولت گذشته، شورای سوم شهر تهران و شاید شهرداری این شهر، فرصت‌های تازه‌ای را در اختیار او قرار داد.

 

این طور شد كه این روزها، هر از گاهی از مراوده مالی بابك زنجانی با شهرداری، وزارت نفت و البته سازمان تامین اجتماعی سعید مرتضوی به گوش می‌رسد. اما از میان همه سرمایه‌گذاری‌ها، دو جا برایش مشكل‌ساز شد، نفت و پروژه‌های شهری در تهران.

نشست زمین دامن‌گیر شد
از میان همه پروژه‌ها و برنامه‌های اقتصادی زنجانی، یكی مربوط به شهر تهران است كه نشان می‌دهد این جوان پولدار و پولساز، رابطه‌های ویژه‌ای با اعضای شورای شهر تهران در دوره سوم و شاید برخی مسئولان شهرداری این شهر داشته است.

 

این رابطه وقتی برملا شد كه زمین منطقه ایران‌زمین شهر تهران فرونشست و پرده از كار و بار زنجانی در تهران و رابطه او با مدیریت شهری برافتاد. وقتی زمین منطقه نشست كرد، اعضای شورای چهارم شهر تهران، ناگهان با پروژه‌ای روبه‌رو شدند كه قرار نبود باشد.

 

یعنی در یك منطقه مسكونی، وقتی خانه‌ها دو طبقه هستند، ساخت برج تجاری 38 طبقه چه معنایی دارد و آیا بدون رابطه‌های ویژه می‌توان چنین مجوزی را گرفت؟ به این ترتیب بود كه اعضای شورای چهارم، با انتقادهای گسترده ساكنان منطقه و البته با انتقادهای رسانه‌ها، سوال‌های زیادی را مطرح كردند.

 

اینكه چرا زمین نشست كرد و سوال مهم‌تر اینكه چرا در یك منطقه مسكونی، برخلاف طرح تفصیلی و جامع شهر تهران، مجوز احداث یك برج به بابك زنجانی داده شده‌است. پس از رفت‌وآمدهای بسیار و تشكیل كمیته‌ در شورای شهر تهران، در نهایت روز گذشته محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا از لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 درباره این پروژه و لغو پروانه ساخت این برج از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خبرداد.

 

روند لغو مجوز ساخت برج 38 طبقه
مجوز پروژه ایران زمین در حالی سال گذشته در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده بود که این پروژه در پهنه مسکونی و زیرپهنه R231 (بافت ارزشمند معاصر مسکونی و حفظ وضعیت موجود) احداث شده بود. این در حالی است كه تمامی ویلاهای مسکونی اطراف پروژه دو یا سه طبقه هستند.

 

اما به این پروژه 27 طبقه بالاتر از خط خیابان مجوز داده شده بود که این اقدام منجر به آسیب‌رسانی جدی به ساختمان‌های مسکونی اطراف از نظر اشراف و سیمای شهری می‌شد و عملا خیابان‌های اطراف این پروژه را به پارکینگ برج آقای زنجانی تبدیل می‌كرد.

 

با توجه به اینکه در چندین جلسه شورای شهر، ریزش گودبرداری و اعطای مجوز کمیسیون ماده 5 مطرح شده بود و اکثریت اعضای شورا نسبت به اعطای این مجوز انتقاد جدی داشتند، نهایتا شورای عالی شهرسازی، موضوع را در دستور كار قرار داد.

 

در این جلسه با حضور نمایندگان شهرداری تهران، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری موضوع مطرح و مقرر شد شهرداری تهران نسبت به ارائه طرح جدیدی که در راستای طرح تفصیلی تهران باشد، بررسی‌های لازم را به همراه مالک پروژه انجام داده و نتیجه را برای اخذ تصمیم مقتضی به شورای عالی شهرسازی ارائه كند. گزارش‌ها حاكی است لغو مجوز پروژه، پیشنهاد محمد سالاری، رئیس كمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بوده است.


سرنخ به این كمیسیون می‌رسد
شاید در دولت گذشته، بابك زنجانی برو بیایی داشته است و هر فرد یا نهادی، پولی می‌خواست یا كاری از او كمك می‌گرفت. اما اكنون سكه او شكسته است و همه تلاش می‌كنند از او تبری جویند و رابطه و حتی سلام و علیك خود با این جوان صاحب‌عنوان را كتمان كنند.

 

مثلا در همین پروژه ایران‌زمین، گرچه عضو شورای شهر از لغو مجوز این برج خبر می‌دهد، اما سوال این است كه چه كسانی این مجوز را و براساس چه ضابطه‌ای صادر كردند. سالاری، معتقد است كه گرچه این مجوز برخلاف طرح تفصیلی و جامع شهر تهران و به عبارت دیگر، برخلاف قانون بوده است، اما كمیسیون ماده 5 این امكان قانونی را داشته است كه درخواست زنجانی را بررسی كند.

 

به باور او، اكنون نمی‌توان از اعضای كمیسیون ماده 5 كه یك سال پیش این مجوز را صادر كردند، سوال كردو یا آنان را مواخذه كرد. با وجود این، سالاری عنوان می‌كند كه رویه این كمیسیون در دوره جدید تغییر خواهد كرد. نكته دیگری كه باید توجه كرد این است كه اصل زمین متعلق به یكی از نهادهای نظامی بوده است.


ما نبودیم
اما رابطه زنجانی و شهرداری تهران، یا به‌طور كلی مدیریت شهری تهران، فقط منوط به این پروژه نمی‌شده است. همچنان كه از دلایل علاقه‌مندی زنجانی به انجام چنین طرح‌هایی در شهر تهران نیز چیزی نمی‌دانیم. شاید پول‌های اضافه، نیازمند زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری هستند كه بیشتر و بیشتر شوند.

 

اما به تازگی رد او در طرح‌های دیگر شهرداری مانند پل طبقاتی صدر نیز دیده شده، جایی كه زنجانی بسیاری از ماشین‌آلات ساخت پروژه را تامین كرده‌‌است. اما در همین زمینه، پورزرندی، معاون مالی شهرداری تهران اعلام كرد كه شهرداری مراوده مالی با این فرد نداشته است و هرچه بود، میان زنجانی بود و پیمانكار پل طبقاتی صدر، یعنی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ع).

 

همین اظهارنظر، زمینه‌ای شد كه برخی اعضای شورای سوم تهران كه گمان می‌رفت اطلاعات یا مدخلیتی در این باره داشته باشند، بالكل منكر هرگونه ارتباط و آگاهی ‌شوند. آنان اكنون در مصاحبه‌های خود عنوان می‌‌كنند كه «ما نبودیم.»

 

مهدی چمران یكی از این افراد است كه در گفت‌وگو با «نسیم» گفت: مراودات مالی بابک زنجانی در پروژه صدر، با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و بانک انصار بود و شهرداری مستقیما دخالتی نداشته است. وی عنوان كرد: با لغو پروانه پروژه ایران‌زمین، مبالغ پرداختی مجوز برج می‌تواند صرف پروژه ساختمانی دیگری برای بابک زنجانی شود.


شاید خسارت، البته از جیب مردم
مسئله لغو مجوز پروژه ایران‌زمین، با تصمیم شورای عالی شهرسازی تمام نشده است. زیرا او می‌تواند به دیوان عدالت اداری شكایت كند یا مجوز را بازگرداند یا از شهرداری ادعای خسارت كند.

 

در این صورت، شهرداری باید هزینه تصمیم نادرست كمیسیون ماده 5 را از جیب شهروندان به آقای زنجانی پرداخت كند.

 

البته راه حل دیگری نیز هست و آن هم مصالحه است. یعنی شهرداری این تصمیم شورای عالی را بپذیرد، اما به‌جایش شهرداری در نقطه دیگری از شهر، به او مجوز ساخت بدهد، نقطه‌ای كه از نظر قانون و طرح تفصیلی ایرادی نداشته باشد. اینكه در نهایت چه خواهد شد، باید منتظر ماند و واكنش زنجانی را دید.


اما مرتضوی
اكنون سوال جذاب این می‌تواند باشد كه این روزها زنجانی به چه می‌اندیشد؟ آیا او به سعید مرتضوی فكر می‌كند كه با پخش فیلم در مجلس، زمینه اعمال فشار روی وی را فراهم كرد؟ آیا او از مرتضوی دلگیر نیست كه با این كار خود، باعث شد كه همه روی زنجانی تمركز كنند و فعالیت‌های او را زیر ذره‌بین بگیرند كه از كجا و چطور به اینجا رسیده است؟ به نظر می‌رسد زنجانی باكی از این خبرها و گزارش‌ها ندارد.

 

زیرا همچنان ژست یك مدعی را به خود گرفته است و حتی با وزارت نفت نیز سرشاخ شده است. اما آیا او می‌تواند این ژست را برای همیشه حفظ كند؟ آیا لغو مجوز پروژه ایران زمین، آغازی برای بررسی‌های بیشتر نسبت به كارهای اقتصادی او نیست؟ آیا این لغو، نمی‌تواند یك تست مقدماتی برای برخوردهای بیشتر باشد؟


ویدیو مرتبط :
رانش زمین و شکستگی لوله های آب و فاضلاب در خیابان ایران زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز یک بحران/ تخلیه خانه های ایران زمین به دلیل پروژه بابک زنجانی



خانه های ایران زمین ,پروژه تجاری اداری ایران زمین

تخلیه خانه های ایران زمین به دلیل پروژه بابک زنجانی

پروژه تجاری- اداری خیابان ایران زمین واقع در شهرک قدس(غرب) تهران، متعلق به هلدینگ سورینت به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابانهای اطراف متوقف شده است. ساکنان این خیابان از ابتدای سال نسبت به ترکهای عمیقی که در خانه هایشان ایجاد شده ابراز نگرانی کرده بودند اما صاحبان این پروژه انتشار این گونه خبرها را بازار گرمی برخی سودجویان و بزرگ نمایی ترکهای سطحی می دانستند.

صدای مهیبی که ساعت 5 صبح روز 11 مهر ماه رسید و ساکنان این منطقه را بی خواب کرد از روزهای ابتدایی امسال به گوش می رسید. نگرانیهای ساکنان این منطقه که سبب شده بود نامه نگاری هایی با شهرداری ،شورا و رسانه ها داشته باشند نشان می داد آنها بیش از پیمانکاران پروژه بزرگی که متعلق به بابک زنجانی است نسبت به عواقب این گودبرداری عمیق آگاه بودند.

آغاز یک بحران/ شکاف در خانه های ایران زمین
اردیبهشت ماه امسال بود که ستاد بحران از ساکنان خانه های گلستان چهارم ایران زمین خواست تا به دلیل شکاف های عمیقی که در خانه هایشان ایجاد شده این مکان را ترک کنند.


بازارچه قدیمی این منطقه در حال تبدیل شدن به ساختمانهای بلندی بود و گودبرداری یک زمین یک هکتاری کار ساده ای نبود.


یکی از ساکنان ساختمانهای این منطقه در همان روزهای ابتدایی سال درباره این گودبرداری گفت: ما ساکنین شهرک قدس، خیابان ایران زمین، خیابان گلستان، چهارم گذر فروردین و اردیبهشت با فاجعه رانش زمین مواجه شده ایم، متاسفانه بازارچه شهرک واقع در تقاطع خیابان ایران زمین و گلستان جنوبی که بیش از یک هکتار است و قبلا برای خدمات به این منطقه مسکونی پیش بینی شده بود بدون رعایت اصول ایمنی و مهندسی تا عمق 30 متر گودبرداری و باعث رانش زمینهای بخش شمالی آن شده است. همچنین ترکهای برشی در مقطعی وسیع در ساختمانهای گذرهای فوق الذکر پدیدار شده است.

رانش زمینی که پیش بینی شده بود
ساکنان این منطقه ساده از کنار این ترکها نگذشتند و پس از پیگیریهای متعدد متوجه شدند،مجوز گودبرداری صرفا برای 15 متر بوده، کارفرما بدون توجه به این بحران قصد دارد 40 متر در عمق خاکبرداری کند و در این قطعه زمین 330 هزار متربع بنا احداث کند.


اما سخنان اهالی این منطقه را پیمانکار این پروژه که متعلق به بابک زنجانی است به شدت رد می کند و در جوابیه به اظهارات شهروندان نگران می گوید: ایجاد چند ترک سطحی در حیاط برخی از منازل از نظر علمی ارتباط مستقیم با اجرای پروژه گودبرداری ندارد.


پیمانکار این پروژه مدعی بود که به کار بردن گودبرداری غیر اصولی برای این پروژه غیر علمی است چرا که تمامی مراحل گودبرداری علاوه بر نظارت مستمر کارشناسان شرکت توسط کارشناسان سایر دستگاه‌های مسئول همچون شهرداری، سازمان نظام مهندسی استان تهران و آتش نشانی مورد بازدید مستمر و تایید قرار می‌گیرد و افزون بر آن، مدیریت ستاد بحران منطقه نیز ضمن اظهار شگفتی، هرگونه دستور و ابلاغ در این زمینه را تکذیب کرده است.

نشست زمین در خیابان ایران زمین / تخلیه خانه های همجوار
اما سرانجام آن چه سبب نگرانی اهالی این منطقه شده بود رخ داد و پروژه تجاری- اداری خیابان ایران زمین متعلق به هلدینگ سورینت به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابانهای اطراف متوقف شد.


در این حادثه بخشی از ضلع شمالی پروژه تخریب و آسیب قابل ملاحظه ای به خیابان و خانه های اطراف وارد شد. همچنین براثر این حادثه بخشی از آسفالت خیابان در مجاور قطعه زمینی به وسعت ۵ هزارمترمربع با عمق ۴۰ متر، نشست کرد و همچنین ترک های عمیقی در سطح خیابان و دیوارهای ساختمان های اطراف پدیدار شد.


این پروژه که توسط شرکت ستسا از زیرمجموعه های هلدینگ سورینت در حال ساخت است با وجود اخطارها و تذکرهایی که در این مدت دریافت کرده بود اما همچنان به فعالیت خود ادامه داد.


در این سالها گودبرداری غیر اصولی جان و مال بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است. کمتر روزی است که خبری از قربانیان حادثه گودبرداریهای غیر اصولی در رسانه ها منتشر نشود تا آنجا که شورای شهر تهران سوم طی جلساتی فشرده لایحه ضوابط گودبرداری را مصوب کرد. اما همچنان شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که برخی همچون این پروژه 5 ماهی می شد که اهالی محل نسبت به وقوع حادثه ای به نهادهای مرتبط هشدارهای لازم را داده بودند./مهر