اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمستان سرد در بورس تهران



اخبار,اخباراقتصادی,سازمان بورس

 

همه ی این عوامل دست به دست هم داده تا زمستان سردی در بورس تهران حاکم شده و میانگین زیان سهامداران در هفته گذشته به نزدیک 18 درصد رسیده و شاخص بورس تهران نیز با افت 910 واحدی در مرز 65 هزار واحد متوقف شود.

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته روزهای سختی را تجربه کرد و با افت بیشتر قیمت ها زیان سهامداران و ناامیدی آنها را تشدید کرد.

به گزارش ایسنا، بورس تهران در هفته پایانی دی ماه رکوردهای منفی جدیدی ثبت کرد و با ریزش بیشتر قیمت‌ها، فشار زیادی را به سهامداران خرد تحمیل کرد.

جو منفی حاکم در بورس تهران به قدری تشدید شده است که انتشار اخبار مثبت در خصوص کیفی سازی پالایشگاه ها و نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی نیز نتوانست تاثیری در تصمیم گیری سهامداران بگذارد.

زیرا سهامداران بورس تهران به دلیل تدوام ریزش بورس و نبود حمایت عملی از این بازار، اعتماد خود را از دست داده و با نشستن در صف های فروش ترجیح می دهند با ضرر از این بازار خارج شوند.

این شرایط در کنار عقب نشینی سهامداران حقوقی و عدم حمایت آنها از سهم شرایط دشوار و مبهمی را برای بازار سرمایه به وجود آورده و نارضایتی ها در بازار سرمایه بیشتر کرده است به طوری که نارضایتی سهامداران از اوضاع فعلی بورس و از بین رفتن سرمایه ها موجب اعتراض آنها در آخرین روز معاملاتی شد.

همه ی این عوامل دست به دست هم داده تا زمستان سردی در بورس تهران حاکم شده و میانگین زیان سهامداران در هفته گذشته به نزدیک 18 درصد رسیده و شاخص بورس تهران نیز با افت 910 واحدی در مرز 65 هزار واحد متوقف شود.

علاوه بر این شرایط حاکم بر اقتصاد موجب شد تا شرکتهای بورسی گزارش های معمولی به بورس اعلام کنند به طوری که انتشار گزارش های 9 ماهه شرکتها هم نتوانست باعث تحرک سهامداران شود.

به این ترتیب در هفته گذشته علاوه بر افت 1.4 درصدی شاخص،سایر متغیر های مهم بازار نیز با افت مواجه شدند به طوری که ارزش معاملات با افت 20 درصدی به 3 هزار و 927 میلیارد تومان رسید و حجم سهام معامله شده نیز با 6 درصد کاهش رقم 2 هزار و 247 میلیون سهمی را تجربه کرد.

در این میان دفعات معاملات 24 درصد کاهش یافت و به دلیل شرایط حاکم در بورس تعداد خریداران نیز با افت 15 درصدی نسبت به هفته گذتشه مواجه شد و به محدوده 48 هزار نفر رسید.

شرایط فعلی بورس تهران در حالی از دی ماه سال گذشته به وجود آمده اما این شرایط با نبود چشم انداز سیاسی و اقتصادی تشدید شده و موجب از بین رفتن سرمایه ها در بورس تهران شده است.

در این شرایط به گفته ی کارشناسان تنها حمایت دولت از طریق اتخاذ تصمیم های اقتصادی و نیز تزریق نقدینگی می تواند بورس را از شرایط بحرانی خارج کند به طوری که مشخص شدن نرخ سود بانکی،نرخ بهره مالکانه معادن و شفاف شدن نرخ خوراک و تعیین فرمول نهایی می تواند آرامش و تعادل را به بازار سرمایه بازگرداند.


 اخباراقتصادی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
علت سرد بودن هوا در زمستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاملات سرد بورس تهران


شاخص بورس تهران در معاملات امروز خود به مدد معاملات بلوکی اندکی مثبت شد و رشد ناچیزی را تجربه کرد، اما همچنان سردی و بی انگیزگی در فضای تالار حافظ سنگینی کرد.

خبرگزاری ایسنا: شاخص بورس تهران در معاملات امروز خود به مدد معاملات بلوکی اندکی مثبت شد و رشد ناچیزی را تجربه کرد، اما همچنان سردی و بی انگیزگی در فضای تالار حافظ سنگینی کرد.

بورس تهران بعد از ادامه روند ریزشی خود در معاملات روز گذشته اندکی مثبت شد و به مدد معاملات بلوکی حقوقی‌ها اندکی رشد را تجربه کرد.

به این ترتیب در معاملات دومین روز هفته دماسنج بازار سرمایه رشد 32 واحدی را تجربه کرد و در کانال 61 هزار و 583 واحد متوقف شد. اما این روند ناچیز شاخص بورس مانع از حاکم شدن فضای سرد در تالار شیشه ای و انجام معاملات کم رمق و بی انگیزه در بورس نشد.

این در حالی است که در بازار امروز شرکتهای اندکی موجب افزایش شاخص شدند و اکثر شرکتها شاخص بورس را به سمت قرمز شدن هدایت کردند به طوری که شرکتهای نفت و گار پارسیان، ملی مس، پالایشگاه بندرعباس و کشتیرانی شاخص بورس را به سمت مثبت شدن کشاندند اما روند منفی اکثر شرکتهای بورسی مانع از شدت یافتن رشد بورس شد به گونه ای که شرکتهای فولاد خوزستان، بانک پاسارگاد، تاپیکو، ایران خودرو، فولاد مبارکه و ایران ترانسفو شاخص بورس را به سمت منفی شدن هل دادند.

در بازار امروز نیز شرکتهای قندی نیز همچنان در صدر متقاضیان خرید قرار گرفتند و با استقبال سهامداران مواجه شدند به طوری که قند اصفهان، کالبر و قند قزوین بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند، در این میان فولاد خراسان، بهسرام،فولاد خوزستان و سیمان اصفهان برترین تقاضای فروش را از آن خود کردند.

در بازار بی رمق و سرد امروز حجم معاملات بازار سهام به 814 میلیون سهم به ارزش 114 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه به 263 هزار میلیارد تومان رسید.