اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان واریز قسط دوم بدهی نفتی هند به ایران


هند برای پرداخت دومین قسط بدهی نفتی خود به ایران در تاریخ مقرر اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری ایسنا: هند برای پرداخت دومین قسط بدهی نفتی خود به ایران در تاریخ مقرر اعلام آمادگی کرد.

هند با تاکید بر اینکه انتظار ندارد پرداخت بدهی نفتی ایران روی بازار ارز در این کشور تاثیر بگذارد، برای پرداخت دومین قسط از بدهی نفتی به ایران اعلام آمادگی کرد.

اچ آر خان معاون بانک مرکزی هند به رسانه های این کشور گفت: ما در حال حاضر 700 میلیون دلار پرداخت کرده ایم. 700 میلیون دلار باقیمانده در حال حاضر خریداری شده و در تاریخ مقرر به ایران پرداخت خواهد شد.

وی گفت: تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون دلار تسویه شده یعنی 700 میلیون دلار پرداخت شده و 700 میلیون دلار خریداری شده است. این دلارها خریداری شده و هیچ تاثیری روی بازار ارز هند نداشته است.

این دومین پرداخت هند به ایران از زمان امضای توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی در ماه ژوئیه است.

به گفته منابع آگاه دومین قسط بدهی نفتی هند به ایران قرار است 12 اکتبر پرداخت شود.

شرکتهای نفتی اسار، مانگلور، شرکت نفت هند و هندوستان پترولیوم در تاریخ 30 سپتامبر اولین قسط 700 میلیون دلاری از بدهی شش میلیارد و 600 میلیون دلاری به ایران را پرداخت کردند.

این پالایشگاهها معادل 700 میلیون دلار روپیه به بانک یو سی ا کلکته واریز کردند و این بانک با این پول دلار خریده و به ایران پرداخت کرد.

چهار میلیارد دلار باقیمانده از طلب ایران به طور اقساطی و از طریق کانالهایی که دو طرف روی آن توافق خواهند کرد پرداخت خواهد شد.

پالایشگاه‌های هندی 45 درصد بدهی نفتی خود به ایران را از سال 2012 به روپیه به حساب ایران در بانک UCO واریز کرده‌اند.

تهران از این پول که در حال حاضر بیش از 170 میلیارد روپیه هند (دو میلیارد و 570 میلیون دلار) است، برای واردات کالاهای تحریم‌ نشده از هند استفاده می‌کند.

پالایشگاه‌های هندی پس از بسته شدن مسیر پرداخت پول از طریق هالک بانک ترکیه در سال 2013 تحت فشار تحریم‌ها نتوانستند بقیه بدهی خود به ایران را بپردازند. اگرچه پرداخت بخشی از این پول‌ها پس از حصول توافق موقت انجام شد.

پالایشگاه‌های هندی تا پایان ماه اوت حدود شش میلیارد و 600 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند. براین اساس پالایشگاه اسار حدود سه میلیارد و 100 میلیون دلار، مانگلور دو میلیارد و 800 میلیون دلار، شرکت نفت هند 581 میلیون دلار، پالایشگاه HPCL متال انرژی 97 میلیون دلار و شرکت هندوستان پترولیوم 29 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند.

منابع آگاه گفتند: پالایشگاه HPCL متال انرژی که آخرین بار در سال 2013 از ایران نفت خریده به دلیل کاهش شدید ارزش روپیه از آن زمان تاکنون در این مکانیسم پرداخت مشارکت ندارد.

چهار شرکت دیگر به تناسب بدهی خود به ایران مقادیری را به تهران پرداخت خواهند کرد.

پراب داس مدیرعامل شرکت HPCL متال انرژی در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

هند بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین است اگرچه این کشور واردات نفت خود از ایران را تحت فشار تحریم‌ها کاهش داده است. ایران در حال حاضر هفتمین تامین‌کننده بزرگ نفت هند به حساب می‌آید در حالی که قبل از تشدید تحریم‌ها در رده دوم قرار داشت.


ویدیو مرتبط :
یک قول دیگر برای واریز بدهی بیمه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان واریز بدهی نفتی به ایران


قائم مقام وزیر دارایی هند با بیان اینکه این کشور بدهی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران به صورت قسطی و یا ترکیبی از دلار، یورو و روپیه پرداخت می کند خاطرنشان کرد: نخستین قسط بدهی نفتی هند این هفته به حساب ایران واریز می شود.

دنیای اقتصاد: قائم مقام وزیر دارایی هند با بیان اینکه این کشور بدهی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران به صورت قسطی و یا ترکیبی از دلار، یورو و روپیه پرداخت می کند خاطرنشان کرد: نخستین قسط بدهی نفتی هند این هفته به حساب ایران واریز می شود.

'راجیو مهریشی'  درگفت وگویی گفت: واریز این پول به صورت یکجا امکان پذیر نیست و ایرانی ها نیز این مبلغ را یکجا نمی خواهند و ما با آنها برای پرداخت این مبلغ همکاری می کنیم .

وی که اواخر ماه گذشته هیاتی تجاری را برای تعیین راهکارهای بازپرداخت این بدهیها به ایران فرستاده بود تصریح کرد: به طور قطع بخشی از این مبلغ به صورت دلار و روپیه پرداخت می شود.
قائم مقام وزیر دارایی هند درعین حال تاکید کرد که هنوز سازوکار دقیق دراین زمینه مشخص نشده است .

هفته گذشته رسانه ها به نقل از یک منبع اعلام کردند که راجیو مهریشی قائم مقام وزیر دارایی هند از پالایشگاههای این کشور خواسته است که برای پرداخت دو قسط جداگانه هریک به مبلغ 700 میلیون دلار از طلب های ایران آماده باشند.

وی ماه گذشته در راس هیاتی هندی شامل مقامات بانک مرکزی و بانک «یو سی او» برای هماهنگی برای پرداخت بدهی ها به ایران سفر کرده بود.

ایران و هند با شدت گرفتن تحریم ها توافق کردند که 55 درصد از پول نفت ایران از طریق ارزهای خارجی به حساب بانکی ایران در «هالک بانک» ترکیه واریز شود و بقیه با ارز روپیه به حساب بانکی ایران در بانک «یو سی او» هند ریخته شود تا از این مبلغ برای خرید کالاهای هندی و واردات استفاده شود.

با اینحال با اوج گرفتن تحریم ها غرب و به خصوص آمریکا که انتقال پول نفت ایران توسط مشتری های نفتی این کشور به خارج را هدف قرار داد، ترکیه انتقال پول نفت ایران را از فوریه 2013 متوقف کرد و تاکنون پالایشگاه های هندی ها راهی جایگزین برای پرداختهای خود پیدا نکرده اند.

از پاییز سال 92 و به دنبال توافق موقت هسته ای، هند در چندین نوبت بخشی از پول های ایران را آزاد کرد، اما هنوز 6.5 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستند.

از طرفی بنا به گزارش رویترز، ایران در بانک «یو سی او» هند نیز 170 میلیارد روپیه، معادل 2 میلیارد و 620 میلیون دلار دارایی دارد.

در پرداخت های گذشته، هند از طریق ارز درهم امارات، مبالغ آزاد شده را به حساب بانک مرکزی ایران در امارات واریز می کرد و گفته می شود همین روش قرار است برای تسویه بدهی باقی مانده استفاده شود.

چهار پالایشگاه مانگلور، اسار، ایندین اویل و هندوستان پترولیوم و «اچ پی سی آل» روی همرفته شش میلیارد و نیم به ایران بدهکار هستند.

پالایشگاه های هند از پاییز 92 تاکنون در مجموع سه میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده اند و دولت هند از این پالایشگاه ها خواسته است که روپیه های خود را برای اجتناب از کمبود نقدینگی ارزی در کشور، به تدریج به دلار و یورو تبدیل کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان جمعه گذشته بعد از دیدار با مقامات عالیرتبه هندی درگفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که دو کشور درحال یافتن راهی برای پرداخت این بدهی ها هستند.