اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان قصاص قاتل داداشی مشخص شد


به‌دنبال موافقت رئیس قوه قضاییه با اجرای حکم قصاص قاتل قوی‌ترین مرد ایران، این حکم تا چند روز دیگر و در محل جنایت اجرا می‌شود.

همشهری: به‌دنبال موافقت رئیس قوه قضاییه با اجرای حکم قصاص قاتل قوی‌ترین مرد ایران، این حکم تا چند روز دیگر و در محل جنایت اجرا می‌شود.

احتمال می‌رود پیش از اجرای حکم قصاص قاتل روح‌الله داداشی، حکم شلاق متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نیز در ملأعام به اجرا درآید. نیمه شب 25 تیرماه امسال، زمانی که روح‌الله داداشی همراه یکی از دوستانش سوار بر خودروی‌ خود از خیابان گلشهر کرج می‌گذشت، قربانی حادثه‌ای شد که سرنشینان یک خودروی پراید مشکی آن را رقم زدند.

به‌دنبال این جنایت، عامل اصلی قتل که نوجوانی 17 ساله به نام علیرضاست، دستگیر و در دادگاه کیفری استان البرز محاکمه و به قصاص محکوم شد. پرونده 2 متهم دیگر نیز به‌دلیل اینکه در قتل نقشی نداشتند به دادگاه عمومی جزایی استان البرز ارسال و بعد از محاکمه آنها، متهم ردیف دوم به اتهام شرکت در نزاع منجر به قتل به 3‌سال حبس و تحمل 80 ضربه شلاق و متهم ردیف سوم نیز به اتهام مصرف مشروبات الکلی به 80‌ضربه شلاق حد‌محکوم شد.

با صدور این احکام، پرونده عامل اصلی جنایت به دیوانعالی کشور ارسال شد و قضات دیوان چند روز قبل حکم قصاص متهم ردیف اول یعنی علیرضا را تأیید کردند. به این ترتیب حکم صادره برای استیذان (اخذ موافقت رئیس قوه‌قضاییه با اجرای حکم قصاص) به دفتر آیت‌الله لاریجانی فرستاده شد و وی با اجرای حکم قصاص متهم موافقت کرد. پس از استیذان نیز پرونده به اجرای احکام دادسرای کرج فرستاده شد تا مقدمات قانونی برای اجرای حکم انجام پذیرد.

قاتل 17‌ساله
حکم قصاص قاتل روح‌الله داداشی در حالی قرار است اجرا شود که برخی مدعی بودند به‌دلیل اینکه متهم کمتر از 18 سال دارد، حکم نباید اجرا شود. رضا نجفلو، وکیل خانواده داداشی در گفت‌وگو با همشهری توضیح می‌دهد: از نظر قانون، اجرای حکم قصاص اطفال ممنوع است و طبق تبصره ماده 49 قانون مجازات اسلامی، طفل در قانون به کسی اطلاق می‌شود که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد.

وی ادامه می‌دهد: در تبصره ماده 1210 قانون مدنی آمده است که سن بلوغ شرعی در پسران 15‌سال تمام قمری و در دختران ‌9سال تمام قمری است. یعنی زمان قانونی اجرای حکم قصاص برای پسران حتی کمتر از 15‌سال شمسی است. این در حالی است که قاتل روح‌الله داداشی، 17‌ساله است.

نجفلو می‌گوید: آنچه در قانون برای افراد بالای 18‌سال به آن اشاره شده، تصرف در امور است. مانند اینکه حداقل سن دریافت گواهینامه 18‌سال است یا اینکه حداقل سن فرد برای انجام معاملاتی مثل مسکن باید 18‌سال باشد و البته این مسئله ربطی به اجرای حکم قصاص ندارد.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه با اشاره به صدور یک بخشنامه از سوی رئیس پیشین قوه‌قضاییه مبنی بر ممنوعیت اجرای حکم اعدام افراد زیر ‌18سال نیز تصریح کرد: تنها مسئله‌ای که برای جلوگیری از اعدام افراد زیر 18‌سال می‌توان به آن استناد کرد، همین بخشنامه است. حال اینکه این بخشنامه درخصوص اجرای حکم اعدام صادر شده نه حکم قصاص. به‌طور مثال، براساس این بخشنامه می‌توان فردی را که به اتهام حمل مواد‌مخدر به اعدام محکوم شده و کمتر از 18‌سال سن دارد در زندان نگه داشت و بعد از رسیدن به سن قانونی حکم اعدام را اجرا کرد.

اما قاتل روح‌الله داداشی به قصاص نفس محکوم شده که اختیار اجرای آن در دست اولیای دم است و آنها هستند که می‌توانند درصورت رسیدن سن قاتل به سن شرعی، این حکم را اجرا کنند. وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز با توجه به همین موارد رئیس قوه قضاییه با اجرای حکم قصاص قاتل داداشی موافقت کرده و طی ملاقاتی که با خانواده داداشی خواهیم داشت، این حکم به احتمال بسیار زیاد در روزهای پایانی هفته جاری به اجرا در خواهد آمد.

نجفلو یادآور شد: با توجه به اینکه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نیز به حکمی که برای آنها صادر شده بود اعتراض نکردند و این حکم نیز قطعی شده، احتمالا پیش از اجرای حکم قصاص، حکم شلاق این دو جوان در ملأعام به اجرا در خواهد آمد.

منبع: تابناک



ویدیو مرتبط :
قاتل روح الله داداشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس قاتل روح الله داداشی در دادگاه