اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین؟



اخبار,اخبار سیسات خارجی ,مذاکرات ایران و 1+5

 

اخبار سیاست خارجی - عراقچی: ایران آمادگی دارد تا 29 تیر به مذاکرات ادامه دهد

معاون وزیر خارجه ایران اظهار کرد که هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران آمادگی دارد از 11 تیرماه تا 29 تیر با 1+5 مذاکره کند.

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که پیش از این اعلام شده بود از 11 تا 24 تیرماه ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین برگزار می‌شود گفت: هیات مذاکره‌کننده ایران از 11 تیرماه وارد مذاکرات می‌شود و آمادگی دارد تا پایان تیرماه به مذاکرات ادامه دهد.

بر همین اساس، از هفته گذشته وزارت خارجه اتریش برای حضور خبرنگاران از 11 تا 24 تیرماه اعلام آمادگی کرده است. هم‌چنین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز اعلام کرده بود که 11 تا 24 تیر (2 تا 15جولای) زمان مذاکرات بعدی خواهد بود.

با توجه به تداخل لیالی قدر با مذاکرات هسته‌ای در چارچوب توافق جامع که در مرحله پایانی است، تصمیم اولیه از سوی هیات ایرانی بر این بود که در صورت به نتیجه نرسیدن تا 24 تیر و مصادف شدن آن با شب‌های قدر مذاکرات برای چند روز متوقف و پس از آن دوباره از سر گرفته شود.

اما این گفته عراقچی که "ایران آمادگی دارد تا 29 تیر به مذاکرات ادامه دهد" به این معنا است که اگر روند گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق نهایی نزدیک باشدَ و متوقف کردن گفت‌وگوها به مذاکرات لطمه وارد کند، هیات ایرانی آمادگی دارد بدون وقفه به مذاکرات تا پایان تیرماه ادامه دهد.

هم‌چنین معاون وزیر خارجه درباره شروع مذاکرات در 11 تیرماه به ایسنا گفت که "مذاکرات از صبح روز چهارشنبه 11 تیرماه و به احتمال قوی با دیدار دو جانبه خانم اشتون و آقای ظریف آغاز می‌شود."

وی در عین حال تصریح کرد: روند مذاکرات بعدی قابل پیش‌بینی نیست و احتمال‌های زیادی مطرح است؛ ممکن است زود‌تر از 29 تیر نتیجه حاصل شود یا نیاز باشد برای چند روز پس از تیر ماه نیز مذاکرات ادامه یابد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برای رسیدن به "برنامه اقدام مشترک جامع" از بهمن‌ماه سال 1392 آغاز و تاکنون پنج دور مذاکره در شهر وین پایتخت اتریش و مقر سازمان ملل در این شهر برگزار شده است.

ایران و 1+5 در چارچوب "برنامه اقدام مشترک" (توافق ژنو) برای شش ماه مذاکرات درباره گام نهایی را آغاز کردند اما اجرای این برنامه و مذاکرات برای توافق نهایی می‌تواند برای شش ماه دیگر تمدید شود. با این حال دو طرف تلاش دارند در موعد اولیه پیش‌بینی شده یعنی 29 تیرماه به نتیجه برسند.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
1392/12/26:دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در وین...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در وین


مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 صبح روز 5 شنبه در وین با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود.

خبرگزاری مهر: مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 صبح روز 5 شنبه در وین با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  برگزار می شود.

بر اساس این گزارش هنوز تصمیمی برای برگزاری مذاکرات روز پنجشنبه در سطح وزرا نیست و مذاکرات در سطح معاونان خواهد بود.

تیم مذاکراه کننده هسته ای کشورمان صبح امروز به منظور مذاکرات دو جانبه با آمریکا با حضور اتحادیه اروپا به وین سفر کرد.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون امروز دو نوبت مذاکره داشتند.

همچنین محمد جواد ظریف و کاترین اشتون نیز ساعتی پیش در محل دفتر نمایندگی ایران در وین دیدار و گفتگو کردند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است فردا با محمد جواد ظریف و کاترین اشتون دیدار سه جانبه ای داشته باشند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران درباره هفت دور مذاکرات ایران و 1+5  گفت: مذاکراتی که ما تاکنون داشتیم همگی مذاکرات حساسی بوده اند، این دوره هم مذاکره ای است که می تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر بکند.

ظریف  افزود: البته رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است زیرا موضوعاتی که هنوز باقی مانده و باید حل و فصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.

وی گفت: همانطور که رییس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما انچه  که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت وگو شده است در مورد  جزییات است. مواردی مانند حجم غنی سازی، نحوه و زمانبندی رفع تحریم ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.