اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان دسترسی به مواد مخدر در تهران


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا مدت زمان دسترسی به مواد مخدر در تهران همان ۵ دقیقه است، گفت: این عدد را تایید نمی کنم.

خبرگزاری مهر: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: عملیاتهای پلیس موجب شده تا ضربات سنگینی به قاچاقچیان در تهران به ویژه دارندگان آشپزخانه های تولید مخدرهای صنعتی وارد شود و برای همین تعداد تولیدات شیشه در پایتخت کمتر شده است.

سردار علی مویدی در پاسخ به اینکه چند درصد مواد مخدر کشفی توسط نیروی انتظامی به وزارت بهداشت تحویل می شود، افزود: عمده کشفیات اعم از تریاک، هروئین و مرفین را به وزارت بهداشت می دهیم اما موادمخدر صنعتی را معدوم می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدت زمان دسترسی به مواد مخدر در تهران همان ۵ دقیقه است، گفت: این عدد را تایید نمی کنم. اما عملیاتهای پلیس موجب شده تا ضربات سنگینی به قاچاقچیان در تهران به ویژه دارندگان آشپزخانه های تولید مخدرهای صنعتی وارد شود و برای همین تعداد تولیدات شیشه در پایتخت کمتر شده است.

سردار مویدی می گوید ما کاری با کمپ های ترک اعتیاد نداریم و این مهم بر عهده سازمانهای مسئول است و در مورد اینکه با توجه به فراوانی مخدرهای صنعتی آیا موافق مصرف مخدرهای سنتی مانند تریاک به جای شیشه هستید، افزود: ما با مصرف انواع مواد مخدر مخالفیم حتی با سیگار هم مخالف هستیم. به اعتقاد ما جرم، خوب و بد ندارد و جرم جرم است.

وی در پاسخ به اینکه در دوران قبل از انقلاب تریاک از طریق کوپن توزیع می شد و آیا با توجه به وضعیت فعلی جامعه معتادان توزیع تریاک به نحو رسمی انجام شود، گفت: من آن را هم قبول ندارم. البته نیروی انتظامی در بحث پیشگیری از اعتیاد و قاچاق مخدرها گام های خوبی برداشته است.

هرچند نمی توان این مهم را تنها بر عهده یک سازمان قرار داد چرا که تک تک مسئولان و شهروندان در موضوع پیشگیری سهیم هستند. این را هم باید بگویم که بیشترین مستندات و مدارک در حوزه مواد مخدر در اختیار پلیس است و برای در اختیار گذاشتن این اسناد و آمارها به مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی دریغ نمی کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی کشور به سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این سیاستها در دفتر کارم نصب شده و هر روز تلاش می کنم طبق آن حرکت کنم که تاکنون هم ۷۰ درصد این سیاستها در حوزه نیروی انتظامی اجرایی شده است اما متاسفانه برخی دستگاه ها در این مورد کوتاهی می کنند.


ویدیو مرتبط :
دسترسی به مواد مخدر در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان عجیب دسترسی به مواد مخدر در اهواز


استاندار خوزستان گفت: زمان دسترسی به مواد مخدر در اهواز حداکثر 15 دقیقه است.

خبرگزاری ایسنا: استاندار خوزستان گفت: زمان دسترسی به مواد مخدر در اهواز حداکثر 15 دقیقه است.

عبدالحسن مقتدایی در گفت و گو‌ تلویزیونی که شب گذشته، 5 بهمن از شبکه استانی خوزستان پخش شد، با اشاره به برگزاری مانور سراسری مبارزه با مواد مخدر در استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه هفته مبارزه با مواد مخدر که به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود، در فصل تابستان است و در آن زمان شرایط آب و هوایی در استان برای اجرای برنامه‌های متعدد مناسب نیست، در نخستین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که با حضور جمعی از بخش های اجتماعی، سیاسی، امنیتی، قضایی، بهداشتی و فرهنگی برگزار شد، بنا بر این شد که به هر شکل ممکن یک پاکسازی کلی در استان انجام شود و مطالب مرتبط با موضوع مبارزه با مواد مخدر به شکلی مطلوب به مخاطبان منتقل شود.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌هایی فرهنگی در زمینه مبارزه با مواد مخدر از کارهای منحصر به فرد استانی در خوزستان است، افزود: برای اجرای برنامه‌های متعدد در هفته جاری برنامه ریزی لازم انجام شده و زمینه مشارکت خوبی نیز میان همه دستگاه‌های مرتبط فراهم شده است؛ از ابتدای هفته جاری نیز این طرح در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان آغاز شد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت. مخاطبان این کار فرهنگی متفاوتند و جوانان، والدین و حتی دستگاه‌ها و سازمان‌ها که وظیفه انجام کارهای فرهنگی و هنری و ایجاد نشاط در جامعه را برعهده دارند در این طرح دیده شده‌اند. اجرای این طرح در واقع یک پاکسازی اولیه است و پس از آن انجام کارهای دقیق و مفصل برای مبارزه با مواد مخدر در زمان مناسب انجام خواهد شد.

مقتدایی تصریح کرد: زمان 15 دقیقه برای دسترسی به مواد مخدر در اهواز بسیار کم است و برای مبارزه با این موضوع باید معادلات توزیع کنندگان مواد در جامعه را برهم بزنیم. همچنین در این زمینه خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند، زیرا اگر لحظه‌ای از جوان خود غفلت کنند، در کمترین زمان، ممکن است به کانون‌های توزیع دسترسی پیدا کند، در نتیجه انتقال آگاهی‌های لازم به خانواده‌ها از دیگر اهداف این طرح بوده است.

استاندار خوزستان با اشاره به جمعیت تحت پوشش آموزش و پرورش، ادامه داد: دانش آموزان حاضر در مدارس جامعه مورد هدف خلافکاران و توزیع کنندگان هستند و در نتیجه این قشر از جامعه بسیار مهم است. در بخش آموزش و پرورش در دو قسمت معلمان و دانش آموزان وارد عمل شده‌ایم و برنامه‌هایی برای این دو قشر در نظر گرفته شده است. در جلساتی که با مسئولان این بخش برگزار شد، توافق شد که همه معلمان با هر تخصصی که دارند، زمانی را برای صحبت با دانش آموزان در خصوص مضرات مواد مخدر اختصاص دهند. مجموعه‌های فرهنگی و هنری نیز در این ایام تولیدات خود را به این موضوع اختصاص می‌دهند و پیام‌های مرتبط با موضوع مبارزه با مواد مخدر را در قالب کارهای هنری منتقل می‌کنند. ائمه جماعات نیز در فاصله بین دو نماز زمانی را برای صحبت در این خصوص اختصاص می‌دهند.

وی اظهار کرد: اگر چه آمارها نشان می‌دهد که میزان آلودگی در افراد باسواد و تحصیل کرده کمتر از افراد بی سواد است، ولی این موضوع قطعی نیست و همه افراد ممکن است در معرض خطر مواجهه با مواد مخدر باشند. در این زمینه خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند و در مدارس و مراکز آموزشی کلاس‌ها و دوره‌هایی را ویژه خانواده‌ها تعریف کنند.

مقتدایی گفت: بر اساس تقسیم کار انجام شده، در این یک هفته مسئولان ادارات ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به کمپ‌های ترک اعتیاد سرکشی خواهند کرد و معاونت‌های استانداری نیز موظف شده‌اند که مدیران سازمان‌های متمول و سرپرستی بانک‌ها را به سمت بهسازی کمپ‌های ترک اعتیاد و همچنین حمایت از افراد ترک کرده هدایت کنند. بسیاری از افراد پس از ترک اعتیاد با مساله بیکاری مواجه می‌شوند و این در حالی است که برخی بانک‌ها زمانی که متوجه می‌شوند فرد اعتیاد داشته، از ارائه تسهیلات بانکی و وام به وی خودداری می‌کنند، در حالی که فرد پاک شده باید حمایت شود. ترغیب خیرین استان به سمت کمپ‌ها و حمایت از افراد پاک شده از دیگر برنامه هاست.

وی افزود: استان خوزستان در سال‌های جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوانی دیده و اکنون باید در این جامعه نشاط ایجاد شود. در این بخش باید برای جوانان برنامه داشته باشیم و برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌تواند در این زمینه موثر باشد. جوان انرژی دارد و این انرژی باید به نحو مطلوب تخلیه شود و تنها در این صورت است که جوان دیگر افسرده نمی‌شود و به سمت مواد اعتیاد آور ترغیب نخواهد شد. در زمینه مبارزه با مواد مخدر باید یک مثلث ایمنی شامل دستگاه‌های فرهنگی، دستگاه‌های قهری و خانواده‌ها تشکیل شود و این مثلث، معادلات خلافکاران و توزیع‌کنندگان را برهم بزند.

مقتدایی بیان کرد: ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی از جمله مواردی بوده که همیشه به آن پرداخته‌ایم. ایجاد پارک، مانند پارک دولت و برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری مانند جشنواره ایران زمین از جمله مواردی بوده که در دوره قبلی مسئولیت در استان به انجام رسیده است. همچنین در توافقنامه‌ای که در آن زمان با دو وزارتخانه منعقد شد، کتابخانه‌های متعدد و موزه آبادان و موزه اهواز ایجاد شد و بیشتر شهرهای استان نیز دارای تالار شدند. برنامه هایی که در این بخش اجرا می‌کنیم باید همه جامعه را دربر بگیرد.

مقتدایی با اشاره به شرایط جغرافیایی استان خوزستان، تصریح کرد: در استان‌های مرزی که شرایط ترانزیتی و مرز آبی و خاکی دارند، خطر ورود مواد مخدر بیشتر است و با توجه به اینکه در این استان‌ها مبارزه برای جلوگیری از خروج مواد از مرزهای کشور انجام می‌شود، رسوب مواد در این استان‌ها بیشتر می‌شود. خوزستان نیز در سال‌های پس از جنگ همیشه با این مشکل مواجه بوده و به همین دلیل لازم است طرح‌های بیشتری در خصوص مبارزه با مواد مخدر در استان اجرایی شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: همایش مبارزه با مواد مخدر که در هفته جاری در استان اجرایی می‌شود، نمایش نیست، بلکه در این طرح از مردم و خانواده‌ها کمک می‌خواهیم، زیرا در این بخش همه اقشار جامعه باید وارد عمل شوند. بیکاری نیز مساله مهمی است که همه جامعه با آن مواجه هستند. استان خوزستان به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت ظرفیت‌های بسیاری دارد و این شرایط نباید شاهد بیکاری جوانان باشیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بیشتر سرمایه گذاری‌ها در استان، دولتی بوده و در نتیجه شرایط تحریم و همچنین محدودیت‌های مالی دولت به شدت بر این بخش اثر گذاشته و طبیعی است که مردم استان که وابسته به سرمایه گذاری دولتی هستند، در این شرایط با مشکل مواجه می‌شوند و چرخ دستگاه‌های دولتی به راحتی نمی‌چرخد. همین شرایط را در پروژه‌هایی مانند فولاد شادگان، توسعه پالایشگاه آبادان و یا آلومینیوم مسجد سلیمان شاهد هستیم که البته در سفر اخیر رئیس جمهور به استان صاحب اعتبار شدند.

وی با اشاره به طرح مقام معظم رهبری در بخش کشاورزی، ادامه داد: در سفر رهبری به استان در سال 75 این طرح مصوب شد و اگر در سال‌های گذشته این امکان فراهم شده بود، اکنون بسیاری از مشکلات بخش اشتغال حل شده بود. در سفر اخیر با پیشنهاد رئیس جمهور، اعتباری برای این طرح فراهم شد تا در سه سال آینده اراضی کشاورزی استان به جایی برسند که اشتغال ایجاد شود.

مقتدایی با اشاره به برگزاری سه مانور دیگر تا پایان سال، اظهار کرد: مانور بهداشت عمومی و محیط زیست، مانور امنیت عمومی و مانور ایمنی راه‌ها نیز در برنامه قرار گرفته که تا پایان سال جاری اجرایی می‌شوند.

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به موضوع تامین آب شرب اهواز، گفت: فاز نخست طرح غدیر و آب رسانی به اهواز از سد کرخه، جمعه گذشته و با حضور وزیر نیرو آغاز شد. EC یا میزان شوری این آب 1200 است و این در حالی است که این میزان در آب کارون 2250 است؛ همچنین میزان کدورت آب کرخه 20 برابر کمتر از آب کارون است. در فاز دوم طرح آبرسانی نیز شهرهای آبادان و خرمشهر و در فاز سوم کل شهرهای استان دارای آب شرب مناسب خواهند شد. مترو اهواز، تصفیه خانه شرق اهواز، پروژه آلومینیوم و پتروشیمی مسجدسلیمان و همچنین طرح فولاد شادکان نیز از دیگر مواردی است که در سفر رئیس جمهور به خوزستان تامین اعتبار شدند.