اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان تکمیل پیش‌ نویس توافق‌ بزرگ هسته‌ ای


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای گفت تلاش ما همچنان این است که تا تاریخ ۲۰ ژوئیه [۲۹ تیر] به هدفمان [نوشتن پیش‌نویس توافق‌نامه] دست یابیم. خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای گفت تلاش ما همچنان این است که تا تاریخ ۲۰ ژوئیه [۲۹ تیر] به هدفمان [نوشتن پیش‌نویس توافق‌نامه] دست یابیم.


جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روزانه خود در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: «تیم ما دور جدیدی از مذاکرات را در چند هفته آینده پیش رو دارد. ما به روشنی گفته‌ایم که این مذاکرات دشوار خواهند بود و شکاف‌ها همچنان وجود دارند.»

همچنین در این زمینه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق سیاسی بسیار بهتر از راه‌حل نظامی است. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه با اسکای نیوز گفت گزینه راه‌حل سیاسی برای موضوع پرونده هسته‌ای ایران به‌مراتب بهتر از انتخاب گزینه اقدام نظامی است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد: «ما به‌وضوح اعلام کردیم که ایران سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد.»

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در یادداشتی نسبت به مواضع گروه‌های داخلی ایران در قبال گفت‌وگوهای هسته‌ای نوشت: «در یک همگرایی نادر، همه جریان‌های سیاسی ایران از مذاکرات هسته‌ای با 1+5 حمایت می‌کنند.» به نوشته این نشریه، آمریکا باید از این اجماع شکل گرفته در ایران برای دستیابی به توافقی نهایی که موجب کاهش دسترسی ایران به مواد شکاف‌پذیر و اعمال اقدامات بازرسی برای تضمین عدم‌انحراف ایران به سمت مقاصد غیر‌صلح‌آمیز می‌شود، استفاده کند.

این نشریه در ادامه بر تاکید و حمایت همه این گروه‌ها- به‌رغم وجود برخی اختلاف نظر‌ها- از مذاکرات هسته‌ای اشاره می‌کند. این نشریه با اشاره به اظهارات و مواضع مقامات ارشد ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای؛ به طرح ایده «نرمش قهرمانانه» از سوی رهبری انقلاب و «فرزندان انقلاب» خواندن مذاکره‌کنندگان توسط ایشان تاکید می‌کند.

مقامات قوه‌مجریه، مقننه، فرماندهان ارشد نظامی و دیگر مسوولان عالیرتبه نظام نیز از تیم و مذاکرات حمایت کرده‌اند. واشنگتن‌پست در انتها تاکید می‌کند: با توجه به چنین اجماعی در سطح حاکمیت ایران دولت اوباما باید از این فرصت استفاده کرده و به توافقی هسته‌ای با ایران دست یابد که موجب ممانعت ایران از حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.

این اقدامی ساده نخواهد بود و آمریکا باید بر درخواست‌های غیرواقعی تندروهای خود آگاه بوده و به سمت توافقی در موضوع هسته‌ای حرکت کند و دیگر موضوعات و اختلافات با ایران را وارد این موضوع نکند.


ویدیو مرتبط :
تهیه پیش نویس نهایی توافق هسته ای در نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای مشخص شد



اخبار ,اخبار بین الملل ,توافق جامع هسته‌ای از ماه آینده

 

اخبار بین الملل - آغاز تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای از ماه آینده

بازتاب خبر آزادی چهار تن از مرزبان های ربوده شده ایرانی، دومین روز مذاکرات کارشناسی هسته ای در وین، آغاز تدوین پیش نویس توافق جامع هسته ای از یک ماه دیگر، متهم شدن یک فرد چینی و دو شرکت ایرانی به واسطه دور زدن تحریم های آمریکا و کسب مجوز توسط شرکت بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، خبر آزادی چهار تن از مرزبان های ربوده شده ایرانی، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

 

روزنامه «لس آنجلس تایمز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد چهار مرزبان ایرانی که دو ماه پیش توسط یک گروه تروریستی در شرق این کشور ربوده شده بودند، در پاکستان آزاد شده اند و اخبار حاکی از آن است که پنجمین نفر آن ها توسط گروه مذکور به قتل رسیده است.  لس آنجلس تایمز اشاره می کند که موضوع مرزبان ها طی هفته های اخیر سبب ایجاد خشم و عصبانیت در میان مردم ایران و بروز تنش در روابط ایران و پاکستان شده بود.

اما ادامه مذاکرات هسته ای در سطح کارشناسی میان ایران و گروه 1+5، موضوعی است که مورد توجه سایت خبری «البوابه» قرار گرفته است. این سایت می نویسد ایران و شش قدرت جهانی روز گذشته دومین روز مذاکرات کارشناسی هسته ای را در وین برگزار کردند. 

به نوشته این سایت، مذاکرات روز جمعه بر موضوعات فنی که پیشتر توسط مذاکره کنندگان ارشد دو طرف مطرح شده بود، متمرکز بوده و در این میان، به ویژه موضوع رآکتور هسته ای اراک نیز جایگاه ویژه ای داشته است. البوابه در ادامه خلاصه ای از روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 را نیز مورد اشاره قرار داده است.

در همین حال، یک مقام آمریکایی از تهیه پیش نویس توافقنامه هسته ای ایران تا یک ماه آینده خبر داده است. به نوشته «دیلی استار» لبنان، یک مقام آمریکایی گفته ایران و قدرت های جهانی ماه آینده کار تدوین پیش نویس توافق جامع هسته ای را آغاز خواهند کرد. 

به گفته این مقام که نخواسته نامش فاش شود، دو طرف تاکنون در مذاکرات پیشرفت داشته اند. دیلی استار همچنین اشاره می کند که بنا بر تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به مفاد توافق مقدماتی هسته ای ژنو پایبند بوده است. توافقی که تاریخ اعتبار آن در ماه ژوئیه به پایان می رسد، اما احتمال تمدید دوره آن نیز وجود دارد.

در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از اتهام زنی آمریکا به یک فرد حقیقی چینی و دو شرکت ایرانی به واسطه صدور ابزار و قطعات ممنوعه به ایران خبر داده است.  به نوشته این سایت، فرد و شرکت های مذکور به واسطه آنچه برنامه ریزی برای صدور قطعات دارای قابلیت استفاده در غنی سازی اورانیوم به ایران خوانده شده، در معرض اتهام قرار گرفته اند. بلومبرگ مدعی است ایران در کنار پاکستان و چین در زمره کشورهایی است که از طریق شبکه هایی از افراد، اقدام به دور زدن تحریم های آمریکا و تلاش برای دستیابی به قطعات قابل استفاده در بخش نظامی یا صنایع خاص می کند.

در نهایت، روزنامه «شیکاگو تریبیون» با انتشار مطلبی از صدور مجوز از سوی دولت آمریکا برای شرکت «بوئینگ» برای فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران خبر داده است.  به نوشته این روزنامه، شرکت بوئینگ که بزرگترین شرکت تولید هواپیما در جهان است، روز جمعه اعلام کرده که از وزارت خزانه داری آمریکا مجوز لازم را برای فروش برخی قطعات یدکی به ایران کسب کرده که این مجوز، بخشی از اقدامات مربوط به کاهش تحریم ها علیه ایران به شمار می رود. به گفته سخنگوی شرکت بوئینگ، اکنون این شرکت با مقامات ایرانی تماس خواهد گرفت تا بداند چه قطعاتی مورد نیاز ایران است.

اخبار بین الملل - تابناک