اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان برگزاری همایش بزرگ اصلاح‌طلبان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاسی - زمان برگزاری همایش بزرگ اصلاح‌طلبان

کواکبیان گفت :اگر چه اقدامات تیم مذاکره کننده هسته ای ایران برای رسیدن به توافق هسته ای با گروه 1+5 در راس اقدامات موثر و مفید دولت یازدهم قرار دارد اما نمی توان تحولات شکل گرفته در عرصه های فرهنگی جامعه مانند سینما، تئاتر و موسیقی را نادیده گرفت.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت : همایش بزرگ اصلاح طلبان با عنوان "انتخاب نمایندگان مدرس گونه" با هدف تبیین و تدوین "طرح امام" با الگوی انتخابات آذر ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در دفتر روزنامه مردم سالاری استان اصفهان در جمع خبرنگاران، با تشریح چگونگی حضور گروه‌های سیاسی در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : اگر چه در مجلس اول شورای اسلامی نیروهای خط امام و طرفدارن آنها اکثریت کرسی‌های خانه ملت را در دست داشتند، اما مجلس دوم نخستین جرقه‌های دوقطبی شدن سیاسی جامعه را شکل داد به طوری که مخالفت جناح راست با نخست وزیر وقت باعث ظهور سیاست مداران برجسته ای در جناح چپ شد و بر روند انتخابات مجلس سوم نیز تاثیر گذاشت و منجر به پیروزی مجمع روحانیان مبارز در آن انتخابات شد.

وی درباره ویژگی‌های مجلس چهارم افزود‌: در انتخابات دور چهارم مجلس شورای اسلامی که پس از ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، جامعه روحانیت مبارز اکثریت کرسی‌های خانه ملت را از آن خود کرد و مجلس پنجم نیز اگر چه به صورت ضمنی ترکیبی از مجالس سوم و چهارم شورای اسلامی را دربرداشت، اما در عمل اکثریت شکننده و غیر مطلقی از مجمع روحانیون مبارز را در بر می‌گرفت.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به بدنه اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت های بی ضابطه نمایندگان اصلاح طلب در مجلس هفتم اشاره کرد و گفت : اکنون 12 سال است که مجلس شورای اسلامی در دست نیروهای اصول گرا است و احزاب فعال اصلاح طلب عزم جدی خود را جزم کرده اند تا با پشتیبانی آحاد جامعه و با برنامه ریزی برای همه کرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مجلس دهم را از آن خود کنند.

کواکبیان با مد نظر قرار دادن تجربه‌های اندوخته شده اصلاح طلبان در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حفظ اتحاد و انسجام درون ساختاری، عدم حرکت خارج از محدوده و معیارهای قانونی و آشتی با صندوق‌های رای سه درس مهمی است که اصلاح طلبان از انتخابات سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی آموخته‌اند.

دبیر کل حزب مردم سالاری تفرقه ایجاد شده میان گروه های اصلاح طلب کشور را عامل مهم ناکامی آنها در مجلس هشتم دانست و تصریح کرد : واگرایی ایجاد شده در زمان انتخابات مجلس هشتم منجر به انتشار دو لیست انتخاباتی با نام های " یاران خاتمی" و " ائتلاف مردمی" توسط سران اصلاح طلب شد و در نهایت نیز هیچ یک از این دو گروه نتوانستند در عرصه رقابت انتخاباتی از رقیب اصولگرای خود پیشی بگیرند و صحنه انتخابات را واگذار کردند.

کواکبیان در خصوص رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : در انتخابات نهم خانه ملت اصلاح طلبان در کمال ناباوری با انتخابات "قهر" کردند و گوشه عزلت گزیدند و حزب مردم سالاری را در این انتخابات تنها گذاشتند با این وجود شورای مرکزی حزب مردم سالاری بر اساس آرمان ها و عقاید خود لیست 90 نفره ای از نامزدان برگزیده خود را به مردم معرفی کرد.

وی افزود :اگر چه همه اشخاص ذکر شده در لیست 90 نفره مردم سالاری در معنای واقعی کلمه اصلاح طلب نبودند اما این حزب اصلاح طلب برای ناکام گذاشتن تندروان افراطی جناح اصول گرا مجبور شد از برخی اصول گرایان معتدل نیز حمایت کند با این وجود بدنه مجلس نهم نیز بیش از این که اصلاح طلب شود اصولگرا شد.

لزوم ایجاد انسجام، میان همه گروه های اصلاح طلب

دبیر کل حزب مردم سالاری خاطر نشان کرد : آنچه ذهن اصلاح طلبان را برای کسب کرسی های مجلس شورای اسلامی بیش از بیش به خود مشغول کرده لزوم ایجاد انسجام، هماهنگی رویه و هم دلی میان همه احزاب و گروه های اصلاح طلب است همان گونه که اگر ائتلاف اصلاح طلبان در جریان انتخابات ریاست جمهوری شکل نمی گرفت اکنون دولت اعتدال با این کیفیت در حال فعالیت نبود بنابراین می توان گفت که دولت روحانی وام دار جریان اصلاح طلبی کشور است چرا که این جریان ثابت کرد که گذشت، ایثار و توجه به مصالح درون تشکیلاتی نیز بخشی از کار سیاسی است.

کواکبیان به برگزاری طرح "مناسک" در پیش از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : حزب مردم سالاری در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری از همه نخبگان اصلاح طلب کشور برای شرکت در یک همایش سراسری به منظور برقراری اجماع همگانی بر روی یک کاندیدای واحد دعوت کرد و اگر چه برخی نخبگان سیاسی کشور به علت مخالفت با اصل شرکت در انتخابات در این همایش حضور نیافتند اما بسیاری از اصلاح طلبان نخبه کشوری علاوه بر شرکت در مراسم به ارائه راهکارها و نظرات مفید خود نیز پرداختند.

وی از برگزاری طرحی مشابه انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات مجلس دهم خبر داد و خاطر نشان کرد : دفتر شورای مرکزی سیاسی حزب مردم سالاری در نظر دارد در تاریخ دهم آذرماه سال جاری و همزمان با سالروز شهادت شهید مدرس همایشی با عنوان "انتخاب نمایندگان مدرس گونه" برگزار کند و در آن به تبیین و تدوین "طرح امام" با الگوی انتخابات بپردازد همچنین حزب مردم سالاری نیز از تاریخ نهم بهمن ماه سال جاری و پس از برگزاری کنگره 13 این حزب فعالیت انتخاباتی خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این‌که "امام" مخفف " ائتلاف ملی اصلاح طلبان میهن است، ادامه داد :قرار است در این همایش دبیران کل 35 حزب اصلاح طلب کشوری به بیان دیدگاه ها و نظرات مختلف خود در حوزه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بپردازند چرا که اصلاح طلبان کشور باید با طرح ریزی یک برنامه حساب شده برای تصاحب همه 290 یا 310 کرسی مجلس شورای اسلامی تلاش کنند.

کواکبیان با تاکید بر این‌که خط قرمز اصلاح طلبان جلوگیری از ورود افراطیون جریان رقیب به مجلس دهم است، افزود : در تشکیل این ائتلاف ملی اولویت با حضور اصلاح طلبان است، اما اگر جریان اصلاح طلب و ائتلاف منتسب به آنها در بخش یا حوزه خاصی به لزوم حضور اصول گرایان معتدل نیازی داشته باشند از آنها نیز حمایت می‌کند و از این موضوع ابایی هم ندارد.

وی از احتمال ارائه لیست اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان رهبری در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: آنچه امروز در اولویت برنامه های اصلاح طلبان و دفتر شورای مرکزی حزب سیاسی مردم سالاری قرار دارد برنامه ریزی برای کسب حداکثری کرسی های مجلس دهم توسط اصلاح طلبان است با این وجود ممکن است تصمیماتی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط اصلاح طلبان نیز گرفته شود.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت : اگر چه حزب مردم سالاری پیشنهاد دهنده ائتلاف اصلاح طلبان کشور بوده است اما به طور حتم لیست نهایی کاندیدای اصلاح طلب توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در اختیار عموم جامعه قرار می‌گیرد و از آنجایی که طی سال های گذشته وظایف کارگروه‌های انتخاباتی به کمیته‌های مختلف انتخاباتی تفویض شده است این کمیته ها در همه استان ها فعال هستند و امکان حضور آنها در جلسات پایتخت نیز وجود دارد.

کواکبیان ادامه داد : با وجود این‌که ارائه لیست نهایی بر عهده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار دارد، اما بدون شک مقامات تصمیم گیرنده از نظرات و پیشنهادات بزرگان و ریش سفیدان جبهه اصلاحات مانند آیت الله رفسنجانی، حجت الاسلام و المسلمین خاتمی و دکتر عارف نیز استفاده خواهند کرد.

وی با اعتقاد به این‌که میزان کارآمدی دولت در عرصه‌های سیاست داخلی بر سرنوشت انتخابات آینده کشور تاثیر گذار است، اظهار کرد: ائتلاف اصلاح طلبان، احزاب طرفدار دولت را نیز در اتحاد و انسجام با خود و نه جدای از خود می بیند و بر این اعتقاد است که دولت اعتدال به دنبال رفع موانع پیش روی فعالیت‌های آزاد احزاب اصلاح طلب است و در آینده نیز برای حرکت به سمت توسعه سیاسی گام های موثری خواهد برداشت.

دبیر کل حزب مردم سالاری به برخی طرح های در دست کار دولت اشاره و خاطر نشان کرد: دولت به دنبال ارائه لوایح سودمندی مانند تغییر قانون انتخابات، اصلاح قانون احزاب و تقدیم منشور شهروندی به مجلس شورای اسلامی است با این وجود احزاب و گروه های اصلاح طلب از دولت تدبیر و امید انتظار دارند که با تکمیل هر چه زودتر این لوایح به روند بررسی آنها در صحن علنی مجلس سرعت عمل بیشتری ببخشد .

وی ادامه داد : نهادهای نظارتی نیز در بخش تایید یا رد صلاحیت‌ها بر اساس قوانین و چارچوب های نظام جمهوری اسلامی ایران و بر مبنای بر قانون حرکت کنند و از انتخاب‌های سلیقه ای تا حد ممکن پرهیز کنند.

دبیر کل حزب مردم سالاری در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی سرنوشت تاسیس خانه احزاب و لایحه مسکوت مانده مجلس در خصوص قانون احزاب گفت: مجموعه شورای مرکزی جبهه اصلاحات بر احیای مجدد خانه احزاب اتفاق نظر دارند و بر این عقیده هستند که این مرکز باید با نام اصلی "خانه احزاب" و نه "باشگاه یا پایگاه احزاب" روند فعالیت‌های گذشته خود را از سر بگیرد.

کواکبیان به مخالفت دو تن از دبیران کل احزاب اصولگرا و برخی دبیران کل اصلاح طلب برای راه اندازی مجدد خانه احزاب اشاره کرد و ادامه داد : به جز این تعداد سایر احزاب کشور همگام با سایر سیاسیون کشوری بر تشکیل و از سر گیری دوباه فعالیت‌های خانه احزاب اتفاق نظر دارند با این وجود وزارت کشور با دستاویز قرار دادن این بهانه که اختلاف اصلی برای بازگشایی خانه احزاب میان احزاب دو جناح سیاسی است و ابتدا باید جریان‌های گوناگون اصولگرا و اصلاح طلب با یکدیگر به توافق برسند فعالیت در خور توجهی را در این زمینه از خود نشان نمی‌دهد.

وی با مد نظر قرار دادن دعوت سراسری وزارت کشور از 60 حزب فعال کشوری اظهار کرد: از این میان وزارت کشور با انتخاب 15 حزب از مجموع احزاب اصول گرا، اصلاح طلب و میانه رو کمیته مشورتی احزاب را با هدف اصلاح قانون احزاب تشکیل داد و این کمیته نیز علاوه بر تقدیم طرح پیشنهادی خود به وزارت کشور با جذب 132 رای از مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمینه مسکوت ماندن طرح تغییر قانون احزاب را تا پیش از تقدیم لایحه دولت به مجلس در این خصوص فراهم کرد.

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: امروز چهلمین روزی است که کمیته مشورتی احزاب طرح پیشنهادی خود در خصوص اصلاح قانون احزاب را به وزارت کشور تقدیم کرده است، با این وجود این وزارت خانه تاکنون اقدامی برای تقدیم لایحه مورد نظر خود در زمینه تغییر قانون احزاب صورت نداده است این در حالی است که در عمل گام اصلی برای تغییر این قانون پس از تقدیم لایحه احزاب به مجلس شورای اسلامی و در زمان برگزاری جلسات مشترک کمیته سه جانبه کارشناسان، وزارت کشور و نماینده رسمی احزاب با نمایندگان خانه ملت برای بحث، بررسی و نقد لایحه اصلاح قانون احزاب برداشته می شود.

کواکبیان گفت :تدوین طرح مشترک اصلاح قانون احزاب تجربه بسیار موفقی برای احزاب مختلف اصولگرا، اصلاح طلب و میانه رو بود و نشان داد که دبیران کل احزاب با وجود تفاوت افکاری ، آرمانی و سلیقه ای با یکدیگر می‌توانند در برخی موارد اشتراکات عقیده ای زیادی نیز داشته باشند به طوری که در طرح پیشنهادی اصلاح قانون احزاب که مفاد آن هنوز به صورت علنی رسانه ای نشده است از لزوم وجود مباحثی مانند خصوصی سازی رادیو و تلویزیون و برگزاری انتخابات حزبی و نه شخصی صحبت شده است.

وی با بیان این‌که مخالفت هایی برای تشکیل مجمع عمومی میان اعضای آخرین شورای مرکزی و دیگر اعضا احزاب وجود دارد، ادامه داد: با وجود این که اعضای آخرین شورای مرکزی خانه احزاب مدعی ادامه فعالیت در پست سابق هستند اما برخی اعضای دیگر عضو با اشاره به اتمام مهلت دو سالانه این شورا بر این اعتقاد هستند که باید اعضای جدید شورای مرکزی از هیئت موسسین این خانه برگزیده شوند و آنها نیز در اولین فرصت به تشکیل مجمع عمومی احزاب اقدام کرده و در صورت لزوم نیز ایرادات موجود در اساس نامه را اصلاح کنند.

دبیر کل حزب مردم سالاری اظهار کرد : حزب تازه بنیاد "ندای ایرانیان" نیز به طور حتم در آینده برای حضور در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دعوت خواهد شد و پس از گذراندن مراحل قانونی و قرار گیری یک ساله به عنوان عضو ناظر به عضویت این نهاد تشکیلاتی در خواهد آمد.

کواکبیان با مثبت ارزیابی کردن اقدامات دولت تصریح کرد: دولت تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد با این وجود وضعیت کلی جامعه نسبت به زمان 8 ساله دولت احمدی نژاد بسیار خوب و رضایت بخش است و نخبگان و دلسوزان جامعه در تعامل نزدیک با اعضای دولت بوده و عقاید، نظرات و پیشنهادات خود را به گوش مقامات دولتی می‌رسانند.

وی با اظهار خوشبینی نسبت به عاقبت مذاکرات هسته ای ایران خاطر نشان کرد : من از جمله کسانی بودم که در برابر همایش "ما دلواپسیم" همایش " دلارامیم" را برگزار کردم چرا که بر این اعتقاد هستم که 1+5 مجبور به برقراری توافق با تیم جمهوری اسلامی ایران است.

دبیر کل حزب مردم سالاری ادامه داد : با این وجود انتقاداتی نسبت به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران وجود دارد؛ چرا که دستگاه دیپلماسی ایران همه تمرکز خود را معطوف به مذاکرات کرده و نسبت به سایر وقایع جهان اطراف خود بی اهمیت شده است، به عنوان مثال خبر اعدام "شیخ نمر" از رهبران شیعیان عربستان سعودی خبری مهمی است که در روزهای اخیر بسیار خبر ساز شده است با این حال وزارت خارجه ایران به بهانه عدم تحریک مقامات سعودی به واکنش ایران، سکوت اختیار کرده است.

کواکبیان گفت :اگر چه اقدامات تیم مذاکره کننده هسته ای ایران برای رسیدن به توافق هسته ای با گروه 1+5 در راس اقدامات موثر و مفید دولت یازدهم قرار دارد اما نمی توان تحولات شکل گرفته در عرصه های فرهنگی جامعه مانند سینما، تئاتر و موسیقی را نادیده گرفت.

دبیر کل حزب مردم سالاری افزود : اگر چه دلواپسان فرهنگی طی ماه های گذشته نسبت به وقوع برخی وقایع فرهنگی در کشور اظهار نگرانی کرده اند، اما دولت تنها یک سی ام بودجه فرهنگی کشور را در اختیار دارد و حوزه های علمیه، ائمه جمعه و جماعات، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و ... نیز به سبب برخورداری از بودجه های فرهنگی در شکل دهی رفتار فرهنگی جامعه دخیل هستند.

وی به بی عدالتی موجود در عرصه هدفمند سازی یارانه ها اشاره کرد و ادامه داد : اگر وزیر اقتصاد ادعا می‌کند که 10 میلیون سرپرست بی نیاز از دریافت یارانه را شناسایی کرده است پس چرا روحانی در بیان علت عدم حذف سرپرستان خانواری که به دریافت یارانه نقدی نیازی ندارند از بروز بی اخلاقی به دنبال وارسی اموال و حساب های شخصی افراد سخن می گوید؟ با این وجود یا اظهار نظر وزیر اقتصاد فاقد اعتبار است و یا روحانی به دلیلی خاص از حذف نام متمولین از لیست دریافت یارانه سر باز می زند.

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد : اگر چه نقدهایی به عملکرد دولت وارد است، اما نمی توان از نقش موثر دولت اعتدال در مهار تورم و نقدینگی، اشتغال زایی و فراهم سازی اسباب خروج از رکود غیر تورمی چشم پوشی کرد با این وجود لازم است که دولت تدبیر و امید در خصوص مباحث اقتصادی به صورت هماهنگ تری عمل کند.

کواکبیان به ضعف های موجود در طرح های تحول اداری دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: طرح احیاء سازمان برنامه و بودجه از مجلس هشتم طرح ریزی و تصویب شد با این وجود دولت یازدهم علاوه بر این که تاکنون هیچ اقدام موثری برای احیا سازمان برنامه و بودجه و انفکاک این سازمان از بدنه دولت نکرده، بلکه در خصوص توسعه سیاسی در سطح ملی نیز حرکت شایسته ای انجام نداده است.

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
یک بی ادبی در همایش اصلاح طلبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان برگزاری همایش بزرگ اصلاح‌ طلبان


دبیر کل حزب مردم سالاری گفت : همایش بزرگ اصلاح طلبان با عنوان "انتخاب نمایندگان مدرس گونه" با هدف تبیین و تدوین "طرح امام" با الگوی انتخابات آذر ماه سال جاری برگزار می شود.

ایسنا: مصطفی کواکبیان در دفتر روزنامه مردم سالاری استان اصفهان در جمع خبرنگاران، با تشریح چگونگی حضور گروه‌های سیاسی در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : اگر چه در مجلس اول شورای اسلامی نیروهای خط امام و طرفدارن آنها اکثریت کرسی‌های خانه ملت را در دست داشتند، اما مجلس دوم نخستین جرقه‌های دوقطبی شدن سیاسی جامعه را شکل داد به طوری که مخالفت جناح راست با نخست وزیر وقت باعث ظهور سیاست مداران برجسته ای در جناح چپ شد و بر روند انتخابات مجلس سوم نیز تاثیر گذاشت و منجر به پیروزی مجمع روحانیان مبارز در آن انتخابات شد.

وی درباره ویژگی‌های مجلس چهارم افزود‌: در انتخابات دور چهارم مجلس شورای اسلامی که پس از ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، جامعه روحانیت مبارز اکثریت کرسی‌های خانه ملت را از آن خود کرد و مجلس پنجم نیز اگر چه به صورت ضمنی ترکیبی از مجالس سوم و چهارم شورای اسلامی را دربرداشت، اما در عمل اکثریت شکننده و غیر مطلقی از مجمع روحانیون مبارز را در بر می‌گرفت.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به بدنه اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت های بی ضابطه نمایندگان اصلاح طلب در مجلس هفتم اشاره کرد و گفت : اکنون 12 سال است که مجلس شورای اسلامی در دست نیروهای اصول گرا است و احزاب فعال اصلاح طلب عزم جدی خود را جزم کرده اند تا با پشتیبانی آحاد جامعه و با برنامه ریزی برای همه کرسی های نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مجلس دهم را از آن خود کنند.

کواکبیان با مد نظر قرار دادن تجربه‌های اندوخته شده اصلاح طلبان در سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حفظ اتحاد و انسجام درون ساختاری، عدم حرکت خارج از محدوده و معیارهای قانونی و آشتی با صندوق‌های رای سه درس مهمی است که اصلاح طلبان از انتخابات سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی آموخته‌اند.

دبیر کل حزب مردم سالاری تفرقه ایجاد شده میان گروه های اصلاح طلب کشور را عامل مهم ناکامی آنها در مجلس هشتم دانست و تصریح کرد : واگرایی ایجاد شده در زمان انتخابات مجلس هشتم منجر به انتشار دو لیست انتخاباتی با نام های " یاران خاتمی" و " ائتلاف مردمی" توسط سران اصلاح طلب شد و در نهایت نیز هیچ یک از این دو گروه نتوانستند در عرصه رقابت انتخاباتی از رقیب اصولگرای خود پیشی بگیرند و صحنه انتخابات را واگذار کردند.

کواکبیان در خصوص رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : در انتخابات نهم خانه ملت اصلاح طلبان در کمال ناباوری با انتخابات "قهر" کردند و گوشه عزلت گزیدند و حزب مردم سالاری را در این انتخابات تنها گذاشتند با این وجود شورای مرکزی حزب مردم سالاری بر اساس آرمان ها و عقاید خود لیست 90 نفره ای از نامزدان برگزیده خود را به مردم معرفی کرد.

وی افزود :اگر چه همه اشخاص ذکر شده در لیست 90 نفره مردم سالاری در معنای واقعی کلمه اصلاح طلب نبودند اما این حزب اصلاح طلب برای ناکام گذاشتن تندروان افراطی جناح اصول گرا مجبور شد از برخی اصول گرایان معتدل نیز حمایت کند با این وجود بدنه مجلس نهم نیز بیش از این که اصلاح طلب شود اصولگرا شد.

لزوم ایجاد انسجام، میان همه گروه های اصلاح طلب

دبیر کل حزب مردم سالاری خاطر نشان کرد : آنچه ذهن اصلاح طلبان را برای کسب کرسی های مجلس شورای اسلامی بیش از بیش به خود مشغول کرده لزوم ایجاد انسجام، هماهنگی رویه و هم دلی میان همه احزاب و گروه های اصلاح طلب است همان گونه که اگر ائتلاف اصلاح طلبان در جریان انتخابات ریاست جمهوری شکل نمی گرفت اکنون دولت اعتدال با این کیفیت در حال فعالیت نبود بنابراین می توان گفت که دولت روحانی وام دار جریان اصلاح طلبی کشور است چرا که این جریان ثابت کرد که گذشت، ایثار و توجه به مصالح درون تشکیلاتی نیز بخشی از کار سیاسی است.

کواکبیان به برگزاری طرح "مناسک" در پیش از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : حزب مردم سالاری در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری از همه نخبگان اصلاح طلب کشور برای شرکت در یک همایش سراسری به منظور برقراری اجماع همگانی بر روی یک کاندیدای واحد دعوت کرد و اگر چه برخی نخبگان سیاسی کشور به علت مخالفت با اصل شرکت در انتخابات در این همایش حضور نیافتند اما بسیاری از اصلاح طلبان نخبه کشوری علاوه بر شرکت در مراسم به ارائه راهکارها و نظرات مفید خود نیز پرداختند.

وی از برگزاری طرحی مشابه انتخابات ریاست جمهوری برای انتخابات مجلس دهم خبر داد و خاطر نشان کرد : دفتر شورای مرکزی سیاسی حزب مردم سالاری در نظر دارد در تاریخ دهم آذرماه سال جاری و همزمان با سالروز شهادت شهید مدرس همایشی با عنوان "انتخاب نمایندگان مدرس گونه" برگزار کند و در آن به تبیین و تدوین "طرح امام" با الگوی انتخابات بپردازد همچنین حزب مردم سالاری نیز از تاریخ نهم بهمن ماه سال جاری و پس از برگزاری کنگره 13 این حزب فعالیت انتخاباتی خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان این‌که "امام" مخفف " ائتلاف ملی اصلاح طلبان میهن است، ادامه داد :قرار است در این همایش دبیران کل 35 حزب اصلاح طلب کشوری به بیان دیدگاه ها و نظرات مختلف خود در حوزه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بپردازند چرا که اصلاح طلبان کشور باید با طرح ریزی یک برنامه حساب شده برای تصاحب همه 290 یا 310 کرسی مجلس شورای اسلامی تلاش کنند.

کواکبیان با تاکید بر این‌که خط قرمز اصلاح طلبان جلوگیری از ورود افراطیون جریان رقیب به مجلس دهم است، افزود : در تشکیل این ائتلاف ملی اولویت با حضور اصلاح طلبان است، اما اگر جریان اصلاح طلب و ائتلاف منتسب به آنها در بخش یا حوزه خاصی به لزوم حضور اصول گرایان معتدل نیازی داشته باشند از آنها نیز حمایت می‌کند و از این موضوع ابایی هم ندارد.

وی از احتمال ارائه لیست اصلاح طلبان برای مجلس خبرگان رهبری در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: آنچه امروز در اولویت برنامه های اصلاح طلبان و دفتر شورای مرکزی حزب سیاسی مردم سالاری قرار دارد برنامه ریزی برای کسب حداکثری کرسی های مجلس دهم توسط اصلاح طلبان است با این وجود ممکن است تصمیماتی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط اصلاح طلبان نیز گرفته شود.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت : اگر چه حزب مردم سالاری پیشنهاد دهنده ائتلاف اصلاح طلبان کشور بوده است اما به طور حتم لیست نهایی کاندیدای اصلاح طلب توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در اختیار عموم جامعه قرار می‌گیرد و از آنجایی که طی سال های گذشته وظایف کارگروه‌های انتخاباتی به کمیته‌های مختلف انتخاباتی تفویض شده است این کمیته ها در همه استان ها فعال هستند و امکان حضور آنها در جلسات پایتخت نیز وجود دارد.

کواکبیان ادامه داد : با وجود این‌که ارائه لیست نهایی بر عهده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار دارد، اما بدون شک مقامات تصمیم گیرنده از نظرات و پیشنهادات بزرگان و ریش سفیدان جبهه اصلاحات مانند آیت الله رفسنجانی، حجت الاسلام و المسلمین خاتمی و دکتر عارف نیز استفاده خواهند کرد.

وی با اعتقاد به این‌که میزان کارآمدی دولت در عرصه‌های سیاست داخلی بر سرنوشت انتخابات آینده کشور تاثیر گذار است، اظهار کرد: ائتلاف اصلاح طلبان، احزاب طرفدار دولت را نیز در اتحاد و انسجام با خود و نه جدای از خود می بیند و بر این اعتقاد است که دولت اعتدال به دنبال رفع موانع پیش روی فعالیت‌های آزاد احزاب اصلاح طلب است و در آینده نیز برای حرکت به سمت توسعه سیاسی گام های موثری خواهد برداشت.

دبیر کل حزب مردم سالاری به برخی طرح های در دست کار دولت اشاره و خاطر نشان کرد: دولت به دنبال ارائه لوایح سودمندی مانند تغییر قانون انتخابات، اصلاح قانون احزاب و تقدیم منشور شهروندی به مجلس شورای اسلامی است با این وجود احزاب و گروه های اصلاح طلب از دولت تدبیر و امید انتظار دارند که با تکمیل هر چه زودتر این لوایح به روند بررسی آنها در صحن علنی مجلس سرعت عمل بیشتری ببخشد .

وی ادامه داد : نهادهای نظارتی نیز در بخش تایید یا رد صلاحیت‌ها بر اساس قوانین و چارچوب های نظام جمهوری اسلامی ایران و بر مبنای بر قانون حرکت کنند و از انتخاب‌های سلیقه ای تا حد ممکن پرهیز کنند.

دبیر کل حزب مردم سالاری در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی سرنوشت تاسیس خانه احزاب و لایحه مسکوت مانده مجلس در خصوص قانون احزاب گفت: مجموعه شورای مرکزی جبهه اصلاحات بر احیای مجدد خانه احزاب اتفاق نظر دارند و بر این عقیده هستند که این مرکز باید با نام اصلی "خانه احزاب" و نه "باشگاه یا پایگاه احزاب" روند فعالیت‌های گذشته خود را از سر بگیرد.

کواکبیان به مخالفت دو تن از دبیران کل احزاب اصولگرا و برخی دبیران کل اصلاح طلب برای راه اندازی مجدد خانه احزاب اشاره کرد و ادامه داد : به جز این تعداد سایر احزاب کشور همگام با سایر سیاسیون کشوری بر تشکیل و از سر گیری دوباه فعالیت‌های خانه احزاب اتفاق نظر دارند با این وجود وزارت کشور با دستاویز قرار دادن این بهانه که اختلاف اصلی برای بازگشایی خانه احزاب میان احزاب دو جناح سیاسی است و ابتدا باید جریان‌های گوناگون اصولگرا و اصلاح طلب با یکدیگر به توافق برسند فعالیت در خور توجهی را در این زمینه از خود نشان نمی‌دهد.

وی با مد نظر قرار دادن دعوت سراسری وزارت کشور از 60 حزب فعال کشوری اظهار کرد: از این میان وزارت کشور با انتخاب 15 حزب از مجموع احزاب اصول گرا، اصلاح طلب و میانه رو کمیته مشورتی احزاب را با هدف اصلاح قانون احزاب تشکیل داد و این کمیته نیز علاوه بر تقدیم طرح پیشنهادی خود به وزارت کشور با جذب 132 رای از مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمینه مسکوت ماندن طرح تغییر قانون احزاب را تا پیش از تقدیم لایحه دولت به مجلس در این خصوص فراهم کرد.

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد: امروز چهلمین روزی است که کمیته مشورتی احزاب طرح پیشنهادی خود در خصوص اصلاح قانون احزاب را به وزارت کشور تقدیم کرده است، با این وجود این وزارت خانه تاکنون اقدامی برای تقدیم لایحه مورد نظر خود در زمینه تغییر قانون احزاب صورت نداده است این در حالی است که در عمل گام اصلی برای تغییر این قانون پس از تقدیم لایحه احزاب به مجلس شورای اسلامی و در زمان برگزاری جلسات مشترک کمیته سه جانبه کارشناسان، وزارت کشور و نماینده رسمی احزاب با نمایندگان خانه ملت برای بحث، بررسی و نقد لایحه اصلاح قانون احزاب برداشته می شود.

کواکبیان گفت :تدوین طرح مشترک اصلاح قانون احزاب تجربه بسیار موفقی برای احزاب مختلف اصولگرا، اصلاح طلب و میانه رو بود و نشان داد که دبیران کل احزاب با وجود تفاوت افکاری ، آرمانی و سلیقه ای با یکدیگر می‌توانند در برخی موارد اشتراکات عقیده ای زیادی نیز داشته باشند به طوری که در طرح پیشنهادی اصلاح قانون احزاب که مفاد آن هنوز به صورت علنی رسانه ای نشده است از لزوم وجود مباحثی مانند خصوصی سازی رادیو و تلویزیون و برگزاری انتخابات حزبی و نه شخصی صحبت شده است.

وی با بیان این‌که مخالفت هایی برای تشکیل مجمع عمومی میان اعضای آخرین شورای مرکزی و دیگر اعضا احزاب وجود دارد، ادامه داد: با وجود این که اعضای آخرین شورای مرکزی خانه احزاب مدعی ادامه فعالیت در پست سابق هستند اما برخی اعضای دیگر عضو با اشاره به اتمام مهلت دو سالانه این شورا بر این اعتقاد هستند که باید اعضای جدید شورای مرکزی از هیئت موسسین این خانه برگزیده شوند و آنها نیز در اولین فرصت به تشکیل مجمع عمومی احزاب اقدام کرده و در صورت لزوم نیز ایرادات موجود در اساس نامه را اصلاح کنند.

دبیر کل حزب مردم سالاری اظهار کرد : حزب تازه بنیاد "ندای ایرانیان" نیز به طور حتم در آینده برای حضور در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دعوت خواهد شد و پس از گذراندن مراحل قانونی و قرار گیری یک ساله به عنوان عضو ناظر به عضویت این نهاد تشکیلاتی در خواهد آمد.

کواکبیان با مثبت ارزیابی کردن اقدامات دولت تصریح کرد: دولت تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد با این وجود وضعیت کلی جامعه نسبت به زمان 8 ساله دولت احمدی نژاد بسیار خوب و رضایت بخش است و نخبگان و دلسوزان جامعه در تعامل نزدیک با اعضای دولت بوده و عقاید، نظرات و پیشنهادات خود را به گوش مقامات دولتی می‌رسانند.

وی با اظهار خوشبینی نسبت به عاقبت مذاکرات هسته ای ایران خاطر نشان کرد : من از جمله کسانی بودم که در برابر همایش "ما دلواپسیم" همایش " دلارامیم" را برگزار کردم چرا که بر این اعتقاد هستم که 1+5 مجبور به برقراری توافق با تیم جمهوری اسلامی ایران است.

دبیر کل حزب مردم سالاری ادامه داد : با این وجود انتقاداتی نسبت به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران وجود دارد؛ چرا که دستگاه دیپلماسی ایران همه تمرکز خود را معطوف به مذاکرات کرده و نسبت به سایر وقایع جهان اطراف خود بی اهمیت شده است، به عنوان مثال خبر اعدام "شیخ نمر" از رهبران شیعیان عربستان سعودی خبری مهمی است که در روزهای اخیر بسیار خبر ساز شده است با این حال وزارت خارجه ایران به بهانه عدم تحریک مقامات سعودی به واکنش ایران، سکوت اختیار کرده است.

کواکبیان گفت :اگر چه اقدامات تیم مذاکره کننده هسته ای ایران برای رسیدن به توافق هسته ای با گروه 1+5 در راس اقدامات موثر و مفید دولت یازدهم قرار دارد اما نمی توان تحولات شکل گرفته در عرصه های فرهنگی جامعه مانند سینما، تئاتر و موسیقی را نادیده گرفت.

دبیر کل حزب مردم سالاری افزود : اگر چه دلواپسان فرهنگی طی ماه های گذشته نسبت به وقوع برخی وقایع فرهنگی در کشور اظهار نگرانی کرده اند، اما دولت تنها یک سی ام بودجه فرهنگی کشور را در اختیار دارد و حوزه های علمیه، ائمه جمعه و جماعات، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و ... نیز به سبب برخورداری از بودجه های فرهنگی در شکل دهی رفتار فرهنگی جامعه دخیل هستند.

وی به بی عدالتی موجود در عرصه هدفمند سازی یارانه ها اشاره کرد و ادامه داد : اگر وزیر اقتصاد ادعا می‌کند که 10 میلیون سرپرست بی نیاز از دریافت یارانه را شناسایی کرده است پس چرا روحانی در بیان علت عدم حذف سرپرستان خانواری که به دریافت یارانه نقدی نیازی ندارند از بروز بی اخلاقی به دنبال وارسی اموال و حساب های شخصی افراد سخن می گوید؟ با این وجود یا اظهار نظر وزیر اقتصاد فاقد اعتبار است و یا روحانی به دلیلی خاص از حذف نام متمولین از لیست دریافت یارانه سر باز می زند.

دبیر کل حزب مردم سالاری تصریح کرد : اگر چه نقدهایی به عملکرد دولت وارد است، اما نمی توان از نقش موثر دولت اعتدال در مهار تورم و نقدینگی، اشتغال زایی و فراهم سازی اسباب خروج از رکود غیر تورمی چشم پوشی کرد با این وجود لازم است که دولت تدبیر و امید در خصوص مباحث اقتصادی به صورت هماهنگ تری عمل کند.

کواکبیان به ضعف های موجود در طرح های تحول اداری دولت یازدهم اشاره و اظهار کرد: طرح احیاء سازمان برنامه و بودجه از مجلس هشتم طرح ریزی و تصویب شد با این وجود دولت یازدهم علاوه بر این که تاکنون هیچ اقدام موثری برای احیا سازمان برنامه و بودجه و انفکاک این سازمان از بدنه دولت نکرده، بلکه در خصوص توسعه سیاسی در سطح ملی نیز حرکت شایسته ای انجام نداده است.