اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان برگزاری نشست ویژه شورای حکام


یک مقام ایرانی اعلام کرد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم شهریور نشست ویژه برای بررسی چگونگی راستی‌آزمایی برجام و تصمیم‌گیری درباره آن را برگزار می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: یک مقام ایرانی اعلام کرد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم شهریور نشست ویژه برای بررسی چگونگی راستی‌آزمایی برجام و تصمیم‌گیری درباره آن را برگزار می‌کند.

نشست فصلی شورای حکام 16 شهریور (7 سپتامبر) آغاز به کار می‌کند و گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران دو هفته قبل از آن منتشر می‌شود و در اختیار 35 عضو شورای حکام برای بررسی قرار می‌گیرد.

اما آنچه گزارش این دور یوکیا آمانو را از گزارش‌های قبلی وی متمایز می‌سازد تصویب قطعنامه 2231 است که به واسطه آن برجام مورد تایید قرار گرفت.

ایران و 1+5 به همراه نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای در تاریخ 23 تیرماه 1394 توانستند بعد از 23 ماه به مذاکرات پایان داده بر به برنامه‌ جامع اقدام مشترک (برجام) یا "توافق وین" دست یابند. کمتر از یک هفته بعد در 29 ماه (20 جولای) جلسه شورای امنیت برای تایید برجام و لغو تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران تحت‌الشعاع موضوع هسته‌ای به اتفاق آرا تمامی اعضای شورای امنیت تصویب شد. از این رو پس از حدود 10 سال این انتظار وجود دارد که گزارش فصلی شورای حکام نه بر اساس و شمارش قطعنامه‌های شورای امنیت که بر اساس قطعنامه 2231 مورد اشاره قرار گیرد.

در عین حال این احتمال وجود دارد که آژانس به هر دو گروه از قطعنامه‌ها اشاره کند و در گزارش خود می‌تواند به قطعنامه‌های 1696 (2006)،1737 (2006)،1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008) و 1929 (2010) اشاره کند و بگوید که این قطعنامه‌ها به قطعنامه 2231 تبدیل شد. هر چند به نظر می‌آید در صورتی که آژانس این رویکرد را در گزارش بعدی به کار بندد صرفا در یک گزارش است و از گزارش‌های بعدی که احتمالا برجام به تصویب نهایی رسیده روند شکل دیگری می‌یابد.

با این حال گزارش‌های فصلی آژانس تا قبل از اجرای توافق وین هم‌زمان به شورای حکام و شورای امنیت ارایه خواهد شد و پس از آن هم این روند ادامه می‌یابد.

به نظر می‌آید در صورت اجرایی شدن برجام گزارش‌های آژانس احتمالا فصلی و صرفا منحصر به راستی‌آزمایی برجام خواهد بود.

همچنین در گزارش بعدی آژانس بخش مربوط به اجرای "نقشه راه‌" برای حل مسایل گذشته و حال که هم‌زمان با برجام میان ایران و آژانس توافق شد مورد اشاره قرار می‌گیرد.

بر اساس این توافق ایران باید توضیحات خود درباره تمامی سوالات و ابهامات آژانس درباره مسایل گذشته که اخیرا به ایران ارایه شده است را تا (24 مرداد) 15 اگوست ارایه کند.

یک مقام ایرانی در رابطه با تصمیم‌گیری آژانس برای راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام به ایسنا گفت که "در سوم شهریور نشست ویژه‌ای در شورای حکام تشکل می‌شود که دو هفته قبل از نشست فصلی شورای حکام است و در آن موضوع چگونگی راستی‌آزمایی و مباحثی از جمله هزینه‌های مالی و پرسنل مورد نظر برای آن در دستور کار است."


ویدیو مرتبط :
نشست خبری شورای برگزاری پانزدهمین کنگره پروستودنتیست ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برگزاری نشست شورای‌حکام آژانس با موضوع ایران



 اخبارسیاست  خارجی,خبرهای سیاست  خارجی,آژانس بین المللی انرژی اتمی

  نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه آینده با موضوع ایران در وین برگزار شود.

اعضای شورای حکام براساس برنامه اعلام شده در این نشست مسائل مربوط به تایید برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را برپایه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بررسی می‌کنند.

به گزارش تسنیم، ایمنی و فناوری هسته‌ای در سال 2016، همکاری‌های فنی برای تقویت توان آمریکای لاتین برای جلوگیری از برخی بیماری‌های قابل انتقال و همچنین فعالیت‌های برنامه‌های اتمی در کره شمالی و سوریه نیز از دیگر موضوع‌های در دستور کار نشست چند روزه وین است.

نشست خبری یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از جمله برنامه‌های حاشیه این نشست اعلام شده است.

براساس توافق تهران و 1+5 منجر به آغاز اجرای برجام درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، این پرونده از دستور کاری شورای امنیت سازمان ملل خارج و تحریم‌های مرتبط نیز لغو شد و فقط آژانس به عنوان نهاد تخصصی در چارچوب وظایف و قوانین و مقررات بین المللی در این زمینه فعالیت می‌کند.

 

 اخبار سیاست خار جی  -  تسنیم