اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان اعلام اسامی نامزدهای انتخابات شوراها


سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها زمان پیش‌بینی شده برای اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات شوراهای شهر و روستا را 12 خرداد اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها زمان پیش‌بینی شده برای اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات شوراهای شهر و روستا را 12 خرداد اعلام کرد.

عبدالرضا مصری، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی 9 اصل از اصول قانون اساسی را مربوط به شوراها ذکر کرد و گفت: در این قانون شرایطی برای کاندیداها و هم برای رای دهندگان ذکر شده است.

وی افزود: کاندیداها دو نوع شرط دارند، نوعی که باید واجد آن باشند مثل تابعیت ایران یا مدرک تحصیلی و شرایطی که نباید داشته باشند از جمله محکومیت کیفری موثر مثل فعالیت در تحکیم رژیم گذشته، وابستگی به احزاب منحله‌ای که علیه نظام فعالیت کرده‌اند و نیز محکومین به ارتداد و حدود شرعی می‌شود.

وی در ادامه در تفاوت بین بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر و روستا گفت: در مورد ریاست جمهوری و مجلس، شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌کند ولی در انتخابات شوراها این احراز ملاک نیست و حداقل‌هایی تعریف شده لازم است تا شوراها شکل بگیرد.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها افزود: از 4 مرجع شامل قوه قضاییه و وزارت اطلاعات استعلام می‌شود و اگر مورد علیه فرد نباشد اصل بر برائت است؛ چراکه مثلا برای روستایی با 100 تا 200 خانوار، اگر سخت‌گیری شود، شورا شکل نمی‌گیرد، آن‌جا توانایی خواندن و نوشتن شرط است.

وی تصریح کرد: نظارت در انتخابات شورا دو بخش است؛ یکی نظارت بر صلاحیت افرادی که کاندیدا می‌شوند و بخش دیگر نظارت بر صیانت از آرای مردم است از این رو برای 66 هزار شعبه، 110 هزار نفر از طرف هیات نظارت تعیین شده‌اند.

وی گفت: با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از جمله از طریق صداوسیما، انتخابات شورا هم مورد توجه مردم قرار دارد و شور و شوقی که بین مردم هست به همان میزان که برای منطقه خودشان وجود دارد با نگاه بزرگتر، به کل جغرافیای کشور است.

داود محمدی، سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها نیز با اشاره به تعیین بیش از 100 هزار نفر ناظر بر صندوق های رای گفت: کلاس‌های بسیار فشرده‌ای در آن‌ها در نظر گرفته و 130 هزار جزوه آموزشی هم توزیع شده است.

وی افزود: پس از دریافت استعلام از مراجع 4 گانه، بررسی صلاحیت‌ها آغاز می‌شود و کسانی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده باشد می‌توانند در 2 مرحله اعتراض کنند.

وی زمان پایان رسیدگی‌های هیات نظارت استان‌ها را 4 خرداد ذکر کرد و گفت: براساس توافق انجام شده قرار است تا 12 خرداد، یعنی 5 روز مانده به زمان تبلیغات، اسامی کاندیدهای تایید شده اعلام شود.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات شوراها درباره علت سپرده شدن کار تعیین صلاحیت کاندیداهای شوراهای شهر و روستا به مجلس شورای اسلامی گفت: شاید علت آن ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر نمایندگان با کسانی است که در این عرصه ثبت نام می‌کنند و نظارت هم می‌تواند جامع‌تر باشد.


ویدیو مرتبط :
اعلام آمار ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراها در شهرستان كوثر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان اعلام رسمی اسامی نامزدهای انتخابات


دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، اسامی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری پس از اعلام نظر شورای نگهبان روز چهارشنبه (اول خرداد) از سوی وزارت کشور اعلام می شود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت: دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، اسامی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری پس از اعلام نظر شورای نگهبان روز چهارشنبه (اول خرداد) از سوی وزارت کشور اعلام می شود.

سید صولت مرتضوی امروز و پس از پایان فرصت قانونی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری براساس قانون از22 اردیبهشت توسط شورای نگهبان آغاز و 31 اردیبهشت ماه به پایان می رسد.

وی اظهارداشت: پس از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان، براساس قانون شورای نگهبان اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور اعلام خواهد کرد و وزارت کشور نیز دو روز مهلت دارد نسبت به انتشار اسامی نامزدها از طریق رسانه ها اقدام کند.

رئیس ستاد انتخابات کشورادامه داد: تبلیغات رسمی نامزدهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح سوم خرداد ماه آغاز و به مدت 20 روز یعنی تا تاریخ 22 خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

مرتضوی گفت: در23 خرداد نامزدها ممنوعیت تبلیغات دارند و24 خرداد نیزشاهد حضور گسترده مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه مشترک نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات همچنین تصریح کرد: این اتفاق برای اولین ‌بار و با تصویب هیات اجرایی صورت خواهد گرفت.