اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان آغاز رسمی پیش فروش سکه اعلام شد


مدیر اداره بررسی ها‌‌ و سیاست‌های اقتصادی بانک‌ مرکزی، اعلام کرد: طرح پیش فروش سکه بهاری آزادی از روز سه شنبه هشتم اسفندماه سال جاری توسط بانک مرکزی آغاز می‌شود.

خبرگزاری مهر: مدیر اداره بررسی ها‌‌ و سیاست‌های اقتصادی بانک‌ مرکزی، اعلام کرد: طرح پیش فروش سکه بهاری آزادی از روز سه شنبه هشتم اسفندماه سال جاری توسط بانک مرکزی آغاز می‌شود.

 پیمان قربانی گفت: طرح پیش فروش سکه بهاری آزادی از روز سه شنبه هشتم اسفندماه جاری توسط بانک مرکزی آغاز می‌شود. براساس تصمیمات متخذه، در این مرحله از طرح پیش فروش سکه بانک‌ تجارت به عنوان بانک‌ عامل انتخاب شده‌ است.

مدیراداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی، اظهار داشت: هموطنان عزیز می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک عامل نسبت به خرید سکه‌ بهار‌ آزادی منقش به تصویر حضرت امام (ره) اقدام نمایند.

وی افزود:‌ روش پیش ‌فروش ‌قطعی و در قالب عقد سلف بوده و هموطنان عزیز با پرداخت قیمتی مشخص و قطعی که از سوی این بانک اعلام می‌شود، می‌توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک تجارت، صرفا "یکبار و حداکثر تا سقف 10 قطعه سکه نیم‌بهار آزادی یا 5 قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش خرید نموده و پس از 6 ماه سکه‌های خویش را دریافت نمایند.

ابلاغ دستورالعمل نحوه پیش فروش سکه به بانک تجارت

همچنین بانک مرکزی طی بخشنامه ای موارد قیمت‌گذاری مسکوک طلا، شرایط و الزامات ثبت نام برای پیش‌فروش مسکوک طلا و شرایط و الزامات تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده را جهت اجرا به بانک تجارت ابلاغ کرد.

برطبق این بخشنامه قیمت هر قطعه مسکوک طلا (اعم از سکه یک بهار و نیم بهار)، توسط بانک مرکزی و از طریق سامانه (بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده) اعلام می‌شود. در بخش شرایط و الزامات ثبت نام برای پیش‌فروش مسکوک طلا عنوان شده است: پیش‌فروش مسکوک طلا صرفا برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال مجاز بوده و بانک عامل مجاز به پیش‌فروش مسکوک طلا به اشخاص حقوقی نیستند.

ضمنا هر متقاضی می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب منتخب بانک عامل، صرفا یکبار و حداکثر 5 قطعه مسکوک طلای تمام بهار آزادی یا 10 قطعه مسکوک طلای نیم بهار آزادی پیش‌خرید نماید.

بانک عامل موظف است کل مبلغ مسکوک طلای پیش‌فروش شده به متقاضی را همزمان با ثبت‌نام از وی دریافت نماید. در بخش سوم این دستورالعمل تحت عنوان شرایط و الزامات تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده آمده است: مهلت دریافت مسکوک طلای پیش‌فروش شده توسط متقاضی، حداکثر تا دو ماه تقویمی پس از تاریخ سررسید است.

چنانچه متقاضی در مهلت مقرر جهت دریافت مسکوک طلای پیش‌فروش شده مراجعه ننماید باید برای دریافت مسکوک طلای پیش‌فروش‌ شده از طریق سرپرستی امور شعب بانک عامل در استان مورد نظر اقدام نماید.

همچنین تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده به متقاضی پیش از تاریخ سررسید ممنوع بوده و متقاضی پیش از تاریخ سررسید صرفا می‌تواند اصل مبلغ را از بانک عامل مطالبه نماید.

تحویل مسکوک طلای پیش‌فروش شده صرفا به شخصی که مشخصات هویتی وی بر روی رسید پیش‌خرید مسکوک طلا درج شده است یا به وکیل قانونی وی، پس از احراز هویت نامبردگان امکان‌پذیر است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته نیز اقدام به پیش فروش سکه در دوره های 4، 6 ، 8 و 9 ماهه کرده بود.


ویدیو مرتبط :
اعلام زمان و مکان رسمی تشییع پیکر 15 جنازه حادثه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهمنی اعلام کرد:آغاز پیش فروش سکه



 

بهمنی اعلام کرد:آغاز پیش فروش سکه

 

رئیس کل بانک مرکزی از تقسیط ۳۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی خبر داد و گفت: بانک مرکزی پیش فروش سکه را برای ۴ ماه آینده با نرخ جهانی به علاوه سود ناچیزی انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی امروز یکشنبه در نشست صبحانه با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: هم اکنون در بازار معاملات آتی بورس، سکه به قیمت ۸۳۲ هزار تومان برای تحویل در ۴ ماه آینده پیش فروش می شود در حالی که بانک مرکزی قصد دارد سکه را برای چهار ماه آینده به قیمت فعلی بازار جهانی طلا به علاوه سود ناچیزی پیش فروش کند که بر این اساس، قیمت پیش فروش هر قطعه تمام سکه بهار آزادی حول و حوش ۵۳۰ تا ۵۴۰ هزار تومان خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه می خواهیم قیمتهای سکه بدون ضابطه افزایش نیابد، افزود: تدابیر بانک مرکزی به گونه ای خواهد بود که قیمت سکه در بازار به صورت معقول تغییر کند و این افزایش افسارگسیخته نباشد.

نزدیک ۳۶ هزار میلیارد تومان ؛ جدیدترین رقم درباره مطالبات معوق

وی با اشاره به ورود بانکها به تقسیط بدهی دریافت کنندگان مطالبات، گفت: تا ۱۵ آبان ماه حدود ۳۵ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال از مطالبات معوق تقسیط شده که برای این رقم، ۲۰ هزار و ۳۸۲ پرونده تشکیل شده است و امید می رود تا پایان سال بتوان این کار را سامان دهی کرد.

تقسیط بدهی ابلاغ می شود

بهمنی همچنین از مصوبه جدید دولت برای پوشش مابه التفاوت نرخ تسهیلات ارزی قبل از سال ۷۲ پرداخت شده خبر داد و گفت: این مصوبه که در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد، منجر به بخشودگی جرایم بدهکاران به حساب ذخیره ارزی و تقسیط این بدهی خواهد شد. براساس ماده ۲۸ قانون بودجه، به بانکها اختیار داده شد تا مطالبات معوق را برای پنج سال و تنها برای یک بار تقسیط دهند.

وی ادامه داد: سه سال و نیم قبل ایران حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار پول را در بانکهای اروپا سپرده گذاری کرده بود در حالی که با تدبیر بانک مرکزی با توجه به شرایط تحریم این پول تبدیل به ذخیره طلا شده که آن زمان قیمت طلا ۶۵۶ دلار بود و هم اکنون با افزایش جهانی قیمت طلا این ذخایر سه برابر برای ایران سود داشته است.

نقدینگی و پول همانند آب پشت سد است

بهمنی اظهار داشت: نقدینگی و پول همانند آب پشت سد است که اگر این آب به صورت کانالیزه در همه بخشها هدایت شود شکوفایی را به بار می آورد در حالی که اگر بی ضابطه رها شود، تبدیل به سیل نقدینگی سرگردان شده که امری مضر برای اقتصاد است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، امروز با نرخ ۶ درصد حتی ۱۰ و ۱۲ درصد نیز نمی توان سپرده و پول از دست مردم جمع کرد، این در حالی است که سال گذشته نرخ تورم ۱۲.۴ درصد، مهرماه و آبان ماه امسال به ترتیب ۱۹.۱ و ۱۹.۸ درصد بوده است، بنابراین اگر بخواهیم داشته باشیم اوراق مشارکت با نرخ سود ۱۵ درصدی به فروش رسانیم نباید انتظار به خرید از سوی مردم را داشته باشیم.

اتفاقات سفارت انگلیس وی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای پایین آوردن نرخ ارز، گفت: این تلاش در حال به ثمر نشستن بود که متاسفانه با حرکت صورت گرفته در مورد سفارت انگلیس، نرخ ارز تاثیر پذیرفت و مشکلاتی را به وجود آورد در حالی که بانک مرکزی خود یک نهاد سیاسی نیست و هیچ گاه خود را وارد سیاست نمی کند.

بهمنی با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن راهکارهایی برای مقابله با تحریم گفت: باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم گویا در شعب ابیطالب گرفتار شده ایم..... /   گزارش : خبرگزارى مهر