اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله چینی در بازار جهانی



اخبار,اخبار اقتصادی,طلا

اونس طلا به میانه کانال 1100 دلار بازگشت.

نگرانی درباره آینده اقتصاد چین همچنان بازارهای جهانی را می‌لرزاند. هفته گذشته، با ادامه نگرانی‌ها از تشدید جنگ ارزی و همچنین چشم‌انداز دومین اقتصاد بزرگ جهان، بازارهای سهام شاهد سقوط شدیدی بودند.

 

شاخص بورس اکثر بازارهای جهان منفی شد. بازارهای ارز نیز نشانه‌هایی از بحرانی مانند بحران اقتصادی دهه 1990 میلادی را از خود بروز دادند. همزمان فلز زرد پس از حدود 5/ 1 ماه به میانه‌های کانال 1100 دلار بازگشت و نفت خام نیز هشتمین هفته افت پیاپی خود را ثبت کرد که طولانی‌ترین دوره افت طلای سیاه در 29 سال گذشته است.

گروه بازار پول: پس‌لرزه‌های سقوط عمدی یوآن در دو هفته پیش ادامه دارد. بازارهای سهام گرفتار افت شدید شاخص‌ها شده‌اند تا کارشناسان از بحران  سهام بگویند و بازارهای ارز دچار تلاطمی شوندبه وضعیت پیش از بحران دهه 1990 میلادی تشبیه شده است.

 

شوک‌های چندگانه هفته گذشته، بهای اونس فلز زرد را هم به میانه‌های کانال 1100 دلار بازگردانده و نفت را در حال تضعیف نگه داشته است. بازارهای سهام آمریکا روز پنج‌شنبه بدترین روز خود در 5/ 1 سال گذشته را پشت‌سر گذاشتند.


شاخص «داو جونز» تنها در روز پنج‌شنبه بیش از 350 واحد افت کرد تا افت آن از ابتدای سال‌جاری میلادی به 5 درصد برسد. داوجونز روز جمعه هم بیش از 7/ 0 درصد افت کرد. دیگر شاخص‌های آمریکا مانند «اس‌اند‌پی 500» و نزدک هم روز گذشته افت‌هایی بیش از نیم درصد داشتند. بازارهای اروپا نیز بدترین هفته خود را  از ابتدای سال 2015 تجربه کردند. بازارهای اروپا در حال حاضر 10 درصد پایین‌تر از اوج خود قرار گرفته‌اند.

 

بازارهای سهام چین هم هفته گذشته بدترین هفته خود از سال 2011 را تجربه کردند. شاخص نیکی ژاپن هم به سطح سه ماه گذشته سقوط کرده است.

 

آنچه روز جمعه بر نگرانی‌ها افزود خبر کاهش تولید چین بود. روز جمعه اعلام شد عملکرد بخش تولید کارخانه‌ای در چین به پایین‌ترین سطح از مارس ۲۰۰۹ رسیده است. شاخص پی‌ام‌آی بخش صنعتی چین در ماه آگوست به 1/ 47 واحد رسیده است.

از دو هفته پیش که «بانک خلق چین» ارزش یوآن را حدود 3 درصد کاهش داده است، بازارهای سهام شاهد تلاطم بوده‌اند. بازارهای آمریکایی نزدک، داوجونز و اس‌اند‌پی به‌ترتیب 4/ 5، 8/ 4 و 4/ 1 درصد افت کرده‌اند.

 

بازار فوتسی و یورو داکس اروپا هم 7 و 10 درصد سقوط کرده‌اند. واضح است که بازارهای آسیا هم وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. بازار هنگ‌سنگ 5/ 8 درصد و بازار نیکی 6/ 6 درصد افتاده است.

آشوب میانه هفته
اونس روز جمعه به بالاترین قیمت در 6هفته گذشته رسید. هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1134 و 1153 دلار ایستاده بود، روز جمعه تا ساعت 7 بعدازظهر به بهای 1155 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته کاری گذشته رقم خورده باشد. اونس روز چهارشنبه با 17 دلار رشد به بالاترین قیمت در یک ماه پیش از آن رسید.

رشد سومین روز کاری هفته عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و تاثیر انتشار صورت جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود. رشد چهارشنبه در واقع پیش از انتشار صورت جلسه پیش گفته شروع شد و با انتشار متنی که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آن وجود داشت، ادامه یافت. طلا در این روز ابتدا با افزایش تقاضای ناشی از نگرانی‌ها درباره اقتصاد چین رو به رشد گذاشت.

 

در صورت جلسه مورد اشاره آمده که فدرال رزرو به دیده‌بانی داده‌های اقتصادی برای تعیین زمان افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد، ولی در این متن همچنین اشاره شده که فدرال رزرو نگرانی‌هایی درباره تحولات اخیر اقتصاد چین دارد.

در حالی که کارشناسان همچنان مشغول گمانه‌زنی درباره مفهوم مذاکرات پیشین بانک مرکزی آمریکا بودند، شاخص دلار با افت روبه‌رو شد تا بهای طلا بیشتر تحت‌تاثیر قرار بگیرد. اما بخش عمده رشد چهارشنبه، پیش از انتشار صورت جلسه فدرال رزرو رخ داد.

 

در این روز همچنین شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا در ماه جولای اعلام شد که رشد 2/ 0 درصدی را نشان می‌داد. تورم هسته نیز که غذا و انرژی را کنار می‌گذارد در ماه جولای 1/ 0 درصد بالا رفته است. این داده، برای ناظران بازار مهم بود، اما از آنجا که همسو با انتظارات بود،‌ روند بازار را چندان تحت‌تاثیر قرار نداد.

 

به این ترتیب داده‌های اولین و دومین اقتصاد بزرگ جهان دوباره زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا را در ‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است. چهارشنبه بازارهای سهام چین دوباره شاهد سقوط شدید بودند، اما از کف روزانه جهش کردند تا ارقام نهایی شاخص‌ها نسبت به روز سه‌شنبه تقریبا دست نخورده مانده باشند.

ولی اخباری هست مبنی‌بر اینکه جهش انتهای روز مربوط به خریدهای هنگفت دولت چین بوده است. دیگر بازارهای آسیا و بازارهای اروپایی نیز در این روز شاهد فشار فروش بودند. دور جدید نگرانی‌ها از دو هفته پیش آغاز شده که ارزش یوآن 3 درصد سقوط کرد. اونس روز پنج‌شنبه نیز 19 دلار دیگر رشد کرد تا به بالاترین قیمت‌ها در 5 هفته گذشته برسد.

 

رشد چهارمین روز کاری عمدتا ناشی از ادامه تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن بود، تقاضایی که خود از آشوب بازارهای سهام و ارز تاثیر گرفته بود. بازارهای سهام و بازارهای ارز روز پنج‌شنبه تحت فشار فروش بودند، فشاری که علاوه‌بر وضعیت چین تا حدی ناشی از عدم قطعیت درباره مفهوم صورت جلسه چهارشنبه نیز بود.

 

دیگر نگرانی ناظران اقتصاد جهان سقوط نفت به کف 5/ 6 ساله است که فشارهای ضدتورمی را شدت می‌بخشد؛ اما روز پنج‌شنبه بازارهای جهانی ارز، کارکشته‌های بازار را به یاد آشوب دهه 1990 انداخت که با بی‌ثباتی چند ارز درجه دو آغاز شد.

در حال حاضر علاوه‌بر سقوط عمدی ارزش یوآن، تنش‌های سیاسی و اقتصادی برزیل به شدت مورد توجه است. برزیل هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. مساله دیگر آن است که ماه‌های سپتامبر و اکتبر به طور سنتی ماه‌های خوبی برای بازارهای سهام نیستند. تمام این عوامل به ادامه رشد طلا و رسیدن بهای اونس به میانه‌های کانال 1100 دلار کمک کرد.

 

اونس روز جمعه تا بهای 1166 دلار هم بالا رفت، اما تا لحظه تنظیم این خبر از این اوج روزانه و در واقع قله بیش از یک ماهه پایین آمد. روز جمعه شاخص دلار مانند روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه پایین آمد که می‌تواند نشانه‌ای باشد از این که معامله‌گران ارز صورت جلسه چهارشنبه را به معنای تعویق افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو می‌دانند.

 

روز گذشته بهای نفت نیز ضعیف ماند تا هر دو عامل خارجی بازار فلزهای گرانبها به نفع طلا عمل کرده باشند. با توجه به تحولات هفته گذشته، هفته جدید کاری برای تمام بازارهای جهانی مهم خواهد بود.

ابهام فدرال رزرو
در این وضعیت افزایش نرخ‌های بهره آمریکا برای اولین بار در حدود 8 سال که در ماه‌های گذشته مهم‌ترین بحث بازارهای مختلف جهان بوده، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. در نشست قبلی بانک مرکزی آمریکا که 28 و 29 جولای برگزار شد، اکثر شرکت‌کنندگان در جلسه اعلام کرده‌اند که شرایط برای افزایش نرخ بهره هنوز فراهم نشده است، ولی اقتصاد آمریکا در حال حرکت به سوی این هدف است.

 

جالب اینجا است که پیش از این در نظرسنجی بلومبرگ از کارشناسان اقتصادی، 77 درصد از آنان اعلام کرده بودند که بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد، اما این تعداد پس از انتشار متن نشست قبلی فدرال رزرو در چهارشنبه شب به 38 درصد کاهش یافت.

آینده اونس طلا
اما با ادامه تردید نسبت به زمان افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، امید به رشد طلا بیشتر شده است. مدیر بخش تحقیقات صندوق سرمایه‌گذاری «ای‌تی‌اف» معتقد است که پس از انتشار متن مذاکرات نشست ماه گذشته فدرال رزرو آمریکا این احتمال وجود دارد که قیمت طلا بار دیگر به سطح 1300 دلاری نزدیک شود.

 

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکونیوز، مایک مک گلون، مدیر تحقیقات صندوق سرمایه‌گذاری ای‌تی‌اف به این موضوع اشاره می‌کند که قیمت طلا در ژانویه 2015 میلادی به بیش از 1300 دلار در هر اونس رسیده بود، ولی طی ماه‌های اخیر به سطح 1100 دلاری بازگشته است و حالا امکان رشد دوباره وجود دارد.این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «به نظر من قیمت طلا در ماه‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود نزدیک شده است و اکنون این احتمال وجود دارد که قیمت این فلز گرانبها بار دیگر روندی صعودی بگیرد.

 

آخرین باری که قیمت طلا ابتدا با کاهش شدید و سپس افزایش نسبی روبه‌رو شد در دسامبر 2013 میلادی بود که قیمت طلا تا 1190 دلار کاهش یافت ولی سپس تا مارس 2014 میلادی تا 1380 دلار افزایش را تجربه کرد. قیمت طلا می‌تواند در شرایط کنونی تحت‌تاثیر رشد تقاضا و کاهش عرضه با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.

 

به نظر می‌رسد دستیابی به قیمت 1300 دلار در هر اونس چندان دور از دسترس نخواهد بود.»‌ مک گلون البته اشاره می‌کند که اگر فدرال رزرو در نشست سپتامبر یا دسامبر نرخ بهره را افزایش دهد، این مساله بی‌شک در کوتاه‌مدت موجب افزایش ارزش دلار شده و در نهایت به ضرر قیمت طلا تمام خواهد شد.



اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
خنده بازار اتوموبیل جهانی چینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زلزله بازار خودرو برای چینی‌ها چند ریشتر است؟



برای هیچ کس دور از انتظار نبود که با حصول توافق هسته ای، یکی از مهمترین حوزه هایی که به شدت دچار تحول روانی و چه بسا عملی خواهد بود، بازار خودروی کشور است؛ بازاری که طی چند دهه انحصار خودروسازان داخلی، در دوران تحریم وضعیت به شدت اسفناکی ‌هم برای خود و هم برای مشتریان رقم زد.

برای هیچ کس دور از انتظار نبود که با حصول توافق هسته ای، یکی از مهمترین حوزه هایی که به شدت دچار تحول روانی و چه بسا عملی خواهد بود، بازار خودروی کشور است؛ بازاری که طی چند دهه انحصار خودروسازان داخلی، در دوران تحریم وضعیت به شدت اسفناکی ‌هم برای خود و هم برای مشتریان رقم زد. توافق هسته ای اما بیش از انتظارات قبلی را رقم زد و زلزله ای در بازار خودرو بعد از این توافق به راه افتاد‌.

 بازار خودروی کشور بعد از حصول توافق هسته ای و طی یک هفته گذشته، عملا شاهد یک بلوا و پیچیدگی روانی شد‌. در حالی که از مدتها پیش بسیاری منتظر توافق هسته ای برای ایجاد تغییرات در وضعیت تولید و بهای خودرو در کشور بودند، تحولات اخیر بازار خودرو حاکی از سرگردانی شدید در این بازار است.

یکی از انتظارات روانی مصرف کنندگان این بود که بعد از توافق، بهای خودروهای داخلی و خارجی موجود در بازار شاهد کاهش ملموس باشد؛ اتفاقی که البته هرچند تا حدی رخ داده است، ‌بسیار جزئی بوده و بخش اعظم آن نیز مربوط به بازار حاشیه ای است و نه مربوط به تولیدات کارخانه ای. آنچه هنوز بر قرار است، قیمت های سابق و شرایط فروش پیشین در بین خودرو سازی های داخلی است و اتحادها و ائتلاف های این تولید کنندگان گویا از مدتها پیش برای یک چنین شرایطی شکل گرفته است.

این نکته را از میان سخنان اخیر وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز به خوبی می‌توان دریافت. محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرده: ‌افزایش یا کاهش قیمت خودرو دست ما نیست، بلکه تعیین قیمت در بازار مصرف انجام می‌شود و تا زمانی که در کشور تورم وجود دارد، امکان کاهش قیمت خودرو نیست. وی تصریح کرده: ما فقط تلاش می‌کنیم تا از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کرده و با افزایش تولید داخلی توانمان را در این عرصه بالا ببریم.

پس تکلیف بهای خودروهای داخلی با این سخنان مشخص است و همچون همیشه نمیتوان انتظاری ‌برای کاهش قیمت های تولیدات داخل در بازار داشت؛ اما باید آنچه از پس توافق هسته ای منجر به زلزله ای در بازار خودرو شده است، ‌در جای دیگری جستجو کرد: ورود هیأت های تجاری به خصوص از کشورهای اروپایی به ایران که می‌تواند به سرعت برق بازار خودروی کشور را دگرگون کند.

در بین هیأت 60 نفره تجاری آلمان که امروز تهران را ترک می‌کنند، دو خودرو‌ساز معروف این کشور یعنی فولکس واگن و دایملر نیز حضور داشتند و قطعا مذاکراتی بین آنها و تولیدکنندگان داخلی برای ایجاد خط تولید خودروهای جدید صورت گرفته است، حال آنکه هیأت فرانسوی نیز که وزیر خارجه این کشور یعنی فابیوس در رأس آن است، به زودی روانه ایران خواهد شد.

برخی بر این باور هستند که مذاکرات فرانسوی ها با خودرو‌سازان ایرانی حتی پیش از مذاکرات و دور از چشم رسانه ها برگزار شده است و اکنون با حضور فابیوس در ایران به احتمال بسیار ‌موضوع تولیدات فرانسوی در ایران نیز تعیین تکلیف خواهد شد. البته اشاره به مذاکرات فرانسوی ها با ایرانی ها به دور از فضای رسانه ای بیش از همه می‌تواند ناشی از حساسیت‌های افکار عمومی به حضور فرانسویان در بازار خودرو هم به دلیل سابقه شرکت های فرانسوی و هم به دلیل مواضع این کشور در مذاکرات باشد.

این در حالی است که ایتالیا نیز قرار است به زودی هیأت تجاری خود را به ایران بفرستد و هرچند این کشور در حوزه خودروهای تجاری چندان بردی ندارد؛ اما در خصوص طراحی و تولید می‌تواند مشارکت های خوبی با تولیدکنندگان ایرانی داشته باشد. ضمن اینکه هرچند اخیرا آب یخی بر سر حضور کره جنوبی در اقتصاد ایران ریخته شده، هیچ بعید نیست که کره جنوبی و ژاپن هم سهمی از بازار خودرو داشته باشند.

این موضوع را باز هم محمد‌رضا نعمت زاده صراحتا بیان کرده‌ و‌ گفته: ما بعد از تحریم‌ها امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در بخش صنعت خودرو با انگیزه صادرات به دیگر کشورها فراهم ‌و از شرکت‌های خارجی صنعت خودرو دعوت می‌کنیم‌‌ با سرمایه‌گذاری کلان در صنعت خودروی ایران زمینه صادرات آن را به کشورهای دیگر با برند مشهور فراهم آورند. نعمت‌زاده اضافه کرده: در زمینه قطعه‌سازی نیز بعد از مذاکرات اخیر و توافق هسته‌ای ما در حال رایزنی با قطعه‌سازان سایر کشورها هستیم تا زمینه تولید قطعات مرغوب و با کیفیت و صادرات آن فراهم آید.

آنچه در سخنان نعمت زاده برق می‌زند، استفاده از واژه «برند مشهور» است. این بیان به این معناست که قرار است خودرو سازان مطرح دنیا در ایران حضور داشته باشند که البته بر سر تعداد آنها و شرایط کار هنوز هیچ قضاوتی نمی‌توان کرد.

سوی دیگر سخن نعمت زاده مستقیم‌ بخشی از بازار خودرو را هدف گرفته که اکنون به شدت دست برندهای چینی خودرو در کشور است؛ برندهایی که البته طی زمان تحریم به خوبی جای پای خود را در کشور باز کردند و در برخی موارد نیز تولیدات آنها توانست نیازهای مصرف کننده ایرانی را برطرف کند. زلزله اصلی اکنون در این بخش و با قدرتی زیاد به راه افتاده.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو


طی روزهای اخیر، برخی گزارش‌ها حاکی از ارائه محصولات خودروهای چینی با تخفیف های ویژه و در برخی موارد با شرایط ویژه بوده است. این شرکت ها هشیار از طوفان تحولات بعد از توافق در بازار خودرو ـ که به عینه آن را از هم اکنون می‌بینند ـ به خوبی می‌دانند ‌با حضور خودرو‌سازان برجسته اروپایی و شاید کره ای و ژاپنی، بازار خودروی ایران به شدت برای آنها تنگ خواهد بود و شاید در این واپسین فرصت های باقی مانده آخرین تقلاهای خود را می‌کنند.

البته این موضوع به هیچ وجه به معنای خارج شدن چینی ها از بازار خودروی کشور نیست و چه بسا تولیدات جدید این شرکت ها با قیمت های بسیار رقابتی بتواند در بین قشری از مصرف کنندگان ایرانی به فروش برسد. حتی شاید این وضعیت منجر به آن شود که تولیدات چینی در کشور شرایطی مانند پراید و سمند طی سالهای اخیر را بازی کنند که این البته از بسیاری موارد به نفع مصرف کنندگان داخلی است.

اما آنچه ‌می‌ماند، ‌مثل همیشه وضعیت خودروسازی ایران است. امید بر آن است که خوردوسازی ایران با درس گرفتن از تجربیات گذشته و با نگاهی واقع بینانه به ظرفیت های پیش آمده، دست از سودجویی و انحصار طلبی بردارد و با نگاهی استراتژیک به حضور خودروسازان خارجی در کشور در پی بهبود تکنولوژی ‌های صنعت خودرو‌سازی و اقدام به تولیدات ملی با استانداردهای جهانی باشد و نه مانند گذشته یک مونتاژ کار صرف از تولیدات خارجی.

شرط این مسأله نیز ایجاد یک سیاست راهبردی و جامع برای خودروسازی پس از تحریم هاست که البته نظارت های شدید نهادی را در پی داشته باشد تا جلوی انگیزه های سود‌جویانه از حضور خودرو‌سازان خارجی را از سوی تولید کنندگان داخلی بگیرد و اجازه ندهد ‌مانند سابق، این روند منجر به درجا زدن های چند دهه ای دیگر و بسنده کردن مجدد به مونتاژ و انحصار گرایی شود.

اخبار اقتصادی - تابناک