اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله مرگبار در ترکیه



 

 

زلزله

 

زلزله قدرتمندی که امروز شرق ترکیه را به شدت تکان داد بیش از ۴۰ کشته یا زخمی بر جا گذاشته است.


ساعت ۴:۳۵ دوشنبه به وقت محلی ، زلزله ای به قدرت شش ریشتر استان «الازیگ» ترکیه را تکان داد و وحشت به پا کرد.



مقام های محلی اعلام کردند آثار زلزله سحرگاهی که کانون آن «ارزنجان» بود در شهرهای «ارزروم» و «دیاربکر» نیز احساس شد.

 

همچنین مردمی که سراسیمه به کوچه و خیابانها ریخته بودند از ترس جانشان به خانه هایشان برنگشتند و مجبور شدند برای گرم کردن خود در سرمامی استخوان سوز آتش روشن کنند.


بر اثر این رخداد ، جریان آب ، برق و گاز «ارزنجان» به صورت موقت قطع شد.تاکنون دست کم ۱۸ نفر در زلزله بامدادی جان سپرده و ۳۳ نفر زخمی شده اند.



هم اکنون گروه های کمک و نجات در منطقه حضور دارند و با توجه به بارش باران و برودت هوا ، عملیات از سرعت مطلوبی برخوردار نیست. ترکیه روی دو گسل بزرگ قرار دارد و به همین علت از جمله کشورهای زلزله خیز دنیاست.۱۱ سال پیش نیز زلزله ای به قدرت ۹/۷ ریشتر شهرستان «ازمیت» در شمال غرب ترکیه را ویران کرد و بیش از ۱۷ هزار قربانی گرفت.



فاجعه های مرگبار اخیر در هائیتی و شیلی ، بسیاری از دولتمردان را به منظور آمادگی کشورهایشان برای رویارویی با خشم زمین به تکاپو انداخته است.



در این وادی ، زلزله در کشور همسایه ایران (ترکیه) بار دیگر زنگ خطر را برای ما به صدا درآورد تا به فکر علاج واقعه پیش از وقوع باشیم.


هنوز داغ زلزله های مرگبار «بوئین زهرا» ، «رودبار» ، «طبس» ، «بم» و ... بر دل ایران پهناور سنگینی می کند و دیگر نمی خواهیم شاهد مرگ هزاران هموطن به خاطر ایمن نبودن ساختمانها ، نبود ستاد دائمی بحران ، اهمال کاری های احتمالی و ... باشیم.


ویدیو مرتبط :
تست رک ضد زلزله - شبیه سازی زلزله 1999 Sakarya ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر تکان دهنده زلزله 7.2 ریشتری در ترکیه


تصاویر: زلزله 7.2 ریشتری در ترکیه