اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله در خیابان خردمند شمالی



با اعلام نتایج انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین که پس از گذشته 3 روز از برگزاری دهمین کنگره این تشکیلات سیاسی در اختیار رسانه ها قرار گرفت دور جدیدی از فعالیت این حزب برای 2 سال آینده آغاز شده که اتفاقات رقم خورده در انتخابات آن را در هاله ای از ابهام قرار داده است .

به گزارش سرویس سیاسی صراط ، کنگره اخیر جامعه اسلامی مهندسین در حالی جمعه گذشته برگزار شده بود که این حزب در سال های اخیر علناٌ کارایی خود را از دست داده و می رفت که از یک پایگاه تشکیلاتی به یک پایگاه شخصی برای اهداف سیاسی دبیرکل آن تبدیل شود . حزبی که چندی پس از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی با آرمان انسجام و وحدت نیروهای اصولگرا پا به عرصه وجود گذاشته و همه تلاش خود را بر تحکیم وحدت نیروهایی با حداقل مدرک مهندسی استوار کرده بود با گذشت سال ها به جایی رسیده که نه فعالیت چشمیگر تشکیلاتی را از آن شاهدیم و نه تأثیرگذاری در جریان سازی های سیاسی به خصوص در عرصه انتخابات های مختلفی که در کشور برگزار می شود . در آخرین نمونه آن نیز شاهد بودیم که ارکان این حزب همه وقت و تلاش خود را برای رأی آوری مجدد محمد رضا باهنر دبیرکل این جامعه به کار بستند که در مرحله اول هم به توفیق چندانی دست پیدا نکردند .

از دست رفتن کارایی این تشکل و تبدیل آن به یک پایگاه شخصی و همچنین مواضعی که در برخی اوقات با روند جریان اصولگرایی همخوانی نداشت را شاید بتوان اصلی ترین دلیل کنار رفتن و کنار گذاشته شدن شخصیت های تأثیرگذار جامعه اسلامی مهندسین از شورای مرکزی آن دانست چه اینکه مرتضی نبوی مرد با اخلاق عرصه سیاست و از خوشنام ترین و بی حاشیه ترین سیاستمداران طول تاریخ انقلاب که در سال های گذشته قائم مقامی جامعه اسلامی مهندسین را برعهده داشت حاضر به حضور دوباره در شورای مرکزی نشد . با این وجود به باور بسیاری از تحلیل گران سیاسی که نبوی را ستون جامعه اسلامی مهندسین می دانستند از این پس نباید انتظار چندانی از این تشکل داشت . نکته جالب توجه اینجاست که برخی به دروغ نام حاج مرتضی نبوی را در لیست های انتخاباتی ارائه شده درج کردند که می توان آن را نوعی قهر سیاسی نبوی با این تشکل دانست .

 

 حزب باهنر , محمد علی شایسته نیا

 

از سوی دیگر کنار رفتن چهره هایی همچون محمد علی شایسته نیا( رئیس هیئت مدیره سابق بانک سرمایه) ،غلامحسین امیری، سید محسن یحیوی(نماینده سابق بروجرد)، غلامحسین رضوانی (قائم مقام سابق معاونت راهبردی رئیس جمهور)، رسول حامدیان، علیرضا خجسته پور که همگی از چهره های نزدیک به محمد رضا باهنر به شمار می رفتند اما در ماه های اخیر به دلیل اختلافات گسترده داخلی در این حزب به حاشیه رانده شده بودند هم نتوانستند دوباره روی صندلی های اتاق جلسات خیابان خردمند شمالی بنشینند . همچنین رای نیاوردن مسئول فعلی روابط عمومی این تشکل که سابقا در شورای مرکزی عضویت دائم داشت نیز در نوع خود جالب است چرا که اعضای دارای حق رأی جامعه اسلامی مهندسین در ادامه سلسله ناکامی های مدیریتی این شخص وی را شایسته حضور در جمع اعضای دائم تشکل متبوع خود نیز ندانستند و تنها به وی برای عضویت علی البدل اعتماد کردند .

به نظر می رسد باهنر در یک خانه تکانی سیاسی در زیرمجموعه اش بسیاری از افراد غیر همسو را کنار گذاشت و در مقابل افرادی همسو تر مانند یکی از جوانان وابسته به خودش را به صندلی شورای مرکزی نزدیک کرد . موضوعی که البته در قبال برخی ها مانند مرتضی نبوی که خودخواسته این حزب را ترک کردند به نوعی دیگر بود چرا که این افراد با آگاهی سیاسی از این حزب خارج شدند . به هر حال موضوعی که به خوبی روشن است این است که کنگره اخیر جامعه اسلامی مهندسین و نتایج انتخابات آن که به مانند یک زلزله سیاسی بود ثابت کرد که این تشکل در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و انتظارات سابق از آن دیگر قابل تصور نیست و شاید به مانند سرنوشت جمعیت موتلفه اسلامی این حزب هم به کارهای روتین روی آورده و به حزبی خنثی و غیر قابل تأثیر تبدیل شود..../صراط


ویدیو مرتبط :
بازسازی خانه‌های زلزله زدگان استان خراسان شمالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زلزله ۵ ریشتری در خراسان شمالی




زلزله ۵ ریشتری در خراسان شمالی




زلزله ای با قدرت پنج درجه در مقیاس ریشتر ، بخش هایی از خراسان شمالی را تکان داد و وحشت به پا کرد.موسسه ژئوفیزیکدانشگاه تهران ، ساعت ۲۱:۵۶ و ۱۹ ثانیه چهارشنبه ، زلزله ای به قدرت پنج ریشتر بخش هایی از خراسان شمالی را تکان داد.

همزمان با غرش زمین ، شمار زیادی از مردم ، سراسیمه از خانه های خود به بیرون دویدند و تا روشن شدن هوا در کوچه و خیابانها ماندند.هنوز اما درباره خسارت های احتمالی این رخداد ، خبری منتشر نشده است.

هشتم مرداد امسال هم خانه های ده ها روستا در حوالی تربت حیدریه استان خراسان رضوی بر اثر زلزله ۷/۵ ریشتری ۲۰ تا ۷۰ درصد خسارت دید و افزون بر ۱۷۰ نفر زخمی شدند.

آن زلزله در «گناباد» و «کاشمر» خراسان رضوی نیز احساس شد اما خوشبختانه در این شهرستانها خسارت جانی به بار نیامد.

● زلزله اگر آمد....

زلزله ، خطری است که زمان و مکان نمی شناسد اما اگر آموزش های لازم ارایه و به کار گرفته شود آسیب های جانی و مالی این رخداد جوی به مراتب کم تر خواهد بود.

● کارشناسان هشدار می دهند :

۱) تمامی تابلوها رابه دیوار مهار کنید.از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و فرزندانتان خودداری کنید.

۲) کتابخانه ، کمدلباس ، ساعت دیواری ، رایانه و هرچیزی را که احتمال سرنگونی آن وجود دارد مهار و از مکان خواب ، دور کنید.

۳) تخت خواب رادرکنار پنجره به ویژه پنچره های بدون پرده های کلفت قرارندهید.

۴) میز رادر مسیر خروج از اتاق قرار ندهید.

۵) نحوه قطع جریان آب ، برق و شوفاژ ، گاز را به اعضای خانواده آموزش دهید.

۶) پیش از وصل برق یا روشن کردن وسیله برقی واستفاده از کبریت از نشت نکردن گاز مطمئن شوید.

۷) تلفن همراه را همیشه شارژ و کنارخود داشته باشید.


● آشنایی با جعبه امداد ونجات زلزله

۱) استفاده از یک جعبه فلزی محکم برای نگهداری لوازم و تجهیزات لازم پس از زلزله و در محلی که پس از رخداد در دسترس باشد ضروری است.فهرست لوازم مورد نیاز بدین شرح است : کپسول آتش نشانی، چراغ قوه ، آب معدنی حداقل یک بسته ، انواع کنسرو ، چاقو ، چنگال ، قاشق ، پتو ، نقشه شهر ، کیف کمک های اولیه با تجهیزات دارویی ، لباس و...........


● نحوه عملکرد به هنگام زلزله

۱) از پیش ، مسیرهای خروج از ساختمان رادر ذهن تکرار کنید وبا خانواده به صورت مانور چند بار این تمرین را انجام دهید.

۲) یک میز محکم فلزی یا نهارخوری ، گوشه دیوارهای اصلی و چارچوب در می توان نقاط امن در نظر گرفت.

۳) متعلقات خودروها از جمله بنزین و روغن را کنترل کنید.

● نحوه عملکرد پس از زلزله

الف) اگر ساختمان شما در مقابل زلزله مقاومت کرده است

۱) برای شروع حرکت در خانه دقت کنید تا به خاطر بریدگی ، پایتان آسیب نبیند.

۲) می توانید به کمک ملحفه یا تکه ای ازلباس خودبا یک کتاب نازک که بتوان به آن انحنا داد ، کفش بسازید.

۳) دقت به بوی گاز داشته باشید احتمال آتش سوزی بالاست.

۴) در حرکت بسوی بیرون گروهی حرکت نکنید.

۵) ابتدا خانواده رادرخیابان روبروی منزل اسکان دهید سپس برای جمع آوری لوازم مورد نیاز به داخل برگردید.

ب) اگر ساختمان مسکونی شما در مقابل زلزله مقاومت نکرده است

۱) پیش ازفریاد زدن ببینید در چه وضعیتی هستید.

۲) از سروصدای بی خود وایجاد هیجان مضاعف خودداری کنید.

۳) از انجام حرکت هایی که منجر به ریزش آوار می شود خودداری کنید.

۴) برای آگاه ساختن گروه های نجات از وجود شما می توان از روش ضربه زدن استفاده کنید.دستان و پاها را درصورت امکان به اشیای و به شرط ریزش نکردن ، بزنید.

۵) بیشتر گوش دهید وکم تر صدا بزنید.شما دست کم تادوروز براثر تشنگی نخواهید مرد و تا هفت روز غذا نخوردن را می توانید با هوشیاری تحمل کنید.

۶) اگر در فضای پیرامونتان مکانی را امن تراز بقیه جاها می بینید سرتان را در همان محل قراردهید.

۷) به رطوبت خاک های اطرافتان دقت کنید چون احتمال شکستگی لوله آب خانه وجود دارد. اگر به آب سالم دسترسی یافتید تا آنجا که امکان دارد بنوشید.... /گزارش : خبرگزاری ایسکانیوز