اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله تهران حتمی است / دو منطقه تهران بیشترین تلفات را خواهند داشت



زلزله تهران حتمی است / دو منطقه تهران بیشترین تلفات را خواهند داشت

 

مدیر کارگروه سیستم های اطلاعات مکانی پردیس فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه در صورت وقوع زلزله مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین تلفات انسانی و سازه ای را خواهد داشت گفت: تهران یکی از شهرهای لرزه خیز است که دارای گسلهای وسیع است.

 

دکتر محمودرضا دلاور افزود: در حال حاضر تعداد زیادی گسل های شناخته شده در تهران داریم مانند گسل ری و عباس آباد و همچنین تعداد زیادی گسل های ناشناخته داریم و طبق تحقیقاتی که انجام شد هیچ نقطه ای از شهر تهران منطقه ایمن نخواهدبود.

وی با بیان اینکه در کشوری هستیم که عمق زلزله هایی که اتفاق می افتد در اعماق کم زمین است، اظهار داشت: از این رو خطرپذیری زلزله هایی که در کشور رخ می دهد بسیار بالاست از این رو لازم است تا در خصوص مسائلی چون کیفیت سازه ها و ایجاد اتاق های ایمن در کشور اقدام کنیم.

مدیر کارگروه سیستم های اطلاعات مکانی با بیان اینکه در این طرح تحقیقاتی پارامترهایی چون تعداد طبقات، کیفیت سازه ها، قدمت سازه ها، میزان جمعیت، ویژگی های توپوگرافی زمین و وقوع زلزله در شب و روز مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: در این تحقیقات همچنین نسبت به میزان تلفات احتمالی انسانی و فیزیکی و همچنین شدت زلزله و مناطق پرخطر برآوردهایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تهران جزء شهرهای لرزه خیز و خطرناک کشور است خاطرنشان کرد: در حالی که ۲۵ درصد جمعیت کشور در تهران متمرکز است، بسیاری از استانداردهای کیفی و مقاوم سازی برای سازه ها رعایت نشده است از این رو در صورت وقوع زلزله شاهد تلفات زیادی خواهیم بود.

دلاور ادامه داد: طبق برآوردهایی که بر روی گسل های تهران از جمله گسل ری و شمال تهران صورت گرفت، برآورد شده است که در مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین تلفات رخ خواهد داد.

وی همچنین به وجود گسل های ناشناخته در شهر تهران اشاره کرد و اضافه کرد: برای شناسایی این گسل ها نیاز است تا علاوه بر مشاهدات میدانی اقداماتی در جهت لرزه نگاری با استفاده از تکنیک ها و سیستم های تعیین موقعیت و همچنین وارد کردن انرژی به زمین و بررسی عکس العمل زمین صورت گیرد. این امر هرچند که در برنامه پنجم توسعه دیده نشده ولی لازم است تا مسئولان نسبت به این امور توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه وقوع زلزله در تهران حتمی است یادآور شد: طبق تحقیقات زلزله دارای یک دوره بازگشت است که طبق برآوردها هر ۱۵۰ سال یک بار یک زلزله بزرگ رخ می دهد و با توجه به اینکه بزرگترین زلزله در تهران در ۱۷۰ سال گذشته رخ داده است باید خود را برای وقوع زلزله بزرگ در کلانشهرها آماده کنیم.../خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
حتمی بودن زلزله تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلفات یک میلیون نفری تهران در زلزله بزرگ


رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تلفات یک میلیون نفری شهر تهران در صورت بروز زلزله ۷ ریشتری، گفت: ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده شهر تهران قرار دارد که در معرض آسیب هستند.

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تلفات یک میلیون نفری شهر تهران در صورت بروز زلزله ۷ ریشتری، گفت: ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده شهر تهران قرار دارد که در معرض آسیب هستند.

محمد شکرچی زاده در خصوص خساراتی که در صورت بروز زلزله در شهر تهران رخ دهد، گفت: پلاک‌هایی که در داخل بافت فرسوده قرار دارند، بیشترین آسیب را در زمان زلزله می‌بینند، زیرا امداد رسانی به این خانه ها که در کوچه های تنگ و باریک قرار گرفته اند، هم بسیار دشوار است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته یک بررسی از سوی تیم خارجی برای میزان تلفات انجام گرفته بود، افزود: براساس برآورد آنها، تلفات بیش از یه میلیون نفر برای زلزله ۷.۴ ریشتری پیش‌بینی کرده بودند که این رقم به خصوص در ۴ بافت فرسوده بیشتر از سایر مناطق است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه کل مناطق تهران در خطر آسیب‌های ناشی از زلزله قرار دارند، اظهار داشت: اما ۴ منطقه که بیشترین بافت فرسوده را دارند، خطر بیشتری را برای ساکنان آنها به وجود می‌آید و در زمان زلزله بیش از سایر مناطق در خطر هستند.

شکرچی زاده با بیان اینکه امروزه مردم در ساختمان‌ها بیشتر به موضوع مقاومت و کیفیت اهمیت می دهند و آگاهی بیشتری پیدا کرده اند، گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که رعایت دستورالعمل آئین نامه ۲۸۰۰ در طراحی ساختمان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر رعایت می‌شود و پیشرفت زیادی داشته است.

وی با تاکید براینکه این نشان می‌دهد که مردم نگران شده اند، گفت: از یک میلیون پلاک رسمی در تهران ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارند که این پلاک‌ها شرایط نامناسبی داشته و ساکنان آن در خطر قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وجود گسل در مناطق مختلف تهران، افزود: برخی گسل‌‌ها به شهر چسبیده اند، مانند گسل جنوب و شمال ری و گسل کهریزک که اینها اصلی هستند، ضمن آنکه بیش از ۵۰ گسل کوچک و فرعی هم در تهران وجود دارد.

شکرچی زاده با اعلام اینکه برخی گسل‌ها هم ممکن است شناسایی نشده باشند و به عنوان گسل مدفون و مخفی شناخته می‌شوند، اظهار داشت: به هر حال باید کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد و بافت‌های فرسوده هم نوسازی شود که البته در چندسال اخیر ارتقای کیفیت ساخت و ساز اتفاق افتاده است.