اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله ای شدید خرم آباد را تکان داد


زلزله ای نسبتا شدید دقایقی قبل خرم آباد را تکان داد.

خبرگزاری مهر: زلزله ای نسبتا شدید دقایقی قبل خرم آباد را تکان داد.

 زلزله ای نسبتا شدید دقایقی قبل خرم آباد مرکز استان لرستان را تکان داد.

هنوز از شدت و میزان خسارات اطلاعاتی در دست نیست.

تماسهای تلفنی و اینترنت مختل شده است و مردم هم اکنون بیرون از معابر عمومی حضور دارند.

زلزله خرم آباد 4.9 ریشتر بود

زلزله ای به شدت 4.9 ریشتر مرکز استان لرستان را تکان داد و موجب وحشت مردم شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه گفت: این زمین لرزه با شدت 4.9 ریشتر در جنوب شهر خرم آباد به وقوع پیوست.

رضا آریایی زمان وقوع این زلزله را ساعت 14 و42 دقیقه و 16 ثانیه ظهر امروز سه شنبه ذکر کرد و بیان داشت: کانون این زمین لرزه در سپیددشت خرم آباد بوده و پیگیریهای برای بررسی خسارات ناشی از این زلزله در دست انجام است.

وی عمق وقوع این زمین لرزه را هفت کیلومتر اعلام کرد و بیان داشت: مرکز این زمین لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشوری به طول و عرض جغرافیایی 48.50 و 33.17 بوده است.

آریایی گفت: به علت عمق کم این زلزله عمده مردم مرکز استان این زمین لرزه را احساس کردند.

بنابر این گزارش کشور ایران به علت قرار گرفتن در نوار کوهزایی آلپ - هیمالیا از مناطق زلزله خیز جهان بوده و پوسته سازنده آن از قطعات نامتجانس کنار هم تشکیل شده که گسلهای بزرگ و فعال، قطعات یاد شده را از هم جدا می سازد.

این در حالیست که منطقه زاگرس به عنوان محل برخورد دو صفحه عربستان و ایران، یک منطقه پرتکاپوست و کمربند چین خورده فعال زاگرس، به ویژه بخش میانی آن یکی از لرزه خیزترین بخش های ایران و شاید خاورمیانه محسوب می شود.

استان لرستان نیز به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه ای زمین ساخت زاگرس از نواحی زلزله خیز کشور است که وقوع زمین لرزه های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه خیزی استان لرستان است.

مطابق نظر کارشناسان بخشهای شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش های جنوبی الیگودرز و شول آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند.

زمین لرزه دوم در خرم آباد رخ داد

پس از وقوع زمین لرزه در سپیددشت زلزله دیگری دقایقی بعد خرم آباد را بار دیگر لرزاند.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه گفت: این زمین لرزه با شدت 3.1 ریشتر در شهر خرم آباد به وقوع پیوست.

رضا آریایی زمان وقوع این زلزله را ساعت 14 و48 دقیقه و 6 ثانیه ظهر امروز سه شنبه ذکر کرد و بیان داشت: کانون این زمین لرزه در خرم آباد بوده است.

وی عمق وقوع این زمین لرزه را شش کیلومتر اعلام کرد و بیان داشت: مرکز این زمین لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشوری به طول و عرض جغرافیایی 48.53 و 33.38 بوده است.

خرم آباد مرکز استان لرستان دارای نزدیک به نیم میلیون نفر جمعیت است.

خرم آباد همچنان می لرزد


مرکز استان لرستان پس از وقوع زمین لرزه 4.9 ریشتری در خرم آباد همچنان در حال تکان خوردن است.

از ساعت 14 و 42 دقیقه تا ساعت 15 و 5 دقیقه توابع شهرستان خرم آباد با وقوع 5 زمین لرزه تکان خورد و هنوز برخی از مردم همچنان در معابر حضور دارند.

بنابر گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در این مدت خرم آباد، سپیددشت و زاغه از توابع شهرستان خرم آباد با وقوع زمین لرزه تکان خوردند.

نخستین زمین لرزه در خرم آباد در بخش سپیددشت در ساعت 14 و42 دقیقه و 16 ثانیه ظهر امروز سه شنبه با شدت 4.9 ریشتر رخ داد.

دومین زمین لرزه نیز تنها دقایقی بعد 14 و48 دقیقه و 6 ثانیه با شدت 3.1 ریشتر در شهر خرم آباد به وقوع پیوست.

پس از آن خرم آباد دو بار دیگر در ساعت 14 و 52 دقیقه و 15 و 5 دقیقه با دو زمین لرزه خفیف 2.7 و 2.6 ریشتری لرزید و همچنین شهر زاغه از توابع این شهرستان با زلزله ای 2.2 ریشتری در ساعت 15 و دو دقیقه تکان خورد.

به نظر می رسد زلزله های بعدی رخ داده بعد از زمین لرزه 4.9 ریشتری پس لرزه های ناشی از این زلزله نسبتا شدید بوده است.

خسارتی از زلزله سپیددشت گزارش نشد

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان گفت: تاکنون خسارتی از زلزله سپیددشت گزارش نشده و کار بررسی مناطق مختلف این شهر ادامه دارد.

رضا آریایی اظهار داشت: به نظر می رسد با توجه به طول و عرض جغرافیایی اعلام شده کانون اصلی زمین لرزه رخ داده شهر سپیددشت نبوده و مناطق کوهستانی و عشایری اطراف بوده است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه گزارشی از خسارات توسط مسئولان محلی ارائه نشده است، عنوان کرد: با این وجود برای سرکشی به مناطق روستایی و عشایری درخواست بالگرد امداد شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به درخواست اعزام بالگرد از استان کرمانشاه بیان داشت: تا یک ساعت دیگر بالگرد امداد به لرستان خواهد رسید.

آریایی با بیان اینکه بیشتر مردم خرم آباد از وقوع زلزله دچار ترس و وحشت شده اند و تماسهای تلفنی نیز ناشی از این موضوع است، بیان داشت: با این تفاسیر به نظر نمی رسد وقوع زلزله در خرم آباد خسارتی را به همراه داشته است.

وی اظهار نظر نهایی در مورد خسارت را منوط به بازدید هوایی از مناطق عشایری و روستایی دانست و بیان داشت: کانون اصلی زلزله در این مناطق بوده که خوشبختانه جمعیت چندانی ندارند.


ویدیو مرتبط :
تکان های شدید ساختمان های ژاپن موقع زلزله!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر تکان دهنده زلزله 7.2 ریشتری در ترکیه


تصاویر: زلزله 7.2 ریشتری در ترکیه