اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله اقتصاد نیمه تعطیل در بازارکار/بیکاری۵۰درصدی چگونه رقم خورد؟



اخبار,اخباراقتصادی, فعالیت‌های اقتصادی در ایران

نیمه باز ماندن کرکره فعالیت‌های اقتصادی، بالاخره آثار زیانبارش را در بازار کار نمایان کرد؛ به نحوی که رکود حاکم بر فعالیت صنایع خُرد، باعث بیکاری نیمی از کارگران محروم حاشیه شهرها شده است.

 کارشناسان می گویند اقتصاد ایران پس از یک دوره فراز و نشیب شدید و نوسانات ادامه دار قیمتی با بر جا گذاشتن خسارت ها و آسیب های فراوان رنگ و بوی آرامش به خود گرفته است، اما نه آرامشی که منجر به بازسازی و ترمیم دوباره شرایط شود و برگشت روزهای خوش را به فعالان اقتصادی نوید دهد.

در واقع مطرح می شود آسیب های اقتصادی و بی برنامگی دولت در سال های گذشته در پی افزایش چشمگیر قیمت نفت نه تنها هرگز باعث شکوفایی و توسعه در اقتصاد ایران نشده، بلکه آن را در مسیر رشد منفی و زوال نیز قرار داده است؛ به نحوی که مطرح می شود اقتصاد ایران نه ظرفیت جذب منابع افزایش قیمت نفت را دارد و نه توان تحمل کسری آن.

گواه این مسئله اینکه برنامه ریزان و سیاست گذاران دولتی در سال های گذشته، انتظار افزایش یکباره قیمت نفت را نداشته اند و در واقع غافلگیر شدند. امروز هم که در شرایط افت شدید قیمت نفت قرار داریم باز هم راه به جایی نبرده و چه در شرایط درآمد بالای نفتی و چه شرایط افت آن، دچار مشکل هستیم.

حالا رئیس جمهور عنوان می کند درآمد نفتی سابق که باید برای جوانان متولد دهه ۶۰ شغل ایجاد می کرد، باعث انباشت تقاضا برای کار شد و عملا اشتغال زایی در دوره ای به صفر رسید و متوقف شد. اما پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، دو راه پیش روی سناریونویسان اقتصادی دولت قرار داشت، یا باید به دنبال مهار تورم می رفتند و یا خطر رکود را از سر اقتصاد ایران دور می کردند.

تنفس مصنوعی به اقتصاد
البته آنها گفتند هر دو موضوع را با هم پیش خواهند بُرد ولی در عمل چنین نشد و دولت هر ماه مرتبا از موفقیت در مهار نرخ تورم و کاهش آن سخن گفت و به نظر می رسد که این کار تا شرایط وقوع کامل رکود هم پیش رفت یعنی یک کفه ترازو مرتبا پر و خالی می شود و آنسوی دیگر خبری نیست. حالا کار به جایی رسیده که دولت بسته جدیدی را برای مقابله با رکود و افت شدید فعالیت های تولیدی و کسب و کار ارائه کرده و می خواهد از این طریق جان تازه ای در کالبد اقتصادی کشور بدمد.

اما حتی اگر در یک دوره کوتاه نیز دولت موفق شود از طریق سیاست گذاری های جدید، اقتصاد را از حالت رکود و سکون حاکم بر آن خارج سازد، باز هم نمی توان جلوی ویرانی و آثار مخرب ایجاد شده آن در بازار کار را دستکم در کوتاه مدت گرفت و آنها را جبران کرد.

کارشناسان بازار کار می گویند سایه سنگین رکود حاکم بر فعالیت های اقتصادی رفته رفته به بازار کار رسیده و آثار زیانباری را در این بازار نیمه جان بر جا گذاشته است. درست در زمانی که باید مراقبت می شد تا بازار کار شتاب بگیرد و ظرفیت های جدیدی برای اشتغال جوانان فراهم شود، رکود از راه رسید و نیروهای بسیاری را در این بازار بیکار کرد.

بسیاری از واحدها به ویژه بنگاه های خُرد مقاومت خود را از دست دادند و اثر آن در ریزش نیروی کار، تعدیل نیرو، اخراج، قراردادهای کوتاه مدت یکماهه و ۲۹ روزه، کاهش حقوق و دستمزد نیروی شاغل در بازار کار ایران، افزایش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری و مواردی از این دست نشان داد.

کسب و کار کساد شد
به عقیده کارشناسان بازار کار، اینکه دولت نتواسته در این عرصه فعالیت های دقیقی را سامان دهد باعث شده تا با وجود ایجاد مشاغل جدید در اقتصاد ایران، ریزش چشمگیری در اشتغال موجود اتفاق بیافتد. به بیان ساده تر، از آنسو که بازار کار پذیرای تازه واردها شد، برخی نیز از قطار این بازار جامانده و بیکار شدند.

آمارها نشان می دهند در یکی دو سال اخیر، نه تنها بازار کار ایران موفق به زایش و ایجاد فرصت های جدید شغلی نشده، بلکه در وضعیت بحرانی و شرایط نامناسبی نیز ادامه حیات داده و در واقع در جا زده است. حالا باید مدتی بگذرد تا بتوان امیدوار بود در صورت اجرای دقیق سیاست های ضد رکود دولت، آثار مثبتی در بازار کار نمایان شود؛ بازاری که امروز ۲۳ میلیون نفر را در خود جای داده و باید در آن توان پذیرش تا ۱۰ میلیون نفر دیگر هم ایجاد شود.

یک نگرانی ادامه روند ریزش نیروی کار در سایه رکود برخی صنایع کلیدی مانند صنعت ساختمان و حتی صنعت نیمه تعطیل خودرو است. مقامات دولتی معتقدند اینگونه صنایع در صورت قرار گرفتن در دوران شکوفایی و رونق، می توانند به عنوان موتور محرک سایر فعالیت های اقتصادی باشند و به همراه خود چرخ بسیاری دیگر از صنایع و فعالیت ها را نیز به حرکت در آورند.

غلامرضا عباسی در گفتگو با مهر با اشاره به اوضاع کاری کارگران محروم شاغل در کوره پزخانه ها گفت: متاسفانه فعالیت در این بخش مشکل دار شده چون ساخت و ساز رونق ندارد. این شرایط باعث شده تا فعالیت کارگران این حوزه در بازار کار کساد شود.

هزینه ۱۰ برابر شده و نصف کارگران بیکار شدند
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: کارخانجات و تولیدات در این بخش دچار تعطیلی شده و تشدید رکود فعالیت کوره پزخانه ها را در شرایط نامناسبی به لحاظ مالی قرار داده است. از اینرو، از دولت درخواست شده تا برای خرو صنایع خُرد از رکود، حمایت هایی را داشته باشد.

عباسی خاطرنشان کرد: بالاخره دولت در زمینه اشتغال مسئول است و کمک مالی و تسهیلاتی با بهره های پایین به واحدهای خُرد فعال در این بخش می تواند از ریزش بیشتر نیروی کار جلوگیری کند. با این وجود، فعلا فعالیت ها در این بخش دارای بحران است و توان کارفرمایان برای ادامه حیات بنگاه ها پایین آمده است.

وی ادامه داد: ادامه این روند آثار منفی در زندگی کارگران خواهد داشت. اتحادیه های کارگری و کارفرمایی و تشکل های فعال در این بخش از دولت کمک خواسته اند اما واقعیت این است که ریزش نیروی کار اتفاق افتاده و طی یکسال گذشته به دلیل رکود، ۵۰ درصد کارگران فعال و شاغل در این بخش بیکار شده و شغل خود را از دست داده اند.

این مقام مسئول کارگری کشور اظهارداشت: بیشترین هزینه کوره پزخانه ها مربوط به پرسنل و حقوق و دستمزد نیروی کار است. در بخش تامین مواد اولیه چون می توانند خاک را ذخیره کنند، مشکل چندانی نیست. علاوه بر هزینه پرسنل، هزینه دیگر قابل توجه در این بخش مربوط به سوخت و انرژی است ولی متاسفانه دولت برای حفظ نیروی کار شاغل در این بخش، همراهی لازم را برای کاهش هزینه های انرژی واحدهای خُرد ندارد.

به گفته عباسی، هزینه ها در این بخش طی سال های اخیر ۱۰ برابر شده و دولت در حوزه هایی که می تواند و در اختیار دارد مانند مالیات ها و هزینه انرژی، می تواند به ادامه فعالیت واحدهای خُرد کمک کند. شاغلان این بخش ها برای ماندن نیازمند مساعدت و همراهی دولت هستند.


 اخبار اقتصادی - مهر


ویدیو مرتبط :
آینده کشور با دستان توانمند شما رقم خواهد خورد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جهانگیری: سال 95 شرایط خوبی برای اقتصاد رقم خواهد خورد



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,معاون اول رئیس جمهور

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برنامه ریزی های خوب و دقیقی برای سال 95 انجام شده است ، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی های خوبی که برای سال آینده انجام شده است ، ان شاء الله در این سال شرایط خوبی برای اقتصاد کشور رقم خواهد خورد.

به گزارش  ایسنا  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم بهره برداری از خط متروی فرودگاه مهرآباد به جمع بندی عملکرد و مجموعه اقدامات دولت در سال 94 پرداخت و خاطرنشان کرد: انصافا همانطور که در ابتدای امسال از سوی مقام معظم رهبری سال 94 به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شد، همه در ایجاد این فضا کمک کردند و در شرایطی که دولت در شرایط اقتصادی بسیار سختی قرار داشت و به جهت منابع درآمدی به دلیل افت قیمت نفت با مشکلاتی مواجه بود، توانست به بسیاری از اهداف خود دست یابد.

وی اظهار کرد: در ابتدای کار دولت یازدهم بنا را براین گذاشتیم تا با وضع قوانین و برنامه‌های دقیق عملی و روشن مسیر حرکت کشور را به مسیر واقعی بازگردانیم. در همین راستا معتقد بودیم که در سیاست خارجی باید مسأله پرونده هسته‌ای کشور را به سرانجام برسانیم و با دنیا وارد تعامل شویم.

وی ادامه داد: هم‌چنین در بخش اقتصاد نیز به دنبال ایجاد آرامش و ثبات در بازار و حاکم شدن شرایطی بودیم که در آن شاخص های اقتصادی قابل پیش‌بینی باشند. در همین راستا در برنامه‌های خود کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی را قرار دادیم و به لطف خدا توانستیم با وجود اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی که در سال 94 به وقوع پیوست به ویژه کاهش قیمت نفت بخش قابل توجهی از برنامه‌هایی که در ابتدای دولت پیش‌بینی کرده بودیم را اجرایی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضعیت کشورهای همسایه در پی کاهش شدید قیمت نفت گفت:‌ برخی از کشورهای همسایه به دلیل کاهش قیمت نفت 70 تا 80 درصد از ارزش پول ملی‌شان طی یک سال اخیر کاهش یافت، اما در ایران به دلیل امیدواری مردم نسبت به آینده کشور و اعتماد آن‌ها به سیاست‌های وضع شده و عملکرد مدیران، مردم از هرگونه حرکت شتابزده اقتصادی خودداری کردند و این موضوع باعث ایجاد ثبات در اقتصاد کشور شد.

وی ادامه داد: اگر چنین رفتاری از مردم دیده نمی‌شد در شرایطی که در سالهای 90 و 91 شاهد افزایش صد در صدی قیمت ارز در یک سال بودیم امسال با حداکثر کمتر از 5 درصد افزایش قیمت ارز مواجه نبودیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ثبات موجود در اقتصاد کشور نشان از همدلی میان دولت و ملت دارد تاکید کرد: فرصت هایی که سرمایه های اجتماعی در اختیار دولت قرار می‌دهند بیش از ده برابر سرمایه های مالی دارای ارزش است و به همین میزان نیز آرامش را به کشور باز می گردانند.

جهانگیری با اشاره به حضور و مشارکت پرشور مردم در انتخابات هفت اسفند گفت:‌ مردم در این انتخابات سرمایه اجتماعی جدیدی برای دولت فراهم کردند. آن‌ها حرف خود را به کرسی نشاندند و احساس کردند که باید در تصمیم گیری های کشور نقش داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای سال 95 برنامه ریزی های خوبی انجام شده است، خاطر نشان کرد: در سال آینده با برنامه‌های ریزی‌های انجام شده مصمم هستیم که به لطف خدا شرایط خوبی برای اقتصاد کشور رقم بزنیم. در این سال حتما شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه تولید و در نتیجه آن‌ها ایجاد اشتغال برای کشور خواهیم بود.

جهانگیری با اشاره به افزایش میزان تولید نفت در سال آینده خاطر نشان کرد: غرب هیچ‌گاه فکر نمی کرد که ایران توانایی افزایش ظرفیت های تولید نفت خود پس از تحریم‌ها را داشته باشد اما بر اساس گزارشی که امروز صبح وزیر نفت ارائه کرده است در نخستین ماه تحریم‌ها یعنی در بهمن ماه امسال میزان تولید نفت و میعانات گازی از یک میلیون بشکه در روز به یک میلیون و 700 هزار بشکه افزایش پیدا کرده است و بر اساس گفته وزیر نفت میزان فروش نفت و میعانات گازی مان در اسفندماه به بالای یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه چنین ظرفیتی در بخش های مختلف کشور نیز وجود دارد به فعالیت‌های عمرانی انجام شده در تهران در زمینه حفر تونل و توسعه مترو اشاره و اظهار کرد: مجموعه تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو که مورد بهره‌برداری قرار گرفته اند، بیش از آنچه موجبات خوشحالی به جهت افزایش میزان رفاه مردم را فراهم کند ، باعث ایجاد احساس افتخار می‌شود که توانسته‌ایم چنین توانمندی را در کشور ایجاد کنیم که قادر است فعالیت‌های ارزنده و گسترده ای انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست در کشور خاطر نشان کرد: در کنار افزایش این توانمندی‌ها و بهره مندی از آن توجه به محیط زیست و اهمیت موضوع آب از جمله مسائل مهم مورد نظر دولت در سال 95 خواهد بود.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر لزوم ترویج اقتصاد دانش بنیان در کشور به معنای واقعی به برخی اظهارات مطرح شده درباره اقتصاد مقاومتی اشاره و با انتقاد از برخی افراد اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود باید به اقتصاد مقاومتی توجه شود، عده ای فکر می‌کنند که آن‌ها مامورند تا در این باره صرفا شعار دهند و عده دیگر نیز مامور به اجرای آن شده اند این در حالی است که همه ما در کشور مامور اجرای اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی با طرح این پرسش که مگر اقتصاد مقاومتی فقط متعلق به یک گروه است اظهار کرد: من به عنوان مسؤول اقتصاد مقاومتی محضر مقام معظم رهبری عرض کردم که اقتصاد مقاومتی باید در همه جا از جمله مجلس و قوه قضاییه ، نیروهای مسلح ، شهرداری ها و نهادهای عمومی اجرا شود. ایشان نیز فرمودند که بنده به عنوان مسؤول اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور باید در همه نهادها خواستار اجرای اقتصاد مقاومتی شوم. مقام معظم رهبری فرمودند که در این مسیر پشتیبان من خواهند بود.

جهانگیری در ادامه به محورهای اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان، مردمی کردن اقتصاد و شفاف سازی اقتصادی از جمله محورهایی است که همه دستگاه مکلف به اعمال این محور ها و رویکرد در بطن کار خود هستند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری از دیگر اولویت های دولت یازدهم است، اظهار کرد: دولت در راستای توسعه حمل ونقل بین شهری اخیرا بیش از دو میلیارد دلار برای قطار سریع السیر قم- اصفهان گشایش اعتبار انجام داده است. هم‌چنین دولت تصویب کرده است راه آهن تهران- مشهد برقی شود.

جهانگیری اظهار کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل درون شهری و مترو از جمله جهت گیری های دولت محسوب می‌شود ، دولت مصوب کرده که در 9 کلان شهر بزرگ تهران ، مشهد ، اصفهان ، تبریز ، شیراز، اهواز ، کرج ، قم و کرمانشاه بیش از 384 کیلومتر متروی شهری و 68 کیلومتر متروی حومه راه‌اندازی شود.

وی با تاکید براینکه امروز دیگر مترو وسیله زینتی و تشریفاتی نیست خاطر نشان کرد: بودجه مورد نیاز توسعه مترو در کلان شهرهای کشور پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا معاون اول رئیس جمهور هم‌چنین بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران تاکید و اظهار کرد: دغدغه توسعه مترو در تهران و خریداری واگن برای متروی تهران دغدغه ای قابل قبول است که باید برای آن تدابیری اتخاذ شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پایتخت کشور خاطر نشان کرد: امروز تهران بیش از 10 الی 15 درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است. هم‌چنین 35 درصد فعالیت‌های کشور در تهران مستقر است و این شهر را به کانون درآمد کشور و نبض اقتصادی کشور تبدیل کرده است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه شهرداری و مترو می‌توانند با استفاده از فاینانس های خوب مختلف منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند، خاطر نشان کرد: سال 95 در شرایط خوبی با دنیا خواهیم بود. در این سال برخلاف سالهای گذشته که منابع ارزی محدودی به نام فاینانس چین داشتیم، با توجه به توافقی که با دنیا صورت گرفته است، می‌توانیم به هر میزان که لازم باشد از منابع خارجی تامین مالی داشته باشیم. در همین راستا نیز در شرایطی که مجموعه شهرداری و متروی تهران با انجام مطالعات و بررسی‌های خود فاینانس خوب و مناسبی را پیشنهاد کنند قول می دهم که در اولین جلسه شورای اقتصاد سال آینده با آن موافقت نمایند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه بهره برداری از خطوط 6 و 7 مترو از جمله اولویت های دولت است و حتما دولت از آن حمایت خواهد کرد، خاطر نشان کرد: دولت تاکنون بیش از 6 هزار و 800 میلیارد تومان برای توسعه مترو در مجموع 9 کلان شهر هزینه کرده است.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا