اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زعفران چینی هم رسید!


عضو شورای ملی زعفران نسبت به توسعه کشت گلخانه‌ای زعفران در چین هشدار داد و گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

خبرگزاری ایسنا: عضو شورای ملی زعفران نسبت به توسعه کشت گلخانه‌ای زعفران در چین هشدار داد و گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

علی حسینی اظهار کرد: ایران 95 درصد زعفران را در جهان تولید می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند خطری برای ایران در بازار زعفران به شمار آید اما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

وی افزود: در کشت گلخانه‌ای زعفران، عملکرد این محصول بالا می‌رود اما به همان میزان کیفیت و قیمت تمام شده زعفران کاهش می‌یابد که به همین دلیل توسعه این نوع کشت برای بازار زعفران ایرانی می‌تواند خطر‌آفرین باشد. همچنین زعفران‌های تقلبی که غالبا گیاهان رنگ شده هستند در امارات از سوی متخصصان هندی تولید شده که به نصف قیمت زعفران عرضه می‌شوند اما این نوع زعفران برای سلامت انسان خطرآفرین است.

این عضو شورای ملی زعفران درباره شرایط اقلیمی تولید زعفران در کشور اظهار کرد: گرچه در پنج ماهه امسال گرمای شدید باعث بروز مشکلاتی برای زعفران شده اما به دلیل استمرار نیافتن این شرایط نمی‌توان گفت که گرمای شدید به تولید زعفران ضربه می‌زند.

حسینی ادامه داد: از سوی دیگر امسال بارش‌های غیر موسمی در مناطق زعفران‌خیز صورت گرفت که البته اگر این بارش‌ها در این برهه زمانی استمرار یابد می‌تواند قدرت جوانه‌زنی و گل‌دهی را افزایش دهد.

زعفران کوهستانی بهتر از زعفران‌های مناطق بیابانی

وی با بیان این‌که از اواسط مهر ماه گل‌دهی زعفران درمناطق کوهستانی مانند قائنات آغاز می‌شود، گفت: برداشت زعفران تا اواسط آبان ماه در مناطق بیابانی مانند گناباد ادامه دارد.

این عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: از آنجاکه ارتفاع از سطح دریا و طول شب‌های سرد در کیفیت زعفران تاثیرگذار است زعفران‌هایی که در مناطق کوهستانی تولید می‌شوند با کیفیت‌تر از زعفران‌هایی است که در مناطق بیابانی کشت می‌شوند.

حسینی پیش‌بینی کرد: امسال با افزایش حدود 20 درصدی، 280 تن زعفران در کشور تولید شود.


ویدیو مرتبط :
صادرات زعفران به 50 میلیون دلار رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چینی ها قیمت نفت را کاهش دادند/بهای طلای سیاه به زیر ۱۱۰ دلار رسید



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

چینی ها قیمت نفت را کاهش دادند/بهای طلای سیاه به زیر ۱۱۰ دلار رسید

بهای نفت در بازار‌های جهانی امروز پس از انتشار آمار تولید در چین که پایین‌تر از انتظارات بازار بود به زیر 110 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

آمار تولید در چین حاکی از این است که رشد تقاضای نفت در دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده آن پایین‌تر از حد انتظارات خواهد بود.

شاخص رسمی مدیران خرید در چین برای ماه مارس 50.9 بود که اگرچه بالاترین رقم در 11 ماه اخیر است ولی پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاد‌دانان مبنی بر رسیدن آن به رقم 52 بود.

کارل لری تحیلگر نفتی در آمریکا گفت: این آمار پایین‌تر از انتظارات بازار است و نشان می‌دهد که رشد تقاضای نفت آنطور که ما انتظار داریم پیش نخواهد رفت، اما چین همچنان در حال رشد است و یک عامل پشتیبانی طولانی مدت برای بازار نفت خواهد بود.

نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه با 54 سنت کاهش 109 دلار 48 سنت در هر بشکه معامله شد و نفت سبک آمریکا با 51 سنت کاهش به 96 دلار و 72 سنت در هر بشکه رسید.

همزمان با تلاش شرکت اکسون‌موبیل برای پاکسازی نشت نفتی در آرکانزاس سرمایه‌گذاران نگران مدت اختلال در عرضه‌ نفت به دلیل تعطیلی خط لوله نشت کرده هستند که بر فشار روی بازار خواهد افزود. خط لوله پگاسوس شرکت اکسون که روزانه بیش از 90 هزار بشکه نفت از آرکانزاس به تگزاس منتقل می‌کند در روزهای گذشته دچار نشست نفتی شد.

کارل لری گفت: نگرانی‌ها مجددا بروز کرده است و بازار در حال بررسی این است که چه اتفاقی در مورد این خط لوله خواهد افتاد.

نشت نفتی در آرکانزاس واکنش فوری مخالفان خط لوله پیشنهادی 800 هزار بشکه‌ای کی‌ استون را که همچنین نفت کانادا را به سواحل خلیج‌ منتقل خواهد کرد، برانگیخت.

فعالان محیط زیست درباره تاثیر توسعه شن‌های نفتی کانادا ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که این نوع نفت بیشتر از نفت‌های متعارف باعث فرسایش خط لوله می‌شود./ایسنا