اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زباله سوزی که دی اکسیدکربن جذب می کند


خبرگزاری رویترز از ساخت نخستین زباله سوز جهان خبر داد که با توانایی جذب دی اکسیدکربن در نروژ مراحل آزمایشی خود را طی می کند.

خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری رویترز از ساخت نخستین زباله سوز جهان خبر داد که با توانایی جذب دی اکسیدکربن در نروژ مراحل آزمایشی خود را طی می کند.

به گزارش رویترز، فرآیند جذب دی اکسید کربن در مرکز زباله سوز «کلمتسرود» که زباله های خانگی و صنعتی می سوزاند، گامی فراتر از اقدامات پیشین برای جذب و از بین بردن گازهای گلخانه ای در نیروگاه های زغال سنگی یا کارخانه هایی است که از سوخت فسیلی استفاده می کنند.

تاکنون، فناوری های جذب و نگهداری کربن به دلیل هزینه های زیاد با مشکل مواجه شده اند. دسامبر گذشته نمایندگان تقریباً 200 کشور در پاریس در مورد مبارزه با تغییرات آب و هوایی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توافق کردند.

جانی استون مدیر فنی مرکز تولید برق از زباله کلمتسرود می گوید که از گرمای تولیدی در این نیروگاه برای گرم کردن خانه های شهر مورد استفاده می شود.

در این تاسیسات زباله هایی سوزانده می شوند که قابلیت بازیافت ندارند چراکه قابل تفکیک نیستند.

مرکز تولید برق از زباله کلمتسرود بیش از 300 هزار تن دی اکسیدکربن در سال تولید می کند که معادل 0٫6 درصد گازهای گلخانه ای تولید شده به وسیله انسان ها در نروژ است. این مرکز همچنین زباله های وارداتی از انگلیس را نیز می سوزاند.

دی اکسیدکربن عامل اصلی بالا رفتن دمای جهانی، اغلب خشکسالی ها، سیلاب ها و بالا آمدن سطح آب دریاهاست.

تاسیسات یاد شده تا پایان ماه آوریل دی اکسیدکربن با نرخ دو هزار تن در سال جذب خواهد کرد.

اسپن یورگنسن یکی از مدیران این مرکز، می گوید به طور متوسط، دو تا دو و نیم تن دی اکسیدکربن در روز جذب خواهد شد.

انتظار می رود بیش از 90 درصد دی اکسید کربن تولید شده در این نیروگاه جذب شود. تاکنون حدود 80 تن دی اکسید کربن جذب شده است.

دست اندرکاران این پروژه می گویند که اگر این مرکز آزمایشی موفق عمل کند، یک مرکز کامل و مجهز تا سال 2020 ساخته خواهد شد. در آن زمان، دی اکسیدکربن جذب شده را می توان به دریای شمال منتقل کرد تا برای همیشه در ساختارهای زمین شناسی زیر بستر دریا ذخیره شده یا به درون میدان های نفتی و گازی تزریق شود تا فشار درون میادین و تولید آنها را افزایش دهد.

استون می گوید هر سال 300 هزار تن زباله به اینجا می آید و می توان 300 هزار تن دی اکسیدکربن از این مقدار زباله جذب کرد. بنابراین، تقریباً یک تن دی اکسیدکربن به ازای یک تن زباله می توان جذب کرد.

حدود 60 درصد زباله هایی که در مرکز کلمتسرود سوزانده می شود، منشأ بیولوژیک دارند و شامل پسماند چوب و غذا می شود. این بدین معنی است که جذب آلاینده ها گامی است در راستای جداسازی کربن در یک چرخه طبیعی است که اصطلاحاً انتشار منفی نامیده می شود.

اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد، امید می رود این فناوری در مراکز تولید برق از زباله در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
رونمایی از لاستیکی (تایر)با نام"اکسیژن"با قابلیت تولید اکسیژن و جذب دی اکسیدکربن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت خواب آلودگی در محیط کار/ میزان دی اکسیدکربن یک کلاس درس



خواب آلودگی در محل کار , علت خواب آلودگی در کلاس
شاید عوامل مختلفی را به خستگی و کاهش انرژی بعدازظهر در اداره و یا کلاس درس نسبت دهید اما محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که افزایش سطح دی اکسید کربن در این فضاها موجبات خواب آلودگی افراد را فراهم می کند.
نخستین علت افزایش دی اکسید کربن در فضاهای داخلی انسانها هستند، درحالی که میزان تمرکز دی اکسید کربن در فضاهای غیرداخلی 380 قسمت در میلیون قسمت است، میزان تمرکز آن در داخل چندین هزار قسمت است.
براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی نیویورک و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در دانشگاه کالیفرنیا غلظت دی اکسید کربن در ساختمانهای اداری معمولا از 1000 قسمت در میلیون قسمت تجاوز نمی کند، اما این میزان در اتاق جلسات، وقتی که گروه هایی از افراد دورهم برای دوره های طولانی زمانی جمع می شوند افزایش می یابد، از این رو می توان توضیح داد که چرا بیدار ماندن در جلسات طولانی کار دشواری است.
درکلاسهای درس غلظت دی اکسید کربن معمولا از 1000 قسمت در میلیون قسمت فراتر می رود و گاهی به 3000 قسمت در میلیون قسمت می رسد.
سطح بالای دی اکسید کربن در فضاهای داخلی اغلب به علت تهویه ضعیف است که موجب می شود میزان مصرف انرژی بدن ما کاهش یابد
درحالی که این سطح از دی اکسیدکربن برپای سلامتی خطرناک نیست اما می تواند به نحو قابل توجهی بر توانایی تفکر و تصمیم گیری افراد تأثیرگذار باشد.
محققان حتی اظهار داشته اند که آنها خود با نتایج این تحقیقات شگفت زده شدند، چرا که این نخستین باری بود که ارتباطی میان سطح بالای دی اکسید کربن و کاهش علمکرد در محل کار مورد بررسی قرار می گرفت.
ویلیام فیسک دانشمند برکلی و یکی از نویسندگان این مقاله اظهار داشت: در عرصه تحقیقاتی ما، همواره این تصور وجود داشت که میزان دی اکسی کربنی که در ساختمانها وجود دارد درواقع فاقد اهیمت بوده و هیچ تأثیر مستقیمی روی انسانها ندارد اما این نتایج که ابهامی هم ندارند تعجب برانگیز بودند.
شرکت کنندگان در این تحقیق در سطح 1000 قسمت در میلیون قسمت که معمولا در اداره ها وجود دارد، کاهش عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند و این امر در شش آزمایش از 9 آزمایش صادق بود، اما وقتی که این سطح به 2500 قسمت در میلیون قسمت رسید وضعیت کاهش عملکرد وخیم تر هم شد.
مطالعات قبلی نشان می داد که سطح اکسیژن 10 هزار و 20 هزار قسمت در میلیون قسمت برانسان تأثیرگذار است، از این رو نتایج تحقیقات کنونی برای محققان تعجب آور بوده است.
اگرچه این تحقیق تنها میزان تصمیم گیری و تمرکز را آزمایش کرده نه یادگیری، اما محققان اظهار داشتند این احتمال وجود دارد که کلاسهای درس که از تهویه نامناسبی برخوردارند و یا اتاقهایی که تعداد بسیاری دانش آموز برای امتحان حضور دارند می تواند تأثیر منفی در یادگیری و تمرکز آنها داشته باشد.
نتایج این تحقیقات در مجله چشم اندازهای بهداشت زیست محیطی منتشر شده است.... / خبرگزاری مهر