اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زاینده رود در یک قدمی خشکی کامل!


کاهش بارش برف در شهرستان کوهرنگ به عنوان سرچشمه دو رودخانه مهم «زاینده رود» و «کارون» در حالی است که باید این منطقه در این موقع سال حداقل ۷۰ سانتیمتر برف داشته باشد ولی عملا هیچ برفی ندارد.

خبرگزاری مهر: استان چهارمحال و بختیاری از استان های کوهستانی و پر بارش کشور است که سرچشمه دو رودخانه مهم کشور یعنی زاینده رود و کارون محسوب می شود.

شهرستان کوهرنگ مهمترین شهرستان پر بارش این استان است که این دو رودخانه مهم کشور از این شهرستان سرچشمه می گیرند. آب شدن برف در ارتفاعات این شهرستان، که گاه ارتفاع آن به چندین متر می رسد در طول سال آب، اصلی این دو رودخانه را تأمین می کند.

«زاینده رود» در یک قدمی خشکی کامل/ بی‌برفی بی‌سابقه در کوهرنگ

«زاینده رود» در یک قدمی خشکی کامل/ بی‌برفی بی‌سابقه در کوهرنگ

ماه دی مهمترین ماه برای تأمین منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود به طوری که در این ماه معمولا استان شاهد بارش قابل توجه برف و ذخیره آن در ارتفاعات است.

اما امسال در حالی که باید مطابق سال های پیش در این ماه از سال ارتفاع برف در کوهرنگ حداقل ۷۰ سانتیمتر باشد عملا در این شهرستان برفی نداریم و ارتفاع آن نزدیک به صفر است.

زاینده رود که سال های گذشته با مشکلات مختلفی همچون کم آبی و خشک شدن در پایین دست رو به رو بوده است در صورت ادامه این وضعیت، سال ۹۴ وضعیت نگران کننده ای پیش رو دارد.

«زاینده رود» در یک قدمی خشکی کامل/ بی‌برفی بی‌سابقه در کوهرنگ

ماه دی در چهارمحال و بختیاری در حال پایان است به طوری که تاکنون هیچ بارش برف زمستانی در این استان مشاهده نشده است.یکی از کارشناسان حوزه آب در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: استان چهارمحال و بختیاری در این موقع سال باید دارای بارش های قابل توجه برف باشد اما متاسفانه نه بارش برف اتفاق می افتد و نه بارش باران.

افشین مقدس بیان کرد: ماه دی رو به پایان است در شرایطی که تا کنون هیچ بارش برف زمستانی در این استان مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: بارش برف امسال نسبت به سال های گذشته در این استان بسیار کمتر است و وضعیت نامطلوبی برای  منابع آبی این استان پیش بینی می شود.

این کارشناس حوزه آب افزود: سرچشمه رودخانه های مهم استان مانند زاینده رود و کارون دارای برف قابل توجه نیستند که در صورت ادامه این وضعیت در سال آینده این دو رودخانه با کم آبی و وضعیتی وخیم تر از گذشته مواجه می شوند.

وی بیان کرد: زاینده رود در صورت ادامه این روند در یک قدمی خشک شدن در سال آینده قرار می گیرد و وضعیت آن نسبت به سال های گذشته وخیم تر می شود.

«زاینده رود» در یک قدمی خشکی کامل/ بی‌برفی بی‌سابقه در کوهرنگ

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کاهش بارش برف در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری در سال جاری بی سابقه است. د

کاهش بارش برف در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری در سالجاری بی سابقه است. در حالی که بایددر این شهرستان در این موقع سال حدود ۷۰ سانتیمتر برف داشته باشیم عملا هیچ برفی نداریم.مهرداد قطره ادامه داد: قطعا با وضعیت حال حاضر، منابع آبی مطمئن در این استان نخواهیم داشت و رودخانه های استان نیز  وضعیت نامطلوبی پیدا می کنند.

وی ادامه داد: انتظار داریم در بهمن ماه و اسفند ماه بارش ها در حد نرمال باشد اما این بارش ها با توجه به نوعشان که عملا به صورت باران است نمی توانند کمبود بارش های هفت سال گذشته را جبران کند.

وی افزود: هم اکنون در ایستگاه کوهرنگ برفی وجود ندارد و این موضع وضعیت را برای منابع آبی نگران کننده کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه بیان کرد: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری استان چهارمحال و بختیاری حدود ۲۵۰ میلیمتر است که نسبت به میانگین سال زراعی کامل در حدود ۶۳ درصد کاهش بارندگی داریم.

«زاینده رود» در یک قدمی خشکی کامل/ بی‌برفی بی‌سابقه در کوهرنگ

وضعیت بارش ها برای کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نگران کننده است

یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: وضعیت بارش ها برای کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بسیار نگران کننده شده است.

مهدی حیدری گفت: کمبود بارش به ویژه بارش برف وضعیت منابع آب کشاورزی را با خطر مواجه کرده است به طوری که اگر این روند ادامه پیدا کند بسیاری از قنات ها و چاه های آب کشاورزی خشک می شوند و کشاورزی در بسیاری از مناطق با کم آبی مواجه می شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم در روزهای آینده باقیمانده از فصل زمستان شاهد بارش های قابل توجه برف باشیم تا مشکلی در حوزه کشاورزی نداشته باشیم.


ویدیو مرتبط :
اعتراض مردم اصفهان به خشکی زاینده رود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه کسانی مقصر خشکی آب زاینده رود هستند؟




 اخباراجتماعی - چه کسانی مقصر خشکی آب زاینده رود هستند؟

الان پنج میلیون نفر در استان اصفهان با کاهش فشار آب شرب روبرو هستند و اصفهان در معرض یک بحران است. البته مردم اصفهان مردم مظلومی هستند که دیر حرکت می کنند ولی اگر حرکت کردند منطقی و عاقلانه حرکت خواهند کرد. تجمع مردم در کف رودخانه یک نوع اعتراض به نوع مدیریت توزیع آب زاینده رود بود.

ایران جزء مناطق کاملا خشک جهان و همچنین در کمربند خشکسالی نیز قرار گرفته است. بر اساس پیش بینی جهانی در سال 2050 ایران از جمله کشورهای درگیر با بحران جدی آب تلقی می شود.

به گزارش «تابناک»؛ متوسط بارندگی در جهان سالانه 700 تا 750 میلیمتر، متوسط بارندگی در آسیا 600 تا 650 میلیمتر و متوسط باندگی در کشور 200 تا 250 میلیمتر می باشد. در این میان برخی از استان های کشور از جمله استان های فلات مرکزی ایران با کمبود جدی تر آب مواجه می باشند.

مثلا چند سالی است که رودخانه زاینده رود در اصفهان خشک شده است و مسئولان یکی از دلایل این خشکی را میزان بارندگی در استان اصفهان که بین 120 تا 140 میلیمتر است، می دانند. در همین حال چند روز پیش مردم اصفهان در تجمعی در کنار رودخانه زاینده رود به خشکی این رودخانه اعتراض و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

یک از راهکارهای حل کمبود آب استان اصفهان بهره برداری از پروژه های انتقال آب از سایر استان ها به این استان می باشد، که البته با مخالفت جدی مسئولان و مردم استان های همجوار روبرو شده است. در همین راستا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز گفته است؛ تأکید ویژه رئیس جمهور به معاونت برنامه‌ریزی این است که آنچه اعتبار برای احیای زاینده‌رود و حل مشکل کمبود لازم است، حتماً باید تخصیص داده شود.

در همین راستا حجت الاسلام سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «تابناک» به بررسی موضوع کم آبی استان اصفهان و خشکی زاینده رود پرداخته است.

اخبار,اخباراجتماعی,زاینده رود


وی در ابتدا گفت، کمبود آب در استان اصفهان دلایل زیادی دارد.

1- خشکسالی: خشک شدن تالاب گاو خونی باعث شده است که بیش از هزار قنات در یزد و کرمان خشک شده اند. این خشکسالی آثاری دارد، از جمله اینکه کشاورزان دیگر نمی توانند کشاورزی کنند و بی کاری زیاد شده است.

2- کاهش بارش: بارندگی در این سال های اخیر کم بوده است و باعث کمبود شدید آب شده است.

3- مدیریت آب: بر اساس قانون توزیع آب باید آب رودخانه زاینده رود مدیریت شود. با کمال تاسف این اتفاق نمی افتد و این یکی از مسائل مهم است. باید برداشت از آب های بالا دستی استان اصفهان کنترل شود. ولی تا جلسه چند روز پیش در تهران این موضوع رها بوده است. برای همین در استان های بالا دستی مجوز برداشت آب بی رویه داده اند و این یک بخشی اعظمی از علت کمبود اب است.

برداشت اب در بخش بالادستی آب زاینده رود نزدیک به 200 میلیون متر مکعب در سال است. بنابراین اجرای قانون در جهت مسئله آب به خصوص قوانین توزیع آب قابل توجه است. باید «حق آب های» مردم پایین دست رودخانه پرداخت شود.

سالک در ادامه گفت، دو مقوله در زمینه آب مهم است. یکی اینکه چهارده استان گرفتار خشکسالی هستند و باید به آنها توجه ویژه ای کرد. نکته بعدی انتقال اب به فلات مرکزی ایران است.

وی گفت، الان پنج میلیون نفر در استان اصفهان با کاهش فشار آب شرب روبرو هستند و اصفهان در معرض یک بحران است. البته مردم اصفهان مردم مظلومی هستند که دیر حرکت می کنند ولی اگر حرکت کردند منطقی و عاقلانه حرکت خواهند کرد. تجمع مردم در کف رودخانه یک نوع اعتراض به نوع مدیریت توزیع آب زاینده رود بود.

این نماینده مجلس نهم بیان داشت؛ یکی از مصوبات دولت قبل تونل بهشت آباد است. تونل بهشت آباد به طور ثقلی و با تضمین بیش از صد سال آب را به زاینده رود انتقال خواهد داد. بعضی ها مطرح می کنند که در پروژه بهشت اباد آب باید از طریق لوله نه تونل منتقل شود. در حالی که اگر با لوله اب منتقل شود هزینه های بسیار گزافی باید داد. این تونل در داخل استان اصفهان است و ربطی به استان دیگر از جمله چهارمحال و بختیاری ندارد. این تونل 67 کیلومتر است که 17 کیلومتر از این تونل زده شده است و بقیه ان نیز باید به سرعت انجام شود.

سالک در ارتباط با اعتراض برخی از مردم و مسئولان خوزستان نسبت به انتقال آب کارون به اصفهان گفـت، رودخانه کارون در کمترین میزان خود، 11 میلیارد متر مکعب آب دارد و وقتی پر آب باشد 22 میلیارد متر مکعب آب دارد. بنابراین اگر یک میلیارد مکعب آب بخواهد به فلات مرکزی ایران انتقال داده شود، ضرری به جایی نمی زند. اینکه باید آب در خوزستان و سایر استان ها مدیریت شود، حرف درستی است که از اب استفاده کنند تا به خلیج فارس نرود.

وی اضافه کرد، عده ای مطرح می کنند که آب خلیج فارس را شیرین کنیم و به فلات مرکزی پمپاژ کنیم. در حالی که با طرح بهشت آباد با 63 کیلومتر تونل، می شود آب شیرین به فلات مرکزی انتقال داد. در این طرح اب شیرین با پای خودش به رودخانه زایند رود می آید.

ما اینجا به وزیر نیرو عرض می کنیم که آقای وزیر زاینده رود حیات کشور است. شما باید به زاینده رود دائمی فکر کنید و مدیریت کنید نه برای یک رودخانه فصلی برنامه ریزی کنید.

وی در پایان علت انتقال آب زاینده رود به سایر استان ها و شهرها و استفاده در کارخانجات صنعتی عنوان داشت؛ در زمان قبل مدیریت آب کشور منطقه ای بود و کشور به 5 بخش تقسیم شده بود، اما الان مدیریت آب استانی شده است. حرف ما این است که بر اساس مصوبه شورای عالی آب ؛ مدیریت آب از مبداء زاینده رود تا تالاب گاو خونی زیر نظر وزیر است و باید اعمال شود.

از طرف دیگر عده ای موضوع اب را سیاسی کرده اند و به آن دامن می زنند. موضوع آب «ملی» است. مردم استان چهارمحال بختیاری،خوزستان، یزد، کرمان، اصفهان و.. برای ما در تامین آب یکسان هستند. باید نیاز مردم کشور تامین شود که بستگی به مدیریت آب در وزارت نیرو دارد. البته این نکته ضروری است که اب شرب بر آب کشاورزی و صنعت اولویت دارد.


 اخباراجتماعی - تابناک