اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زارعی: توضیحات وزیر علوم قانع‌کننده نبود



اخبار,اخبار سیاسی ,وزیر علوم

 

اخبار سیاسی - زارعی: توضیحات وزیر علوم قانع‌کننده نبود

یکی از طراحان استیضاح وزیر علوم گفت که توضیحات فرجی‌دانا در جلسه امروز برای نمایندگان قانع‌کننده نبوده و متقاضیان استیضاح فردا درباره این عضو کابینه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس و یکی از طراحان استیضاح وزیر علوم در مجلس در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح جزئیات جلسه امروز استیضاح‌کنندگان با فرجی‌دانا، گفت:‌ در این جلسه، آقای وزیر از عملکرد خود گزارشی به نمایندگان ارائه کرد.

وی افزود: نمایندگان سؤالات خود از وزیر علوم پرسیدند و آقای فرجی‌دانا هم پاسخ گفت اما در مجموع نمایندگان پاسخ‌های وزیر علوم را قانع‌کننده ندانستند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: توضیحات امروز فرجی‌دانا در مورد اقداماتی که قرار بود برای رفع دغدغه‌های استیضاح کننده‌گان انجام دهد، قانع‌کننده نبود.

وی تاکید کرد: قرار است گزارش نتیجه جلسه امروز به استیضاح کنندگان ارائه شود تا آنها به صورت جمعی در جلسه‌ای که ظهر فردا برگزار خواهد شد، درباره استیضاح تصمیم‌گیری کنند.

زارعی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است رئیس‌ مجلس همانند گذشته برای استیضاح فرجی‌دانا پادرمیانی کند، گفت: خیر، ما چنین برنامه‌ای نداریم.

اخبارسیاسی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ غیر قانع کننده وزیر به قبض های عجیب تلفن همراه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات وزیر علوم درباره نامه رییس‌جمهور برای تغییر روسای دو دانشگاه‌



توضیحات وزیر علوم درباره نامه رییس‌جمهور برای تغییر روسای دو دانشگاه‌

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار نوروزی با جمعی از رؤسا و اعضای هیات رییسه دانشگاه‌های تهران، توضیحاتی در زمینه انتشار نامه رییس جمهور به وی، مبنی بر تغییر برخی از روسای دانشگاه‌ها، ارائه داد.

 

دکتر کامران دانشجو,وزارت علوم

دکتر کامران دانشجو با اشاره به انعکاس خبرها و تحلیل‌های مختلف در رسانه‌ها در خصوص انتشار نامه رئیس جمهور، گفت: بنده نامه مذکور را اول بهمن 1391 یعنی 58 روز قبل از انتشار آن، در حاشیه جلسه هیأت دولت دریافت کردم و در همان زمان در دیداری صمیمانه با رییس جمهور، توضیحات مورد نظر را به استحضار ایشان رساندم و پس از آن تاکنون دستور جدیدی اعم از کتبی یا شفاهی در این رابطه ابلاغ نشده است.

وی افزود: بدیهی است در چنین مواردی نظرات تبیین می‌شود، اما تصمیم نهایی بر اساس رعایت موازین و سلسله مراتب با رئیس جمهور است و اوامر صادره اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق اظهار مشاور ارشد ریاست جمهوری، رئیس جمهور از رسانه‌ای‌شدن موضوع مکدر شده و به مسئولین ذیربط تذکر داده‌اند، در خصوص عدم اطلاع مدیرکل حوزه وزارتی از ابلاغ چنین نامه‌ای، اظهارکرد: با توجه به گفت‌وگوی حضوری با رئیس جمهور و اینکه نامه دریافتی از طریق دبیرخانه و سیستم پیام دولت وصول نشده بود، بنابراین مطلب مدیرکل حوزه وزارتی مبنی بر عدم دریافت نامه در آن زمان صحیح است.

عملکرد وزارت علوم در سالی که گذشت

وزیر علوم، با اشاره به موفقیت‌های علمی ایران در سال گذشته، گفت: سال گذشته به لحاظ اعتبارات و برخی محدودیت‌ها سالی دشوار اما در عین حال از نظر رشد تولیدات علمی و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور بسیار موفقیت آمیز بود.

وی، با اشاره به عملکرد حوزه آموزش عالی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، گفت: امروزه با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری صورت گرفته، آموزش عالی از حاشیه وارد متن و ماموریت اصلی خود شده است و دانشگاه‌ها برای کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی و همچنین رفع نیازهای کشور در حوزه کاربرد حرکت جدی دارند و گفتمانی ایجاد شده است که به سبب آن دانشگاه از وضعیت مقلد غرب بودن به سمت دانشگاهی بومی،‌ ایرانی و اسلامی و در جهت تعالی و پیشرفت کشور حرکت می‌کند.

وی با اشاره به جهش سریع علمی ایران و رشد هفت برابری تولیدات علمی کشور از سال 1384 تا کنون که جایگاه علمی ایران را در پایگاه ISI از رتبه 37 به رتبه 17 جهانی ارتقاء داده است، اظهارکرد: رشد سریع تولیدات علمی دانشگاه‌های ایران و نیز جهت‌گیری دانشگاه‌ها در راستای ارتباط با صنعت و حوزه کاربرد که هر روز در حوزه‌های مختلف نمایان می‌شود، بیانگر پویایی علمی و فضای مناسب تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه‌هاست.

دانشجو با تأکید بر ضرورت گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها، گفت: یکی از دردهای آموزش عالی این بود که برای گسترش تحصیلات تکمیلی به آنچه توان داشت،‌ باور نداشت، اما امروزه با افزایش حدوداً سه برابری ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ضمن آنکه در خروج ارز صرفه‌جویی شده است، از خروج داوطلبین تحصیلات تکمیلی به کشورهایی که دانشگاه‌های آنها به مراتب کیفیتی پایین‌تر از دانشگاه‌های ایران دارند نیز جلوگیری می‌شود.

دانشجو تصریح کرد: با افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هم تولیدات علمی افزایش یافته و هم امکان ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با حوزه کاربرد فراهم شده است.

وی افزود: امروزه استادان دانشگاه‌های ما با داشتن چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در طی سال ضرورتاً باید زمینه تحقیقاتی خود را به گونه‌ای تعریف کنند که هر رساله دکتری و کارشناسی ارشد بخشی از یک پروژه بزرگ مطالعاتی را شامل شود و دقیقا در جهت حل مشکلات کشور حرکت کند و این به معنی داشتن برنامه تحقیقاتی اساتید دانشگاهی برای حل مشکلات و بازکردن گره‌های جامعه است.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب 40 طرح کلان ملی، برای جهت‌دهی مناسب به تحقیقات علمی در جهت رفع نیازهای کشور، گفت: از مهمترین آثار و دستاوردهای این فعالیت‌ها این است که برای اولین بار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری در قالب کنسرسیوم در جهت اجرای یک پروژه حرکت می‌کنند و هم افزایی دارند که خوشبختانه با ایجاد ردیف بودجه برای این طرح‌ها در لایحه بودجه سال 1392 این موضوع هم نهادینه و قانونمند می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در شورای عالی عتف اولویت‌های تحقیقاتی کشور شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: امروزه پژوهش و تولیدات علمی جامعه دانشگاهی در یک فضای مشخص و هدفمند صورت می‌گیرد و با مطالعات انجام شده تلاش کرده‌ایم تحقیقات در مسیر اصلی خود برای رفع نیازها و مشکلات کشور قرار گرفته است، البته این موضوع به معنای حذف تحقیقات نظری و پایه نیست، چرا که تحقیقات بنیادی نیز زمینه‌ساز رشد تحقیقات کاربردی است و بدون اینگونه تحقیقات پیشرفت‌های جهشی در فناوری صورت نمی‌گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه در مجموع به نظر می‌رسد جامعه ایران به نقش دانشگاه‌ها و فعالیت‌های ارزنده علمی و تحقیقاتی جامعه دانشگاهی آگاهی دارد، اظهارکرد: به ویژه اینکه در چند سال اخیر هم فعالیت آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها بیشتر نمایان شده است و ما خوشحالیم از اینکه خدمات جامعه دانشگاهی به عنوان یک شاخص مهم از پیشرفت‌های کشور رضایت نسبی مقام معظم رهبری،‌ رییس جمهور و مردم را فراهم کرده است و زمینه‌ساز اقتدار هر چه بیشتر کشور در بسیاری از حوزه‌هاست./ایسنا