اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس ستاد سوخت خبرداد: پیشنهاد 50 لیتر بنزین عیدانه برای سفرهای نوروزی



اخبار, بنزین عیدانه,سهمیه سوخت نوروزی

رییس ستاد سوخت خبرداد: پیشنهاد 50 لیتر بنزین عیدانه برای سفرهای نوروزی

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از پیشنهاد 50 لیتر بنزین عیدانه خبر داد.

به گزارش  ایسنا، سید مجتبی شفیعی روز سه‌شنبه گفت: پیشنهادی را در خصوص اختصاص 50 لیتر بنزین عیدانه ارائه کرده‌ایم که این پیشنهاد در حال بررسی است و در صورت تایید نهایی این میزان بنزین برای سفرهای نوروزی در کارت سوخت رانندگان شارژ می‌شود.

وی که در نخستین نشست خبری خود در کسوت رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور صحبت می‌کرد، درباره آخرین مصوبات و برنامه‌های این ستاد، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در قالب مسئولیت سیستم اجرایی کشور درباره لزوم اطلاع رسانی خدمات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل و سوخت وظیفه داریم تا در راستای خنثی سازی توطئه‌های سیاه‌نمایی، آیین نامه‌ها و خدمات انجام شده در ستاد را اطلاع رسانی کنیم.

وی یکی از مهمترین اقدامات انجام شده طی 8 سال اخیر را بهبود نسبی وضعیت ایمنی در بخش راه و خودرو است به طوری که در سال 84 پارامتر ضریب تلفات تصادفات ترافیکی به ازای هر 10 هزار خودرو 28 بود که در پایان سال 90 این عدد به 9 کاهش یافته و نشان دهنده بهبود سه برابری وضعیت ایمنی است.

کاهش عدد تلفات تصادفات رانندگی به کمتر از متوسط جهانی

وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت تلفات تصادفات رانندگی، دستگاه‌های متولی و مرتبط از جمله پلیس، راهنمایی و رانندگی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری‌ها، اورژانس، وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح همیاران پلیس توانستند همکاری خوبی را داشته باشند، گفت: توانسته ایم عدد تلفات را به کمتر از متوسط جهانی برسانیم.

رشد دو برابری تعداد اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی طی 7سال

شفیعی تصریح کرد: در اتوبوسرانی شهری طی 7سال گذشته بیش از 12 هزار و 300 اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده که این عدد نسبت به گذشته که 4700 دستگاه بود رشد 2.6 برابری را نشان می‌دهد.

وی گفت:‌ در حال حاضر کل ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور به عدد 26000 رسیده و عمر مفید آنها نیز شش سال است، در حالی که متوسط جهانی بالای 8سال است و توانستیم در حوزه اتوبوسرانی عمر ناوگان را کیفیت ببخشیم.

بهره برداری از خطوط مترو در هفت شهر کشور تا پایان دولت دهم

وی با اشاره به خدمات صورت گرفته در حوزه مترو نیز گفت: در حال حاضر خطوط مترو در 9 شهر کشور در حال ساخت است این در حالیست که در ابتدای سال 84 تنها در پایتخت کشور خطوط مترو وجود داشت اما در حال حاضر ناوگان مترو در دو شهر در حال بهره‌برداری است و تا پایان دولت دهم در 7شهر به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با بیان اینکه موفقیت‌های حاصل شده در توسعه مترو در سایه تامین اعتبارات بوده گفت: با توجه به اینکه دولت اعتبارات خوبی را برای این بخش در نظر گرفته به طوری که جمع اعتبارات دولتی در حوزه مترو به 9 برابر افزایش یافته شاهد نتایج آن در بهره برداری از متروهای شهری هستیم.

وی درباره فعالیت‌های ستاد مدیریت حمل و نقل در حوزه خودروهای فرسوده نیز گفت: مطالبی در برخی از رسانه‌ها مبنی بر توقف طرح جایگزینی خودروهای فرسوده عنوان می‌شود در حالی که هدف از طرح جایگزینی و اسقاط خودروهای فرسوده تنها کاهش تعداد آنها نیست بلکه کاهش تردد خودروهای با سن فرسودگی و بهبود شرایط زیست‌محیطی است، لذا در صورتی که خودرو اسقاط شده و جایگزینی نداشته باشد بسیار بهتر است و با این روند به نتایج بهتری می‌رسیم.

شفیعی با بیان اینکه امسال موفق‌ترین سال در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده بود، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 150 هزار و 483 دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده که شامل طرح‌های نقدی و جایگزینی است که بر اساس آمار بیش از 101 هزار خودرو در طرح نقدی در بیش از 47 هزار خودرو نیز در طرح جایگزینی خودروها اسقاط شده‌اند.

وی ادامه داد: طرح اسقاط خودرو در حوزه تاکسیرانی پاسخگو نیست و با توجه به خدماتی که این خودروها به شهروندان ارائه می‌دهند باید طرح جایگزینی برای این خودروها در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه در حال حاضر 30 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد باید برای جایگزینی آنها تدابیر لازم اتخاذ شود.

به گفته رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ابتدای سال 84 تاکنون یک میلیون و 335 هزار و 36 دستگاه خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شده است. همچنین 530 کامیون فرسوده نیز در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از رده خارج شده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح جایگزینی خودروها به نام "طرح ویژه فجر" اعلام کرد: محور اصلی در اجرای این طرح ویژه افزایش سقف مبلغ دریافتی بود که از یک میلیون و 500 هزار تومان به یک میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته و طی یک ماه گذشته با استقبال خوبی مواجه شده است.

شفیعی با بیان اینکه سال 92 تحول قابل توجهی را در حوزه خودروهای فرسوده خواهیم داشت، عنوان کرد: جزئیات این طرح نهایی نشده و سال 92 اعلام خواهد شد و با توجه به طرح‌های تشویقی که در نظر گرفته‌ایم قطعا پیش بینی می‌شود خودروهای فرسوده بیشتری از رده خارج شود.

ساماندهی ناوگان باری و کامیون‌های سبک پایتخت

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سال آینده تعداد مراکز اسقاط توسعه خواهد یافت درباره طرح جدید ستاد حمل و نقل و سوخت کشور برای ساماندهی ناوگان باری شهر تهران گفت: مقرر شده ناوگان باری شهر تهران از جمله وانت بارها و کامیون‌های سبک ساماندهی شود.

شفیعی گفت: تعداد این خودروها در کشور دو میلیون خودرو است و با توجه به اینکه تاکنون متولی و مدیریت مشخصی نداشته در قالب طرح جدید ساماندهی خواهد شد.

به گفته وی در طرح شناسایی ناوگان باری تاکنون یک میلیون و 460 هزار وانت بار ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 320 هزار وانت بار ساماندهی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم طی دو ماه آینده و تا پایان اردیبهشت ماه 92 طرح ساماندهی وانت بارهای شهری به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: با ساماندهی وانت‌بارهای شهری رانندگان این خودروها کد شناسایی و پروانه فعالیت دریافت می‌کنند که این کد شناسایی در تعیین سهمیه سوخت، نرخ بارنامه و سایر برنامه‌های حمایتی برای رانندگان قابل استفاده است لذا رانندگان باید به شهرداری‌ها مراجعه کرده و نسبت به قرار گرفتن در این طرح اقدام کنند.

شفیعی در ادامه از تکریم رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی کشور خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدی که رییس جمهور درباره تکریم رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی داشته و همچنین با توجه به اینکه این رانندگان بیشترین همکاری را در اجرای سیاست‌های دولت داشته‌اند و جزو کم حاشیه‌ترین و خدوم‌ترین افراد حوزه حمل و نقل هستند و در سالهای گذشته مورد کم توجهی واقع شده‌اند، از لحاظ مولفه‌های معیشتی به آنها رسیدگی می‌شود.

سامانه پیامکی 3000020 ارتباط مستقیم رانندگان با مسئولان

وی گفت: رانندگان می‌توانند هرگونه انتقاد، پیشنهاد و یا شکایت را با سامانه پیامکی 3000020 به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اعلام کنند و مطمئن باشند که به مشکلات آنها رسیدگی خواهد شد.

تخفیف 35 درصدی بیمه ایران برای رانندگان تاکسی، وانت بار و آژانس‌های دارای کد

به گفته وی تخفیف بیمه شخص ثالث رانندگان، حمل و نقل عمومی، یکی از برنامه‌های تکریم این رانندگان است که تمامی رانندگان تاکسی و وانت بارها و همچنین آژانس‌های دارای پروانه می‌توانند با مراجعه به دفاتر بیمه ایران از تخفیف 35 درصدی بیمه شخص ثالث استفاده کنند.

پیگیری بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی رانندگان

ریییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همچنین از پیگیری بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی رانندگان خبر داد و گفت:‌بسته‌های حمایتی در حوزه‌های رفاهی برای رانندگان در نظر گرفته شده که در سایت جامعی که رونمایی خواهد شد این خدمات رفاهی اعلام می‌شود.

به گفته وی رانندگان حمل و نقل عمومی که شامل بسته‌های حمایتی دولت می‌شوند حدود دو میلیون نفر هستند که در بخشهای مختلف حمل و نقل عمومی به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند البته در این طرح رانندگانی که تنها دارای وانت بار بوده و از سهمیه سوخت خودرو استفاده می‌کنند نه تنها سهمیه سوختشان قطع می‌شود بلکه نمی‌توانند از بسته‌های حمایتی دولت استفاده کنند.

وی در ادامه به تبلیغات در ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت:‌ این طرح در صورتی که به درستی اجرا شود طرح موفقی است و می‌تواند تا سقف 500 هزار تومان به درآمد رانندگان تاکسی اضافه کند.

افتتاح 50 جایگاه CNG قبل از تعطیلات نوروز

ریییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: قبل از تعطیلات نوروز 50 جایگاه CNG به بهره برداری می‌رسد و مقرر شده 50 جایگاه دیگر که به دلیل بدهی از سرویس خارج شده بودند با دستور معاون اول رییس جمهور به طور موقت بازگشایی شده و خدمات رسانی به شهروندان را در ایام نوروز داشته باشند.

به گفته وی 314 جایگاه تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد و تعداد این جایگاه‌ها به 2289 افزایش خواهد یافت.

ارائه پیشنهاد بنزین عیدانه به دولت

شفیعی درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی نیز گفت: پیشنهاد واریز 50 لیتر بنزین عیدانه برای سفرهای نوروزی به دولت ارائه شده که این موضوع در حال جمع بندی است اما نهایی نشده است و اگر مقرر شد که تخصیص داده شود، قبل از تعطیلات نوروز آنرا اطلاع رسانی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همچنین گفت: یارانه بنزین اسفندماه همانند ماه‌های گذشته به موقع در کارت سوخت رانندگان شارژ خواهد شد.

وی درباره تغییرات قیمت بنزین در سال 92 نیز گفت: گمانه زنی‌ها و شایعات در این خصوص زیاد است اما هیچکدام منطبق بر تصمیم گیری و سیاست دولت نیست و سناریوها و روشهای مختلفی که در دولت در دست بررسی است منطبق با موضوعاتی که عنوان می‌شود نیست.

شفیعی گفت: تغییرات قیمت بنزین به گونه‌ای نخواهد بود که فشار زیادی به مردم وارد شود. اما چون این تصمیم نهایی نشده، عدد و رقم را نمی‌توانیم اعلام کنیم. همچنین تغییر سهمیه‌بندی سوخت و یا ادامه آن نیز در دست بررسی است.

ابطال کارت سوخت‌های بنزین و گازوئیل با مصرف غیر متعارف

به گزارش ایسنا، شفیعی با بیان اینکه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برنامه‌ ویژه‌ای را برای پایش سوخت دارد، از مردم خواست تنها از کارت سوخت خود به ویژه در حوزه سوخت گازوئیل استفاده کنند، چرا که در پایش سوخت آن دسته از کارت‌هایی که مصرف سوخت آنها غیر متعارف باشد، ابطال خواهد شد. لذا افراد از قرض دادن و یا کرایه دادن کارت خود به دیگران خودداری کنند.

وی ادامه داد: البته این روند در خودروهای سنگین مشاهده می‌شود که افراد باید برای جلوگیری از مشکلات بعدی که ممکن است برای آنها ایجاد شود از این اقدام بپرهیزند.

ابطال کارت سوخت موتورسیکلت‌های بدون پلاک ملی

شفیعی در حوزه موتورسیکلت‌ها نیز گفت: با توجه به مصوبه‌ای که کارگروه حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور داشته، موتورسیکلت‌هایی که پلاک ملی ندارند سهمیه سوختشان قطع می‌شود.

وی ادامه داد: دارندگان این گونه موتورسیکلت‌ها تنها تا نیمه فروردین ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح پلاک ملی موتورسیکلت خود اقدام کنند در غیر این صورت سهمیه سوخت به آنها تعلق نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه افرادی که خودرو یا موتورسیکلت آنها در پارکینگ پلیس متوقف شده است حداکثر دو ماه فرصت ترخیص دارند اگر در مدت مقرر مراجعه نکنند سهمیه سوخت برای این افراد نیز در نظر گرفته نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، شفیعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه پلیس اعلام کرده خودروهای فاقد دو کیسه هوا را شماره گذاری نمی‌کند، آخرین تصمیمات درباره شماره گذاری تاکسی‌ها چیست؟ گفت: اینکه تاکسی‌ها باید دارای دو کیسه هوا باشند تصمیم درستی نبوده و در هیچ کجای دنیا چنین الزامی وجود نداردو با توجه به اینکه یک تصمیم سختگیرانه بوده محقق نشده است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا قبل از پایان امسال در جلسات کارگروه حمل و نقل بتوانیم این موضوع را اصلاح کرده و تغییر دهیم تا حداکثر یک کیسه هوا برای شماره گذاری تاکسی‌ها کافی باشد و اگر این موضوع اصلاح شود مشکل شماره گذاری تاکسی‌ها نیز برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به ایسنا درباره تعرفه واردات خودرو و تدابیری که از سوی ریاست جمهوری اعلام شد و همچنین برنامه ستاد حمل و نقل کشور برای ورود خودروهای خارجی به ناوگان تاکسیرانی کشور گفت: اخیرا مصوبه‌ای از سوی شورای عالی ترافیک ارائه شده که بر اساس آن خودروهای مگان، ال 90 و یک خودروی دیگر وارد ناوگان تاکسیرانی شوند.

در صورت عدم تامین خودروهای مورد نیاز، خودروی خارجی برای ناوگان تاکسیرانی وارد می‌کنیم

شفیعی گفت: با توجه به اینکه منع شماره‌گذاری این خودروها برای تاکسیرانی از بین رفته است، اگر خودروسازان همکاری‌های لازم را داشته باشند، مشکلات حمل و نقل عمومی در توسعه و جایگزینی خودروهای جدید به ناوگان تاکسیرانی از بین خواهد رفت. اما چنانچه خودروسازان همکاری لازم را در تامین خودرو نداشته باشند پیش بینی‌های لازم برای واردات خودروهای خارجی و ورود آنها به ناوگان تاکسیرانی در دستور کار قرار گرفته است.

رییس مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره راه اندازی خط تولید خودروهای ویژه تاکسی در کارخانجات داخلی کشور گفت: پیشنهاد این طرح از سوی شرکت سایپا اعلام شده تا مشخصات خودرو را مشخص کنیم البته طراحی این شرکت برای تاکسی ویژه هنوز نهایی نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره نوسازی مینی بوس‌های فرسوده نیز که پیش از این بارها از سوی ستاد اعلام شده اما هنوز وعده‌های ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در این باره عملی نشده است گفت: یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که در دستور کار ستاد حمل و نقل قرار دارد جایگزینی مینی بوس‌های فرسوده شهر تهران است.

وی افزود: طی برنامه‌های سال 89 و 90 مقرر شده بود 1000 دستگاه مینی بوس فرسوده از رده خارج شود اما با توجه به مشکلات یکی از دستگاه‌های متولی این امر به طور کامل اجرا نشد و تاکنون تنها 100 دستگاه مینی بوس فرسوده از رده خارج شده است.

شفیعی تصریح کرد: با توجه به افزایش شدید خودروی مینی‌بوس و با توجه به عدم امکان تامین خودروی مینی بوس از سوی خودروسازان واردات مینی بوس‌های خارجی را در دستور کار قرار داده‌ایم و با افزایش یارانه این خودروها در حال رایزنی هستیم تا از سال 92 واردات مینی بوس را در دستور کار قرار خواهیم داد. ./خبرگزاری ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
برنامه های ستاد نوروزی برای مسافران نوروزی در اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال واریز 50 لیتر سهمیه بنزین نوروزی


رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت از احتمال اختصاص ۵۰ لیتر سهمیه بنزین نوروزی به خودروها خبر داد و گفت: با این حال هنوز اختصاص این سهمیه قطعی نشده است.

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد مدیریت حمل ‌و نقل و سوخت از احتمال اختصاص ۵۰ لیتر سهمیه بنزین نوروزی به خودروها خبر داد و گفت: با این حال هنوز اختصاص این سهمیه قطعی نشده است.
 
سید مجتبی شفیعی امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران از احتمال اختصاص سهمیه نوروزی به خودروها خبر داد.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت میزان این سهمیه را 50 لیتر اعلام کرد و گفت: هنوز اختصاص این سهمیه قطعی نشده است.

پیش از این رایزنی‌ها و جلسات گسترده‌ای درباره اختصاص سهمیه نوروزی به خودروها برگزار شده بود اما با توجه به مصرف بالای بنزین در نوروز و ظرفیت پایین ذخیره سازی بنزین در کشور در کنار به بهره‌برداری نرسیدن پروژه‌های جدید بنزین‌سازی در کشور به دلیل مشکلات مالی احتمال اختصاص سهمیه بنزین جدی ارزیابی نمی‌شد.

سال گذشته سهمیه بنزین نوروزی به خودروها اختصاص نیافت.