اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس سازمان غذا و دارو:مردم 50درصدبیش ازحد نیاز انرژی دریافت می‌کنند/مصرف روزانه نمک ایرانیان 2برابرمیانگین جهانی



سازمان غذا و دارو , مصرف روزانه نمک

رییس سازمان غذا و دارو:مردم 50درصدبیش ازحد نیاز انرژی دریافت می‌کنند/مصرف روزانه نمک ایرانیان 2برابرمیانگین جهانی

رییس سازمان غذا و دارو به وجود مخاطراتی در حوزه سلامت و ایمنی فرآورده‌های غذایی در کشور اشاره کرد و گفت: حفظ سلامت و ارتقای ایمنی مواد غذایی، کاهش مخاطرات در این حوزه و اصلاح سبک زندگی مردم را در این دولت به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

 دکتر رسول دیناروند در همایش روز جهانی غذا که از صبح امروز در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد، با بیان اینکه امسال روز جهانی غذا با شعار «سیستم‌های غذایی پایدار برای امنیت غذا و تغذیه» برگزار می‌شود که از مرحله تولید، فرآوری، توزیع، عرضه، مصرف و حتی دفع باقی‌مانده‌های مواد غذایی را شامل می‌شود، عنوان کرد: سلامت محوری از جمله نیازهای اساسی بشر است.

وی ادامه داد: ارتقای سلامت مردم و نقش غذا در آن و تاثیر غذا در ایجاد مخاطراتی برای سلامت انسان، دو جنبه حائز اهمیتی هستند که وزارت بهداشت بر اساس آنها حرکت می‌کند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه همزمان با صنعتی شدن جوامع، نگرانی‌هایی در خصوص سلامت بشرایجاد شده است، گفت: بخشی از افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به شیوه زندگی و نوع تغذیه مردم بازمی‌گردد. به همین خاطر در وزارت بهداشت برای کاهش این مخاطرات به طور جدی تلاش می‌کنیم.

دیناروند با بیان اینکه امروز به عنوان مثال مصرف روزانه نمک ایرانیان دو برابر میانگین جهانی است، گفت: غذاهای آماده علاوه بر پرنمک بودن، چرب هم هستند و اسید چرب ترانس نقش مهمی را در بروز بیماری‌های چون دیابت، سرطان و سایر بیماری‌های واگیردار بازی می‌کند. در تلاش هستیم ساماندهی غذاهای آماده را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به وجود مخاطرات جدی در حوزه سلامت و ایمنی فرآورده‌های غذایی، اظهار کرد: هر چند دستاوردهای خوبی در زمینه ارتقای سلامت مواد غذایی داشته‌ایم، اما شاید عدم هماهنگی‌های بین بخشی مشکلاتی را در این خصوص ایجاد کرده است که امیدواریم در دولت تدبیر و امید حل شوند. به عنوان مثال مشکل باقی‌ مانده سموم در محصولات کشاورزی از جمله نقاط ضعف این حوزه است و بحث کیفیت غذاهای فرآوری‌ شده نیز مورد غفلت قرار گرفته است که امیدواریم این مشکلات نیز با تلاش جدی برطرف شود.

رییس سازمان غذا و دارو به میزان دریافت انرژی حاصل از مصرف مواد غذایی در مردم نیز اشاره کرد و گفت: میانگین دریافت انرژی مردم ما در روز 3000 کیلو کالری است که 50 درصد بیش از حد نیاز و 30 درصد بسیار بیشتر از حد نیاز است. درواقع مردم ما بیش از حد نیاز انرژی دریافت می‌کنند که مناسب نیست و می‌تواند خطرآفرین باشد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
رییس سازمان غذا و دارو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس سازمان غذا و دارو: خطر بازگشت "گواتر"/ نمک یددار بخورید



اخبار,اخبار اجتماعی  ,بیماری  گواتر

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه در فرآورده‌هایی که امکان کاهش نمک در آنها وجود دارد، حتما باید این اقدام را انجام شود، در عین حال نسبت به بازگشت بیماری گواتر در صورت بی‌توجهی نسبت به مصرف نمک یددار، مصرف نمک بدون ید و غیرتصفیه شده هشدار داد.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ درباره کاهش استفاده از نمک در شوری‌جاتی مانند خیارشور و کالاهایی شبیه آن، گفت: اولا چنین محصولاتی جزو کالاهای مضر سلامت محسوب می‌شوند. بنابراین توصیه به مردم این است که کالای مضر سلامت را کم مصرف کنند.

می‌توانیم نمک را در نان به صفر رسانیم
وی با بیان اینکه به طور کلی ما علاقه‌مندیم میزان نمک را در همه فرآورده‌های غذایی کاهش دهیم، افزود: مثلا در نان و همه فرآورده‌های آن می‌توانیم نمک را به صفر برسانیم بدون اینکه آسیبی به کیفیت نان وارد شود؛ اما در برخی محصولات مانند تمام شوریجات، ممکن است نتوان نمک را کاهش داد؛ چرا که این محصولات باید میزانی از نمک را داشته باشند تا دچار فساد نشوند.

دیناروند تاکید کرد: بنابراین در محصولات و فرآورده‌هایی که امکان کاهش نمک در آنها وجود دارد، حتما باید این اقدام را انجام دهیم.

مردم نمک یددار مصرف کنند، وگرنه...
وی در ادامه نسبت به تبعات مصرف نمک غیرتصفیه شده، هشدار داد و اظهار کرد: نمک غیرتصفیه، نمکی است که فلزات سنگین داشته و امکان وجود آرسنیک نیز در آن وجود دارد. بنابراین مصرف طولانی آن خطرناک است.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در نتیجه مردم حتما باید متوجه باشند که میزان مواد مضر در نمک تصفیه شده به حداقل رسیده و به آن ید اضافه می‌شود. باید گفت که خوشبختانه ما توانستیم بیماری "گواتر" را در یک برنامه 20 ساله در کشور کنترل کنیم این در حالیست که اگر مردم از نمک یددار استفاده نکنند، این بیماری دوباره بازمی‌گردد. البته این به معنی استفاده بیش از حد از نمک نیست؛ چراکه اکنون نیز میانگین مصرف نمک در ایرانی‌ها بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی است و باید در زمینه کاهش مصرف نمک در کشور کار شود. اما همان میزان مصرف روزانه نمک باید از نوع تصفیه شده و یددار باشد، در غیر این صورت امکان بروز کمبود ید و بازگشت بیماری گواتر که به دنبال برنامه‌های اجرا شده در کشور تا حد زیادی کنترل شده است، وجود دارد.


اخبار اجتماعی  - ایسنا