اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس سازمان انرژی اتمی: اگر نمایندگان آژانس با پیش‌ داوری بیایند به نتیجه مثبتی نمی‌رسیم



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری

عباسی: اگر نمایندگان آژانس با پیش‌ داوری بیایند به نتیجه مثبتی نمی‌رسیم

عباسی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته‌یی غیرصلح‌آمیز تاکنون نداشته است و برنامه‌ای هم برای این موضوع ندارد. فعالیت‌های هسته‌یی ایران کاملا تحت نظارت آژانس است و هرگونه اظهار نظر در این‌باره باید از سوی این نهاد بین‌المللی اعلام شود.

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این که ترور دانشمندان هسته‌یی کشور تاثیری در کند شدن برنامه‌ی هسته‌یی داشته است؟ اظهار کرد: کلیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی عقبه دارد و موضوعی به این گستردگی با ترور چند نفر به لحاظ فیزیکی از بین نمی‌رود و همین طور که می‌بینید در سه سال گذشته بعد از شهادت دکتر مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و مصطفی احمدی‌روشن فعالیت‌های ایران در تمام ابعاد علمی، فنی، لجستیکی و پشتیبانی با قدرت ادامه دارد و ان‌شاء الله در سال آینده شاهد دستاوردهای جدیدی از صنعت هسته‌یی کشورمان خواهیم بود.

او درباره‌ همکاری ایران و آژانس گفت: همکاری‌های ما در چارچوب مقررات ان‌.پی‌.تی و اساسنامه‌ آژانس خوب است و به تمام مقررات پایبند بوده‌ایم و بازرسی‌ها روزانه از تاسیسات هسته‌یی ایران در حال انجام است و همکاران ما با بازرسان آژانس در چارچوب قانون همکاری می‌کنند و تاکنون تمام فعالیت‌های ما که مورد بازرسی آژانس قرار گرفته است مورد تایید آژانس بوده و گزارش‌های آن در شورای حکام و یا مجمع عمومی آژانس اعلام شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره‌ توان غنی‌سازی ایران گفت: توان غنی‌سازی ما تا 5 درصد در سایت نطنز ادامه دارد و در نطنز و فردو غنی‌سازی 20 درصد را مطابق نیازمان ادامه داده و خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که قرار است ایران 11 نیروگاه هسته‌یی بسازد با بیان این که سوال شما اشتباه است اذعان کرد: ما در برنامه‌مان ساخت 11 نیروگاه نداریم، بلکه در برنامه‌ ما تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌یی وجود دارد. اگر راکتورهای هزار مگاواتی هدف ما باشد نیاز به 20 نیروگاه داریم و اگر بر روی راکتورهای با توان متوسط متمرکز شویم شاید به 60 نیروگاه هم برسد. این یک برنامه‌ دراز مدت است که ما بر اساس منافع و منابع‌مان در زمان خودش تصمیم‌گیری می‌کنیم.

عباسی درباره‌ مذاکرات هفته‌ آینده ایران و آژانس در تهران اظهار کرد: اگر نمایندگان آژانس که به ایران می‌آیند بدون پیش داوری بیایند و هدف‌شان روشن کردن حقیقت باشد و منصفانه و عادلانه حقوق کشور ما را در نظر بگیرند، حتما در همین جلسه آینده با ما به نتیجه خواهند رسید. اما اگر با پیش داوری قبلی بیایند و بخواهند حقوق ما را نادیده بگیرند فکر نمی‌کنم به نتیجه مثبتی دست پیدا کنند.

او درباره‌ رییس هیات مذاکره‌کننده آژانس گفت: تاکنون اعلام نکرده‌اند که اعضای هیات نسبت به گذشته تغییر کرده است یا خیر. هرمان ناکارتس، معاون آمانو سرپرستی هیات آژانس را بر عهده خواهد داشت و مذاکرات در همان زمان قبلی اعلام شده برگزار می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که ممکن است در چارچوب توافق بر سر مدالیته همکاری با آژانس ایران تعهداتی فراتر از معاهده‌ی ان‌.پی‌.تی و اساسنامه‌ آژانس را بپذیرد؟ اظهار کرد: ما هیچ چیز را فراتر از چارچوب ان‌.پی.تی نمی‌پذیریم. ما به حرف‌های ادعایی و ارائه مدارکی که مستند نیستند پاسخ نخواهیم داد. پاسخ ما به مدارکی است که آن‌ها به ما تحویل دهند و برای ما قابل قبول باشد.

عباسی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره‌ نیروگاه بوشهر و راه‌اندازی مجدد آن گفت: الان نیروگاه بوشهر تاجایی که اطلاع دارم با 100 درصد قدرت در حال کار است و برق آن به شبکه‌ سراسری متصل شده است. از شنبه‌ هفته جاری برق نیروگاه بوشهر مجددا به شبکه‌ سراسر کشور متصل شده است.

وی در پاسخ به این‌که اما شما قبلا گفته بودید دی و بهمن سال جاری بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه را از بهره‌بردار روس تحویل می‌گیرید؟ گفت: کار فنی زمان‌بردار نیست، نیروگاه بوشهر اولین نیروگاه اتمی ماست و باید با دقت جلو رویم. ما باید تمام اجزا را با یکدیگر تست کنیم و خوشبختانه ما کارهای خوبی انجام دادیم و تجارب مفیدی را کسب کردیم. الان زمانی است باید بهره‌برداری مقدماتی را از بهره‌بردار روس تحویل بگیریم و به شرکت بهره‌بردار نیروگاه بوشهر تحویل دهیم. ضمن این‌که باید در این مرحله بسیاری از پارامتر‌ها بررسی شود و صحت آن‌ها مورد تایید نظام ایمنی ما قرار بگیرد. در حال حاضر نیروگاه به شبکه‌ سراسری برق متصل است و فکر می‌کنم تا پایان سال امکان این که بتوانیم بهره‌برداری مقدماتی را در دست بگیریم به وجود آید. پس از این مرحله نیروگاه آماده تحویل به متخصصان ایرانی است.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، که آیا با کشورهای دیگر برای ساخت نیروگاه جدید رایزنی داشته‌اید؟ گفت: پیشنهادهایی از طرف کشورها و شرکت‌های شرقی و غربی به ما می‌شود البته شرکت‌های غربی با وجود سیاست خصمانه‌ای که دولت‌های‌شان علیه ملت ایران داشته‌اند، دنبال منافع خودشان هستند و حاضرند گفت‌وگوهای تخصصی با ما داشته باشند. مسائل سیاسی بالاخره حل خواهد شد و بحران اقتصادی که آمریکا و اروپا با آن مواجه است بالاخره آن‌ها را مجبور می‌کند دست از رفتارشان علیه ایران بردارد و ما هم از وارد شدن به بحث‌های تخصصی استقبال می‌کنیم.

وی درباره‌ مشارکت با شرکت‌های غربی در زمینه‌ هسته‌یی اظهار کرد: آن‌ها ابتدا با توجه به حادثه‌ فوکوشیما باید از طرف آژانس در رابطه با ایمنی نیروگاه‌هایی که می‌خواهند بسازند به ما تضمین دهند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه با رییس سازمان انرژی اتمی قبل از انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس سازمان انرژی اتمی :نتیجه انتخابات در مساله هسته‌یی کشور تاثیرگذار است



 نتیجه انتخابات در مساله هسته‌یی کشور تاثیرگذار است

عباسی: نتیجه انتخابات در مساله هسته‌یی کشور تاثیرگذار است

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نتایج انتخابات و حضور و مشارکت گسترده آحاد مختلف مردم در این عرصه، موجب اقتدار و تثبیت سیاسی کشور می‌شود، گفت: نتیجه انتخابات قطعا در مسئله هسته‌ای کشور تاثیر خواهد گذاشت و هر چه کشور دارای ثبات سیاسی بیشتری باشد دشمن از اهداف خود دورتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی در شورای اداری شهرستان نطنز با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده است، اظهار کرد: داشتن سلاح هسته‌ای برای کشورها قدرتی به همراه نمی‌آورد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی، فنی و دستاوردهای هسته‌ای جوانان دانشمند ایران اسلامی در زمینه فن آوری‌های هسته‌ای، پزشکی، ماهواره‌ای، تولید رادیو داروها و ساخت سانتریفیوژهای نسل جدید خاطرنشان کرد: با درایت، هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری و حضور مردم در تمامی صحنه های انقلاب، از بحران‌ها و تحریم‌های دشمنان انقلاب به خوبی عبور کرده‌ایم و علی رغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های استکبار جهانی به ویژه آمریکا و کشورهای غربی، ایران اسلامی از حقوق مسلم هسته‌ای خود دست بر نخواهد داشت.

عباسی بیان کرد: در شرایط فعلی دشمن به دنبال سرنگون کردن نظام اسلامی است زیرا ایران اسلامی به عنوان الگوی موفق در دنیا به جهانیان عرضه شده است و مسئله تولید بمب هسته‌ای تنها بهانه‌ای بیش نیست و دعوا بر سر هسته‌ای شدن ایران است، چرا که خوب می‌دانند برنامه آینده کشور ما تصاحب فضا و پرتاب ماهواره به مدار زمین است و آن‌ها نمی‌خواهند ایران به این پیشرفت و فن آوری دست یابد.

معاون رییس جمهور به انتخابات آینده کشور نیز اشاره کرد و افزود: نتایج انتخابات و حضور و مشارکت گسترده آحاد مختلف مردم در انتخابات موجب اقتدار و تثبیت سیاسی کشور در جهان و به موجب آن تثبیت علمی، فنی و تکنولوژیک ایران است و نتیجه انتخابات قطعا در مسئله هسته‌ای کشور تاثیر خواهد گذاشت و هر چه کشور دارای ثبات سیاسی بیشتری باشد دشمن از اهداف خود دورتر خواهد شد.

عباسی به مصوبات سفرهای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : از 165 پروژه تصویب شده در سه دور سفر های استانی به شهرستان نطنز 80 درصد مصوبات دور اول، 90 درصد پروژه های دور دوم سفر و 50 درصد پروژه های دور سوم اجرایی شده است و تمامی طرح‌های نیمه تمام با طرح در جلسه هیئت دولت تا پایان دولت دهم و تامین اعتبار تکمیل و به بهر برداری خواهد رسید./ایسنا