اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس سابق بانك مركزی: واردات طلا توسط بانك مركزی سیاست درستی نبود/دولت روزه شوك وارد كردن بگیرد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

رییس سابق بانك مركزی: واردات طلا توسط بانك مركزی سیاست درستی نبود/دولت روزه شوك وارد كردن بگیرد

رییس سابق بانك مركزی با انتقاد از سیاست واردات طلا توسط این بانك و ضرب سكه و عرضه آن در بازار برای كنترل قیمت طلا تصریح كرد: این‌كه منابع ارزی ما كه عمدتا از صادرات نفت حاصل می‌شود را به شكل سكه طلا در بازار عرضه و با زور و فشار قیمت‌ها را كنترل كنیم حتما سیاست غلطی است.

به گزارش ایسنا، طهماسب مظاهری كه در همایش تولید ملی حاضر شده بود در پاسخ به سوال یكی از حضار در مورد اعلام رییس كل بانك مركزی ایران مبنی بر واردات شش هزار تن طلا برای جمع‌آوری نقدینگی در اقتصاد ایران اظهار كرد: رقم شش هزار تن واردات طلا اشتباه است. چرا كه با قیمت متوسط هر اونس هزار دلار آن وقت ارزش این شش هزار تن 180 میلیارد دلار می‌شود كه به نظر میرسد این رقم، رقم غلطی است منهای این كه این شش هزار تن رقم غلطی است باید اشاره كرد كه این سیاست حتما سیاست نادرستی است.

وی تصریح كرد: این كه بخواهیم با این اقدام تورم را كه ناشی از اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها بوده كنترل كنیم سیاست غلطی محسوب می‌شود و در واقع بانك مركزی خواسته یك خطا را با یك خطای دیگر بپوشاند.

رییس سابق بانك مركزی دولت نهم در ادامه در مورد اصلاحات پیشنهادی خود برای مقطع فعلی اقتصاد ایران عنوان كرد:‌اگر سیاست‌های اقتصادی دولت اصلاح شود می‌توان از مزیت‌های موجود در اقتصاد استفاده كرد. از جمله این مزیت‌ها نفت كشور است.

مظاهری تصریح كرد:‌اگر دولت بخواهد امروز در سیاست‌های خود تجدیدنظر كند باید روزه شوك وارد كردن بگیرد و دو ماه شوكی به اقتصاد كشور وارد نكند كه البته این موضوع برای دولت كار سختی است.

وی متذكر شد: درآمد نفتی كشور ما از جمله مزایایی است كه از آن خوب استفاده نمی كنیم در مقطع فعلی هر چند كه نقدینگی به مرز 400 هزار میلیارد تومان رسیده است اما واحدهای تولیدی از كمبود نقدینگی رنج می‌برند.منابع مالی كافی به دلایل مختلف سیاست‌های غلط بودجه‌ای و سیاست‌های پولی غلط دیگری كه دولت اتخاذ كرده به استفاده ناصحیح منابع مالی رسیده‌ایم.

رییس سابق بانك مركزی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در كشور از جمله مولفه‌های مهم در این مورد را انگیزه افراد جامعه، وجود ابزار متنوع تامین مالی، نیروی انسانی مناسب، تقاضای بازار ، دانش فنی و منابع مالی كافی ذكر كرد و یادآور شد: در حالت افزایش سرمایه گذاری تصدی گری دولت كم می‌شود./ایسنا


ویدیو مرتبط :
ثامن الحجج مورد تایید بانك مركزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مدیر كل نشر بانك مركزی:بازار طلا به ثبات رسیده و موضوع دلالی منتفی شده است



 

پیش‌ فروش‌ سكه , نرخ سکه

 

مدیر كل نشر و ریالی بانك مركزی از احتمال توقف پیش فروش سكه خبر داد.

عباس كمرئی در گفت وگو با خبرنگار بانك و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاكید بر این كه پیش فروش سكه، سیاست دائمی ما نیست، گفت: در یك مقطع، بازار كاذبی برای سكه بوجود آمد و نوسانی در قیمت سكه دیده شد، ولی امروز این بازار به یك ثبات نسبی رسیده و موضوع دلالی و سفته بازی منتفی شده است، بنابراین با علم به این قضایا اگر لازم باشد پیش فروش سكه ادامه پیدا می كند و یا متوقف می شود.

او ادامه داد: درباره ادامه یا توقف پیش فروش سكه، به صورت هفتگی تصمیم گیری می شود. ما اتفاقات یك هفته را بررسی می كنیم و پنجشنبه ها در كارگروهی درباره ادامه پیش فروش و قیمت سكه تصمیم گیری می شود. به هر حال سیاست پیش فروش دائمی نیست و می تواند در سال آینده هم ادامه یابد یا می تواند همین هفته متوقف شود.

وی تاكید كرد: فعلا تا آخر هفته جاری، پیش فروش ادامه دارد و پنجشنبه با توجه به میزان سكه های پیش فروش شده، توان تولید و سایر پارامترها، درباره این طرح تصمیم گیری می شود.

كمرئی در پاسخ به این سوال كه آیا پیش فروش گسترده انجام شده، به ذخایر طلای كشور لطمه نمی زند، گفت: با این كار ذخایر طلا كاسته شده و تبدیل به سكه می شود. البته با تمهیداتی كه بانك مركزی طی سه سال گذشته اندیشیده، حجم طلای ذخیره شده در كشور آن قدر هست كه مقامات ارشد تصمیم گرفته اند پیش فروش انجام بدهند. ما از بابت موجودی طلا نگرانی نداریم، چون با این كار اگرچه موجودی طلا كاهش پیدا می كند، اما با تمهیداتی كه برای واردات طلا اندیشیده شده، این كمبود جبران می شود.

مدیر كل نشر و ریالی بانك مركزی همچنین درباره سامانه اینترنتی كه قرار است برای پیش فروش سكه راه اندازی شود نیز گفت: بحث مقدماتی این كار مطرح شده، ولی هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است..... /   خبرگزارى ایسنا