اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس جدید سازمان انرژی اتمی کیست؟



 

 

 

رییس جدید سازمان انرژی اتمی کیست؟

 

پس از آن‌كه علی‌اكبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان جانشین منوچهر متكی به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد و توانست رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را كسب كند، رایزنی‌ها درباره ریاست سازمان انرژی اتمی سرعت گرفته است.

بدون شك مدیریت سازمان انرژی اتمی كه امور پژوهشی، صنعتی و تكنولوژیك را در زمینه تولید انرژی هسته‌یی و استفاده از كاربردهای آن در زمینه‌های مختلف پزشكی، صنعتی، كشاورزی و علمی را در دستور كار دارد باید از میان مدیران با تجربه و در عین حال آگاه به امور و دانش فنی و تخصصی در زمینه مذكور باشد.

پس از آن‌كه مهندس رضا آقازاده پس از 12 سال جای خود را به علی اكبر صالحی در سازمان انرژی اتمی داد، بسیاری از كارشناسان و پیشكسوتان در زمینه انرژی هسته‌یی از این انتخاب به دلایل مختلف اخلاقی، دانشگاهی، تجربه دیپلماتیك و به ویژه تخصص و دانش وی در زمینه هسته‌یی استقبال كردند. اما چیزی نگذشت كه علی‌اكبر صالحی به طور غیرمنتظره و پس از مدت كوتاه (یك سال و نیم) ریاست سازمان انرژی اتمی را ترك و با نظر رییس‌جمهور و تایید نمایندگان مجلس بر صندلی وزارت خارجه تكیه زد.

پس از این جا به جایی غیرمنتظره رسانه‌ها و افكار عمومی بیش‌تر به تغییرات در وزارت خارجه پرداختند و مساله جانشینی سازمان انرژی اتمی كمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این در حالی است كه به گفته‌ی بسیاری از كارشناسان سازمان انرژی اتمی با توجه به ماهیت حساس، مهم و موثرش در كشور به مدیریتی كارآمد، صبور و متخصص در زمینه انرژی و تكنولوژی هسته‌یی و با تجربه نیاز دارد.

نام چند تن از جمله علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، محمد احمدیان قائم مقام و معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی، محمد قنادی رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی، سید پرویز فتاح وزیر نیرو در دولت نهم، كامران دانشجو وزیر علوم و تحقیقات و فناوری و علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی برای تصاحب پست ریاست سازمان انرژی اتمی بیش‌تر از دیگران شنیده می‌شود.

در این‌باره ایسنا با سیدپرویز فتاح ـ وزیر نیروی دولت‌ نهم ـ گفت‌وگو كرد.

فتاح در این گفت‌وگو هرگونه رایزنی با وی درباره پذیرفتن ریاست سازمان انرژی اتمی و پاسخ مثبت به این پیشنهاد را تكذیب كرد.

هم‌چنین خبرنگار ایسنا در تلاش‌ است با دیگر افرادی كه از آن‌ها در این‌باره نام برده شده است، گفت‌وگو و نظر آن‌ها را نیز جویا شود كه تاكنون میسر نشده است.

در حال حاضر محمد احمدیان، معاون نیروگاهی رییس سازمان انرژی اتمی با حفظ سمت به عنوان قائم مقام این سازمان قرار دارد.

با توجه به حساسیت‌ بسیار بالای سازمان انرژی اتمی به ویژه در یك دهه اخیر و با توجه به برنامه‌ی دراز مدت كشور در زمینه استفاده از انرژی و تكنولوژی صلح‌آمیز هسته‌یی به نظر می‌آید، ریاست سازمان انرژی اتمی باید متناسب با جایگاه فنی و تخصصی این سازمان در نظر گرفته شود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مصاحبه با رییس سازمان انرژی اتمی قبل از انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس سازمان انرژی اتمی: جاسوسان انگلیسی سایه به سایه دنبال من هستند



 

 

رییس سازمان انرژی اتمی: جاسوسان انگلیسی سایه به سایه دنبال من هستند

 

دكتر فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه سازمان جاسوسی بریتانیا را متهم كرد كه سایه به سایه دنبال اوست.

به نقل از رویترز عباسی روز دوشنبه در حاشیه نشست آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین اتریش ضمن اعلام این مساله افزود كه از 6 سال پیش  سازمان جاسوسی بریتانیا سایه به سایه دنبال جمع آوری اطلاعات حتی از پشت در بسته اتاقش در دانشگاه است.

عباسی در جریان یك كنفرانس خبری در وین گفت :‌" از شش سال پیش سازمان جاسوسی بریتانیا شروع به جمع آوری اطلاعات درباره من كرده است اطلاعاتی درباره گذشته من ، خانواده و تعداد فرزندانم ."

وی افزود :‌" (طی این مدت ) ماموران سازمان جاسوسی خارجی بریتانیا ( ام آی 6) در جاهای مختلف از جمله فرودگاه فرانسه ، مراكز علمی لهستان ، ایتالیا ، هلند و مالزی و... همواره به دنبال جمع آوری اطلاعات از من بوده اند."

عباسی افزود :‌" آنها حتی تا پشت در اتاق من در دانشگاه هم آمدند و به دنبال این بودند تا ببینند آیا من محافظ شخصی دارم یا نه؟"

عباسی همچنین آمریكا و اسراییل را به تلاش برای  ترور سازمان یافته خود و دیگر دانشمندان هسته ای ایران متهم كرد.

عباسی در پاسخ به سوالی درباره همكاری های هسته ای ایران و كره شمالی گفت كه ایران نیازی به كمك گرفتن از كره شمالی ندارد.

دكتر عباسی 52 ساله دارای دكترای فیزیك هسته ای در 8 آبان سال گذشته از یك سوء قصد در تهران جان سالم به در برد.

وی در قطعنامه 1747 شورای امنیت ملل متحد برای تحریم ایران با عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیك كاربردی نام برده شده و مشمول تحریم قرار گرفته است.

وزارت خارجه بریتانیا هنوز درباره اتهام تلاش سازمان جاسوسی این كشور ( ام آی 6) برای جاسوسی از رییس سازمان انرژی هسته ای ایران واكنشی نشان نداده است.

فریدون عباسی کیست؟

فریدون عباسی دوانی رییس کنونی سازمان انرژی اتمی ایران است.

از ابتدای انقلاب عضو سپاه پاسداران بوده و   در جبهه های دفاع مقدس حضور داشت. وی بعد از جنگ دکترای فیزیک هسته‌ای گرفت.

عباسی ۵۲ ساله از متخصصین لیزری است که در طرح جداسازی و غنی‌سازی اورانیوم با لیزر نیز شرکت داشته است. فریدون عباسی ریاست گروه فیزیک در دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران هم دارد. وی روز دهم اردیبهشت ۱۳۸۶ توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور به علت خدمات علمی به کشور، به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و ۲۷ مهر ۱۳۸۹ نیز در مراسمی در دانشگاه شهید بهشتی که با حضور پرویز داوودی و غلامعلی حدادعادل برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

فریدون عباسی دوانی از سال ۱۳۷۲ عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه شده است و در ادامه به ریاست دانشکده فیزیک این دانشگاه رسید . عباسی عضو شورای مرکزی انجمن هسته ای ایران است که مقر آن نیز پژوهشکده کاربرد پرتو سازمان انرژی اتمی است.

محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ او را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب كرد. پیش از او علی اكبر صالحی این منصب را در اختیار داشت..../تحلیل:عصرایران