اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس انجمن نجوم: شهاب بود، نه شهاب سنگ



اخبار,اخبار اجتماعی ,  شهاب سنگ

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران در باره شیء نورانی دیده شده در آسمان ایران ضمن منتفی دانستن برخورد شهاب سنگ،گفت: این شهاب است نه شهاب سنگ و این دو موضوع با هم متفاوت است.

نیمه شب پنجشنبه گزارش هایی از برخورد چند شهاب سنگ در مناطقی از استان های زنجان، قزوین و البرز منتشر شد.

فرمانداران شهرستان های بویین زهرا، آوج و تاکستان و مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قزوین برخورد شهاب سنگ به مناطقی از استان قزوین را تکذیب کردند.

آنها تاکید کردند که خبر برخورد شهاب سنگ پنجشنبه شب در این شهرستان قوت گرفت ولی با اعزام چند گروه به مناطق مختلف، هیچ اثر و گزارشی از آن دریافت نشد.

مسعود عتیقی روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت:آنچه در رویداد چند روز گذشته در استان های البزر و قزوین مشاهده شده شهاب سنگ نبوده و این خبر از نظر علمی مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: هنگامی که مردم عادی این موضوع را گزارش می کنند منطقی است اما مسوولان ستاد بحران کشور به جای جستجوی شهاب سنگ این موضوع را باید از طریق مراکز علمی، بررسی و پیگیری کنند.

در ستاره شناسی به یک سیارک یا شهابوار که وارد جو زمین می شود شَهاب یا شَخانه می گویند. به خط درخشانی که بر اثر ورود شهابوار یا حرکت آن در جو ایجاد می شود شهاب ثاقِب گفته می شود.

قطعه های صخره یا فلز که در فضا شناور هستند شهاب وار (Meteoroid) نام دارند، زمانی که این قطعات وارد جو یک سیاره بشوند شهاب (Meteor) نامیده می شوند و زمانی که به سطح سیاره برخورد کنند شهاب سنگ (Meteorite) نام می گیرند.

شهاب سنگ ها اجرام بزرگی آسمانی هستند که بیشتر از سنگ و فلز تشکیل شده اند. این اجرام هنگامی که وارد جو زمین می شوند، به دلیل قطر زیادشان از جو می گذرند و دهانه ها و عوارض گوناگونی را از خود برجا می گذارند.

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
شهاب سنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انجمن نجوم: شهاب‌ بود، نه شهاب سنگ


مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: هیچ شهاب سنگی به زمین برخورد نکرده است واتفاق شامگاه پنجشنبه هشتم مرداد یک پدیده جذاب نجومی است که در شب ۲۲ مردادماه به اوج خود می‌رسد.

خبرگزاری مهر: مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: هیچ شهاب سنگی به زمین برخورد نکرده است واتفاق شامگاه پنجشنبه هشتم مرداد یک پدیده جذاب نجومی است که در شب ۲۲ مردادماه به اوج خود می‌رسد.

مسعود عتیقی گفت: گاهی اوقات اخباری در سطح جامعه شایع می‌شود که متاسفانه به دلیل عدم روی آوری به کارشناسان صاحبنظر، موضوع با دیدگاه غیرتخصصی و علمی توسط مردم پررنگ می‌شود؛ به نحوی که بخش‌های زیادی از حوادث اجتماعی را بی‌جهت به خود مشغول می‌کند.

وی با اشاره به اتفاقی که در شبانگاه پنجشنبه (هشتم مرداد ماه) افتاد، گفت: مردم مناطقی از استان‌های البرز، قزوین، همدان و زنجان که همجوار هم هستند، گزارشی را بر اساس رویت شیء نورانی و سقوط آن بر زمین دادند و بدون آنکه مسئولان محلی و امدادی با کارشناسان علمی کشور مشورتی کنند، در رسانه ها به آن دامن زدند.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران ادامه داد: مسئولان محلی و امدادی بدون آنکه بررسی‌های لازم را انجام دهند، به جستجوهای غیر لازم در منطقه پرداختند که از دیدگاه‌های غیرکارشناسانه و غیرعلمی عوام مردم ناشی می شد.

عتیقی افزود: با توجه به اینکه بارش شهابی پرساووشی که از خصیصه‌های آن پدیدار شدن «آذرگوی یا آتش‌گوی‌های درخشان» است در همین بازه زمانی رخ داده است، به احتمال قریب به یقین شی دیده شده توسط مردم آن منطقه همان بارش شهابی مذکور است.

وی اظهار داشت: ذرات بسیار ریز میلی متری و میکرو متری در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری سطح زمین به دنبال برخورد اتم‌های جو و برانگیخته شدن آنها، نور فلورسان با درخشش بسیاری ایجاد کرده که به آنها شهاب گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه از نظر ماهیت، شهاب‌ها دارای وزن و جرم قابل توجهی نیستند، تصریح کرد: شهاب‌ سنگ‌ها دارای جرم و حجم به نسبت قابل توجهی بوده و  می‌توانند به زمین برخورد کنند، از این رو شهاب با شهاب سنگ متفاوت است.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران با تاکید بر اینکه شهاب‌ها برای انسان و زمین هیچ‌گونه تهدیدی محسوب نمی‌شود، ادامه داد: ارتفاع پایین درخشش نور شهاب‌ها باعث می‌شود که در دیگر نقاط کشور این نور مشاهده نشود.

عتیقی عنوان کرد: به دلیل کروی بودن زمین و جو اطراف آن، حرکت هر جرم در آسمان و افق دوردست اینگونه به نظر می رسد که اجرام نورانی به سمت زمین در حرکتند. در مورد اخیر هم به همین دلیل در اکثر گزارش‌های مردمی برخورد جرم آسمانی به زمین ادعا شد.

وی با بیان مثالی اظهار داشت: زمانی که هواپیما در فصول سرد در آسمان حرکت می‌کند، این‌گونه مشاهده می‌شود که بخارهایی در ادامه حرکت هواپیما بر جای باقی می‌ماند و گویی این بخار در نقطه‌ای به زمین برخورد می‌کند. این برداشت مردم از بخار هواپیماست.

رئیس انجمن نجوم آماتور ایران با بیان اینکه امروزه آلودگی شهرهای بزرگ و آلودگی‌های نوری ناشی از نورپردازی ناصحیح در معابر و پارک‌ها باعث شده که مردم با بسیاری از پدیده آسمانی ناآشنا باشند، اظهار داشت: به طوری که عوام مردم برخورد آذرگوی با درخشش بالا به جو  زمین را شهاب‌سنگ فرض کرده و مدعی برخورد آن با زمین می‌شوند.

عتیقی گفت: از سوی دیگر در برخی از گزارش‌ها، طول این جرم یا نور آسمانی ۲۰۰ متر و بالاتر ادعا شده است که می‌تواند هواپیما یا شیء پرنده باشد، این در حالی است که صدای برخورد و انفجار هر شیء پروازی به ویژه در شب تا کیلومترها به گوش می‌رسد و آنچه که شاهدان از شنیدن صدای ناشی از شیء نورانی در آسمان ادعا کرده اند  پدیده‌ای است که ناشی از شکافته شدن جو  زمین  توسط این ذرات بی مقدار  می تواند باشد.

وی تاکید کرد: همچنین برخورد یک جرم آسمانی ۲۰۰ متری با زمین می‌تواند حادثه غیرقابل تصوری در منطقه‌ای به وسعت صدها کیلومتر و یا بیشتر ایجاد کند که از جمله به لرزش زمین، تخریب سطح زمین با ایجاد گودال بزرگ،  تخریب بنا و درختان و یا حتی صدمه افراد در محل وقوع حادثه  منتهی می شود. این حادثه نمی تواند با ایجاد آثار حداقلی در زمین به وقوع بپیوندد.

رئیس انجمن نجوم آماتور ایران افزود: آنچه که می‌توان بر اساس اطلاعات علمی موجود نتیجه گرفت، این است که در منطقه مورد گزارش، سقوط هیچ شهاب‌سنگی با زمین صورت نگرفته و این اتفاق صرفا یک پدیده جذاب نجومی است که در پنجشنبه شب ۲۲ مرداد ۹۴ به اوج خود می‌رسد.

وی افزود: انجمن نجوم آماتور ایران جهت آموزش علاقه‌مندان برای استفاده از این پدیده جذاب خلقت، برنامه ویژه علمی رصدی را در تاریخ ۲۲ مرداد در منطقه تاریخی الموت قزوین به اجرا در خواهد آورد.

در شامگاه پنجشنبه اخباری مبنی بر سقوط شهاب سنگ به زمین در استان های همدان، قزوین، البرز و زنجان منتشر شد. در این اخبار اعلام شد که خساراتی ناشی از سقوط شهاب سنگ به برخی مکان های این استان ها وارد شده است.