اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس انجمن سیب‌زمینی كشور:كند شدن روند صادرات سیب زمینی



 

 

رییس انجمن سیب‌زمینی كشور:كند شدن روند صادرات سیب زمینی

 

 

رییس انجمن سیب زمینی كشور از كند شدن صادرات این محصول خبر داد و گفت: ۷۰ هزار تن سیب زمینی طی سه ماهه اخیر صادر شده است اما با توجه به تولید یك میلیون تن سیب زمینی مازاد مصرف كشور، باید تولید بهبود و بسته بندی صادراتی برای صادرات داشته باشیم.

نیازی در گفت وگو با خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: از ابتدای خرداد ماه تاكنون حدود ۷۰ هزار تن سیب زمینی به كشورهای عراق، تركمنستان و آذربایجان صادر شده، اما این میزان صادرات كافی نیست و هم اكنون میزان صادرات كند شده است.

به گفته وی صادرات سیب زمینی به آذربایجان از طریق مرز بیله سوار صورت می گیرد كه اكنون به دلیل فصل تولید سیب زمینی در این كشور، حجم صادرات كاهش یافته است. همچنین سیب زمینی صادراتی به عراق از طریق مرز مریوان انجام می شود كه به گفته تاجران به دلیل وجود سوسك كلورادو در برخی محصولات استان همدان كه ناشی از آفات قرنطینه ای است، مشكل ساز صادرات سیب زمینی به عراق شده و این كشور سیب زمینی ایران خوب نمی خرد.

رییس انجمن سیب زمینی كشور تصریح كرد: سود صادرات سیب زمینی تنها در جوایز صادراتی آن است كه هنوز جوایز صادراتی سال ۸۸ و ۸۹ از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت نشده و صادركنندگان درگیر اخذ جوایز صادراتی دو سال قبل هستند. همچنین سود امسال نیز هنوز اعلام نشده است.

نیازی با اشاره به افزایش ۷۰۰ هزار تن با یك میلیون تنی تولید سیب زمینی در سال جاری، پیش بینی كرد: امسال چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب زمینی برداشت شود كه این میزان مازاد نیاز داخلی است و باید شرایط صادرات آن فراهم شود.

وی خاطرنشان كرد: هنوز سیب زمینی استان های اردبیل، زنجان و كردستان برداشت نشده و ۳۰ درصد از محصول تولیدی استان همدان برداشت شده است.

رییس انجمن سیب زمینی كشور مصرف سرانه این محصول را ۴۵ كیلوگرم عنوان كرد.

نیازی گفت: وزارت كشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از كیفی شدن تولید و ایجاد بسته بندی برای صادرات حمایت كنند تا سیب زمینی با كیفیت بالاتر برای تولید داخلی و همچنین صادرات تولید شود. از سوی دیگر براساس نیاز و سلیقه بازارهای هدف بتوان محصول را با بسته بندی مناسب صادر كرد. اما اكنون سیب زمینی برداشتی مستقیم از مزرعه به صورت فله ای صادر می شود كه این امر باعث لطمه به تولید خواهد بود چراكه بدون بازبینی آفات قرنطینه ای و با مشكلات فسادپذیری صادر می شود كه افت محصول در بازارهای صادراتی را در پی خواهد داشت.

وی با تاكید بر سرمایه گذاری برای ارتقای كیفیت تولید سیب زمینی، یادآور شد: كشورهای حاشیه خلیج فارس، تركمنستان، افغانستان، روسیه، آذربایجان و عراق نیازمند واردات سیب زمینی هستند كه می توان با ارتقا كیفیت تولید محصول و همچنین بسته بندی براساس نیاز و سلیقه بازار این كشورها سودآوری بالایی برای كشاورزان و كشور داشته باشیم.

رییس انجمن سیب زمینی كشور قیمت خرید هر كیلو سیب زمینی از كشاورز را ۱۲۰تا ۱۸۰ تومان عنوان كرد..... /   خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫سیب زمینی تنوری فرانسوی ترد و خوشمزه . خیلی سالم و بدون روغن، بجای سیب زمینی سرخ کرده .‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صادرات آب؛ موز می‌خریم، هندوانه و سیب‌زمینی می‌فروشیم!



اخبار,اخباراقتصادی,صادرات هندوانه

بحران آب در ایران مدت‌هاست که هشداروار، اعلام چند باره می‌شود اما گوش شنوایی برای آن نیست. مصداق عینی این ماجرا هم نگاه انداختن به بحث‌ سیاست‌گذاری تولید و تجارت محصولات کشاورزی در ایران است که نکته‌های بسیاری دارد.

انتشار آمار صادرات و واردات میوه در فروردین ماه‌ سال‌جاری نکات جالبی در خود نهفته دارد که بر کم تدبیری تاریخی حوزه کشاورزی ایران صحه می‌گذارد. نکاتی که بی‌ارتباط با بحران آب نیست. در این آمار که به نقل از گمرک کشورمان منتشر شده، آمده است: در فروردین ٩٤، ایران بیش از ٩١ هزارتن هندوانه صادر کرده است که ارزش کل آن معادل ٢٢‌میلیون دلار بوده ‌است. از طرف دیگر، صدرنشین میوه‌های وارداتی به کشورمان موز است که با رشد ٥٠‌درصدی واردات به میزان ٤٢‌هزار تن و ارزش ٣٣‌میلیون دلاری خود، دیگر بار درصدر لیست میوه‌های وارداتی ایستاده است.


این آمار با وجود خوشحالی برخی صادرکنندگان و تولیدکنندگان هندوانه، تأسف‌برانگیز‌ترین خبر این روزهای اقتصاد ایران است. درحالی به صادرات هندوانه دلخوشیم که کشورهای خریدار این کالا برای جلوگیری از مصرف آب زیاد این محصول در کشورشان آن را خریداری می‌کنند اما ما در ایران آن را تولید و عملا آب کشور را صادر می‌کنیم! در مقابل هم کالاهایی را خریداری می‌کنیم که کم مصرف هستند و خاص.

 

براساس آمارها، در ‌سال ٩٣ حدود ٨٣٣هزار تن هندوانه به قیمت حدود ٧٠٠ تومان در هر کیلو صادر کرده‌ایم که رقمی معادل ٢٠٨‌میلیارد لیتر آب مصرف کرده است. به گزارش شهروند، در یک ماهه گذشته هم صادرات هندوانه یا همان صادرات مجازی آب ادامه دارد و هیچ مسئولی مانع کشت این محصول نشده است. براساس آمارها در سال‌جاری هم ٣٣‌میلیون دلار را به واردات موز (به‌عنوان میوه‌ای کم مصرف در آب) اختصاص داده‌ایم.

 

در آن سوی ماجرا هم تنها ٢٢‌میلیون دلار ارز به کشورمان در ازای صادرات هندوانه کسب کرده‌ایم. اما در این‌جا نیاز است از خود بپرسیم که در اصل ماجرا بهای تمام شده هندوانه تولیدی به علاوه میزان آب مجازی برای رشد و تولید این محصول چه میزان خواهد بود. آیا با این وجود هم صادرات ٢٢‌میلیون دلاری هندوانه توجیه اقتصادی دارد؟
 تراز تجارت خارجی درحوزه صادرات محصولات کشاورزی و حتی در قیاس این دو قلم عمده محصول وارداتی و صادراتی کشورمان، به وضوح نشان می‌دهد که محصولات وارده به کشورمان در برابر اقلام صادراتی نه‌تنها مزیت نسبی ندارند بلکه منابع طبیعی کشورمان نظیر آب را دستخوش آسیب‌های جدی می‌کند. براساس گزارش گمرک از فروردین ‌سال ١٣٩٣، ٢٩‌هزار تن موز به ارزش ٢٩,٥‌میلیون دلار وارد کشورمان شده است. سیب‌زمینی از دیگر محصولات عمده صادرات ایران در فروردین‌ماه بوده‌ است که در این مدت به میزان ٣٨‌هزار تن از این محصول و با ارزش ١٥‌میلیون دلار صادر شد.

 

تولید سیب‌زمینی نیز همانند هندوانه نیازمند صرف مقادیر بسیاری آب است که تولید آن را با چالش مواجه می‌کند و متعاقبا موجب می‌شود صادرات آن نیز در واقعیت بسیار گرانبها‌تر از ارقامی باشد که در لیست‌های صادراتی گمرک به آن اشاره شده است. براساس گزارش گمرک مجموع صادرات پیاز و موسیر نیز در این ماه، معادل ٣٤‌هزار تن و با ارزش ١٣‌میلیون دلار بوده ‌است.

 

 اخبار  اقتصادی  -  شهروند