اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس اتحادیه صادركنندگان فرش:علل كاهش صادرات فرش ایرانی



 

 

رییس اتحادیه صادركنندگان فرش:علل كاهش صادرات فرش ایرانی

 

 

به گفته رییس اتحادیه صادركنندگان فرش با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها قیمت های موثر در بافت فرش افزایش یافتند و انگیزه های بافندگان به دلیل دریافت یارانه های نقدی كاهش یافته و در نتیجه صادرات فرش ایران هم كم شده است.

اكبر هریسچیان در گفت وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مورد كاهش صادرات فرش در چهار ماهه امسال عنوان كرد: هرچند نمی توان براساس آمار چهار ماهه امسال در مورد صادرات فرش ایرانی عنوان كرد كه میزان صادرات فرش در امسال كاهش می یابد اما تحقق هدف صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری فرش در امسال شدنی به نظر نمی رسد.

وی با اشاره به بحث تحریم و اثر آن در كاهش صادرات فرش ایران عنوان كرد: ۳۵ درصد صادرات فرش ایران به كشور آمریكا بوده كه از هفتم مهر ماه سال گذشته این تحریم اعمال شد اما از طریق غیررسمی از كشورهای هند و چین فرش ایرانی به آمریكا صادر می شود كه مجازات های سنگینی هم ممكن است داشته باشد.

هریسچیان تصریح كرد: در مجموع به طور كلی با اجرای هدفمندسازی یارانه ها مقداری قیمت ها افزایش یافت و مهمتر از آن افزایش دستمزدها بوده كه در مجموع قیمت تمام شده نهایی رشد كرده و بعضی ها هم كه یارانه دریافت می كنند كار انجام نمی دهند.

وی با تایید كاهش تولید فرش كشور اظهار كرد: وقتی فرش را نخرند و تولیدكنندگان بازار فروش نداشته باشند مگر آن ها بیكار هستند كه مجدد فرش تولید كنند؟ با افزایش صادرات است كه میزان تولید نیز به تبع از آن بیشتر خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان كرد: در گذشته افرادی كه شش ماه در سال بیكار بودند برای تولید فرش حتی مهاجرت می كردند كه با پرداخت یارانه ها انگیزه آن ها برای كار كاهش یافته است..... /  خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
افزایش صادرات فرش ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سه عامل كاهش صادرات فرش تا سال 92



اخبار,اخبار اقتصادی ,كاهش صادرات فرش

به گفته رئیس مرکز ملی فرش، عمده مشتری فرش‌های کوچک و تا حدودی ارزان‌قیمت و دست دوم ایران بازار‌های اروپایی است و فرش‌های بزرگ پارچه نیز مشتریان عربی خود را دارد، بیشترین مشتری فرش‌های ابریشمی ما نیز ژاپنی‌ها هستند

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به عوامل داخلی و خارجی در صادرات فرش دستباف گفت: رخداد‌های داخلی مثل هدفمندی یارانه‌ها، تورم داخلی، بالا‌رفتن بهای مواد اولیه در کشور، پرداخت نقدینگی مستقیم به قالیبافان و عوامل خارجی مثل تحریم از مواردی بود که در میزان صادرات فرش تاثیر‌گذار بود.

به گزارش عصرایران، حمید کارگر با بیان‌ این‌که تحریم موجب خارج شدن یکی از بازار‌های صادراتی فرش ایران شده بود، افزود: اشباع‌شدن بعضی بازار‌های صادراتی، تطبیق کمتر فرش با سلیقه افراد و پیامد‌های تحریم سه عامل كاهش صادرات فرش بوده است.

کارگر در ادامه گفت: با زمزمه‌هایی در مباحث سیاسی کشور شاهد اخبار مثبتی در این حوزه هستیم؛ به طوری‌که در پایان سال 1393 شاهد ثبت جهانی 10 منطقه فرش‌بافی جهانی بودیم که نوید‌بخش اتفاقات خوبی برای سال جاری بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این‌که بعد از توافقات شاهد دستاوردهای مثبتی در فضای فرش دستباف بودیم، اظهار داشت: بیست‌وچهارمین نمایشگاه فرش دستباف که از یکم شهریورماه آغاز به کار می‌کند، میعادگاهی برای رونق فرش دستباف و صادرات و تجارت این محصول است. در این نمایشگاه بازرگانان خارجی از کشور‌های اروپایی شامل دانمارک، سوئد، آلمان، روسیه و برخی کشور‌های آسیایی، آفریقایی و از قاره آمریکا نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی رونمایی از دانش‌نامه آنلاین مجازی فرش را از مواردی دانست که در روزهای برپایی نمایشگاه انجام می‌شود و گفت: در این نمایشگاه نشست ویژه‌ای با بازرگانان خارجی برای شناساندن فرش ایرانی و همچنین نشستی نیز پیرو تفاهم‌نامه مرکز ملی فرش و صندوق ضمانت صادرات برگزار می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت تعرفه واگذاری غرفه‌ها امسال افزایش نیافت، از برگزاری پنجمین جشنواره فرش دستباف خبر داد که در این جشنواره بهترین فرش توسط داوران انتخاب می‌شود.

وی افزود: دورخیزی برای جهش صادرات در حوزه فرش دستباف داریم و فعالان فرش ما منتظر اجرایی شدن لغو تحریم‌ها هستند تا بتوانند برنامه‌های خود را در این زمینه اجرایی کنند.

به گفته كارگر، بعضی کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، ایتالیا و کشورهای عربی شامل لبنان، کویت، قطر و همچنین ژاپن و چین را به عنوان کشور‌های هدف صادرات فرش ایران نام برد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: عمده مشتری فرش‌های کوچک و تا حدودی ارزان‌قیمت و دست دوم ما بازار‌های اروپایی است و فرش‌های بزرگ پارچه نیز مشتریان عربی خود را دارد، بیشترین مشتری فرش‌های ابریشمی ما نیز ژاپنی‌ها هستند ولی این به آن معنا نیست که این فرش‌ها فقط به کشورهای مربوطه صادر می‌شوند، بلکه در هر کشوری با سلایق مختلف روبه‌رو هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه‌ی سخنان خود در زمینه‌ی کپی‌برداری از طرح‌های ایرانی و تقلب در این زمینه توضیح داد: اقدامات زیادی در این زمینه و در جهت حمایت از پدیدآورندگان طرح‌ها در سال‌های اخیر انجام شده که یکی از آنها ثبت طرح‌ها و نقش‌ها به نام پدیدآورندگان است و کمیته طرح و نقش در مرکز ملی فرش ایران وجود دارد و در گامی بالاتر ثبت ملی طرح و نقش را داریم که 40 منطقه جغرافیایی تا به امروز به ثبت ملی رسیده‌اند و به دنبال آن در راستای جلوگیری از کپی‌برداری در طرح‌ها، ثبت جهانی مناطق را داریم که در حال حاضر 15 منطقه جغرافیایی در این بخش به ثبت رسیده است.

کارگر همچنین با بیان این‌که در آستانه ورود به بازار آمریکا هستیم، گفت: بعد از بیانیه لوزان وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظریف نامه‌ای نوشت مبنی بر این‌که لغو تحریم فرش ایرانی در کنار کارهای دیگر باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان این‌که در بهمن‌ماه امسال میزبان هیاتی از آمریکا خواهیم بود، گفت: در این هیات جمعی از بازرگانان، پژوهشگران، نویسندگان و اصحاب رسانه حضور خواهند داشت که باب جدیدی را در حوزه فرش دستباف می‌گشاید.

رئیس مركز ملی فرش با بیان این‌که در دورانی که فرش دستباف نیازمند رونق و تلنگر مجدد برای جهش صادراتی است، شاهد تحولی در این حوزه هستیم، گفت: در سه سال اخیر این حوزه با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بوده و کاهش عدد صادراتی تا قبل از سال 1393 از مصداق‌های این موضوع است، ولی از ابتدای سال 1393 شاهد معکوس‌شدن این روند بوده و با افزایش صادرات در این بخش روبه‌رو شدیم.

وی با بیان این‌که در پایان سال گذشته 330 میلیون دلار صادرات به وزن 5100 تن داشتیم، افزود: این مقدار در سال 1392 معادل 314 میلیون دلار بود و البته هرچند این روند خوشحال‌کننده است، اما راضی‌کننده نیست و باید به متوسط 500 میلیون دلار برسد.

 

اخبار اقتصادی - عصرایران