اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ریسک ازدواج‌های فامیلی برای فرزند آوری


مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی ریسک ازدواج‌های فامیلی را بالا دانست و به خانواده‌ها توصیه کرد: قبل از مطرح کردن جدی موضوع ازدواج و ایجاد دلبستگی بین دختر و پسر، نسبت به انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.

خبرگزاری ایسنا: مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی ریسک ازدواج‌های فامیلی را بالا دانست و به خانواده‌ها توصیه کرد: قبل از مطرح کردن جدی موضوع ازدواج و ایجاد دلبستگی بین دختر و پسر، نسبت به انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.

دکتر رضا علی‌بخشی گفت: توصیه می‌شود افرادی که قصد ازدواج دارند، به‌ خصوص آنهایی که نسبت فامیلی با هم داشته و سابقه بیماری خاصی در خانواده را دارند، نسبت به انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.

این متخصص ژنتیک با بیان اینکه هرچه نسبت فامیلی زوجین نزدیک‌تر باشد، احتمال بروز بیماری‌های تک ژنی و مادرزادی در فرزندان‌شان هم بالاتر خواهد بود، گفت: از نظر علمی درصد بروز بیماری‌های ژنتیکی در ازدواج‌های فامیلی حداقل دو برابر سایر ازدواج‌هاست.

مسئول فنی مرکز ژنتیک و تشخیص قبل از تولد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مشاوره ژنتیک در سطوح مختلفی انجام می‌شود، گفت: این مشاوره معمولا در ابتدایی‌ترین و بهترین شکل آن قبل از دوران آشنایی و ازدواج اتفاق می‌افتد و بر اساس آن در صورتی که ریسک بیماری‌های ژنتیکی بالا باشد، نسبت به انجام غربالگری در سطح بالاتر اقدام می‌شود تا میزان ریسک ازدواج را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی افزود: پس از انجام آزمایش‌های غربالگری در صورتی که ریسک خطر بالا باشد، نسبت به انجام آزمایش‌های تخصصی اقدام خواهد شد و در صورت وجود ریسک بالا، ازدواج به صلاح تشخیص داده نمی‌شود.

علی‌بخشی با بیان اینکه احتمال تولد فرزندان سالم در ازدواج‌های فامیلی هم وجود دارد، گفت: ریسک تولد فرزندانی که مبتلا به بیماری‌های غیرقابل درمان هستند در ازدواج‌های فامیلی بالاست.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان، تشخیص و پیگری نیستند، به خانواده‌ها توصیه کرد: قبل از ایجاد هرگونه دلبستگی و برپایی مراسم مختلف نسبت به مشاوره ژنتیک اقدام کنند.

علی‌بخشی با اشاره به آمار بالای ازدواج‌های فامیلی در کشور و استان کرمانشاه، از خانواده‌ها خواست قبل از مطرح کردن جدی موضوع ازدواج و ایجاد دلبستگی بین دختر و پسر نسبت به انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج اقدام کنند.


ویدیو مرتبط :
جهاد و وظیفه امروز جوانان ازدواج و فرزند آوری است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همه چیز درباره ازدواج های فامیلی



 

 

همه چیز درباره ازدواج های فامیلی

 

مشکلات ژنتیکی برای فرزندان کسانی که ازدواج فامیلی کرده اند، اصلی ترین دلیل برای این است که کارشناسان توصیه کنند که افراد اقدام به ازدواج فامیلی نکنند. در واقع مهم ترین مسئله، مسئله پزشکی است اما حوزه های دیگر نیز می توانند به مبحث ازدواج فامیلی وارد شوند. در ذیل به برخی از مهم ترین معایب و مزایای آن می پردازم و آنها را مورد بررسی قرار می دهم.

 

ذهنیت منفی؛ اگر قرار باشد معایب و مزایای ازدواج فامیلی را با یافته های علم روان شناسی بررسی کنیم، اولین موضوع تبلیغات و ذهنیتی است که حداقل در سال های اخیر درباره ازدواج فامیلی وجود داشته است. در واقع اینکه عنوان می شود درصد بروز مشکلات ژنتیکی در ازدواج های فامیلی نسبت به دیگر ازدواج ها بالاتر است، خود نوعی ذهنیت منفی در زوج هایی که به چنین ازدواجی تن داده اند به وجود می آورد. روان شناسان می گویند این ذهنیت منفی می تواند جدا از مشکلات ژنتیکی احتمالی، رابطه خوب زوج ها را در ازدواج فامیلی تحت الشعاع قرار دهد و سلامت روانی آنها را تهدید کند.

 

دخالت خانواده ها؛ مورد دیگری که می توان درباره ازدواج های فامیلی مطرح کرد و باز هم موضوعی روان شناختی است، دخالتی است که در زندگی زوج هایی که تن به ازدواج فامیلی داده اند دیده می شود. بررسی ها نشان می دهد دخالت خانواده ها در زندگی این زوج ها بیشتر از دیگر زوج هاست و از طرف دیگر، گستردگی این دخالت ها هم بیشتر از دیگر زوج هاست و از طرف دیگر، گستردگی این دخالت ها هم بیشتر است؛ توضیح آنکه هم خانواده های زوج ها و هم فامیل در زندگی آنها دخالت می کنند.

 

کسانیکه تن به ازدواج فامیلی داده اند نباید اجازه دهند دیگران در زندگی شان دخالت کنند و اطرافیان نیز با توجه به حساسیت موضوع باید از دخالت در زندگی این زوج های جوان بپرهیزند. در این صورت، خطری زندگی این زوج ها را تهدید نمی کند

 

اگر این فرض را بپذیریم که دخالت زیاد از حد در زندگی زوج ها می تواند مشکلاتی برای آنها به وجود بیاورد، باید این را یکی از معایب ازدواج های فامیلی بدانیم. بررسی های روان شناسان نشان می دهد دخالت اطرافیان در زندگی زوج های جوان یکی از عوامل اصلی طلاق است. پس زوج هایی که ازدواج فامیلی کرده اند خود به خود یک گام به طلاق نزدیک ترند. البته این گزاره، گزاره ای توصیفی است و اگر قرار به توصیه کردن باشد، باید بگوییم اگر کسانی تن به ازدواج فامیلی داده اند نباید اجازه دهند دیگران در زندگی شان دخالت کنند و اطرافیان نیز با توجه به حساسیت موضوع باید از دخالت در زندگی زوج های جوان بپرهیزند. در این صورت، خطری زندگی زوج هایی را که تن به ازدواج فامیلی داده اند تهدید نمی کند.

 

طلاق کمتر؛ در سال های اخیر که تبلیغات زیادی روی امتناع از ازدواج های فامیلی شده است برخی کارشناسان نظری را مطرح کرده اند که از جهاتی قابل تأمل است، اما با اندکی بررسی می توان آن را رد کرد و نادرست نامید گفته می شود ازدواج فامیلی احتمال طلاق را پایین می آورد؛ یعنی اینکه چون شناخت زوج ها از هم بیشتر است، خود به خود احتمال طلاق پایین می آید. جتی برخی کارشناسان از این هم فراتر می روند و می گویند یکی از دلایل افزایش طلاق در سال های اخیر تبلیغات برای امتناع از ازدواج فامیلی است.

 

شاید بتوان این نظر را قبول کرد؛ هر چند در دنیای امروز، ارتباطات و به تبع آن شناخت این قدر محدود نیست و ممکن است یک فرد شناخت بیشتری از کسی که فامیل او هم نیست نسبت به آنکه خویشاوندش داشته باشد. مسئله این است که طلاق در ازدواج فامیلی سخت تر از طلاق در ازدواج عادی است. طلاق در ازدواج فامیلی نه تنها دو نفر و دو خانواده را، که افراد و خانواده های زیادی را تحت الشعاع قرار می دهد. بررسی ها نشان می دهد افرادی که ازدواج فامیلی داشته اند و طلاق گرفته اند، طلاق شان به ایجاد کینه و کدورت و جناح بندی در فامیل منجر شده است.

 

خانواده خاله از مرد جانبداری می کنند و خانواده عمو از زن، و به همین ترتیب فامیل دو شقه شده است. پس کسانی که تن به ازدواج فامیلی داده اند به سختی تن به طلاق می دهند و برخی از آنها که در زندگی مشترکشان مشکلات زیادی دارند، برای اینکه طلاق شان به کدورت های بزرگ تر و گسترده تر منجر نشود، می سوزند و می سازند.

 

مجموعه این موارد باعث می شود بر امتناع از ازدواج فامیلی تأکید کنیم، اما اگر کسانی به هر دلیل تن به ازدواج فامیلی دادند باید ذهنیت منفی را از خود دور کنند. ازدواج فامیلی از طرف کارشناسان توصیه نمی شود، اما اگر اتفاق افتاد هم فاجعه رخ نداده است. افراد می توانند با حساسیت زدایی از موضوع، زندگی خوبی داشته باشند بسیاری از زوج ها ازدواج فامیلی داشته اند و سال ها در کمال آسایش و آرامش در کنار هم زندگی کرده اند.

 

باید توجه داشت که ذهنیت منفی، خود می تواند مشکل ساز شود. روان شناسی مثبت می گوید این ذهنیت می تواند زندگی را به کام افراد تلخ کند. بنابراین زوج هایی که ازدواج فامیلی داشته اند باید این ذهنیت را از خود دور کنند. البته باید توصیه های پزشکی را نیز در این زمینه مدنظر داشت و آزمایش های لازم را پیش از ازدواج و برای بارداری انجام داد.

منبع:tebyan.net