اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رکورد شکنی تلگرام در انتخابات 7 اسفند


رییس پلیس فتای ناجا درباره اینکه بیشترین فعالیت‌های انتخاباتی در کدام بخش از فضای مجازی انجام شد گفت: 79 درصد از کل فعالیتهای انتخاباتی در فضای مجازی در تلگرام انجام شد و مابقی شبکه‌ها همچون فیسبوک، توئیتر و غیره نقش جدی نداشتند.

ایسنا: رییس پلیس فتای ناجا از وقوع 69هزار و 729 حمله هکری به کشور در سال 94 خبر داد.

سردار کمال هادیانفر گفت: در سال جاری 69 هزار و 729 حمله هکری به کشور انجام شد که از این مقدار989 مورد به سایت‌های دولتی و مابقی به سایتهای غیردولتی بوده است.

تلگرام در انتخابات 7 اسفند رکورد شکست

وی اضافه کرد: البته خوشبختانه در سال جاری هیچ خسارتی جدی از ناحیه هکرها به ما وارد نشده است.

هادیانفر همچنین با بیان اینکه 19 ففره حفره امنیتی در بانکها نیز شناسایی شد، افزود: هشت حفره برای بانکهای دولتی بود و 11 حفره نیز برای بانکهای خصوصی بوده که انتظار می رود بانکهای خصوصی توجه بیشتری به سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشند.

رییس پلیس فتای ناجا همچنین به تشریح اقدامات پلیس فتا در ایام انتخابات پرداخت و گفت: پلیس فتا در چندین کارگروه عضویت داشت و در داخل فتا هم پنج کارگروه تخصصی داشتیم و از 11 سامانه برای رصد انتخابات استفاده کردیم و روزانه بیش از 33 هزار خبر رصد شد.

رییس پلیس فتای ناجا ادامه داد: در این مدت بیش از 1700 خبر امنیتی و انتظامی و 1200 خبر مرتبط به کاندیداها ثبت شد. همچنین 7780 پروفایل نامزدها را رصد کردیم و با 117 نفر از کسانی که دارای پنل‌های تبلیغاتی و شبکه‌های مجازی بودند قبل از انتخابات جلسه گذاشتیم و موارد قانونی را به آنها تذکر دادیم و اکثرا هم عمل کردند.

وی از ثبت 460 تخلف انتخاباتی در فضای مجازی خبرداد و افزود: ما این تخلفات را به همراه مستندات به ستاد انتخابات وزارت کشور دادیم. بیشترین تخلف انتخاباتی فضای مجازی در استانهای خوزستان، بوشهر، کردستان و آذربایجان غربی بود و تهران هم در رتبه پنجم قرار داشت.

به گفته هادیانفر، نظارت پلیس در تمامی مراحل انتخابات از ثبت نام تا اعلام نتایج انتخابات وجود داشت.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه بیشترین فعالیت‌های انتخاباتی در کدام بخش از فضای مجازی انجام شد؟ گفت: 79 درصد از کل فعالیتهای انتخاباتی در فضای مجازی در تلگرام انجام شد و مابقی شبکه‌ها همچون فیسبوک، توئیتر و غیره نقش جدی نداشتند.

رئیس پلیس فتای ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای مسدود کردن تلگرام در روز انتخابات فشارهایی وارد شد یا خیر؟ گفت: در کمیسیونی که برای تامین امنیت انتخابات تشکیل شده بود موارد متعدد مورد بررسی قرار گرفت و بنا بر این شد تا جایی که ضرورت امنیتی ایجاد نشود هیچ محدودیتی برای دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در سراسر کشور اعمال نشود و ما در این دوره شاهد کند شدن یا حذف فعالیت نرم‌افزارهای ارتباطی نبودیم.

هادیان‌فر با بیان اینکه هیچ فشاری برای محدود کردن تلگرام وجود نداشت، افزود: تنها پیش‌بینی‌هایی شده بود که اگر درگیری میان طرفداران دو نامزد یا جریان پیش آمد به شکل منطقه‌ای دسترسی را محدود کنیم که این اتفاق هم رخ نداد.


ویدیو مرتبط :
رکورد شکنی رکورد ددلیفت جهات در سال 2002 توسط مزاروس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد شکنی زنان در انتخابات دهم


یک مجلس جدید و یک رکورد زنانه. داستان انتخابات مجلس دهم دیروز بسته و یک فصل جدید از داستان حضور زنان در مجلس شورای اسلامی شروع شد.

روزنامه شهروند: یک مجلس جدید و یک رکورد زنانه. داستان انتخابات مجلس دهم دیروز بسته و یک فصل جدید از داستان حضور زنان در مجلس شورای اسلامی شروع شد.

اگر شرایط و نتایج ویژه دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم را کنار بگذاریم، حالا این دوبرابر شدن تعداد زنان در مجلس است که یکی از ویژه‌ترین اتفاق‌های مجلس جدید محسوب می‌شود و این یعنی خرداد‌ امسال که بیاید، مجلسی در ایران تشکیل خواهد شد که بعد از سال‌ها تعداد فراکسیون زنانش رکورد حضور زنان در همه ادوار مجلس را شکسته است.

حالا باید ١١ اردیبهشت را در کنار «روز کارگر» یکی از تاریخی‌ترین روزهای ایران دانست؛ روزی که رکورد حضور زنان در تاریخ مجلس‌های ایران شکست و حالا برای نخستین‌بار تعداد نمایندگان زن در مجلس بیش از ١٥ نفر شده است و این یعنی شکستن رکورد تعداد نمایندگان زن در مجلس پنجم که ١٤ نفر بود.

ورود ١٧ زن نماینده به مجلس شورای اسلامی، بعد از برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمعه گذشته قطعی شد؛ وقتی ١٣٦ نامزد برای تعیین تکلیف ٦٨ کرسی باقیمانده مجلس با یکدیگر رقابت کردند. این انتخابات در بیش از ١٥‌هزار شعبه اخذ رأی برگزار شد که براساس آن ۴ نماینده زن دیگر هم به مجلس دهم راه یافتند و این درحالی است که اگر مینو خالقی، نامزد منتخب مردم اصفهان که بعد از انتخابات دهم اسفند صلاحیتش توسط شورای نگهبان رد شد، به مجلس راه پیدا می‌کرد، تعداد نمایندگان زن دوره دهم مجلس شورای اسلامی به ۱۸ نفر می‌رسید.

اما ورود ١٧ نماینده زن به مجلس دهم دو موضوع دیگر را هم مطرح کرده است؛ یکی افزایش دوبرابری تعداد نمایندگان زن نسبت به دوره قبل یعنی مجلس نهم و یکی ترکیب سیاسی زنان نماینده در مجلس جدید است؛ حالا مجلس دهم را باید جزو معدود مجلس‌هایی دانست که در میان زنان نماینده‌اش هیچ‌کس با گرایش اصولگرایی وجود ندارد و این باز هم خلاف مجلس نهم است که نزدیک به صد‌درصد فراکسیون زنان اصولگرا بودند. با قطعی شدن نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم و این‌طور که پیداست، از ١٧ زن راه‌یافته به مجلس دهم، ١١ نفر اصلاح‌طلب و ٦ نفر مستقلند.

اما با اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم، این موضوع مثل همیشه به بحث‌های ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی هم وارد شده و بعد از گذشت یک روز از دور دوم انتخابات، خیلی‌ها در این‌باره صحبت می‌کنند. «گلشن» یکی از کسانی است که با منتشر‌کردن تصویری از صحن مجلس، شادی‌اش را از ورود ١٧ زن به مجلس دهم نشان داده است: «ورود ١٧ نماینده زن به مجلس آینده بی‌شک تحول مثبتی است.

به‌عنوان یک زن و یک شهروند ایرانی امیدوارم که این خانم‌ها در جهت تحقق خواسته‌های مردم و به‌ویژه پیگیری مطالبات زنان جامعه امروز ایران قدم‌های مثبت و تاثیرگذاری بردارند.» «امیر» هم دراین‌باره نوشته است: «احسنت به مردم ایران. واقعا فوق‌العاده‌اند. ‌هزار لایك به آنها.» «زهره» هم درباره حضور بیشتر زنان در مجلس شورای اسلامی، این‌طور نظر داده است: «زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. ٦٨‌درصد جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند.

وجود ١٧ زن در بین ٢٩٠ نماینده مجلس که باید علل آن بررسی شود اما با یک دید کلی و حساب سرانگشتی دو دلیل عمده برای این سهم اندک زنان در مراکز مهم تصمیم‌گیری وجود دارد: ١.قوانین نوشته و نانوشته مانع از حضور موثر زنان به اصطلاح دیوار شیشه‌ای ٢.تسلط فرهنگ مردسالاری در زندگی روزمره ایرانیان اعم از زن و مرد. جالب است که بسیاری از هموطنان عزیزم به این حضور بسیار بسیار اندک زنان و جوانان هم اعتراض دارند و برنمی‌تابند؛ این یعنی یک مشکل بزرگ فرهنگی.»