اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رکورد سرمایه‌ گذاری‌های خارجی جهان


آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) گزارش جدید«بررسی روندهای سرمایه‌گذاری جهان» را منتشر کرد. این گزارش که سالی دو بار منتشر می‌شود، روند سرمایه‌گذاری جهانی را به تفکیک مناطق مختلف جهان بررسی کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) گزارش جدید«بررسی روندهای سرمایه‌گذاری جهان» را منتشر کرد. این گزارش که سالی دو بار منتشر می‌شود، روند سرمایه‌گذاری جهانی را به تفکیک مناطق مختلف جهان بررسی کرده است.

 گزارش جدید آنکتاد نشان می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان در سال 2015، معادل 36 درصد افزایش یافته و به حدود 7/ 1 تریلیون دلار رسیده است که بالاترین سطح از سال 2007 تاکنون به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در گزارش‌های اخیر آنکتاد

بنا بر آخرین گزارش‌های آنکتاد، جریان ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ایران، طی سال‌های 2012 تا 2014 روند کاهشی را تجربه کرده است. به‌طور دقیق‌تر، در سال 2012 معادل 662/ 4 میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران وارد شده بود، در سال 2013 این رقم به 050/ 3 میلیارد و در سال 2014 به 105/ 2 میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که بنابر همان گزارش، در مدت مشابه، کشورهای در حال توسعه، کشورهای آسیایی، کشورهای آسیای جنوبی و جنوب شرقی و غالب کشورهای همسایه همگی رشد مثبتی را در جریان ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تجربه کرده بودند.

روندهای جهانی

موج فرامرزی ادغام‌ها و خرید شرکت‌ها که به لحاظ ارزش به شدت افزایش یافته است، علت اصلی رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده است. افزایش 90 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای توسعه‌یافته نیز عامل دیگر این رشد بوده است. در اتحادیه اروپا و همچنین ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رشد خوبی داشته و به این ترتیب الگوی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به نفع کشورهای توسعه یافته تغییر کرده است. درحال حاضر این کشورها بیش از نیمی از جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص داده‌اند. اما در سطح منطقه‌ای کشورهای درحال توسعه آسیا همچنان بزرگ‌ترین میزبان جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هستند و از اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی پیشی گرفته‌اند.

در سال 2015، از 10 اقتصادی که در صدر میزبانی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرار داشتند، 5اقتصاد از کشورهای درحال توسعه بودند. در سال 2015، ایالات‌متحده رتبه نخست و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص داد؛ به‌طوری که برآورد می‌شود 384 میلیارد دلار سرمایه به این کشور وارد شده است. هنگ‌کنگ در رتبه دوم میزبانی از سرمایه مستقیم خارجی قرار گرفته و برای نخستین‌بار رکورد ورود 163میلیارد دلار سرمایه را ثبت کرده است.

برآورد اولیه آنکتاد نشان می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشوهای توسعه یافته در سال 2015 به شدت افزایش یافته و برای دومین بار به بالاترین سطح یعنی رقم 936 میلیارد دلار رسیده است. با این وجود رشد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی معادل افزایش ظرفیت مولد نیست؛ زیرا از ادغام‌ها و خریدهای فرامرزی شرکت‌ها ناشی شده است و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سبز تاثیر اندکی در دارایی‌های مولد داشته است.

 گزارش آنکتاد نشان می‌دهد کشورهای غرب آسیا پس از 6 سال تجربه افت متوالی در سرمایه‌گذاری خارجی، در سال 2015 توانستند با 5 درصد افزایش نسبت به سال قبل، 45 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کنند. بخش اعظم این رقم سهم ترکیه بوده است: ورود جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به این کشور با 30 درصد رشد، از 4/ 12 به حدود 16 میلیارد دلار رسیده است. از طرف دیگر، حجم دلاری ادغام و خرید شرکت‌های داخلی توسط شرکت‌های خارجی در ترکیه در این سال افزایش 100 درصدی را نشان می‌دهد.

به دلیل کاهش بسیار شدید در سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای آفریقای زیر صحرا، برای سال 2015 در قاره آفریقا این سرمایه‌گذاری تا 31 درصد کاهش یافت و به 38 میلیارد دلار رسید؛ درحالی که کشورهای شمال آفریقا پس از دوره‌ای افت متوالی، امسال روند رشد مثبت را تجربه کردند. سرمایه‌گذاری خارجی در مصر از 3/ 4 میلیارد دلار در سال 2014 به 7/ 6 میلیارد دلار در سال 2015 رسید. کشورهای آمریکای شمالی با 5/ 193 درصد افزایش بیشترین نرخ رشد را داشته‌اند. سرمایه‌گذاری خارجی از میزان 146 به 429 میلیارد دلار رسیده است. برای کشورهای اتحادیه اروپا از 254 به 426 میلیارد دلار افزایش (6/ 67 درصد) داشته است. کشورهای آمریکای لاتین پس از آفریقا بدترین وضعیت رشد را داشته‌اند: با 19 میلیارد دلار کاهش (2/ 11 درصد کاهش) از 170 به 151 میلیارد دلار رسیده است.

برای خرید شرکت‌های داخلی توسط شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی و نیز ادغام این شرکت‌ها با همتایان خارجی، وضعیت مناطق مختلف جهان روندی مشابه روند رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را نشان می‌دهد. کشور‌های آمریکای شمالی با 449 درصد افزایش بیشترین نرخ رشد را داشته و معادل دلاری این ادغام‌ها از 1/ 44 میلیارد به 3/ 242 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده است. در کشورهای اتحادیه اروپا با 6/ 67 درصد رشد به 2/ 269 میلیارد دلار و برای کل کشورهای پیشرفته و صنعتی 4/ 106 درصد افزایش و 8/ 566 میلیارد دلار مشاهده شده است.

این در حالی است که این ادغام‌ها برای کشورهای آمریکای لاتین و نیز کشورهای در حال توسعه کاهشی به اندازه 2/ 60 و 5/ 60 را نشان می‌دهد. کشورهای آمریکای جنوبی نیز مانند غالب کشورهای آفریقایی نرخ‌های رشد منفی را برای سرمایه‌گذاری خارجی تجربه کردند. برزیل به‌عنوان اقتصاد اصلی منطقه، 23 درصد کاهش را نشان داد و در سال 2015 به 56 میلیارد دلار رسید؛ در حالی‌که برای کل این قاره کاهش در سرمایه‌گذاری حدود 11 درصد بود که این امر باعث افت تقاضای داخلی و قیمت کالاهای تجاری شد که خود سرمایه‌گذاری داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

بهترین وضعیت را اقتصادهای نوظهور و رو به پیشرفت آسیایی داشتند: با 15 درصد افزایش، میزان سرمایه‌گذاری خارجی این کشورها به 548میلیارد دلار رسید (مقایسه شود با 426 میلیارد دلار برای اتحادیه اروپا و 429 میلیارد دلار برای آمریکای شمالی که بیشترین نرخ‌های رشد را داشته‌اند)؛ رقمی که در مقایسه بین منطقه‌ای مقام اول را دارد و تقریبا یک‌سوم حجم سرمایه‌گذاری خارجی دنیا را شامل می‌شود. با بررسی دقیق‌تر ارقام نرخ رشد سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق دنیا یک واقعیت نمایانگر می‌شود: کشورهای پیشرفته مقادیر بالاتری از سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده‌اند و نرخ‌های رشد بالاتری داشته‌اند.

 کشورهای در حال توسعه رشد بسیار اندک و مناطق با تجمع کشورهای فقیر مانند آفریقا پایین‌ترین حجم این سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و به علاوه، نرخ‌های رشد سرمایه‌گذاری برای آنها منفی بوده است. در انتها، کشورهای در حال گذار اقتصادی بدترین شرایط را از نظر جذب سرمایه‌های خارجی تجربه کرده‌اند: از 49 میلیارد دلار در سال 2014 با 1/ 54 درصد کاهش به 22 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده است.

چشم‌انداز جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در 2016

به استثنای موج دیگری از ادغام‌ها و خرید شرکت‌ها و پیکربندی مجدد ساختار شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2016 کاهش خواهد یافت. این مساله بازتاب کندی رشد اقتصادی جهان، بی‌ثباتی بازارهای مالی جهانی، کاهش تقاضای کل و کندی چشمگیر رشد برخی اقتصادهای نوظهور بزرگ جهان است. افزایش خطرات ژئوپلیتیکی و تنش‌های منطقه‌ای این چالش‌های اقتصادی را تشدید خواهد کرد. رکود جهانی سرمایه‌گذاری‌های سبز و کاهش چشمگیر تعداد مناطق درحال توسعه، نشان‌ می‌دهد رشد فعلی جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به‌طور بالقوه شکننده است و در معرض نوسانات بازار ادغام‌ها و خریدهای فرامرزی شرکت‌ها قرار دارد.

 اما، بهبود شرایط اقتصاد کلان(با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی جهان از 4/ 2درصد در سال 2015 به 9/ 2 درصد در سال 2016 افزایش خواهد یافت) درپی احیای آرام اقتصادهای توسعه یافته، اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش خواهد داد و آنها را به انجام سرمایه‌گذاری‌های مولد ترغیب می‌کند. علاوه براین، کاهش بیشتر ارزش ارزهای اقتصادهای نوظهور و احتمال فروش دارایی‌ها به منظور تغییر ساختار بدهی شرکت‌ها، افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را درپی خواهد داشت. گزارش بعدی آنکتاد از بررسی روندهای سرمایه‌گذاری جهان در اواسط آوریل 2016 منتشر خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
افزایش ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد بزرگترین پرچم جهان به نام لبنان ثبت شد



 

رکورد بزرگترین پرچم جهان به نام لبنان ثبت شد

 

دولت لبنان از تهیه و دوخت بزرگترین پرچم دنیا با ۶۵ هزار متر مربع مساحت در این كشور خبرداده و اعلام كرد كه دوخت این پرچم در كتاب ركوردهای گینس به ثبت رسید.

 

سخنگوی ارتش لبنان در مصاحبه ای با رسانه های دولتی این كشور، عنوان كرد: ركوردار پیشین دوخت پرچم با مساحت ۶۰ هزار متر مربع مراكش بود.

 

وی ادامه داد: این پرچم در پایگاه هوایی «رایاك» در شرق لبنان دوخته و در حضور نمایندگان كتاب ركوردها رونمایی شد.

 

لبنان پیش از این نیز ركوردار تهیه سالادی به وزن سه و نیم تن بوده است.

 منبع:isna.ir