اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رکورد زدیم؛ هر ساعت 18 طلاق


سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه ۲ میلیون ایرانی کارت ملی ندارند، گفت: این افراد می توانند برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند. آمار ولادت ۴.۵درصد افزایش و ازدواج ۳.۴ درصد کاهش داشته است.

مهر نوشت: سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشار به اینکه ۲ میلیون ایرانی کارت ملی ندارند، گفت: این افراد می توانند برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند. آمار ولادت ۴.۵درصد افزایش و ازدواج ۳.۴ درصد کاهش داشته است.

محمد ابراهیم طریقت در نشست خبری روز سه شنبه افزود: افرادی که از تاریخ ۷۶.۱۲.۷ متولد شده اند وارد ۱۸ سال شده و می توانند در انتخابات امسال شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه داشتن کد ملی و شناسنامه برای شرکت در انتخابات الزامی است، گفت: افرادی که بخواهند برای شرکت در انتخابات از چندین شناسنامه استفاده کنند این امکان برای آنها وجود ندارد و فقط آخرین شناسنامه صادر شده آنها دارای اعتبار و ملاک ما است و همچنین داشتن کارت شناسایی ملی و یا کارت هوشمند الزامی است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: ثبت احوال، امکان استفاده از اسناد هویتی را از شرکت کنندگان سلب کرده و این اجازه را به آنها نمی دهد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: بعد از برگزاری انتخابات با حفظ حریم خصوصی و محرز بودن رای دادن، آمار گروههای جنسی و فراوانی آنها را به ستاد انتخابات کشور اعلام می کنیم.

یک سوم جمعیت کشور شناسنامه جدید مکانیزه دارند

طریقت با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سوم جمعیت کشور شناسنامه جدید مکانیزه دارند، تصریح کرد: از سال ۸۵ به متولدین جدید و همچنین برای افراد ۱۵ سال به بالا شناسنامه جدید صادر شده است.

به گفته وی در احکام برنامه ششم توسعه، الزام عدم استفاده از کپی اطلاعات قدیمی افراد در نظر گرفته خواهد شد تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی گفت: افرادی که به هر دلیل تاکنون هیچ کارت شناسایی دریافت نکرده اند می توانند برای دریافت کارت هوشمند به دفاتر و ادارات ما مراجعه و برای آنها کارت هوشمند صادر شود.

طریقت با اشاره به اینکه کمتر از ۲ میلیون ایرانی کارت ملی ندارند، گفت: این افراد می توانند با شناسنامه خود برای دریافت کارت هوشمند مراجعه کنند و در صورت نداشتن شماره ملی خود نیز با استعلامی، این شماره در اختیار آنها قرار بگیرند.

طریقت با اشاره به اینکه ۱۶۰ هزار پایگاه به ثبت نام متصل هستند، افزود: سازمانها و دستگاههای اجرایی مختلف از اطلاعات موجود در پایگاه جمعیتی ثبت احوال می توانند برای تشخیص هویتی افراد استفاده کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به طولانی بودن صدور کارت ملی هوشمند اشاره کرد و گفت: دقت زیاد در صدور کارت هوشمند به لحاظ احراز و تصویر هویت، زمان صدور کارت تاکنون به دو ماه می رسیده اما سعی داریم با تجهیزات کافی، این زمان را به سه هفته کاهش دهیم.

وی گفت: با استفاده از کارت هوشمند، امکان تخلف وجود ندارد و همچنین به شناسایی در فضای مجازی کمک می کند.

طریقت به آمارهای سازمان فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه در کشور به ۱۱۵ درصد رسیده است و همچنین ۱۴ میلیون نفر عضو شبکه تلگرام هستند که ۸۲ درصد این کاربران زیر ۱۸ سال سن دارند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: هر فردی که شناسنامه وی مخدوش شده است می تواند در همان روز به دفاتر ثبت احوال مراجعه و مشکلش را حل کند مگر اینکه احراز شود که خلافی انجام شده است که در این صورت باید در مدت زمان طولانی تر رسیدگی شود.

تعرفه قانونی مجلس برای صدور کارت هوشمند ملی ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان است

وی در مورد تعرفه های کارت هوشمند تصریح کرد: ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان تعرفه قانونی مجلس برای صدور کارت هوشمند ملی است که به حساب خزانه واریز می شود که البته این تعرفه ها برای خدمات مختلف و همچنین در استانهای مختلف، متفاوت است و از سوی دیگر دفاتر پیشخوان و خدمات پستی نیز کارمزدی برای خدمات خود دریافت می کنند که این کارمزدها در کمیسیونی در وزارت کشور تعیین شده است.

طریقت گفت: اخیرا مشاهده شده که عده ای سودجو با مراجعه به منازل، اقدام به دریافت وجه نقد از مردم برای کارت هوشمند کرده اند که این موضوع به هیچ عنوان از سوی ثبت احوال انجام نشده و غیرقانونی است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با تاکید بر اینکه تاکنون ۵ میلیون نفر برای دریافت کارت هوشمند مراجعه کرده اند، گفت: ۹۰ درصد این افراد کارت های هوشمند را گرفته و مابقی نیز به زودی دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال صدور کارت های هوشمند را به ۷ میلیون می رسانیم، اظهار داشت: برای سال آینده نیز پیش بینی کردیم که ۱۵ تا ۲۰ میلیون کارت صادر شود.

به گفته طریقت، کارت اولی ها و ۱۵ سال تمام ها و افرادی که برای آنها کارت صادر می شود فقط کارت هوشمند دریافت می کنند و البته افرادی که قصد اصلاح اسناد هویتی خود را دارند نیز برایشان کارت هوشمند صادر خواهد شد.

فعلا برنامه ای برای پوشش فراگیر مردم برای دریافت کارت هوشمند ملی نداریم

وی گفت: فعلا برنامه ای برای پوشش فراگیر مردم برای دریافت کارت هوشمند ملی نداریم و برنامه ما این است که ابتدا گروههای سنی جوان، کارت دریافت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین اظهار داشت: تمامی کارت های ملی که مهلت آنها به اتمام رسیده بر اساس مصوبه هیئت وزیران تا سال ۹۵ کارت های آنها تمدید خواهد شد.

وی در مورد هرم سنی کشور نیز گفت: ۲۳.۴ درصد (۱۷.۵میلیون نفر) افراد زیر ۱۵ سال، ۳۱.۵ درصد (۲۳.۷میلیون نفر) جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال، ۳۹.۳ درصد (۲۹.۵میلیون نفر) میانسالان ۳۰ تا ۶۴ سال و همچنین ۵.۷ درصد (۴.۲میلیون نفر) سالمندان ۶۵ سال و بیشتر را تشکیل می دهند.

طریقت گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ کارت هوشمند ملی برای مجریان و اعضای نظارت در انتخابات صادر شده که آنها می توانند از امضای دیجیتال استفاده کنند و هیچ کس نمی تواند امضایش را در اختیار فرد دیگری قرار دهد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به آمار ۹ ماهه امسال اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۶۷ مورد ولادت به ثبت رسیده که ۶۱۱ هزار و ۱۴۴ پسر و ۵۷۸ هزار و ۳۲۳ نفر نیز دختر بوده اند و در هر ساعت ۱۸۰ ولادت به ثبت رسیده است.

به گفته وی آمار ولادت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۵ درصد رشد داشته است.

طریقت به آمار وفات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال ۲۷۷ هزار و ۹۱۴ مورد وفات به ثبت رسیده است که ۱۵۶ هزار و ۱۷۷ مورد مردان و ۱۲۱ هزار و ۷۳۷ مورد فوت، مربوط به زنان بوده است و در هر ساعت ۴۲ واقعه وفات به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش داشته اما این کاهش واقعی نیست.

سخنگوی سازمان ثبت احوال به آمار ازدواح نیز اشاره کرد و گفت: ۵۲۰ هزار و ۲۴۰ واقعه ازدواج در ۹ ماهه امسال به ثبت رسیده که ۴۲۷ هزار و ۴۱۷ مورد شهری و نزدیک به ۹۲ هزار و ۸۲۳ مورد روستایی بوده است که به طور میانگین ۳.۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

هر ساعت ۱۸ طلاق و روزانه ۴۴۳ طلاق به ثبت می رسد

وی افزود: همچنین طی این مدت ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ طلاق به ثبت رسیده که ۱۰۹ هزار و ۸۰۲ مورد در مراکز شهری و ۱۲ هزار و ۵۳۸ مورد نیز در مناطق روستایی بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۳ درصد افزایش داشته است.

طریقت با بیان اینکه در هر ساعت ۱۸ طلاق و روزانه ۴۴۳ طلاق به ثبت رسیده است، گفت: بیشترین طلاق ثبت شده در ۹ ماهه امسال مربوط به مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و همچنین زنان ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است و بیشترین ازدواج ها نیز مربوط به مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و زنان ۲۰ تا ۲۴ سال به ثبت رسیده است.

وی به گفته طریق ۱۴ درصد طلاق ها در یک سال اول زندگی و ۴۹ درصد نیز در ۵ سال اول زندگی ثبت شده است.

طریقت به تغییر نام نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت ۲۶ هزار و ۶۷۰ تغییر نام و ۴۷ هزار و ۹۰۵ تغییر نام خانوادگی ثبت شده است که بیشترین فراوانی نام ها مربوط به اسامی امیرعلی، امیرحسین و محمد برای پسران و فاطمه، زهرا و نازنین زهرا برای دختران بوده که در مقایسه با سال قبل تغییر نداشته است اما دو اسم حلما و آیلین در رتبه ۹ و ۱۰ اسامی دختران قرار گرفته که نسبت به گذشته جدید است.

وی از ثبت روز ملی جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: ۳۰ اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت نامگذاری شده است.


ویدیو مرتبط :
مقام معظم رهبری: جوانان عزیز ما رکورد زدیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هر ساعت 18 زوج طلاق می‌گیرند



اخبار,اخبار اجتماعی ,آمار طلاق

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طی یازده ماهه سال جاری به طور متوسط ماهانه 13 هزار و 384 مورد ، شبانه‌روز 438 مورد و در هر ساعت 18 واقعه طلاق ثبت شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 8.2 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر محزون افزود: در 11 ماه سال جاری 147هزار و 219 واقعه طلاق در کشور ثبت شده است که این آمار در نقاط شهری 134 هزار و 936 مورد و در نقاط روستایی 12 هزار و 283 واقعه بوده است.

وی اضافه کرد: 14.2 درصد از کل طلاق‌ها در سال 92 مربوط به سال اول زندگی مشترک بوده است و 2.4 درصد طلاق‌های ثبت شده در سال 92 مربوط به ازدواج‌های سال قبل است. این آمار در تهران 3.3 درصد و در کرج 2.9 درصد است.

محزون درباره آمار ولادت‌ها نیز گفت: در 11 ماه سال جاری یک میلیون و 411 هزار و 685 ولادت ثبت شده که 725 هزار و 552 ولادت پسر و 686 هزار و 133 ولادت دختر بوده است.

وی در ادامه گفت: به طور متوسط ماهانه 128 هزار و 335 ولادت رخ می‌دهد که طی شبانه روز 4 هزار و 201 ولادت و هر ساعت 175 ولادت ثبت شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4.3 درصد افزایش داشته است. ازسوی دیگر در مقابل هر 100 ولادت دختر،106 ولادت پسر ثبت شده است.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه آمار ولادت سه استان در مقایسه با سال پیش رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهارکرد: استان قم با 10.4 درصد، استان یزد با 8.4 درصد و استان البرز با 7.8 درصد نسبت به سال قبل بیشترین رشد را در حوزه ولادت داشته‌اند.

وی درباره آمار ازدواج نیز اظهار کرد: در 11 ماه سال جاری 655 هزار و 334 مورد ازدواج ثبت شده که 550 هزار و 862 مورد در شهرها و 104 هزار و472 مورد در روستاها به ثبت رسیده است.

محزون افزود: به طور متوسط ماهانه 59 هزار و 576 ازدواج، در شبانه روز 1950 و در هر ساعت 81 واقعه ازدواج ثبت شده است.

وی با بیان اینکه آمار ازدواج منفی 3.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است، گفت: از سال 90 آمار ازدواج روند کاهشی داشته است. به‌گونه ای که سال 90 این آمار منفی 1.9، سال 91 منفی5.1 و سال 92 منفی 6.7 بوده است.

وی درباره آمار فوت شدگان در 11 ماه سال جاری نیز اظهار کرد: 412 هزار و 432 مورد فوت ثبت شده است که 277 هزار و 956 مورد در شهرها و 134 هزار و 476 مورد در روستاها ثبت شده است. این آمار در مورد مردان 204 هزار و 231 نفر و زنان 208 هزار و 201 نفر بوده است.

محزون تاکید کرد: بخشی از آمار فوت امسال مربوط به آمار فوت معوقه‌های سال قبل بوده است. چراکه طرح ویژه‌ای برای شناسایی افراد فوت شده داشتیم تا فوتهای ثبت نشده به ثبت برسند.عمدتا فوت زنان به ثبت نرسیده بود و در نقاط دورافتاده افراد به علت محصور نبودن آرامستان‌ها بدون اعلام فوت دفن شده‌اند. انگیزه‌های حقوقی مهمترین علت ثبت نشدن فوتهای زنان بوده است، چراکه برای طی شدن مراحل انحصار وراثت ثبت فوت مردان لازم است.
اخبار اجتماعی - ایسنا