اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رکورد تولید گاز در ایران شکسته شد


یک مقام مسئول با اشاره به تولید بیش از ۱۵۸ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته از ثبت رکورد جدید تولید گاز در کشور خبر داد.

خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول با اشاره به تولید بیش از ۱۵۸ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته از ثبت رکورد جدید تولید گاز در کشور خبر داد.

ناصر ابراهیمی درباره آخرین وضعیت تولید و مصرف گاز در سال ۱۳۹۴، گفت: از سال ۱۳۶۵ توسعه گازرسانی به شهرها و روستاها در کشور آغاز شده و تاکنون ۸۸ درصد خانوارهای کشور از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده‌اند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب معادل ۴.۵ میلیون بشکه فرآورده نفتی در کشور گاز مصرف می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون حدود ۷۰ درصد سهم سبد سوختی کشور متشکل از گاز طبیعی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سهم گاز طبیعی از سبد انرژی در صدر قرار دارد، اظهار داشت: گاز طبیعی محور توسعه و استراتژیک اقتصاد کشور بوده و سال گذشته بیش از ۱۵۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سطح کشور تولید، انتقال و توزیع شده است.

به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز تولید و انتقال گاز طبیعی در سال 95 در مقایسه با سال 94 افزایشی بیش از هشت میلیارد مترمکعبی داشته است.

ابراهیمی با یادآوری اینکه افزایش سهم گازطبیعی در سبد سوختی کشور به معنای افزایش رفاه عمومی، توسعه صنعتی و اقتصادی، کاهش آلودگی هوا است، تاکید کرد: هم اکنون در زمینه توسعه گازرسانی کشور در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
رکورد تولید سال سایپا شکسته شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد تولید گاز شکسته شد


مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی اعلام کرد: رکورد تولید گاز در این شرکت شکسته شد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی اعلام کرد: رکورد تولید گاز در این شرکت شکسته شد.

مهدی فکور با اعلام این‌که در چهار ماهه ابتدایی سال 91 حدود 730 میلیون متر مکعب گاز اضافه بر برنامه تعیین شده در مناطق مرکزی تولید شد گفت: فروردین ماه امسال توانستیم حدود یک میلیارد متر مکعب گاز تولید کنیم که این رقم بیش از برنامه تعیین شده بود.

وی با اعلام این‌که برنامه تولید گاز در سال گذشته 232 میلیون متر مکعب بود گفت:‌ شرکت نفت مناطق مرکزی توانست با افزایش یک میلیون متر مکعبی روزانه 264 میلیون متر مکعب گاز تولید کند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی حجم سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش در بین سال‌های 89 تا 90 را سه میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم تنها در سال 91 چهار میلیارد تومان بود.

فکور از بومی سازی سه قلم مواد شیمیایی خبر داد و گفت: برای بومی سازی این مواد شیمیایی 600 میلیون تومان هزینه شد که در نهایت منجر به صرفه جویی 400 میلیارد تومانی در سال گردید.

وی از طراحی هشت نرم افزار خبر داد و گفت: با طراحی این تعداد نرم افزار دیگر نیاز به خرید نرم افزارهای خارجی نداریم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در مورد توسعه 9 میدان نفتی نیز گفت:‌در حال حاضر هشت میدان توسعه یافته و تنها میدان خشت باقیمانده است که توسعه این میدان نیز تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

فکور هزینه توسعه 9 میدان نفتی را 2967 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توسعه این تعداد میدان باید 140 هزار بشکه نفت به تولید کشور افزوده شود که تاکنون رقم 105 هزار بشکه محقق شده است.

وی از امضای قرارداد واحد ان.اج.ال 100 خبر داد و گفت: این قرارداد به صورت EPCF برای جمع‌آوری هفت میلیون متر مکعب گاز منعقد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، هزینه ساخت این واحد ان.جی.ال 1.6 میلیارد دلار است.

فکور در مورد توسعه میدان سومار نیز گفت: قرارداد توسعه این میدان نیز با یکی از پیمانکاران داخلی امروز در قالب قرارداد EPCF امضا می‌شود.

وی در مورد هزینه‌های توسعه این میدان نیز گفت: برای توسعه میدان سومار 35 میلیون دلار منابع ارزی و 40 میلیارد تومان منابع ریالی نیاز است.

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام این‌که برای بودجه سال 92 شرکت نفت مناطق مرکزی دو پیشنهاد داده است، گفت: یکی از پیشنهادهای این شرکت بودجه انقباضی بود که بر این اساس باید 912 میلیارد تومان منابع ریالی و 167 میلیون دلار منابع ارزی به آن اختصاص یابد و پیشنهاد این شرکت برای بودجه عادی هزار و 342 میلیارد تومان منابع ریالی و 134 میلیون دلار منابع ارزی است.

فکور در مورد جذب منابع خارجی در سال 91 نیز گفت: سال گذشته از 1.6 میلیارد دلاری که باید از صندوق انرژی بانک ملت به پروژه‌های این شرکت اختصاص می‌یافت 1.2 میلیارد دلار آن محقق شد که طبق دستور وزیر نفت امکان اختصاص 1.1 میلیارد دلار دیگر نیز صادر شد.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته شرکت نفت مناطق مرکزی موفق به فروش 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت شد، گفت: سال گذشته توانستیم 4250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم.

مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی حجم تولید نفت این شرکت را در سال گذشته حدود 191 هزار بشکه اعلام کرد.