اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روی خوش سکه برای تورهای داخلی


مقایسه آمار سفر در تابستان 90 با 91 نشان می دهد برخلاف سفرهای خارجی، میزان سفرهای داخلی حدودا 40 درصد افزایش پیدا کرده است

روزنامه هفت صبح: مقایسه آمار سفر در تابستان 90 با 91 نشان می دهد برخلاف سفرهای خارجی، میزان سفرهای داخلی حدودا 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

با سپری شدن دو ماه از تابستان پرنده اقبال همچنان بر روی تورهای داخلی نشسته و اعداد و ارقام سازمان آمار نشان می دهد امسال هم باید منتظر افزایش استقبال از تورهای داخلی باشیم. مرکز آمار ایران گفته در تابستان 91 بیش از 70 میلیون و 800 هزار سفر داخلی توسط ایرانی ها انجام شده که در مجموع هزینه ای بالغ بر چهار هزار و 590 میلیارد و 179 میلیون تومان را به همراه داشته است.

طبق اعداد و ارقام سازمان آمار هزینه هر سفر داخلی در تابستان گذشته حدود 64 هزار و 769 تومان بوده که بیشترین آن هم صرف حمل و نقل می شود. این در حالی است که مقایسه آمار سفر در تابستان 90 با 91 نشان می دهد برخلاف سفرهای خارجی، میزان سفرهای داخلی حدودا 40 درصد افزایش پیدا کرده و پیش بینی های آژانس های مسافرتی حاکی از آن است که این روند در تابستان امسال هم ادامه داشته باشد.

خرج سفر داخلی ایرانی ها چقدر بوده؟


- هزینه حمل و نقل سفر بیشترین خرج را بر روی دست مسافران داخلی گذاشته و از 4 هزار و 590 میلیارد و 179 میلیون تومان هزینه سفر داخلی ایرانی ها، نزدیک به یک هزار و 32 میلیارد و 386 میلیون تومان برای این بخش از سفر پرداخت شده است.

- هزینه های خوراکی و دخانی ایرانی ها اما در سفر کم نیست و مثل همیشه خورد و خوراک جایگاه اصلی در سفرهای ایرانی های خوشگذران را دارد. به گونه ای که در طول سفرهای تابستانی، آنها بالغ ر 864 میلیارد و 125 میلیون تومان صرف تغذیه و دود دخانیات کرده اند.

- از هزینه های قابل توجه دیگر هزینه بیش از 710 میلیارد و 528 میلیونی برای درمان در بیش از 70 میلیون سفر است.

- در مقابل هزینه چند 100 میلیاردی که مردم در سفر برای درمان صرف می کنند هزینه محدودتری در حدود 75 میلیارد و 151 میلیون را برای تفریح، ورزش و فرهنگ خرج می کنند.

- نزدیک به 555 میلیارد و 851 میلیون تومان در طول سفرهای داخلی، برای خرید کالا و لوازم هزینه شده که باید به این رقم هزینه حدود 548 میلیارد تومانی خرید سوغاتی ایرانی ها را نیز به آن اضافه کرد.

اما هزینه اقامت خانوارها در سفرهای داخلی حدود 360 میلیارد تومان و بخشی دیگر از هزینه ها تحت عنوان سایر هزینه های متفرقه هستند که بالغ بر 314 میلیارد و 460 میلیون برآورده شده است.

- بنابراین می توان گفت که در تابستان گذشته از مجموع چهار هزار و 590 میلیارد و 179 میلیون و 200 هزار ژول صرف شده در 70 میلیون و 871 هزار و 136 سفر داخلی هزینه هر سفر حدود 64 هزار و 769 تومان بوده است البته این هزینه، برآوردی در اقتصادی با تورم 25 درصد بود. این در حالی است که اکنون تورم شهری حدود 34 و تورم نقطه به نقطه 40 درصد است.



افزایش 40 درصدی سفرهای داخلی


مقایسه آمار سفرهای داخلی سال 90 و 91 نشان می دهد که سفرهای داخلی در حدود 40 درصد افزایش داشته است.

50 میلیون و 237 هزار سفر در تابستان 90 با هزینه ای در حدود دو هزار و 898 میلیارد و 345 میلیون تومان انجام شده بود که در تابستان 91 به 70 میلیون و 800 هزار سفر داخلی با هزینه ای بالغ بر چهار هزار و 590 میلیارد و 179 میلیون تومان رسید. بنابراین به رغم افزایش 40 درصدی سفرهای داخلی اما هزینه ها 58 درصد افزایش پیدا کرده که نسبت به هزینه سفرهای خارجی افزایش کمتری را به خود دیده است. با مقایسه آمار سفرهای خارجی در تابستان 90 و 91 که آمار آن را هفته گذشته در گزارش مفصلی کار کردیم، تعداد سفرها فقط 3 درصد افزایش پیدا کرده اما هزینه ها بیش از 30 درصد رشد داشته است.



کیش و مشهد برنده اصلی داخلی ها


تورهای داخلی چقدر رونق داشته و دلایل این اتفاق چه بوده؟ لیلا اولادی، کارشناس آژانس های مسافرتی در این رابطه به هفت صبح می گوید: «افزایش دلار سبب شد تا در یک سال اخیر تورهای خارجی افزایش قیمتی در حدود 2 تا 3 برابری را تجربه کنند اما این افزایش قیمت برای تورهای داخلی در حدود 20 تا 30 درصد بوده. بسیاری از اقشار متوسط و متوسط رو به بالای جامعه که تا پیش از این دبی و ترکیه را به عنوان مقاصد سفر خود انتخاب می کردند در حال حاضر توانایی پرداخت هزینه های حدود دو میلیونی این سفرها را ندارند.

بنابراین این دست از افراد جامعه که جمعیت بزرگی را هم تشکیل می دهند ترجیح می دهند سفر را از سبد هزینه های خانوار خود حذف نکنند و در عوض به سفرهای داخلی بروند. در این میان کیش و مشهد که البته همیشه با استقبال خوبی روبرو بوده اند نیز این روزها بسیار پر مشتری شده اند. در یک سال اخیر بسیاری از مسافران این دو شهر نیز ترجیح می دهد به جای اقامت در هتل و پرداخت هزینه های هنگفت در سوئیت های کوچک اقامت کنند و به همین جهت اجاره ویلا و خانه در این شهرها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.»



رونق تورهای زمینی


در ماجرای افزایش استقبال از تورهای داخلی البته تورهای زمینی هم بی نصیب نمانده اند و مسافران آنها نیز افزایش چشمگیری داشته است. اولادی می گوید: «هزینه بلیت هواپیما و قطار مهمترین پارامتر افزایش پیدا کرده در یک سال اخیر بوده. بنابراین بسیاری از مسافران ترجیح می دهند از تورهای زمینی استفاده کنند که در هزینه هایشان صرفه جویی شود به همین جهت در یک سال اخیر مسافران تورهای زمینی یزد. اردبیل، اصفهان و شیراز در حدود 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

تورهای یک روزه هم جایگاه ویژه ای در سفر خانواده ها پیدا کرده و بسیاری ترجیح می دهند از تورهای یکروزه کویر، ابیانه، نمک آبرود و ... استفاده کنند. همین اتفاقات سبب شده تا آژانس های مسافرتی نیز رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر انجام دهند و با استفده از لیدرهای مجرب و بالا بردن امکانات تورهایشان به جذب مشتریان بپردازند. اتفاقی که در نهایت به نفع مسافران شده و سطح تورهای داخلی در یک سال اخیر مقدار قابل توجهی بهتر شده است.»

مقصد

مدت اقامت

هزینه

اردبیل (زمینی)

یک شب آستارا، 2 شب سرعین

از 250 هزار تومان

کیش

3 شب و 4 روز

از 500 هزار تومان

مشهد (هوایی)

3 شب و 4 روز

از 430 هزار تومان

شیراز (هوایی)

2 شب و 3 روز

از 450 هزار تومان

اصفهان (هوایی)

2 شب و 3 روز

از 400 هزار تومان

یزد (زمینی)

2 شب و 3 روز

از 250 هزار تومان



ویدیو مرتبط :
بانک جامع اطلاعاتی تورهای ارزان داخلی و خارجی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوسان اندک سکه و دلار/ نشانه‌های افت قیمت در بازار داخلی



نوسان اندک سکه و دلار

نوسان اندک سکه و دلار

نشانه‌های افت قیمت در بازار داخلی

بهای طلا در بازارهای جهانی که در این روزها امیدی برای کاهش قیمت‌های بازار داخلی فراهم کرده است، در مرز 1400 دلار نوسان دارد. در نظرسنجی‌های انجام شده برای تغییر قیمت آن در هفته جدید کاری بازارهای جهانی، امکان تقلا برای افزایش قیمت طلا مطرح شده است.

در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از میان 27 نفر که به این نظر‌سنجی پاسخ داده‌اند،17 نفر افزایش قیمت را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند 4 نفر به کاهش آن رای داده‌اند و 6 نفر نیز تغییر چندانی برای قیمت آن در نظر ندارند. این تعداد که دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازارهای آتی، مدیران پولی و تحلیلگران چارت‌های تکنیکال هستند، نظرات مختلفی دارند که بر اساس تجربه کمتر، این نظرسنجی‌ها درست از آب درآمده است.

این نظر سنجی‌ها به طور هفتگی توسط سایت کیتکو انجام می‌شود. نگاهی به افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اغلب منافع سازمانی به مباحث علمی در نظر آنها ترجیح دارد و اظهارنظر آنها نیز از این منظر تا حدودی جانبدارانه است. در طول سال قبل کمتر هفته‌ای را می‌توان دید که رای غالب در این نظر سنجی بر قیمت‌های هفتگی منطبق باشد.

با این حال قیمت طلا روند تعادلی در پیش گرفته و از مرز 1325 دلار هفته قبل، بالاتر آمده است. افزایش تقاضا برای خرید در کف قیمت از جمله دلایل مطرح افزایش دوباره قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. در عین حال انفجارهای آمریکا نیز به نوعی در افت ارزش دلار و نگرانی تورمی نقش داشته که قیمت را به بالا هل داده است.

با این حال آنچه در روزهای اخیر دلیل زیربنایی کاهش قیمت طلا از سطح 1600 دلار مطرح شده، انتظار برای افت تورم و کاهش نرخ رشد اقتصادی در جهان به ویژه کشورهای آسیایی و اروپا است.

در آمریکا همچنان به‌کار گیری برنامه جامع خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری و رهنی به دلیل خوشبینی به بهبود شرایط اقتصادی در این کشور، درمحاق است.

درعین حال در تازه‌ترین اجلاس‌های جهانی در حالی که نسبت به سیاست‌های انبساطی کشوری چون ژاپن هشدار داده شده، اما تشدید سخت‌گیری‌های سیاست‌های ریاضتی در اروپا نیز مورد انتقاد واقع شده و تصریح شده که تداوم این شرایط منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی نخواهد شد.

از این رو در صورتی که سیاست‌های انبساطی در اروپا از سر گرفته شود، افزایش نرخ رشد اقتصادی تورم را نیز در پی خواهد داشت و قیمت طلا متاثر از این شرایط ممکن است در آینده افزایش بیشتری را حتی به خود ببیند.

بر خلاف این سناریو، گفته شده که بازارهای جهانی در سال 2011 حدود4 درصد کاهش تورم داشته اند. انتظار می‌رود که نرخ تورم تا پایان سال 2013 در سطح 2 درصد باقی بماند که در این صورت قیمت طلا نیز همراستا با افت میزان تورم، نرخ رشد اقتصادی به وِیژه در بازارهای نوظهور و در حال توسعه، روند کاهشی خود را حفظ کند. برخی برای طلا نوسان بین دو سطح 1200 تا 1400 دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار داخلی

مقاومت قیمت‌های داخلی نیز در این راستا تا حدودی برآمده از تجربه بازار است که در مقابل افت هیجانی قیمت در بازارهای جهانی عموما واکنشی همراه با صبوری دارد. با این حال ارزش طلای موجود در سکه بر اساس دلار تقریبا 3500 تومانی و اونس طلای 1400 دلاری در این روزها همچنان از یك میلیون و 153 هزار تومان فراتر نرفته است.

دیروز در بازار اما قیمت سکه همچنان در سطح یك میلیون و 310 هزار تومان باقی مانده بود که فاصله ای تقریبا 157 هزار تومانی را حفظ کرده است.

نیم سکه 680 هزار تومان و ربع سکه 420 هزار تومان فروخته می‌شوند. در این بازار البته سکه تمام بهار تا ساعت 14 نزدیک به 10 هزار تومان نسبت به روز شنبه افت داشت. نیم سکه نیز10 هزار تومان و ربع سکه هم 5 هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

هر گرم طلای 18 عیار، اما افزایش داشت و با 1100 تومان افزایش تا 126 هزار و 700 تومان بالا رفت. در بازار ارز قیمت دلار 5 تومان افت نشان می‌دهد. دیروز قیمت آن تا 3515 تومان و حتی 3510 تومان هم تعدیل شد. 

یورو نیز به 4610تومان رسید که 10 تومان کاهش نشان می‌دهد. تغییرات ایجاد شده در قیمت سکه و ارز در حالی جزئی به نظر می‌رسند كه در شرایط فعلی نشان از تسلیم شدن آرام آرام بازار در مقابل ریزش قیمت‌ها دارد.

این موارد در حالی است که خبرهای داخلی از حذف ارز مرجع برای واردات برخی کالاهای اساسی حکایت دارد. نرخ ارز مرجع به روغن، گوشت و برنج وارداتی اختصاص نمی‌یابد، در حالی که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت سایر کالاها از جمله گندم و نهادهای دامی همچنان ارز مرجع می‌گیرند.

نرخها در مرکز مبادلات ارزیقیمت انواع ارز روز گذشته در این مرکز نسبت به روز شنبه تغییری نداشت. دلار 24 هزار و 755 ریال، یورو 32 هزار و 310 ریال و درهم امارات 6هزار و 740 ریال تعیین شد.

همچنین در این مرکز قیمت لیر ترکیه 13 هزار و 754 ریال و روبل روسیه 782 ریال بدون تغییر باقی ماند. دیروز روپیه هند 459 ریال، یوآن چین 4 هزار و 7 ریال، صد ین ژاپن 24 هزارو 900 ریال فروخته شدند. سایر قیمت ارزها نیز در این مرکز بدون تغییر باقی ماند./دنیای اقتصاد