اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رویترز: لغو تحریم‌های موشکی جدید ایران


رویترز مدعی است تحریم‌های جدید موشکی که بنا بود به خاطر شلیک موشک عماد اعمال شود، با تماس تلفنی هشدارآمیز محمدجواد ظریف و جلسه اضطراری جان کری، به تعلیق درآمد.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری رویترز ساعاتی پس از اعلام خبر آزادی 4 زندانی آمریکایی و روانه شدن آنها به سمت سوئیس، در گزارشی به جزئیات تحرکات دیپلماتیک منتهی به آزادی آنان پرداخت.

در ابتدای این گزارش آمده که «یک ماه پیش، روز پیش از اعمال تحریم‌های جدید ایران (به دلیل شلیک موشک عماد)، جواد ظریف وزیر خارجه ایران به وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که این کار می‌تواند مذاکرات سری تبادل زندانیان که طرفین چندین ماه بود درگیرش بودند را، از مسیر خود خارج کند.»

در ادامه آمده است که «کری و دیگر مشاوران ارشد اوباما که برای گذراندن تعطیلات به هاوایی رفته بود، یک سری کنفرانس تلفنی با هم برقرار کردند و به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان بر سر آزادی آمریکایی‌ها، ریسک کرد.»

آنگونه که دو منبع آگاه رویترز گفته‌اند «مقامات کابینه اوباما در آخرین لحظه به این نتیجه می‌رسند که اعمال بسته تحریمی جدید را به تأخیر بیاندازند.»

یک منبع دولتی آمریکایی و منابعی در کنگره در خصوص جزئیات این داستان گفته‌اند: «روز 29 دسامبر (8 دی ماه) جان کری به ظریف اطلاع می‌دهد که ایالات‌متحده قصد دارد تحریم‌های جدید به خاطر شلیک آزمایشی یک موشک بر ایران اعمال کند؛ شلیکی که بنظر می‌رسید تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده بود.»

ظریف هم در پاسخ می‌گوید که اگر این تحریم‌های جدید اجرایی شود، مبادله زندانیان دیگر منتفی خواهد شد.

جان کری همان شب تلفنی با وزیر خزانه‌داری آمریکا یعنی «جک لو» و یک مقام دیگر کاخ سفید (که هویتش مشخص نیست) صحبت می‌کند و تصمیم بر آن می‌شود که اعلامیه اجرای تحریم‌های جدید، فعلاً قرائت نشود. رویترز در اینجا می‌نویسد «نقش اوباما در این میان مشخص نیست.»

منابع رویترز گفته‌اند که در این میان یک خطای ناشی از بوروکراسی اداری آمریکا، کار جان کری و جک لو را خراب می‌کند. خبر تصمیم این دو وزیر برای معلق نگاه داشتن تحریم‌ها به زیردست‌هایشان نمی‌رسد و مقامات وزارت خارجه به خاطر همین بی‌اطلاعی، نمایندگان و سناتورهای آمریکایی را از قریب‌الوقوع بودن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران آگاه می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
لحظه شماری تحریم کنندگان ایران برای لغو تحریم ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز: تحریم‌ها بدون گام‌های محسوس ایران لغو نمی‌شوند



لغو تحریم‌های ایران , نگرانی‌های تل‌آویو

واشنگتن به دنبال کاهش نگرانی‌های تل‌آویو / تحریم‌ها بدون گام‌های محسوس ایران لغو نمی‌شوند

بحث‌های خصوصی متعددی در سطوح مختلف بین آمریکا و اسرائیل در جریان است تا به وسیله آنها از هراس اسرائیلی‌ها در خصوص تجدید رویکرد ایالات متحده در خصوص ایران کاسته شود.

 رویترز در گزارشی از تلاش‌های واشنگتن برای کاهش نگرانی‌های تل‌آویو از تماس‌های این کشور با ایران خبر داده است.

بنابراین گزارش، در شرایطی که ایالات متحده در تلاش برای پاسخگویی به تحرکات اولیه رئیس‌جمهور ایران است، دولت اوباما به طور موازی تلاش می‌کند که به مقامات اسرائیلی اطمینان بخشد که واشنگتن تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کند مگر اینکه ایران گام‌های محسوسی را در راستای تحدید برنامه هسته‌ای خود را بردارد.

بنابراین گزارش، بحث‌های خصوصی متعددی در سطوح مختلف بین آمریکا و اسرائیل در جریان است تا به وسیله آنها از هراس اسرائیلی‌ها در خصوص تجدید رویکرد ایالات متحده در خصوص ایران کاسته شود. در عین حال، اسرائیلی‌ها همچنان خواستار آن هستند تهدید نظامی معتبر علیه ایران حفظ شود.

رویترز در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند که با توجه به نظراتی که اخیرا از سوی مقامات اسرائیلی مطرح شده است، کاخ سفید برای دست‌یابی به هدف فوق، نیازمند چالشی سخت خواهد بود.

صحبت‌ها با اسرائیل – متحد نزدیک آمریکا -  در حالی مطرح است که روحانی، کسی که ژست‌های دوست‌داشتنی به ایالات متحده نشان داده است، برای سفر به نیویورک برای سخنرانی در سازمان ملل در روز سه‌شنبه آماده می‌شود و ممکن است با رئیس‌جمهور اوباما رو در رو دیدار کند.

در سخنان عمومی، اوباما و دست‌یارانش مواظب آن هستند که بدون اقدامات احتیاطی روحانی را به آغوش نکشند. اما با این حال واضح است که مقامات آمریکایی آماده‌اند تا نیات روحانی را در خصوص یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای چالش هسته‌ای درازمدت با ایران تست کنند.

«بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده بر اساس اقدامات دولت ایران قضاوت خواهد کرد نه کلماتی که به کار می‌برد. این سخنان رودز در واقع پیش‌زمینه‌ای از سخنانی است که احتمالا اوباما تنها چند ساعت قبل از روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد خواهد کرد.

رودز این موضع را تکرار کرد که اوباما که نامه‌هایی را با روحانی رد و بدل کرده است، برنامه‌ای زمان‌بندی شده برای دیدار با همتای ایرانی خود که ادبیاتی به شدت متفاوت با رئیس‌جمهور سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد اتخاذ کرده است، ندارد.

 

اما کاخ سفید احتمال این دیدار را به‌طور کامل نفی نکرده و ممکن است که این دو در حاشیه اجلاس مجمع عمومی با یکدیگر دیدار کنند. چنین دیداری قطعا مورد پسند اسرائیل نخواهد بود. مقامات اسرائیلی نگران آن هستند که ناتوانی اوباما در اقدام نظامی علیه سوریه، ایران را در ادامه برنامه هسته‌ای خود جسورتر کرده باشد.

ایالات متحده و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که به‌دنبال قابلیت تولید سلاح هسته‌ای است اما ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ایش تنها برای اهداف صلح‌آمیز و تولید برق دنبال می‌شود.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان «دان شاپیرو»، سفیر ایالات متحده در فلسطین اشغالی اشاره کرده که طی آن وی تصریح می‌کند واشنگتن، ایران دارای سلاح هسته‌ای را بسیار خطرناک‌تر از سلاح‌های شیمیایی سوریه می‌داند.

این در حالی است که «یوال اشتاینتز»، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی نیز به یک روزنامه صهیونیستی گفته است که دیگر فرصتی برای مذاکره با ایران باقی نمانده است./فارس