اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رویترز: سلطان قابوس درباره آزادی 2 آمریکایی کسب اطمینان کرد



 

 

رویترز: سلطان قابوس درباره آزادی 2 آمریکایی کسب اطمینان کرد

 

یک مقام مسئول در وزارت خارجه عمان به رویترز گفت که این کشور در انتظار برای آزادی دو آمریکایی، هواپیمای اختصاصی را به ایران اعزام کرده است.

وی افزود: احتمالا این دو آمریکایی در 24 ساعت آینده آزاد خواهند شد.

این مقام مسئول عمانی که خواست نامش اعلام نشود؛ افزود: همچنان منتظر حکم نهایی 2 آمریکایی زندانی در ایران هستیم تا با استفاده از هواپیمای عمانی که هم اکنون در ایران است؛ آنها را به مسقط منتقل کنیم.

وی افزود: اینکه بگوییم این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد بسیار سخت است. شاید این اتفاق در 24 ساعت آینده رخ دهد ولی ما امیدوارم این موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن روی دهد.

این مقام عمانی دیروز جمعه با رویترز سخن می گفت.

این مقام مسئول در وزارت خارجه عمان اضافه کرد: پس از آنکه سلطان قابوس پادشاه عمان درباره آزادی 2 آمریکایی بازداشتی در ایران و انتقال آنها به مسقط، کسب اطمینان کرد؛ دولت عمان روز پنجشنبه گذشته یک فروند هواپیما را به تهران اعزام کرد. این دو آمریکایی تحویل سفارت آمریکا در مسقط خواهند شد.

روز پنجشنبه گذشته، هواپیمایی را به ایران فرستاد.

پیش خبر احمدی نژاد و تکذیب قوه قضائیه

محمود احمدی نژاد روز سه شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا در تهران گفته بود: 2 آمریکایی بازداشت شده در ایران طی 2 روز آینده آزاد خواهند شد.

همان روز وکیل این دو آمریکایی خبر داد که حکم 8 سال حبس موکلین وی به وثیقه 500 هزار دلاری تبدیل شد و در صورت پرداخت این مبلغ، 2 آمریکایی آزاد و می توانند ایران را ترک کنند.

ولی قوه قضائیه ایران پس از این مصاحبه احمدی نژاد با انتشار اطلاعیه ای ضمن تکذیب آزادی یا صدور قرار وثیقه، خواستار توقف اظهار نظرهای قضایی خارج از حوزه قوه قضاییه شد.

سه آمریکایی به نام های شین باور، جوش فتال و سارا شورد در ژوئن 2009 به اتهام ورود غیرمجاز در مرزهای ایران با کردستان عراق بازداشت شدند.

سارا شورد در سپتامبر 2011 با قرار کفالت 500 میلیون تومانی آزاد و به آمریکا رفت اما دو آمریکایی دیگر در زندان ایران باقی ماندند و ماه گذشته به اتهام ورود غیرمجاز به خاک ایران و جاسوسی به تحمل 8 سال حبس محکوم شدند.

سارا شورد با پرداخت وثیقه اش از سوی عمان، به وسیله یک فرود هواپیمای اختصاصی دولت عمان و بدرقه مشاور امور زنان احمدی نژاد از طریق پاویون تشریفات فرودگاه مهرآباد راهی مسقط شد تا آنجا به همراه خانواده اش ، به آمریکا برگردد.

قبل از این  مادران این سه آمریکایی با سفر به تهران، توانستند با فرزندان خود در هتل استقلال تهران دیدار کنند.

میانجیگری عمان

سلطان قابوس پادشاه عمان پیش از این نیز در ماجرای آزادی سارا شورد میانجیگری کرد و ضمن پرداخت مبلغ 500 هزار دلار وثیقه وی، او را با استفاده از یک فروند هواپیمای اختصاصی دولت عمان از تهران به مسقط منتقل کرد.

سلطان قابوس از سال 1970 تاکنون قدرت را در عمان در دست دارد.

ایران در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، قوی ترین رابطه را با عمان دارد. عمان در عین حال رابطه بسیار خوبی با آمریکا دارد.

نیروی هوایی ایران در سال1352 و در جنگی با نام "ظفار" با حمله نظامی ، شورش چپگرایان در جنوب عمان را سرکوب کرد و حکومت سلطان قابوس را از سقوط نجات داد.

میانجیگری عراق

نماینده جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در ایران نیز اخیرا گفت: دو متهم آمریكایی بازداشت شده در ایران پس از وساطت و میانجیگری رییس‌جمهوری عراق به زودی آزاد می‌شوند اما آنها به دولت عراق تحویل داده نخواهد شد.

ناظم دباغ، نماینده جلال طالبانی در ایران با تایید میانجیگری جلال طالبانی برای آزادی «شین بائر» و «جاش فتال» دو آمریكایی متهم به جاسوسی در ایران گفت: همان‌طور كه آقای محمدمجید الشیخ، سفیر عراق در تهران خبر دادند، آقای طالبانی رییس‌جمهوری عراق، با دریافت درخواست خانواده‌های دو آمریكایی با مقامات عالی رتبه تماس گرفتند.

 

رویترز: سلطان قابوس درباره آزادی 2 آمریکایی کسب اطمینان کرد

 

آزادی قبل از سفر نیویورک

 

سارا شورد نیز در سپتامبر سال گذشته میلادی و قبل از سفر احمدی نژاد به نیویورک، آزاد شد و چند روز پس از آن توانست در این شهر با احمدی نژاد دیدار و آزادی دو همراه خود را تقاضا کند.

احمدی نژاد قرار است برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی نیز در شهر نیویورک ، به آمریکا سفر کند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مذاکره ایران و آمریکا در ویلای سلطان قابوس !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه وزارت امورخارجه درباره آزادی دو زندانی امریکایی:‌ به خاطر هوگو چاوز و سلطان قابوس آزادشان کردیم



 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص آزادی دو زندانی امریکایی بیانیه ای صادر کرد.

 

به گزارش مهر، متن این بیانیه به این شرح است:

وزارت امورخارجه در راستای احترام به افکار عمومی ، توضیحات زیر را در خصوص آزادی دو زندانی امریکایی یادآوری می نماید:نهم مردادماه 1388 سه شهروند امریکایی با عبور غیرقانونی از مرز در منطقه کردستان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند. نیروهای مرزبانی بر اساس وظایف قانونی خود این افراد را دستگیر و تسلیم قوه قضاییه نمودند. پس از بررسیهای اولیه امنیتی و در مسیر رسیدگی قضایی به این پرونده ، یکی از این افراد بنام خانم ساراشورد سال گذشته بنا به دلائل انسانی و در چارچوب رافت اسلامی به قید وثیقه آزاد گردید. پس از تفهیم اتهام و برگزاری جلسات استماع دادگاه، حکم بدوی محکومیت دو زندانی دیگر اوائل شهریورماه سالجاری صادر شد.

پس از طی شدن مراحل قانونی این پرونده قضایی جمهوری اسلامی ایران با احترام به درخواست آزادی این افراد توسط دبیرکل سازمان ملل و مقامات ارشد کشورهای دوست مانند جناب آقای جلال طالبانی رئیس جمهور محترم عراق، جناب آقای هوگوچاوز رئیس جمهور محترم ونزوئلا و جناب آقای سلطان قابوس پادشاه محترم عمان و همچنین برخی شخصیت های مذهبی؛ نامبردگان را بر اساس رافت اسلامی و به قید وثیقه آزاد نمود.

وزارت امورخارجه در ادامه پیگیریهای مستمر خود لازم می داند وضعیت دشوار و غیرانسانی ده ها شهروند ایرانی در زندان های امریکا - یا بنا به درخواست دولت امریکا در کشورهایی مانند انگلیس - گرفتار شده و از حقوق اولیه خود محرومند را یادآوری نماید. ملت ایران از شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی انتظار دارد از هیچ اقدامی در جهت تامین حقوق اولیه این انسان های بیگناه و آزادی آنها مضایقه ننمایند..../مهر